Byznys s menstruačními kalhotkami funguje. České Snuggs téměř zdvojnásobily tržby na 170 milionů

Ani třetí rok svého fungování tuzemská firma Snuggs nepolevuje v rychlém růstu. Ke speciálním menstruačním kalhotkám teď přidává nové produkty.

Iva BrejlováIva Brejlová

snuggs-founders2

Foto: Snuggs

Tomáš Zahradník a Linda Šejdová, zakladatelé startupu Snuggs

0Zobrazit komentáře

Jsou z několika hi-tech materiálů. Mají nepropustnou membránu. Stojí na výrobních postupech a technologiích, které vycházejí ze sportovního oblečení nebo vybavení do extrémních podmínek. Než se svým výrobkem Linda Šejdová a Tomáš Zahradník přišli, používaly se takové procesy třeba pro oblečení pro hasiče. Oni s nimi ale vyrábí kalhotky. Takové, se kterými jen za loňský rok dokázali dosáhnout na tržby ve výši 170 milionů korun.

Ony kalhotky jsou totiž menstruační. A přestože jde o produkt, který musí svým zákaznicím mnohdy vysvětlovat, slaví firma Snuggs právě prodej půl milionu kusů. Ve Snuggs věří v to, že revolucionalizují trh dámské hygieny. A vnímají to tak i investoři, kteří do společnosti loni poslali 40 milionů korun, tedy vůbec největší investici do menstruačních kalhotek v Evropě.

Spodní prádlo značky Snuggs si přitom zdaleka neoblíbily jen Češky. Tuzemské prodeje tvoří polovinu tržeb, ta druhá pochází z celé Evropy. Speciální spodní prádlo je oblíbené na Slovensku, v Rakousku nebo Německu. A v Berlíně už má firma i vlastní tým. „Růst v zahraničí je stejně rychlý jako v České republice,“ říká k tomu Zahradník. Doplňuje, že nejvíc v cizině se daří právě v Německu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmíněné tržby ve výši 170 milionů korun znamenají výrazný skok proti stovce milionů, kterou si firma v tržbách připsala za rok 2020. A už tento výsledek byl pro Snuggs velkým překvapením, protože znamenal dvacetinásobný růst. Společnost ale stoupat nepřestala. Rozšířila tým, posílila prodeje v zahraničí a rychlý rozvoj prý plánuje i nadále.

Firma Snuggs za tři roky svých zákaznic napočítala na 150 tisíc. Nejvíc jich kalhotky kupuje na e-shopu, podobně jako při startu projektu. Tehdy se ale Snuggs jinde koupit nedaly. Dnes už jsou výrazně vidět i v kamenných obchodech, především v rozšířené síti drogerií. „DM je náš nejsilnější retailový partner, ve kterém prodáváme více kusů, než jsme plánovali,“ říká Zahradník. Od dubna se pak Snuggs rozšíří i do těchto drogerií na Slovensku.

Od kalhotek dál

„První tři roky jsme se soustředili na menstruační kalhotky a prodali jich přes půl milionu. Ty změnily život už desítkám tisíc zákaznic. V tom bychom chtěli pokračovat a uvést na trh i další kvalitní produkty v kategorii intimní péče,“ říká Zahradník.

Jako první z těchto nových produktů firma představuje intimní mycí gel, kterým se tak pouští poprvé mimo segment spodního prádla. Ale i tady se drží udržitelnosti. U gelu vyzdvihuje aktivní přírodní ingredience, ale třeba i recyklovanou lahvičku. Firma už má i pro něj dohodnutý prodej v síti DM.

snuggs

Foto: Snuggs

Intimní mycí gel Snuggs

Loni se dařilo i v přílivu peněz od investorů. Dohromady už firma na svůj rozvoj získala 48 milionů korun, druhého kola se přitom kromě nových investorů účastnili i  ti původní, tedy Nation 1 a Martin Rozhoň, kteří navýšili svůj vklad.

