Bruce Springsteen prodává celý katalog svých hitů. Legenda americké hudební scény za něj od Sony dostane miliardy

Filip HouskaFilip Houska

Americký folkový a rockový zpěvák Bruce Springsteen

0Zobrazit komentáře

Ve třinácti letech viděl v televizi účinkovat Elvise Presleyho, což ho motivovalo k tomu, aby se začal zajímat o hudbu. O desítky let později se z Bruce Springsteena stala ikona amerického rocku a folku, která přes své skladby bavila miliony lidí po celém světě. Teď se ovšem tento dvaasedmdesátiletý rodák z New Jersey rozhodl k velkému kroku – prodává kompletně celý svůj katalog písní. A dostane za něj astronomickou sumu.

Až 500 milionů dolarů, tedy jedenáct miliard korun, má Bruce Springsteen inkasovat za prodej veškerých svých nahrávek Sony Music. Informuje o tom magazín Billboard s odkazem na nejmenované zdroje. Součástí smlouvy je i Springsteenovo nejúspěšnější, patnáctinásobně platinové album Born in the U.S.A. z roku 1984. I díky němu posbíral zpěvák během své dosavadní kariéry celkem dvacet cen Grammy a dva Zlaté glóby.

„Jsem jedním z umělců, kteří mohou skutečně říci, že když jsem v roce 1972 podepsal smlouvu s Columbia Records (slavné nahrávací studio, které v osmdesátých letech koupilo Sony, pozn. red.), byl jsem na správném místě,“ uvedl Springsteen v prohlášení společnosti Sony. „Během uplynulých 50 let se ke mně muži a ženy ze Sony Music chovali s největší úctou jako k umělci i jako k člověku. Jsem nadšený, že o můj odkaz bude i nadále pečovat společnost a lidé, které znám a kterým důvěřuji,“ doplnil.

A byť se může rozhodnutí vzdát se práv na zhruba 300 písní zdát jako překvapivé, opak je pravdou – slavný zpěvák, který aktivně vystupuje už od roku 1965, není prvním (a zřejmě ani posledním), který svá díla prodává dále. V minulosti to udělal například Bob Dylan, který měl za prodej svých nahrávek dostat okolo 300 milionů dolarů.

Něco podobného udělali ale například i Paul Simon, Tina Turner, Shakira nebo kapela Red Hot Chili Peppers. Pro umělce jde ve výsledku o racionální krok, jelikož budou poměrně hned velkoryse vyplaceni. A smysl to dává i pro nové vlastníky katalogů, kteří mohou ze skladeb finančně benefitovat i po smrti jejích původních autorů. Písně takových legend totiž nikdy nepřestanou být relevantní.

Někdy tento proces ale nabere i opačný spád, což se nedávno ukázalo v případě americké zpěvačky Taylor Swift, která dominovala aktuálním hudebním žebříčkům se svým devět let starým albem Red. Protože se s ním (a několika dalšími) upsala v začátcích kariéry ke konkrétnímu vydavatelství, nikdy jí oficiálně nepatřilo. Proto v rámci nové smlouvy své úspěšné desky přenahrála a vydala znovu jako „legálně vlastní“.