Budoucnost osobní dopravy visí ve vzduchu. XPeng posílá do vlastního vývoje létajících vozů obří investici

ht-aero-x21

Foto: HT Aero

Létající auto X2 čínské firmy HT Aero

0Zobrazit komentáře

Na auta značky XPeng lze v Evropě narazit pouze v Norsku. Čínská automobilka ale dělá vše pro to, aby se postupně rozšířila i dále. Nemusí to ovšem být jen asfalt, kde bude možné časem na stroje z Kantonu narazit. Dceřiná společnost XPengu, HT Aero, totiž oznámila investici půl miliardy dolarů, která půjde na vývoj hybridu mezi automobilem a letounem. A na trh se má dostat již v roce 2024.

HT Aero, dříve známé jako XPeng Huitian, funguje od roku 2013. Její létající prototypy dnes mají na svém kontě přes patnáct tisíc úspěšných letových testů, a to včetně posádky na palubě. HT Aero se ve vývoji soustředí na propojení světa automobilů a letounů, přičemž chce nabídnout elektřinou poháněný stroj, se kterým se půjde přepravovat efektivněji než v klasickém voze.

Firma se totiž spoléhá na sílu rotorů, díky kterým se koncept s názvem X2 dokáže dostat do vzduchu. To je také důvod, proč je vybaven pouze přistávacími lyžinami a nemá žádná kola. Přesto má s klasickým osobním automobilem mnoho společného – HT Aero totiž coby základ při vývoji využil model XPeng P7, tedy elektrický sedan XPengu.

Dlouhá cesta

Byť HT Aero aktuálně X2 již testuje i v náročných, vysokohorských oblastech, k uvedení na trh vede ještě dlouhá cesta. S jejím překonáním by však měla pomoci investice 500 milionů dolarů (bezmála 11 miliard korun), což je podle všeho dosud největší jednorázová investici do projektu elektřinou poháněného stroje, který operuje v nízkých letových výškách. A není překvapením, že největším investorem je samotný XPeng.

ht-aero-x22

Foto: HT Aero

Koncept X2 ve vzduchu

„Naším posláním vždy bylo zkoumat efektivní, bezpečnější a uhlíkově neutrální řešení mobility, která jdou nad rámec chytrých elektromobilů. To, čeho se snažíme dosáhnout, je integrace tří hnacích sil chytré mobility – převratné technologie, nových zdrojů energie a masové výroby. Investice do HT Aero dále urychlí budování našeho ekosystému pro integraci řízení a létání,“ uvedl předseda představenstva a šéf XPengu He Xiaopeng.

„Série financování nám poskytne dostatečné zdroje pro pokrok v našem výzkumu a vývoji, získání špičkových talentů a pokračování v získávání letové způsobilosti a certifikace. Náš model nové generace bude plně integrovaným létajícím vozidlem a automobilem navrženým jak pro cestování letadlem v malých nadmořských výškách, tak pro jízdu po silnici. Oficiální uvedení na trh plánujeme v roce 2024,“ doplňuje Deli Zhao, zakladatel a prezident HT Aero.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zhao tím naznačil, že by i létající automobil od XPengu měl časem dostat kola. Je ovšem otázkou, zda se bude jednat o aktuální generaci, nebo firma připravuje nového nástupce. Ještě zajímavější informací je to, že společnost chce celou svou koncepci dostat na trh již za tři roky, což by ji řadilo mezi jedny z prvních společností, které podobný stroj na trh uvedou.

Je však nutné připomenout, že HT Aero má své konkurenty také v srdci Evropy. Na Slovensku totiž aktuálně pracují hned dvě společnosti na podobné koncepci. Jedná se o AeroMobil a AirCar, přičemž oba podniky chtějí své vozy dostat do produkce v průběhu několika příštích let.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mirai ve společnosti tisíce trpaslíků. Zhmotnění budoucnosti od Toyoty bylo za svůj dojezd zápsáno v knize rekordů

drive-mirai-min

Foto: Toyota/CzechCrunch

Nový díl newsletteru CC Drive přijíždí

0Zobrazit komentáře

Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.

Chcete automobil, který ujede v kuse přes tisíc kilometrů, aniž byste doplňováním energie strávili hodiny? Kupte si elektromobil! Dnes se podíváme na model Mirai od Toyoty, který přepsal tabulky rekordů vodíkových elektromobilů. K tomu přidáme Mercedes inspirovaný formulí 1 a vše završíme aukční nabídkou, která se může zapsat do dějin.

Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.

Připoutat a jedeme!

***

Mirai válí nejen na tanečním parketu. Vodíkový model od Toyoty ujel všem elektromobilům

Zatímco Mirai od Navrátilů trhá žebříčky hudebních hitparád, Mirai od Toyoty přepisuje rekordy v dojezdu elektrických vozidel. Narazit na prvního jmenovaného je u nás vcelku jednoduché. Stačí otevřít Bravíčko, v sobotu večer pustit StarDance, zajít na kterýkoliv fesťák nebo naladit rádio, kde hrají nepříliš oduševnělý pop. V případě druhé jmenované je však vzájemné střetnutí stejně pravděpodobné jako výhra v loterii bez vsazeného tiketu.

Tato země zkrátka není pro vozy, jako je vodíková Mirai, stavěná. Achillovou patou je počet veřejně přístupných vodíkových stanic, kterých je u nás aktuálně všeho všudy ani jedna. Jenže na Mirai si neexistující tuzemská vodíková infrastruktura jen tak nepřijde.

