Budoucnost nákladní dopravy. Volvo začne testovat samořídící elektrický tahač bez kabiny pro řidiče

vera2

Foto: Volvo

Elektrický a autonomní tahač Vera od Volva

0Zobrazit komentáře

I když se automobilky v posledních letech předhání o to, kdo bude první s nejdostupnějším či nejrychlejším osobním elektromobilem, který bude mít zároveň nejvyšší dojezd, v pozadí se utváří i jiná technologie, která může podstatným způsobem změnit jedno z tradičních odvětví. Tím je vedle osobních automobilů samozřejmě nákladní přeprava, která dříve či později projde zásadní obměnou.

O revoluci se v tomto směru chce postarat i švédský automobilový obr Volvo Group, který se vedle jedněch z nejbezpečnějších osobních automobilů a konvenčních nákladních vozidel soustředí již několik let také na elektrické a samořídící kamiony. Jeho divize Volvo Trucks, která má tyto technologie na starosti, je navíc blíže, než se může na první pohled zdát, a po loňském představení svého elektrického tahače Vera, který nebude mít žádnou kabinu pro řidiče, se ho již brzy chystá vypustit na silnice k prvním testům.

Tedy respektive k první misi, jak tomu říká samo Volvo. Volvo Trucks se spojilo se švédskou logistickou firmou DFDS, pro kterou bude za pomocí samořízených a elektrických tahačů přepravovat lodní náklad mezi logistickým centrem a přístavem v Göteborgu. Jde tak o první krok k implementaci technologie do reálného provozu – cílem je vše vychytat tak, aby se vozidla sama nepřetržitě přepravovala z bodu A do B s minimem problémů.

vera12

Foto: Volvo

Tahače Vera s nákladem od prvního logistického partnera

K hlídání celého procesu bude sloužit speciální řídicí centrum, ve kterém bude neustále k dispozici lidský dispečer, jež bude celý provoz na dálku sledovat a zasáhne v případě komplikací. Vera má obecně sloužit pro přepravu velmi těžkých nákladů na kratší vzdálenosti, nejde tak o nákladní automobil, který by v budoucnu například převážel náklad z Anglie do Itálie.

Nejsilnější je tak Vera v neustále se opakujících úkolech, tedy ideálně přesouvání vždy ze stejného místa na další. Kamiony se mohou i s nákladem pohybovat rychlostí až 40 kilometrů za hodinu, maximální nosnost prozatím není známa. Ještě než vyrazí do reálného provozu a k dalším zákazníkům, bude muset Volvo zapracovat na dalším vývoji, který souvisí především s bezpečností a také zvládnutím okrajových situací, jež bude společnost schopna testovat až při prvním provozu.

marvelland2

Přečtěte si takéDisney slaví obrovský úspěch se zábavním parkem Star Wars. Další na řadě je rozsáhlý svět MarveluDisney slaví obrovský úspěch se zábavním parkem Star Wars. Další na řadě je rozsáhlý svět Marvelu

Jaký vliv to ovšem bude mít v budoucnu na řidiče kamionů? „Vliv na řidiče nákladní dopravy to samozřejmě mít bude, ale do budoucna uvidíme i tak narůstající počet ručně zdatných řidičů. Věřím, že podobná technologie nám může jako společnosti jedině pomoci. Ve spoustě továren se již i dnes značná část procesů automatizuje a zaměstnanci se pouze převádějí na jiné pozice, které potřebují lidský faktor. A podobné to dle mě bude i v nákladní přepravě, kde automatizujeme neustále se opakující úkoly,” utvrzuje viceprezident autonomních řešení ve Volvo Trucks Mikael Karlsson.

Volvo jako jeden z lídru v nákladní dopravě

Mezi nákladními automobily samozřejmě není Volvo žádným nováčkem. Jen za minulý rok se divizi Volvo Trucks podařilo prodat přes 127 tisíc kamionů po celém světě. Síť bezmála 2 100 dealerů má ve více než 130 zemích, včetně České republiky.

Novou technologii samořídících nákladních automobilů bude samozřejmě Volvo implementovat postupně v následující dekádě, ale i tak je to zásadní posun. Mezitím by se mezi kamiony měl dostat i počin od kalifornské Tesly, která ho představila naplno v minulém roce a plánuje začít vyrábět v následujících letech. Tam ovšem společnost Elona Muska počítá s řidičem, byť je v kabině pouze jedno místo.

vera10
vera9
vera4
vera1
vera3