Byznys se jim sesypal, lístky na kulturu se proměnily v prach. GoOut se ale nevzdává a chce přežít i díky fiktivnímu festivalu

Filip HouskaFilip Houska

goout-1Insider

Foto: GoOut

Tým GoOut

0Zobrazit komentáře

Na 10. březen 2020 by pořadatelé a zprostředkovatelé kulturních událostí v Česku nejraději zapomněli. V rámci prevence před šířením koronaviru vláda zakázala akce nad sto lidí, aby o dva dny později vyhlásila nouzový stav a snížila počet účastníků na třicet. Bylo jasné, že toto omezení bude mít kruté dopady na řadu odvětví, kulturu nevyjímaje.

Na stavu tuzemské kultury je závislý i portál GoOut, který poslední týdny řeší nejkomplikovanější situaci od svého vzniku. Jde o jednoduchou rovnici: pokud váš byznys stojí na prodeji vstupenek na koncerty, festivaly, divadelní představení nebo výstavy, jste momentálně bez příjmů.

Všechny společenské akce se na českém trhu ruší, v lepším případě čelí přesunu na druhou polovinu roku, což v lidech vyvolává pocit nejistoty a nikdo v dnešních dnech neví, kdy se kulturní sféra vrátí do normálu.

„Předmět našeho podnikání jednoduše zmizel a nikdo neví, na jak dlouho. Nezbývá nám nic jiného, než se na situaci adaptovat,“ popsal pro CzechCrunch upřímně a otevřeně aktuální situaci Vojtěch Otevřel, šéf českého vstupenkového portálu GoOut, který byl v první linii podniků, na nichž se vládní opatření okamžitě a razantně podepsala.

vojtechotevrel-1

Foto: GoOut

Vojtěch Otevřel, spoluzakladatel a CEO společnosti GoOut

Spolu se svým týmem Otevřel dlouhé roky budoval platformu, díky které by lidé měli snadný přístup k zakoupení lístků online. Bez zbytečných starostí, rychle a zejména spolehlivě. Na českém trhu se z ní stal přední hráč svého specifického oboru, za což může i jeho originální propagační marketing a podpora velkých i malých jmen nejen lokální umělecké komunity.

Okolo poledne v úterý 10. března se však na firemním twitterovém účtu objevil tweet o třech znacích, který obrátil GoOut vzhůru nohama. Jednoduchá a všeříkající anglická zkratka omg reagovala na rozhodnutí vlády o zrušení akcí a předzvěst přetěžkých časů. Otevřelův tým se tak z hodiny na hodinu ocitl nad propastí, do které rázem zahučel. Nešlo se tomu vyhnout.

Okay, co teď?

Telefonní linky GoOutu hořely. Ti, kteří si zakoupili lístky na akce konající se v nadcházejících pár měsících, neustále vymačkávali zákaznické číslo firmy a snažili se zjistit informace, co bude dál. Buď se ptali na přesunutí akce, nebo rovnou chtěli své peníze zpět. Šlo o logické dotazy, nicméně ani GoOut nevěděl, jak se situace bude vyvíjet. Nevěděl to nikdo.

„Na trhu panuje velká nejistota. Kdy se kulturní svět znovu rozběhne? Dochází i k tomu, že nikdo nekupuje vstupenky ani na akce budoucí,“ lamentuje Otevřel. Vzhledem k tomu, že firma primárně žije z provize prodaných vstupenek, která se pohybuje okolo osmi procent z ceny lístku, jsou jeho obavy vcelku oprávněné.

Muselo se tedy začít škrtat a přepnout do úsporného režimu založeného na ořezání výdajů na absolutní minimum. To se dotklo i zaměstnanců, kterých je spolu s týmem v Polsku celkem 74. Všem měly být dočasně sníženy mzdy a GoOutu se i díky tomu podařilo náklady na provoz srazit na polovinu.

„S ohledem na úsporná opatření to bude pro náš tým nesmírně těžké. Každý, kdo pro GoOut pracuje, má přímý podíl na jeho úspěchu, a ne pro všechny bude možné za nastavených podmínek pracovat pro nás dál. Firma to ale v zásadě přežije i delší měsíce,“ reaguje Otevřel na otázku, zda to GoOut přežije.

vojtechotevrel-2

Foto: GoOut

Vojtěch Otevřel

Raději StayIn

GoOut byl vždy silný na sociálních sítích a uměl komunikovat se svými fanoušky, což se od firmy, která je závislá na nákupní síle lidí, ostatně očekává. Proto se na tento virtuální prostor zaměřil ještě více se snahou udržení kontaktu s okolním světem a začal tam zužitkovávat své boční tvůrčí zaměření.

