Brněnský startup chce, aby stromy ve městech žily déle, lépe a přinášely co nejvíc užitku. Investoři mu posílají miliony

Peter BrejčákPeter Brejčák

city-park

Foto: Mike Benna

Český startup Arbo chce, aby stromy ve městech žily déle

0Zobrazit komentáře

Čím je strom starší, tím vyšší hodnotu pro životní prostředí obecně má. Nicméně jakkoliv je výsadba stromů pro naši planetu zásadní a potřebná, není to samospásné řešení. Pokud totiž dochází k poškození a předčasnému úhynu stromů, bývá životní prostředí naopak zbytečně zatěžováno. Aby v oblasti takzvané arboristiky, tedy péče o dřeviny rostoucí mimo les, nedocházelo ke zbytečnému plýtvání a neefektivitě, vznikl startup Arbo Technologies, který teď získal miliony korun od investorů.

Cílem firmy je pomocí softwaru a hardwaru zajišťovat bezpečnost stromů rostoucích mimo lesy, zlepšovat péči o ně a zvyšovat tak užitek, který nabízí celé společnosti. Arbo zakladatele Ondřeje Kolaříka se zaměřuje na řešení založené na datech, kdy majitelům a správcům stromů umožňuje zvyšovat průměrný věk jejich stromové populace. Prvním produktem letos vzniklého startupu je nástroj Adbian, jenž umožňuje analyzovat stabilitu stromů a navrhovat zásahy, které předchází fatálním důsledkům.

Už teď se mladá firma podílí na několika milionových zakázkách, kdy sbírá data o stromech v okolí komunikací napříč Českem. Pro další růst, doplnění produktového portfolia a etablování na středoevropském trhu nyní Arbo získalo také investici v řádu středních jednotek milionů korun, které do něj vložil fond Y Soft Ventures spadající pod brněnskou společnost Y Soft zakladatele Václava Muchny.

„Na Arbo nás zaujalo nejen samotné technologické řešení a jeho hodnota pro zákazníky, ale i širší dopad, který jejich produkty ve výsledku mají na životní prostředí a klima. S Arbo jsme průběžně pracovali téměř rok před vlastním uzavřením investice a díky tomu jsme měli možnost přesvědčit se o schopnostech týmu kolem Ondry Kolaříka a vidět, jak na jejich produkty reagují odborníci z Česka i zahraničí,“ řekl Miloš Sochor, Managing Partner Y Soft Ventures.

arbo_technologies_tym

Foto: Arbo Technologies

Tým startupu Arbo Technologies: Matúš Honěk, Ondřej Kolařík a David Štěpán

„Hledali jsme partnera, který náš tým obohatí o know-how budování globálních produktů, což Y Soft Ventures bezesporu splňuje. Díky jejich byznysovým i technologickým kompetencím v kombinaci s naší expertízou v oblasti mimolesní zeleně věříme, že budeme schopní vytvořit globální produkty, které svým malým dílem přispějí k řešení celosvětové environmentální krize,“ doplňuje zakladatel Arbo Ondřej Kolařík.

Startup vznikl z rodinné arboristické firmy a lídra svého oboru v tuzemsku Safe Trees, když se oddělil hlavně kvůli technologické náročnosti a chybějící zkušenosti ve tvorbě globálních produktů. Arbo tak kombinuje více než dvacetileté znalosti v oblasti s moderními technologiemi, které umožňují rychlejší i levnější sběr dat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čím častěji se informace o stromech získávají, tím je lze analyzovat hlouběji a poskytovat stromům co možná nejlepší péči, což by podle Ondřeje Kolaříka mělo vést k tomu, aby se stromy dožívaly vyššího věku bez kompromisů v oblasti bezpečnosti. Mezi největší zákazníky Arbo patří významní správci komunikací nebo městské samosprávy.

„Momentálně probíhá například pilotní projekt v Kolíně a o dalších pilotech jednáme například i na brněnské domácí půdě. Důležité je však podotknout, že většinou nedodáváme přímo těmto zákazníkům. Primárně tvoříme produkty pro specialisty, arboristy, kteří díky nim mohou lépe vyhodnotit reálný stav stromu, na základě kterého doporučují následnou péči,“ dodává Kolařík.