Zvýšili jsme sázku na Lindu a Tomáše, že se jim podaří revolucionalizovat trh dámské hygieny. Velká spokojenost a míra adaptace žen na menstruační kalhotky Snuggs tomu jen nasvědčuje,“ komentovala v listopadu investici Petra Končelíková z fondu Nation 1.

Po investicích tak mají ve Snuggs Linda Šejdová a Tomáš Zahradník dohromady pohodlnou většinu, dalším největším podílníkem je Nation 1. Minoritními akcionáři jsou pak Martin Rozhoň a dále skupina All-Star Holding, která sdružuje investory kolem Wood & Company.

snuggs5

Foto: Snuggs

Menstruační kalhotky od české značky Snuggs

Firma začala fungovat v roce 2019 a hned v prvním roce se její tržby vyšplhaly na 5 milionů korun. O rok později to bylo skoro 100 milionů. Postupně se výrobky firmy dostaly do e-shopů Pilulka.cz, Econea, Zoot, Rohlik.cz i Mall.cz a do sítě drogerií DM.

Společnost na vývoji svých produktů spolupracuje s inženýry a vědeckými institucemi. Zákaznicím zdůrazňuje mimo jiné šetrnost menstruačního spodního prádla – uvádí, že podle posouzení životního cyklu produktu ve spolupráci s VŠCHT jsou kalhotky víc než třikrát šetrnější k životnímu prostředí než tampony a vložky.

První česká cloudová kuchyň spojuje vaření a technologie. Chystá druhou pobočku i systém pro rozvozy

„Vždy jsem tvrdil, že jsme food-tech společnost, v níž bude polovina byznysu z technologií,“ říká spoluzakladatel Jan Siuda.

Peter BrejčákPeter Brejčák

avm_0099

Foto: MyFoodPlace

Tomáš Lev a Jan Siuda, spoluzakladatelé cloudové kuchyně MyFoodPlace

0Zobrazit komentáře

Podnikatelská dvojice Tomáš Lev a Jan Siuda dobývá gastroscénu poněkud jiným způsobem, než je běžné. Jako bývalí top manažeři z oblasti consultingu měli s restauračním byznysem zkušenosti jedině díky letním brigádám ze svého mládí. V Česku však před třemi lety pod názvem MyFoodPlace rozběhli vůbec první koncept takzvané cloudové kuchyně, jež se specializuje čistě jen na vaření jídla pro rozvoz – takže se u nich jako návštěvníci nenajíte. Teď začínají expandovat do dalších lokalit, chystají franšízy a ostatním restauracím nabídnout nový technologický produkt, který dokáže spravovat rozvozy.

Shodou náhod Lev a Siuda při rozběhu svého byznysu trefili vhodnou dobu. Nařízení vlády o uzavření provozoven kvůli pandemii koronaviru výrazně podpořilo roznáškový byznys a jejich firma tak během tří let na trhu v tržbách vyrostla z nuly na více než 40 milionů korun (číslo nezahrnuje hodnotu jídel partnerských restaurací). Jen loni se tento ukazatel zdvojnásobil. „A to při značně pozitivní EBIT (zisk před zdaněním a úroky) marži,“ pochvaluje si Siuda pro CzechCrunch.

Kuchyň MyFoodPlace zatím přitom funguje jen v jedné lokaci v Praze, odkud provozuje třicítku vlastních i partnerských konceptů, které má ve správě. Konkrétně jde například o koncept americké pizzy Raketou.cz, z partnerských pak o Mama’s Burger, který blízce spolupracuje se Zdeňkem Pohlreichem.

Těsně před otevřením je další cloudová kuchyň na Palmovce, kde nyní probíhá nastavování a testování vybraných technologií a postupů. Původně měla být druhá pobočka firmy otevřená již loni, kvůli výpadkům spojeným s pandemii koronaviru ale došlo k posunutí na první kvartál letoška. Z tohoto důvodu MyFoodPlace loni nedokázal přesáhnout ani svůj původní plán a překonat v tržbách 50 milionů korun, ty se zastavily nad zmiňovanou hranicí 40 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ve spoustě věcí jsme se radikálním způsobem posunuli a rozrostli. Pro letošní rok bychom rádi zopakovali růstové tempo na straně tržeb a ještě více zvýšili celkovou ziskovost firmy. Cítíme, že je tam ještě hodně potenciálu, hlavně skrze další procesní a IT optimalizaci a samozřejmě škálování provozoven,“ popisuje Siuda.

