Budoucnost zábavy mezi dinosaury. Vyzkoušeli jsme další unikátní atrakci ve virtuální realitě od pražských DIVR Labs

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dinosauri-vrInsider

Foto: DIVR Labs

V nové atrakci Dinosauři VR se vydáte do pravěku

0Zobrazit komentáře

Přestože cestujete 80 milionů let do minulosti, ve skutečnosti děláte krok vstříc budoucnosti. Na zádech máte výkonný počítač, na hlavě brýle a vstupujete do portálu, který vás přenese mezi dinosaury. Češi znovu potvrdili, že ve virtuální realitě patří k absolutní světové špičce, a ukázali další kapitolu ze zábavy budoucnosti.

Řeč je o novém virtuálním světě Dinosauři VR, který v nákupním centru Premium Outlet Prague Airport postavil tuzemský startup DIVR Labs. Podle autorů se jedná o nejmodernější virtuální realitu v Evropě, a když se do ní na necelou půl hodinku ponořím, musím jim dát za pravdu – zážitek je to skutečně „imersivní“, jak se označují technologie smývající pomyslnou hranici mezi skutečným a virtuálním světem.

Ano, vy sice víte, že se nacházíte na pevné půdě nového nákupního centra na dohled od pražského letiště a od reality vás dělí jen sundání si velkých VR brýlí, ale mozek už po pár minutách při pohledu do pravěké džungle pracuje, jako byste tam skutečně byli. Dokonce se přistihnu, že se snažím zadržet dech, jakmile stoupá voda, a zběsile uhýbám před blížícím se Tyrannosaurem rexem a zavírám oči.

dinosaurivr3-min

Ve virtuální realitě se potkáte i s Tyrannosaurem rexem

dinosaurivr1

Foto: DIVR Labs

V Dinosauři VR se proletíte také na kluzácích

„Návštěvníci se mohou těšit na naprostou špičku toho, co se dá ve virtuální realitě zažít. Zúročili jsme několikaleté zkušenosti celého týmu v oblasti virtuální reality a entertainmentu a přinášíme věrný obraz doby, kdy na zemi ještě kráčeli dinosauři,“ hlásí Jakub Kučera, spoluzakladatel a kreativní ředitel DIVR Labs.

Na přípravě atrakce Dinosauři VR pracovalo dvanáct vývojářů stejný počet měsíců, a přestože se člověk s batohem v podobě počítače na zádech a VR brýlemi pohybuje pouze v aréně o výměře 150 metrů čtverečních, připadá mu, jako by se teleportoval do úplně jiného a nekonečného světa – o tom ostatně celý zážitek je.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Virtuální realita neustále prochází rapidním vývojem a co nebylo ještě před pár lety možné, se teď stává realitou. Pokud jste před dvěma lety hráli Golem VR, první atrakci ve virtuální realitě, kterou DIVR Labs postavili v pražském hračkářství Hamleys, tak to byl sice jedinečný zážitek, ale zejména kvalita obrazu ještě ukazovala na technologické limity.

Během několika měsíců se ale hardware opět značně posunul. V dinosauří atrakci vsadili DIVR Labs na vybavení od HP, které dodává jednak batohy s výkonným počítačem speciálně navržené pro volný pohyb a především headsety HP Reverb, kde si posunu ve vývoji všimnete nejmarkantněji.

„Mají téměř dvojnásobné rozlišení oproti stávajícím Oculus Rift CV1, konkrétně 2160 na 2160 pixelů pro každé oko a zaručují tak opravdu ostrý obraz, který vás pohltí,“ popisuje Martin Tichota, spoluzakladatel a technický ředitel DIVR Labs. Vše je navíc doplněno o vibrační podložky, větráky a topení, které zážitek z virtuálního světa ještě umocňují.

Když se pak proti vám rozeběhne obří dinosaurus, vy cítíte otřesy země a do toho ještě začne stoupat voda, kterou se brodíte, věřím, že to může nejednomu hráči způsobit úzkost. Kdo by vás pozoroval „zvenčí“, asi by se divil, proč se najednou v potemnělé aréně divoce krčíte nebo lapáte po dechu, ale vy si nemůžete pomoct.

marek-vala

Přečtěte si takéUkradli mu lyže, a tak se rozhodl chránit vybavení ostatních. Marek Vala navrhl chytrý zámek, který neprolomí ani kladivoUkradli mu lyže, a tak se rozhodl chránit vybavení ostatních. Marek Vala navrhl chytrý zámek, který neprolomí ani kladivo

„Je to nový druh zážitku,“ dodává Tichota s tím, že nejde pouze o obyčejnou procházku džunglí, ale také výzkumnou misi, během níž musíte sbírat různé předměty a data, díky kterým skládáte neznámého dinosaura. Během toho poznáváte svět druhohor, který vývojáři intenzivně konzultovali s odborníky, takže dinosauři i okolní příroda by měly relativně věrně kopírovat, jak to na Zemi před desítkami milionů let vypadalo.

divr-labs-team

Foto: DIVR Labs

Tým DIVR Labs: Jakub Kučera (kreativní ředitel), Ondřej Bach (CPO) a Martin Tichota (CTO)

Zábavná je pak celá atrakce ve více lidech, kdy můžete vzájemně spolupracovat, dorozumívat se a ve virtuálním světě se vidíte jako postavy ve skafandrech. Vyzkoušet si ji navíc nepůjde jen v Praze, ale také v Dubaji, kde DIVR Labs postavili stejný dinosauří svět. Jenže těsně před slavnostním otevřením vše zhatila koronavirová pandemie.

Ta ostatně v předchozích měsících uzavřela také hračkářství Hamleys, kam již na Golem VR a také hororovější Arachnoid VR přišly desítky tisíc návštěvníků. Velké plány na expanzi jsou tak sice v DIVR Labs dále aktuální, ale současná pandemická situace je trochu oddaluje. To samé zatím platí i o plánovaných dalších investicích.

V DIVR Labs prozatím čerpají z prostředků od stávajících investorů v čele s podnikatelem Jerrym Javornickým, který do DIVR Labs investoval spolu se svým společníkem Adamem Pacltem celkem 6 milionů korun. Dalších 10 milionů korun přidali Nextech Ventures Josefa Matějky a 5 milionů korun Reflex Capital Ondřeje Fryce.

dinosaurivr2

Foto: DIVR Labs

Vstup do portálu, který vás ve virtuální realitě přenese do pravěku

divr-venue-players

Foto: DIVR Labs

Hráči vypadají trochu jako ze sci-fi filmu

divr-venue-backpacks-2

Foto: DIVR Labs

Dinosauři VR sází na výbavu od HP

Zlínské Vasky vybraly na Hithitu téměř 5,5 milionu korun. Mákli jsme si, takový zájem jsme opravdu nečekali, říká Staněk

Jiří SvobodaJiří Svoboda

vasky1Insider

Foto: Vasky

Václav Staněk chtěl tenisky vyrábět už od vzniku značky

0Zobrazit komentáře

Česká obuvnická tradice s moderním nádechem přitahuje zákazníky i více než sto let poté, co Zlínu kralovala výroba Tomáše Bati. Důkazem je značka Vasky, která ve stejném městě obuv vyrábí a za poslední měsíc na svůj nový model tenisek vybrala na crowdfundingové platformě Hithit téměr 5,5 milionu korun.

Původním cílem kampaně přitom bylo „jen“ 450 tisíc korun, aby se vůbec mohla výroba nového typu bot rozjet. Svůj cíl tedy překonala o více než 1 200 % a zároveň si kampaň připsala nejrychleji vybraný milion korun na platformě. Ze zlínské výroby postupně vyexpedují Vasky více než dva tisíce párů bot a stovky dalších předmětů, které se v kampani prodaly.

Díky dalším pokořeným milníkům si lidé budou moci vybrat z osmi základních barevných variant minimalistických tenisek. Navíc se přidala možnost vybavit je i černou podrážkou. Nepřeberné množství možností pak budou mít zákazníci díky konfigurátoru, kde si lze zvlášť nastavit barvu částí bot či tkaniček.

vasky4

Foto: Vasky

Vasky Teny se budou nabízet v několika barevných kombinacích

Zakladatel Vasek Václav Staněk tak může slavit a tráví konec kampaně zaslouženým odpočinkem na Mallorce se svým týmem. „Poslední měsíc a půl jsme si fakt mákli, takový zájem jsme nečekali. Dlouho jsme kampaň připravovali, takže jsme potřebovali na čtyři dny vypnout,“ říká pro CzechCrunch dvaadvacetiletý podnikatel.

Práce je ale stále dost. Přestože vybrali více než desetinásobek požadované částky, stojí vlastně teprve na začátku. „Není to tak, že bychom peníze jen dostali, teď za ně musíme dodat protihodnotu. Zas tolik tedy z celkových financí nezbude, poslouží nám hlavně na rozjetí výroby,“ říká Staněk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Objednané tenisky už v tuto chvíli Vasky vyrábějí. Firma slíbila, že všem, kteří nezvolili možnost s dostatečnými úpravami s iniciály nebo z konfigurátoru, dodá tenisky do konce srpna.

Významná kampaň to byla i pro samotný Hithit. Už v jejím počátku totiž padl jeden rekord – zlínská značka vybrala první milion rychleji, než se to povedlo jakékoliv jiné předchozí kampani. Přesněji řečeno jí stačilo 25 hodin a zhruba 20 minut, aby překonala nedávný rekord kampaně DVTV. Celkově se ve finále jedná o druhou nejúspěšnější kampaň v historii platformy, jak z pohledu celkové vybrané částky, tak procentuálního převíšení té cílové.

„Kampaň Vasky vynikala především promyšlenou strategií.  Aniž bych to chtěl zakřiknout, tak za poslední měsíce se všem kampaním, které jsou dobře naplánované daří výborně. Především podnikatelé pochopili, že v této nejisté situaci je „jednodušší“ připravit kvalitní crowdfundignovou kampaň, než se klepat, zda jim finanční injekci na rozvoj nebo provoz poskytne banka,“ doplňuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Hithitu Pavel Eichler.

Na seznamu přání už od roku 2016

Vasky vznikly v roce 2016 a Staněk už tehdy jako osmnáctiletý mladík měl v hlavě myšlenku na tenisky. „Byly na mém seznamu přání už od počátku, ale realizovali jsme je až teď hlavně kvůli financím. Na tento typ boty  jsme potřebovali i novou techniku, říká Staněk s tím, že dlouho si podobný model žádali i stávající zákazníci.

vasky5

Foto: Vasky

Václav Staněk, zakladatel značky Vasky

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Výsledný produkt se snažil Staňkův tým oprostit od přebytečných detailů, aby výsledkem byly „jednoduché linie, minimalistický vzhled a neokoukané barvy“, píší Vasky ve své kampani.

Svých dosavadních modelů už zlínská firma prodala více než třicet tisíc, tenisky nicméně ve svém stylu z původních kolekcí trochu vybočují. Zákazníci si na jejich e-shopu mohou koupit nízké i vysoké modely spíše formálního vzhledu a také pantofle. „Chceme určitě i nadále segment tenisek rozvíjet, protože do této chvíle jsme se na něj příliš nezaměřovali. Chystáme i jiný střih,“ nastiňuje Staněk další vývoj.