Již delší dobu totiž GoOut natáčí vlastní podcasty. Ať už jde o příběhovou sérii Started From The Bottom od Gabriely Heclové, kontroverzní show Off Season od rapperského dua Labello a Ca$hanova Bulhar nebo rozhovory v podání youtubera Ladislava Sinaie. K tomu ještě recykluje i své magazínové články o pražských lokalitách, videa na YouTube nebo hudební playlisty.

Právě tento obsahový balíček, který GoOut na svých sítích komunikuje, ideálně zapadá do nového marketingového názvu firmy – StayIn. Pojmenování GoOut, což lze volně přeložit jako JdiVen, totiž v dnešních dnech působí jako ironie. Dočasný rebranding na Facebooku a Instagramu tedy dává dobrý a kreativní smysl.

Síla internetových představení

Vážit si své fanouškovské základny však nemusí vždy stačit – i přes krizi, již zapříčinila koronavirová pandemie, potřebuje firma vydělávat, respektive nacházet způsoby, jak se k nějakým příjmům dostat. Jedním z těchto formátů, na který se mimo jiné adaptují i prestižní sportovní soutěže, jsou živá vysílání jednotlivých akcí.

V potížích totiž logicky nejsou pouze zprostředkovatelé vstupenek, ale i samotní umělci, kteří nemohou vystupovat v klasickém formátu. To je důvod, proč se přesídlují na internet a přes videokomunikační služby dělají virtuální představení, na která se mohou zájemci dostat tradičním nákupem lístky. A to třeba právě přes GoOut.

bill-gates-3

Přečtěte si takéOmezit provoz po celé zemi, více testovat a použít data při vývoji vakcíny. Bill Gates předložil plán pro vyřešení krizeOmezit provoz po celé zemi, více testovat a použít data při vývoji vakcíny. Bill Gates předložil plán pro vyřešení krize

Na GoOutu je tak dnes možné pořídit vstupenky na všelijaká digitální představení, která mají různou cenovku. Pokud chce někdo přispět více, než je reálně nutné, může to bez ostychu udělat. Nejen, že dostane kulturní zážitek přímo na svůj monitor nebo displej telefonu, ale také se podílí na podpoře umělce i GoOutu.

„Přemýšleli jsme, jak rychle reagovat na situaci a přizpůsobit náš produkt. Pozorujeme nárůst streamování kultury, což je pro nás jedna z ideálních příležitostí,“ zmiňuje Otevřel a dodává, že jeho vývojářský tým současně pracuje na novém nástroji pro monetizaci streamingu v podobě upraveného prodeje vstupenek.

Dárkový poukaz do zásoby

Jelikož nikdo stále neví, kdy se kulturní a společenská představení znovu vrátí do skutečného provozu, pro GoOut se nabízí možnost ověřit i to, jak loajální a nápomocné uživatele má. Už pár dní si na portálu může kdokoliv zakoupit tzv. dárkový poukaz do zásoby, který je otevřený a vztahuje se na všechny akce, jež firma nabízí.

goout-poukazy

Foto: CzechCrunch

Dárkové poukazy od GoOutu

Na výběr je z několika kategorií, které se liší výší částky. Začíná se na dárkových poukazech za sto korun a možné je kupovat i varianty v hodnotě až pěti tisíc. Po výběru stačí vyplnit objednávkový formulář a kupón, jehož splatnost je dva roky, pečlivě uschovat do doby, než se brány kulturních akcí znovu plně otevřou.

„Pokud lidé cítí, že by raději přispěli svému oblíbenému divadlu nebo umělcům, bude to skvělé i pro nás. Všichni jsme totiž součástí jednoho velkého, propojeného kulturního světa,“ komentuje Otevřel.

Fiktivní festival pro kulturu

Jak Otevřel pro CzechCrunch připomíná, nejde jen o GoOut coby zprostředkovatele, ale organizace a samotné umělce, které v dnešní nelichotivé situace potřebují podporu. K propojení kulturního světa je totiž nutné zajistit zdraví oběma miskám vah. Proto začátkem dubna vznikla nová koncepce festivalu pro koronavirovou dobu.

Jmenuje se NIC 2020, což je dostatečně vypovídající název. Jde totiž doslova o nic. Ačkoliv má festival vlastní web plný plánovaných představení, žádné z nich se ve skutečnosti neodehraje. Jde o další podpůrný prostředek, který lze využít pro pomoc kulturním institucím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za nápadem stojí Hana Třeštíková, producentka a pražská radní pro kulturu, která tento formát vytvořila spolu s GoOutem. Lidé k němu mohou přistupovat stejně, jako když nakupují lístky na reálné akce – vyberou si představení, vytipují si ideální místo k sezení a zaplatí stanovenou cenu. Fyzicky však nikam nepůjdou a vyjma dobrého skutku nic na oplátku nedostanou.