Pomáhá developerům nacenit nemovitosti, aby maximalizovali zisk. Český BuiltMind získal miliony od investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

builtmind-regular

Foto: BuiltMind

Zakladatelé startupu BuiltMind Martin Decký a Peter Kanoš

0Zobrazit komentáře

Cenotvorba developerských projektů je komplexním procesem, kdy firmy stále běžně používají zastaralá data, nemají nedostatečný přehled o konkurenci a analýzy dělají manuálně. Právě tento problém se rozhodl vyřešit česko-slovenský startup BuiltMind s vlastní platformou, v níž rezidenční nemovitosti co nejobjektivněji naceňuje. Miliony korun na podporu ani ne rok staré firmy posílají také investoři.

„Jeden z největších problémů v segmentu real estate je správně nacenit hodnotu nemovitosti ve chvíli, kdy ji chce developerská společnost prodat. Doposud tento proces obvykle developeři dělali manuálně, takže zdlouhavě a často i nepřesně. V důsledku mohli zbytečně přicházet o peníze,“ popisuje Martin Decký, ředitel a spoluzakladatel BuiltMind.

Platforma na naceňování využívá jednak data od klienta, zároveň k tomu přidává veřejně dostupná data od jednotlivých developerských společností na trhu, o vývoji cen nemovitostí a parcel v čase či také informace z médií. To vše pak startup očišťuje od zastaralých a nerelevantních dat, přičemž se ve svých analýzách spoléhá na automatizaci celého procesu.

„Firmy se běžně o vývoji projektů konkurence dozvídají s několikatýdenním zpožděním, například z doslechu nebo médií. Data proto získáváme i ze článků a doplňujeme je o komplexnější přehled zahrnující makroekonomiku, nezaměstnanost a podobně. Díky tomu dokážeme reflektovat i změny cen nemovitostí a parcel v čase,“ vysvětluje Decký s odhadem, že bez podobné analýzy se developeři mohou obírat o osm až deset procent potenciálních zisků.

builtmind-2

Foto: BuiltMind

Zakladatelé startupu BuiltMind Martin Decký a Peter Kanoš

Původem Slovák Martin Decký s myšlenkou na založení byznysu přišel už během svých studií architektury, která jej však nenaplňovala. Ještě na škole rozběhl vlastní firmu, kde však brzo narazil na bariéry pomalého růstu. Vyšší ambice ho tak dovedly k založení startupu, který se bude věnovat oblasti nemovitostí. Zároveň se dnes šestadvacetiletý Decký rozhodl přihlásit na některý z nejlepších studijních programů svého druhu na světě, mezi nimiž byla také prestižní Harvardova univerzita.

„Na Harvard jsem se přihlásil spíše s přesvědčením, že za přihlášku nic nedám. Když jsem ale byl na školu přijat, byl jsem za tu příležitost nepopsatelně vděčný. Harvard mi otevřel neskutečné možnosti a položil základ pro BuiltMind i potenciál v budoucnu expandovat do USA,“ popisuje Decký, který navíc ve dvaceti třech letech jako jeden ze dvou Slováků v historii absolvoval podnikatelský bootcamp na americké univerzitě Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Pro rozjezd BuiltMind se Decký spojil s dalším Slovákem a zároveň spolužákem z ČVUT Peterem Kanošem, jenž studoval obor se zaměřením na datovou vědu. „Nápadů na rozjezd byznysu jsme s Martinem měli více, největší potenciál jsme ale viděli právě v BuiltMind. A když získal trakci i u zákazníků, rozhodli jsme se do toho jít naplno a společně,“ říká Kanoš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čtyřčlenný tým BuiltMind sedí v Brně, firma vznikla v lednu letošního roku. První platící klienty z odvětví nemovitostí sehnala během několika měsíců. V září pak získala akcelerační investici 200 tisíc eur, tedy něco málo přes pět milionů korun, od tuzemského fondu Nation 1. Aktuálně se startup připravuje na zahraniční expanzi, k níž má od Nation 1 přislíbenou participaci 700 tisíc eur (bezmála 18 milionů korun) v případě seed investičního kola se zahraničním investorem.

„Už jsme se začali bavit s potenciálními klienty ve Spojených státech i Velké Británii, prvním krokem pro každou novou zemi je však získání dostatečného množství tržních dat,“ komentuje aktuální výzvy Peter Kanoš, který ve startupu působí jako technologický ředitel.

„Velkou výhodou zakladatelů BuiltMind je jejich americký mindset, na kterém od začátku celou firmu staví. Už v počátku naší spolupráce jsme se shodli, že pro další růst bude mít smysl hledat investory na západě. Martin s Peterem mají nejen potenciál, ale i přístup k byznysu a důležité kontakty. A to jim díky velikosti zámořského trhu dává zásadní výhodu,“ dodává Anna Richtrová z Nation 1.