Stačí naskočit do auta a zajet natankovat třeba do Drážďan. Z Prahy je to pohodlných 150 kilometrů tam a 150 zpět, což nemusí zase tak moc bolet. Mirai totiž není jako jiný elektřinou poháněný vůz, se kterým sotva dojedete za babičkou na venkov. Její dojezd je rekordní, a to doslova.

toyota-mirai2

Foto: Toyota

Toyota Mirai

Kdyby byla Mirai sprostá, ukázala by svým novým rekordem zvednutý prostředníček namířený na všechny odpůrce elektromobility, ale protože se jedná o Japonce, pouze se uklonila, omluvila za vyrušení, ukázala papír s vyznačeným dojezdem 1 360 kilometrů a zase si šla po svých. Onu trasu Praha–Drážďany je na jedno pětiminutové natankování skutečně schopna zvládnout hned devětkrát, a ještě by trochu rezervního vodíku zbylo.

Tak alespoň hovoří čísla, kterých se Mirai podařilo dosáhnout během testu na silnicích v Jižní Kalifornii. Nutno říci, že během nich za volantem seděl Wayne Gerdes, který je expertem na dojezdy aut. Během dvou dnů se dostal na dálnice i menší komunikace a projel se i zasekaným Los Angeles.

Výsledkem je zapsání do Guinnessovy knihy rekordů za nejdelší ujetou vzdálenost na jednu nádrž mezi elektromobily poháněnými vodíkovými články. Zápisem se Mirai zařadila mezi takové hvězdy, jako je pán, jehož nehty měří devět metrů či paní s největší sbírkou zahradních trpaslíků na světě.

Co je ovšem důležitější, je potvrzení, že vodík může dávat smysl nejen v nákladní dopravě, ale také u osobních vozů. O dojezdu srovnatelném s konvenčními auty si totiž mohou elektromobily do zásuvky prozatím nechat jen zdát. Rekord modelu Air od Lucidu sice ukázal, že i s baterkou v podlaze si lze naplánovat výlet delší než k nejbližší křižovatce, přesto jsou pro klasické elektromobily dojezdové hodnoty dosažené modelem Mirai prozatím jen přáním toužebně šeptaným do deníčku pod polštářem.

Co dalšího hýbe asfaltem?

? I Mirai bude mít kde pít: Pokud u nás aktuálně není ani jedna veřejně dostupná vodíková stanice, tento stav by se měl velmi brzy změnit. Dvě vůbec první by se měly otevřít ještě v tomto roce. Mirai se tak bude moci napít z vodíkových nádrží v Praze a také Litvínově. Další by měly postupně přibývat, přičemž za jejich vznikem stojí spolupráce společností Unipetrol a Bonett, což znamená, že tankovat vodík budeme jezdit primárně na Benzinu, tedy pardon, na stanice Orlen.

? Automobil od obuvníků: Proč dělat automobily, které vypadají normálně, když jde dělat i takové vozy, které jako auto vůbec nevypadají. Možná, že přesně takto uvažovali v obuvnické společnosti United Nude, kde vytvořili více než podivný koncept elektromobilu. Co je ještě divnější, je fakt, že se jej podařilo prodat za částku 111 111 dolarů, tedy téměř 2,5 milionu korun.

drive2

Foto: United Nude

Podivný elektromobil Lo Res

? Tesla to v Berlíně rozjela: O hranatých podivnostech ví své i Tesla. Svůj Cybertruck sice v nově spuštěném závodu v Berlíně vyrábět nebude, Model 3 a Model Y však bude střihat jak Baťa cvičky. A to i navzdory tomu, že se kolem spuštění továrny vyrojila řada protestů poukazujících na environmentální devastaci. Přesto Elon Musk ku příležitosti otevření závodu uspořádal party, na které nechyběly ani kolotoče.

? Porsche prodává víc elektrické lásky než té benzínové: Možná, že by před pár lety nevěřili ani v Porsche, že se jejich elektrický model Taycan dostane v prodejích před klasiku v podobě 911. Avšak stalo se a Taycan s ročními prodeji 28 640 kusů tuto metu pokořil. Je to pro Porsche signál, že by se i legenda měla dočkat elektrického pohonu? Ne, ne, tuto cestu v Německu prozatím striktně odmítají.

? Ťuk, ťuk, ťuk, Mercedes AMG One je za dveřmi: Supersport inspirovaný F1 se měl přiřítit mnohem dříve, ale zaúřadoval virus. V polovině příštího roku se ovšem 1 230 koní této hybridní bestie dostane na trh a ukáže světu, čeho všeho jsou v Mercedesu schopni. Všechna zábava má ale své meze, a proto bude i tato lahůdka vyrobena pouze v 275 exemplářích.

drive1

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes AMG One

? Netknuté LaFerrari: Do aukce míří Ferrari LaFerrari, jehož palubní počítač ukazuje nájezd menší než tisíc kilometrů a karoserii zdobí lak, který žádný jiný kousek nedostal. Díky tomu se možná schyluje k obchodu, jenž bude atakovat ty nejvyšší částky utracené za moderní sportovní vůz. Kdo má zájem, nechť si přichystá nejméně 10 milionů dolarů, což je… Ani nechtějte vědět kolik korun.

***

To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.

Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.