Byl to ofsajd, nebo ne? Fotbalovým rozhodčím pomůže při klíčových verdiktech umělá inteligence

Zavedení nové technologie má zpřesnit rozhodování o postavení hráčů mimo hru a také zabránit zdlouhavým přezkumům u videa.

Fotbalovým rozhodčím pomůže při posuzování ofsajdu umělá inteligence

Vášnivé debaty budou k fotbalu patřit vždy, už jen proto, že každý fanoušek přeje jinému klubu. Některé diskuze se však snaží fotbaloví činovníci eliminovat, a to zejména v rámci pravidel. Mezi nejkontroverznější rozhodnutí často patří ta o postavení hráčů mimo hru, takzvaném ofsajdu. Již několik sezon při něm rozhodčím pomáhají videozáznamy a nově se přidá také umělá inteligence, která má klíčové verdikty zrychlit, a hlavně zpřesnit.

Evropská fotbalová asociace UEFA oznámila, že tuto sezonu zavede poloautomatický systém, který pomůže rozhodčím přesněji rozhodovat ofsajdové situace. Ty nastávají ve chvíli, kdy útočící hráč v době přihrávky od svého spoluhráče stojí za předposledním bránícím hráčem soupeře. V takovou chvíli je „postaven mimo hru“ a míč získává soupeř. O ofsajdu přitom rozhoduje zpravidla asistent rozhodčího u postranní lajny a činí tak maximálně během vteřin, daný moment je ale na hřišti ještě mnohem rychlejší.

Podobně jako do jiných sportů také do fotbalu přichází nové technologie, které arbitrům pomáhají, protože lidským okem jsou některé situace v reálném čase skutečně špatně postřehnutelné. Proto se ve středečním zápase Superpoháru, v němž se střetne španělský Real Madrid, vítěz Ligy mistrů, s německým Eintrachtem Frankfurt, vítězem Evropské ligy, premiérové nasadí speciální technologie kombinující kamerové záběry, čipy v míčích a inteligentním systémy, které dění na hřišti vyhodnocují.

Systém funguje díky dvanácti kamerám, které na těle každého hráče sledují 29 různých bodů a padesátkrát za sekundu vyhodnocují jeho pohyb po hřišti. Díky tomu je možné přesně určit jejich polohu v jeden konkrétní okamžik, což je pro rozhodování o ofsajdu stěžejní. Aby hráč v ofsajdu nebyl, musí být podle pravidel na soupeřově polovině v momentě, kdy mu spoluhráč přihrává, celým tělem dále od soupeřovy branky než obránci.

fifa-offside

Foto: FIFA

Postavení hráčů při ofsajdu rozklíčuje umělá inteligence

Důležitou úlohu v novém řešení kromě kamer hraje také míč. Je v něm čip, který posílá data počítačovému programu s umělou inteligencí 500krát za vteřinu. Systém díky tomu mnohem přesněji určí, v jaký moment byl míč odehrán, což je pro posouzení ofsajdu rovněž klíčové. 

V případě porušení pravidel pak okamžitě upozorní videorozhodčího, který informaci předá hlavnímu sudímu. Právě video asistent rozhodčího, označovaný zkratkou VAR, byl do fotbalu zapojen v roce 2018 a šlo o přelomovou novinku, protože fotbalové prostředí se podobným inovacím poměrně bránilo. Ostatně od spuštění VAR se kolem této technologie vedou debaty, zda to byl, či nebyl dobrý krok.

Problém mimo jiné je, že i VAR je nakonec stejně odkázaný na osobní úsudek a přesnost lidských rozhodčích. Funguje totiž zjednodušeně tak, že člověk u počítače při posuzování ofsajdu pomocí myši klikne na část těla obránce i útočníka – třeba špičku nártu, koleno nebo hlavu. Počítačový program pak skrze vybranou část těla nakreslí přes šířku hřiště čáry a je jasno. Když je linie od útočníka před tou od obránce, je to ofsajd.

Krkolomně to nejen zní, ale někdy to takové opravdu je. Na některá rozhodnutí se čeká dlouhé minuty, kdy rozhodčí zkoumá u obrazovky zpomalené záběry, které však někdy stejně nejsou úplně na milimetr či milisekundu přesné, i kvůli technologickým limitacím. Globálně podle statistik FIFA trvá rozhodnutí o ofsajdu za využití VAR průměrně 70 vteřin, nový systém ho má stlačit na 25 vteřin.

Právě rychlost posuzování je podle UEFA hlavní předností nového systému, protože hru vyhodnocuje v reálném čase. Verdikt by se na stadionu měl divákům prezentovat na velkoplošných obrazovkách v podobě 3D animace situace, kterou nový systém označil jako ofsajdovou.

Jak bude systém zvaný Semi-Automated Offside Technology (SAOT) fungovat v praxi, se můžete podívat na oficiálním videu na YouTube nebo na přiloženém videu níže:

Bude se tak jednat o podobnou technologii, která se již využívá při rozhodování o tom, zda míč překročil brankovou čáru, nebo ne. V takovém případě sudí dostane během pár okamžiků do svých hodinek či sluchátka signál a může okamžitě rozhodnout – vše totiž sledují senzory a kamery. Ofsajdové pravidlo je v posuzování mnohem složitější, protože k jeho porušení může dojít prakticky kdekoliv na hřišti a v jakýkoliv moment, ale nový poloautomatický systém by měl být na vše připraven.

Umělá inteligence má v první řadě odejmout veškerou lidskou subjektivitu při zmíněném kreslení ofsajdové čáry, které spočívá v označení nejzazších bodů útočících a bránících hráčů a přesně určeném momentu, kdy hráč do dané situace míč posílá – o ofsajdovém postavení totiž mohou rozhodovat milisekundy a milimetry. „Poloautomatický systém pro posuzování ofsajdu byl vyvinut pro podporu videorozhodčích,“ uvedl pro ESPN Johannes Holzmuller, ředitel FIFA pro fotbalové technologie a inovace.

fifa-offside2

Foto: FIFA

Systém bude monitorovat 29 bodů na každém hráči i polohu míče

„Během mistrovství světa v Kataru videorozhodčí obdrží automatické upozornění v případě ofsajdové situace, stejně jako automaticky vybraný bod výkopu a automaticky nakreslenou ofsajdovou linii během několika sekund po incidentu. Poté musí videorozhodčí utkání potvrdit navržený vybraný bod kopu i navrženou nakreslenou ofsajdovou linii. Následně VAR sdělí konečné rozhodnutí rozhodčímu na hřišti,“ doplňuje Holzmuller

Klíčové rozhodnutí o tom, zda to ofsajd byl, nebo ne, tedy bude muset stále udělat člověk, zapojení nových technologií mu ovšem má dát mnohem lepší podklady pro vynesení takového verdiktu.

UEFA systém s umělou inteligencí testovala v minulé sezoně Ligy mistrů nebo ve finále letošního ženského mistrovství světa, celkem šlo o 188 utkání. Stejný způsob vyhodnocování sporných situací se podle mezinárodní federace fotbalových asociací FIFA představí na letošním mistrovství světa v Kataru, které začne v listopadu.

Jiří Blatný

Vášnivý chatař, amatérský hráč kulečníku a slávista. Zajímá se o sport, technologie a dění v USA.

Vášnivý chatař, amatérský hráč kulečníku a slávista. Zajímá se o sport, technologie a dění v USA.