Bývalí techničtí ředitelé ze Socialbakers a Shipita založili úspěšnou agenturu. Teď s ní pomáhají smysluplným startupům

Peter BrejčákPeter Brejčák

00-cookielab-founders-zleva-radek-mika-martin-homolka-jakub-kohout-minStory

Foto: Cookielab

Zakladatelé Cookielab Radek Míka, Martin Homolka a Jakub Kohout

0Zobrazit komentáře

Působili jako techničtí ředitelé úspěšných startupů, před třemi lety rozběhli vlastní agenturu a teď chtějí dalším zakladatelům mladých firem pomoct s jedním z největších problémů – škálováním produktu, týmu a byznysu. Díky radám zkušenějších lidí tak mladí podnikatelé dokážou teoreticky ušetřit spoustu času i peněz.

Martin Homolka, Radek Míka a Jakub Kohout již tři roky budují agenturu Cookielab, v níž na zakázkách pracují pro klienty jako Bonami nebo Kiwi. Díky úspěšnému byznysu s tržbami v desítkách milionů korun však svůj záběr začínají přesouvat k dlouhodobé vizi, kterou je právě pomáhat vyvíjet a rozbíhat zajímavé startupy, jež zlepší životy lidí.

Cesta této trojice k pomoci startupům ovšem není přímočará. Spoluzakladatel Cookielabu Martin Homolka svoji kariéru odstartoval se dvěma spolužáky ze střední školy Lukášem Maixnerem a Jiřím Vovesem, které několik let po skončení školy spojil Jan Řežáb. Ten je oslovil s nápadem vyvíjet aplikace pro Facebook.

Psal se rok 2008 a dnes globálně největší sociální síť v tuzemsku sice téměř nikdo neznal, i tak čtveřice mladých kluků založila startup Candytech. Ten později změnil svůj název na Socialbakers a přibližně po deseti letech od založení si připsal jeden z historicky nejúspěšnějších českých exitů, když jej za miliardy korun koupila americká společnost Astute. Transakci pak letos dovršila změna názvu spojených firem na Emplifi.

00-cookielab-founders-zleva-jakub-kohout-radek-mika-martin-homolka-min

Foto: Cookielab

Zakladatelé Cookielab Jakub Kohout, Radek Míka a Martin Homolka

Před třinácti lety ovšem celý původní tým tvořili jen čtyři zakladatelé, z nichž se Martin Homolka věnoval programování aplikací. „Byl jsem těsně po dokončení studia vysoké školy, s postupným růstem počtu klientů a zakázek jsem programování přenechal zkušenějším lidem, které jsme dokázali najít, a já se začal posouvat do víc manažerské pozice,“ popisuje svůj příběh, jak se z něj stal technický ředitel Socialbakers.

Z jedné z nejvyšších firemních pozic se tak spolupodílel na růstu, který v průběhu několika let startup zvětšil ze čtyř zakladatelů doslova na stonásobek. Jen Homolkův tým inženýrů čítal přes sto hlav, rychlý růst tak vyžadoval hodně sil i učení se. Tehdejší technologický ředitel firmy se přitom soustředil na udržování kultury či efektivitu zaměstnanců.

„I když bylo náročné lidi najímat, nejnáročnější je bylo vyhazovat. Zejména pro tak nezkušeného člověka, jako jsem byl já,“ vzpomíná Homolka, který svoji štaci v Socialbakers ukončil v roce 2016, ve firmě však jako spoluzakladatel nadále držel podíl.

„Po osmi letech v Socialbakers přišlo vhodné načasování. Bylo mi třicet, věděl jsem, že firma už se obejde i bez zakladatelů, protože měla profesionální management. Zároveň jsem si chtěl splnit sen a cestovat předtím, než budu mít děti,“ vypráví Homolka, který se svou tehdejší přítelkyní (v současnosti manželkou) rok cestoval po celém světě od jihovýchodní Asie po Jižní Ameriku.

Po návratu do Česka se při hledání dalšího pracovního působiště opět spojil s Janem Řežábem, který se v té době pustil do budování centra digitálních inovací společnosti Goodbaby, respektive značky Cybex. Kromě Homolky se do týmu přidal i další bývalý kolega ze Socialbakers, šéf datového týmu Radek Míka, nebo například Jakub Kohout, původně technický ředitel logistického startupu Shipito.

„V Goodbaby jsme postavili opravdu kvalitní tým, který nám bylo líto později rozpustit,“ říká Homolka, který z tohoto důvodu spojil síly s Radkem Míkou i Jakubem Kohoutem a společně založili Cookielab.

00-martin-homolka-cookielab-2-min

Foto: Cookielab

Martin Homolka, spoluzakladatel Cookielab

Do týmu přizvali další čtyři vývojáře a jako v klasické agentuře začali pracovat na projektech pro klienty. Paradoxně prvním bylo právě Goodbaby, pro nějž doteď vyvíjí aplikaci Sensorsafe. Protože se trojice zakladatelů v rozběhu byznysu do velké míry spoléhala na své kontakty, druhým klientem bylo i samotné Socialbakers. Jedním z prvních projektů pak bylo zadání od Bonami.