Nová pobočka na Palmovce má pomoci dalšímu rozšiřování byznysu. MyFoodPlace si v ní otestuje model franšíz i škálování, a to jak vlastních provozů, na které se chce zaměřit v Praze, tak partnerských spoluprací ve zbytku Česka i dále v zahraničí. Spolupracující partneři od firmy získají kombinaci značek optimalizovaných na rozvoz a technologie na řízení rozvozů. Právě vývoj IT řešení je druhým pilířem rozvoje MyFoodPlace.

„Vždy jsem tvrdil, že jsme food-tech společnost, ve které bude brzy 50 procent byznysu z technologií,“ říká Siuda s tím, že firma je na dobré cestě k naplnění tohoto cíle. V loňském roce totiž začala do IT vývoje hodně investovat a výsledkem je nové řešení, které dokáže na jednom místě a v beztabletové formě ovládat všechny největší roznáškové platformy na trhu, tedy Dáme jídlo, Bolt i Wolt.

avm_0106

Foto: MyFoodPlace

Tomáš Lev a Jan Siuda, spoluzakladatelé cloudové kuchyně MyFoodPlace

Umožňuje nám to mnohem jednodušeji obsluhovat všechna menu profilů, tedy skrývat, přeceňovat a upravovat jednotlivé položky. V případě spolupráce s Wolt jsme dokonce druzí na světě, kdo tohoto stavu dosáhl. Jsme obecně rádi průkopníky v těchto nových možnostech,“ popisuje Siuda.

Doteď běžná praxe v restauracích vypadá tak, že když navážou spolupráci s jednou z rozvozových služeb, dostanou od ní tablet, kam jim chodí objednávky. MyFoodPlace jednak tyto tři platformy spojila do jednoho, ale navíc k tomu nabízí administraci na řízení prodejních kanálů z jednoho místa. Například když restauraci dojde jedna surovina nebo je nutné změnit cenu jednoho jídla, stačí tento fakt zadat do jednoho rozhraní.

Nápad na vytvoření podobného řešení vznikl přímo v cloudové kuchyni, kde denně spravují 120 „meníček“ od třicítky značek, což s sebou nese značné operativní potíže. Každé menu má totiž 20 až 30 položek a 250 až 350 subpoložek, jež je potřebné aktivně spravovat.

pruvodce boxed

Přečtěte si takéJak se vyznat v nemovitostech? Je tu realitní speciálCeny nemovitostí letí s úroky vzhůru. Jak se v tom vyznat? A vyplatí se byt koupit, nebo pronajmout? Je tu realitní speciál

Produkt dokáže odhalit nekonzistence v menu napříč platformami. A bude schopen nastavovat dynamickou cenotvorbu nebo parametry rozvozových zón – mimo špičku se zóna roztáhne a změní tak, aby to lépe vytížilo kuchyň a naopak. To vše je doplněno o analytiku výkonnosti prodejů, nákladů, času vaření, efektivitu marketingu, logistiky či zákaznické hodnocení.

„Nástroj je aktuálně funkční pouze pro nás, ale připravujeme verzi, která už bude nasaditelná do jakýchkoliv restaurací. Pilot s prvními zájemci chceme udělat ve druhém letošním kvartálu,“ doplňuje Siuda s tím, že pro restaurace, které používají jen jednu z roznáškových platforem a rozvoz jídla pro ně není strategická část byznysu, využití takového produktu nedává smysl.

„Covid v tom ale výrazně změnil chování lidí i restaurací. Roste počet těch, které rozvoz vnímají jako důležitou část podnikání, jsou přítomni na více platformách a aktivně se tam snaží působit, investují do marketingu, vytváří akce, aktualizují menu… V tomto případě se takový nástroj stává téměř podmínkou,“ uzavírá Siuda.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání