Budoucnost logistiky je zelená. DHL koupilo elektrická letadla, k udržitelnosti navádí i zákazníky
Zatímco zákazníci DHL budou moci volit šetrnější doručení balíčku, řidiči firmy budou jezdit co nejvíc ekologicky.
Město umění a věd ve Valencii působí, jak kdyby bylo postaveno teprve nedávno, komplex několika budov byl přitom dokončený už v roce 2009. Nová chlouba španělského města měla stát původně 300 milionů eur, nakonec však svůj rozpočet stavba překročila třikrát. A stálo to za to. Ročně toto muzeum vědy vydělá 113 milionů eur a vytváří 3,5 tisíce pracovních míst. Navíc je mezi dvanácti nejnavštěvovanějšími místy Valencie. Není proto náhoda, že si DHL pro svoji konferenci o udržitelnosti vybralo právě toto místo.
Příběh to totiž může být dost dobře podobný. Zelená politika bude firmu něco stát, počítá ale s tím, že se jí to do budoucna vyplatí. Minimálně to první už DHL, alespoň v krátkodobém horizontu, ví. Na udržitelná paliva a technologie totiž plánuje do roku 2030 dát sedm miliard eur. Logistická společnost se už v roce 2017 zavázala, že do roku 2050 chce snížit emise na čistou nulu.
Velký krok k tomuto cíli chce společnost absolvovat právě do třicátého roku. „Jsme pyšní na to, jak rychle postupujeme, i tak ale chceme dál zkoumat nové technologie a partnerství, díky kterým bychom naši zelenou agendu posílili,“ uvádí viceprezident pro firemní rozvoj v Deutsche Post DHL Group Yin Zou.
Oněch sedm miliard by mělo jít především do alternativních paliv, na pořízení bezemisních aut a také na budování klimaticky neutrálních budov. To by mělo vést k tomu, že emise společnosti, které v roce 2021 činily 39 milionů tun ekvivalentu CO2, by do roku 2030 klesly na méně než 29 milionů tun.
V současnosti má DHL ve své flotile třicet tisíc elektrických aut. Stále to je ale jen zlomek, konkrétně asi osm procent. Do roku 2030 chce mít firma bezemisních šedesát procent svých vozů, přičemž mluví nejen o elektřině, ale také vodíku. Společnost už nyní využívá také dvě tisícovky plně elektrických dodávek, které mají dojezd přes tři sta kilometrů.
DHL se ale soustředí i na leteckou přepravu – německý logistický velikán už objednal dvanáct elektrických nákladních letadel. „Bezemisní cesta je v letectví pořád ještě v plenkách – a je to také velmi složité. V současnosti máme k dispozici 830 milionů litrů udržitelného paliva a je to patrně nejvíc, co kdo na trhu má,“ líčí Zou. Palivo by mělo vydržet až do roku 2026. Ve výsledku by mělo ušetřit asi dva miliony tun emisí oxidu uhličitého, což vydá zhruba stejně, jako kdyby přestalo jezdit 400 tisíc osobních aut.