„Do nabídky NIC 2020 budeme přidávat další a další instituce z celé země. Některé oslovíme přímo my, jiné se mohou přihlásit samy – toto platí pro všechny subjekty, které mají zájem prodávat vstupenky na nic,“ vysvětluje obchodní ředitel GoOutu Lukáš Jandač s tím, že se všechny akce symbolicky uskuteční na svátek všech zamilovaných – 1. května.

Všechny tyto plány, které GoOut na následujících několik týdnů (ne-li měsíců) sestavil, pak slouží primárně pro zajištění podpory v tomto těžkém období. Právě s pomocí běžných občanů a nadšenců do kultury mohou krizi překonat a vrátit se zpět do zajetých kolejí. Jak dlouho to ovšem bude trvat, to je otázkou.

nic2020-goout

Foto: CzechCrunch

Přehlídky akcí v rámci fiktivního festivalu NIC 2020

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Národ sobě. Donio chtělo letos vybrat 20 milionů korun, nakonec Češi poslali na dobrou věc jen za 14 dní už 30 milionů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

donio-tym-topInsider

Foto: Donio

Týmová porada dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Jednou ráno v 10 hodin, podruhé odpoledne v 16 hodin. Někdo u stolu v pracovně, druhý na gauči v obýváku, jiný třeba od snídaně v kuchyni. Právě tak teď probíhají pravidelné porady týmu dárcovské platformy Donio, která startovala před pár měsíci s cílem vybrat letos až dvacet milionů korun, ale koronavirová pandemie všechno otočila vzhůru nohama.

„Když jsme si v lednu nastavovali cíle na letošní rok, říkala jsem si, že vybrat v roce 2020 na dobročinné účely 20 milionů korun je ambiciózní plán,“ usmívá se při videohovoru Lada Brůnová, která spolu se zakladatelem Davidem Procházkou, Evou Kašpárkovou, Martinem Hujerem a Michaelou Dyntarovou tvoří hlavní tým Donio.

Naplno se dobročinná crowdfundingová platforma, zaměřující se na pomoc těm, kteří se ocitli v nelehké situaci, rozjela právě začátkem letošního roku. Za sebou měla čtyři měsíce v pilotním provozu ještě pod názvem Donwio, během kterých vybrala prvních 650 tisíc korun. Třicetinásobek pro celý rok 2020 se tak zdál být dobrým cílem.

davidprochazka

Foto: Donio

Zakladatel a šéf českého dárcovského projektu Donio David Procházka

Pak se ale i do České republiky přiřítila koronavirová epidemie a vláda v polovině března vyhlásila nouzový stav, který paralyzoval celou zemi. V tu chvíli se otevřela pro Donio možnost, jak naplno ukázat svůj potenciál, a následující dvoutýdenní kolotoč si David Procházka se svým týmem nepředstavoval ani v těch nejdivočejších dobročinných snech.

„Stejně jako všichni, i my v Donio jsme museli pružně reagovat. Ze situace, kdy jsme vybírali kolem 150 tisíc za týden, jsme se dostali k 15 milionům korun za jediný den. To s sebou samozřejmě nese mnoho výzev,“ říká rovněž s úsměvem David Procházka. Ten totiž pomáhal těm, co to potřebují, už od útlého věku a Donio rázem představovalo perfektní platformu pro pomoc pro celé Česko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako první se na Donio objevila kampaň za záchranu kultury, kde mohou lidé přispět umělcům během sledování online přenosů různých koncertů i divadelních vystoupení na Mall.tv. Pak přišly energetické balíčky pro zdravotníky, ochranné masky vyráběné z potápěčského vybavení a všechny žebříčky zbořila sbírka na výrobu plicních ventilátorů.

donio-tym2

Foto: Donio

I tak někdy vypadají týmové porady v Donio

Svůj původní celoroční plán tak Donio naplnilo během několika málo dní, když lidé z celé republiky poslali na jednotlivé sbírky během dvou týdnů celkem 30 milionů korun. Proti původním plánům Davida Procházky se ale nevybíralo jen na pomoc konkrétním lidem v nouzi, v té se totiž znenadání ocitlo celé Česko.

„Na nákazu COVID-19 jsme nebyli připraveni ani my, ani stát. Data, technologie a šikovní jedinci však pomáhají šíření nákazy zpomalit a minimalizovat její následky,“ říká šestadvacetiletý Procházka s tím, že se na Donio zapojilo už přes 30 tisíc dárců, a to nejen z Česka, ale také krajánci z Německa, Velké Británie či Spojených států.

richard-valtr-mews

Přečtěte si takéHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z MewsHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z Mews

„První známá republiková sbírka byla na Národní divadlo a vypadá to, že koronavirus přinesl nejenom těžké časy, ale i ohromnou vlnu solidarity, kterou bychom s nadsázkou mohli označit za Národ sobě ve verzi 2020,“ doplňuje Lada Brůnová, která se k Donio přidala hned v začátku, aby pomohla se strategií, navázala smysluplná partnerství a postarala se o to, že se o dárcovské platformě dozví co nejvíce lidí.

energiilekarum-lukacevic

Foto: Donio

Jan Lukačevič doručuje zdravotníkům energetické balíčky

A jaké sbírky ve společnosti v posledních týdnech rezonovaly nejvíce?

Plicní ventilátory do nemocnic

Stačilo pouhých 19 hodin, aby se na výrobu plicních ventilátorů, které mohou pacientům s těžkým průběhem onemocnění COVID-19 zachránit život, vybralo přes 14 milionů korun. Právě plicních ventilátorů je teď totiž po světě akutní nedostatek, a tak se vyrábí, kde mohou.

Unikátní plicní ventilátor CoroVent byl vyvinut za necelý týden na základě zkušeností týmu expertů z Fakulty biomedicínského inženýrství, vedeným profesorem Karlem Roubíkem, a do celé iniciativy byli zapojeni také lidé z iniciativy COVID19CZ v čele s podnikatelem a investorem Vojtou Ročkem.

corovent5

Foto: CoroVent

Plicní ventilátor CoroVent

„Nemáme slov, takovou podporu jsme nečekali. Díky této úžasné rychlosti a podpoře od více jak sedmi tisíc lidí se za necelý jeden den vybralo více jak čtrnáct milionů korun. To je neuvěřitelné a dokazuje to sílu skvělých českých lidí. Nejen v tom, najít a vyrobit kvalitní přístroj, ale i semknout se a rychle vybrat peníze potřebné na záchranu životů,“ popisuje Pavel Doležal z Kebooly a jeden z ideamakerů iniciativy COVID19CZ.

Celoobličejové ochranné masky pro lékaře

Pět dní, přes 5,5 tisíce dárců a 7 milionů korun. Taková je bilance sbírky s krycím jménem CovMask, pod nímž se schovávají vpravdě unikátní celoobličejového ochranné masky pro lékaře. Tým kolem Davida Miklase a odborníků z ČVUT totiž skoupil potápěčské vybavení z celé střední Evropy a dělá z nich masky s respirátory nejvyšší ochrany.

covmask

Foto: CovMask

Celoobličejovým maskám z potápěčské výbavy nechybí ani respirátor

Během pár dnů dokázali rozběhnout výrobu a dnes již dodali i díky dárcům přes tři tisíce masek do desítek zdravotnických zařízení po celém Česku. „Děkuju všem, kdo na sbírku přispěli, protože ze zdravotnických zařízení chodí objednávky po tisících, a my tak můžeme vyrábět dál,“ říká David Miklas, jeden z koordinátorů projektu.

Energie pro lékáře

Začalo to vcelku nevině. Vědec Jan Lukačevič nejprve zjistil, v jak náročných podmínkách pracují zdravotníci, a tak jim chtěl pomoci. Jelikož nemohl vyrábět roušky ani jiné ochranné pomůcky, rozhodl se pomáhat tak, že lidem v první linii začal doručovat energetické balíčky. A na to slyšely opět tisíce lidí.

Přes Donio na energii lékařům přispělo už přes 7 tisíc lidí, kteří darovali přes 3,5 milionu korun. Ke zdravotníkům se tak dostalo už na 30 tisíc energetických balíčků s různými nutričními nápoji či tyčinkami.

donio-energii-brunova-lukacevic

Foto: Donio

Lada Brůnová z Donio a Jan Lukačevič, který založil iniciativu #energiilekarum

„Ve sbírce pokračujeme dál. Máme totiž zprávy, že situace se nelepší… naopak. Proto nechávám sbírku běžet s jediným cílem: posílat do nemocnic energii tak dlouho, jak jen bude třeba. Aktuálně navyšujeme sbírku tak, abychom byli schopni připravit dalších 7 000 balíčků,“ říká Jan Lukačevič.

Na Donio to ale pochopitelně nebyly jediné sbírky. Pod hlavičkou Česko proti COVID-19 můžete například přispět na testy pro domovy seniorům nebo výrobu ochranných štítů. Příznivce kulturního života pak jistě bude zajímat vše pod #kulturažije, kde je možné podpořit umělce, divadelníky, zpěváky, malíře a další, kteří teď mají v době koronavirové značně omezené své pole působnosti.