„S Cookielabem jsme spolupracovali zhruba před dvěma lety, kdy pro nás připravili nástroj pro objektivní a spravedlivé ohodnocení pracovníků na základě sledovaného výkonu v jednotlivých skladových procesech jako příjem zboží, zakládání do regálů, pickování, balení apod. Výsledkem spolupráce bylo zlepšení výkonu v průměru o 25 % na všech zmiňovaných procesech,“ popisuje pro CzechCrunch šéf logistiky a obchodů Bonami Jan Klička.

Cookielab se tak v začátcích zaměřil na projekty, kde dokáže nejvíc využít přidanou hodnotu svých tří zakladatelů, tedy zkušenosti z rychlého růstu a řízení technických týmů různých startupů. Aktuálně takovým způsobem pracuje například pro Kiwi, Carvago nebo Goodbaby a další projekty musí osmnáctičlenný tým kvůli nedostatečným kapacitám odmítat.

Pomoct startupům škálovat

„Začínali jsme sice jako agentura, ale nechtěli jsme dělat jen čistě agenturní vývoj. Chtěli jsme také hledat startupy, se kterými budeme dělat to, co nás baví nejvíc – od začátků stavět firmy a produkty, a to nejen za peníze, ale mít to jako součást vlastního byznysu,“ říká Homolka.

Agenturní vývoj tak tříletému Cookielabu slouží zejména na zabezpečení financí, což se ukazuje jako úspěšný model. Jen v loňském roce firma dosáhla na obrat ve výši 23 milionů korun, letos v souladu s plánovaným růstem týmu na dvojnásobek jej pak chce navýšit na 30 milionů. Všechen zisk následně směřuje do startupových investic, přičemž teď Cookielab hledá vhodné kandidáty.

Na rozdíl od většiny fondů či dalších hráčů na trhu se ale Cookielab nezaměřuje na finanční investice, místo toho do začínajících firem investuje čas programátorů, kteří zakladatelům startupů pomáhají s vývojem minimálního základu produktu a jeho následným škálováním. Cookielab si výměnou za to bere podíl v minimální výši pět procent.

„Na druhou stranu nechceme zakladatelům ukousnout velký podíl firmy už na začátku, protože pak už nemají moc prostoru pro prodej podílu dalším investorům,“ popisuje Homolka přemýšlení Cookielabu, jehož zakladatelé takovým způsobem chtějí podporovat zejména firmy v nejranějších stadiích vývoje.

00-martin-homolka-cookielab-3-min

Foto: Cookielab

Martin Homolka, spoluzakladatel Cookielab

Těm chtějí radit zejména ve škálování, což je možné chápat ve třech navzájem souvisejících rovinách. První je byznysová – jestli je byznys model firmy nastaven správně, nebo jestli s růstem počtu zákazníků nebudou růst i náklady na produkt, což je dlouhodobě neudržitelné. Druhou je pak škálování týmu – s pěti lidmi se pracuje jednoduše, rychlý růst například na stočlenný tým už vyžaduje úplně jiný přístup.

Třetí a neméně důležitou rovinou je pak škálování samotného produktu. Na to Homolka se svými kolegy narazil i během rozběhu Socialbakers, kdy první verze nebyla přizpůsobená na větší počet klientů, což tým vývojářů později stálo několik měsíců práce na předělávání produktu. „Kdyby tehdy za námi někdo přišel a pomohl nám, mohli jsme ušetřit spoustu času,“ říká Homolka.

„Naším snem je omezit agenturní vývoj a soustředit se jen na startupy.“

Mezi již podpořené startupy patří Actijoy vyvíjející „Fitbit pro psy“ nebo neúspěšný projekt Mapkey, jenž měl pomáhat seniorům v domovech přivolat v případě potřeby ošetřovatele. Samotné domovy v Česku však nejsou připravené platit za produkt měsíční předplatné. Teď Cookielab hledá i další startupy, v plánu má podpořit celkem dva ročně.

„Naším snem je omezit agenturní vývoj a soustředit se jen na startupy, abychom vybudovali úspěšné portfolio. Hledáme přitom smysluplné projekty, které lidem nějak ulehčí nebo i zachrání životy. Samozřejmě očekáváme, že peníze také vyděláme, ale to není jediné kritérium,“ doplňuje Homolka s tím, že s několika zakladateli už Cookielab o možné spolupráci jedná, konkrétní jména však zatím nezmiňuje.

Dlouhodobý cíl je však jasně daný. „Nechceme stavět velkou firmu, exit v našem případě ani nehrozí. Chceme se posunout od agentury ke startupům a dělat to, co nás baví. Pomáhat zakladatelům pracovat na jejich dobrých nápadech a dostat tak na svět něco, co by bez zkušeností nebo podpory ani nemuselo vzniknout,“ uzavírá Homolka.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina