Byznys se jim sesypal, lístky na kulturu se proměnily v prach. GoOut se ale nevzdává a chce přežít i díky fiktivnímu festivalu

Filip HouskaFilip Houska

goout-1Insider

Foto: GoOut

Tým GoOut

0Zobrazit komentáře

Na 10. březen 2020 by pořadatelé a zprostředkovatelé kulturních událostí v Česku nejraději zapomněli. V rámci prevence před šířením koronaviru vláda zakázala akce nad sto lidí, aby o dva dny později vyhlásila nouzový stav a snížila počet účastníků na třicet. Bylo jasné, že toto omezení bude mít kruté dopady na řadu odvětví, kulturu nevyjímaje.

Na stavu tuzemské kultury je závislý i portál GoOut, který poslední týdny řeší nejkomplikovanější situaci od svého vzniku. Jde o jednoduchou rovnici: pokud váš byznys stojí na prodeji vstupenek na koncerty, festivaly, divadelní představení nebo výstavy, jste momentálně bez příjmů.

Všechny společenské akce se na českém trhu ruší, v lepším případě čelí přesunu na druhou polovinu roku, což v lidech vyvolává pocit nejistoty a nikdo v dnešních dnech neví, kdy se kulturní sféra vrátí do normálu.

„Předmět našeho podnikání jednoduše zmizel a nikdo neví, na jak dlouho. Nezbývá nám nic jiného, než se na situaci adaptovat,“ popsal pro CzechCrunch upřímně a otevřeně aktuální situaci Vojtěch Otevřel, šéf českého vstupenkového portálu GoOut, který byl v první linii podniků, na nichž se vládní opatření okamžitě a razantně podepsala.

vojtechotevrel-1

Foto: GoOut

Vojtěch Otevřel, spoluzakladatel a CEO společnosti GoOut

Spolu se svým týmem Otevřel dlouhé roky budoval platformu, díky které by lidé měli snadný přístup k zakoupení lístků online. Bez zbytečných starostí, rychle a zejména spolehlivě. Na českém trhu se z ní stal přední hráč svého specifického oboru, za což může i jeho originální propagační marketing a podpora velkých i malých jmen nejen lokální umělecké komunity.

Okolo poledne v úterý 10. března se však na firemním twitterovém účtu objevil tweet o třech znacích, který obrátil GoOut vzhůru nohama. Jednoduchá a všeříkající anglická zkratka omg reagovala na rozhodnutí vlády o zrušení akcí a předzvěst přetěžkých časů. Otevřelův tým se tak z hodiny na hodinu ocitl nad propastí, do které rázem zahučel. Nešlo se tomu vyhnout.

Okay, co teď?

Telefonní linky GoOutu hořely. Ti, kteří si zakoupili lístky na akce konající se v nadcházejících pár měsících, neustále vymačkávali zákaznické číslo firmy a snažili se zjistit informace, co bude dál. Buď se ptali na přesunutí akce, nebo rovnou chtěli své peníze zpět. Šlo o logické dotazy, nicméně ani GoOut nevěděl, jak se situace bude vyvíjet. Nevěděl to nikdo.

„Na trhu panuje velká nejistota. Kdy se kulturní svět znovu rozběhne? Dochází i k tomu, že nikdo nekupuje vstupenky ani na akce budoucí,“ lamentuje Otevřel. Vzhledem k tomu, že firma primárně žije z provize prodaných vstupenek, která se pohybuje okolo osmi procent z ceny lístku, jsou jeho obavy vcelku oprávněné.

Muselo se tedy začít škrtat a přepnout do úsporného režimu založeného na ořezání výdajů na absolutní minimum. To se dotklo i zaměstnanců, kterých je spolu s týmem v Polsku celkem 74. Všem měly být dočasně sníženy mzdy a GoOutu se i díky tomu podařilo náklady na provoz srazit na polovinu.

„S ohledem na úsporná opatření to bude pro náš tým nesmírně těžké. Každý, kdo pro GoOut pracuje, má přímý podíl na jeho úspěchu, a ne pro všechny bude možné za nastavených podmínek pracovat pro nás dál. Firma to ale v zásadě přežije i delší měsíce,“ reaguje Otevřel na otázku, zda to GoOut přežije.

vojtechotevrel-2

Foto: GoOut

Vojtěch Otevřel

Raději StayIn

GoOut byl vždy silný na sociálních sítích a uměl komunikovat se svými fanoušky, což se od firmy, která je závislá na nákupní síle lidí, ostatně očekává. Proto se na tento virtuální prostor zaměřil ještě více se snahou udržení kontaktu s okolním světem a začal tam zužitkovávat své boční tvůrčí zaměření.

Již delší dobu totiž GoOut natáčí vlastní podcasty. Ať už jde o příběhovou sérii Started From The Bottom od Gabriely Heclové, kontroverzní show Off Season od rapperského dua Labello a Ca$hanova Bulhar nebo rozhovory v podání youtubera Ladislava Sinaie. K tomu ještě recykluje i své magazínové články o pražských lokalitách, videa na YouTube nebo hudební playlisty.

Právě tento obsahový balíček, který GoOut na svých sítích komunikuje, ideálně zapadá do nového marketingového názvu firmy – StayIn. Pojmenování GoOut, což lze volně přeložit jako JdiVen, totiž v dnešních dnech působí jako ironie. Dočasný rebranding na Facebooku a Instagramu tedy dává dobrý a kreativní smysl.

Síla internetových představení

Vážit si své fanouškovské základny však nemusí vždy stačit – i přes krizi, již zapříčinila koronavirová pandemie, potřebuje firma vydělávat, respektive nacházet způsoby, jak se k nějakým příjmům dostat. Jedním z těchto formátů, na který se mimo jiné adaptují i prestižní sportovní soutěže, jsou živá vysílání jednotlivých akcí.

V potížích totiž logicky nejsou pouze zprostředkovatelé vstupenek, ale i samotní umělci, kteří nemohou vystupovat v klasickém formátu. To je důvod, proč se přesídlují na internet a přes videokomunikační služby dělají virtuální představení, na která se mohou zájemci dostat tradičním nákupem lístky. A to třeba právě přes GoOut.

bill-gates-3

Přečtěte si takéOmezit provoz po celé zemi, více testovat a použít data při vývoji vakcíny. Bill Gates předložil plán pro vyřešení krizeOmezit provoz po celé zemi, více testovat a použít data při vývoji vakcíny. Bill Gates předložil plán pro vyřešení krize

Na GoOutu je tak dnes možné pořídit vstupenky na všelijaká digitální představení, která mají různou cenovku. Pokud chce někdo přispět více, než je reálně nutné, může to bez ostychu udělat. Nejen, že dostane kulturní zážitek přímo na svůj monitor nebo displej telefonu, ale také se podílí na podpoře umělce i GoOutu.

„Přemýšleli jsme, jak rychle reagovat na situaci a přizpůsobit náš produkt. Pozorujeme nárůst streamování kultury, což je pro nás jedna z ideálních příležitostí,“ zmiňuje Otevřel a dodává, že jeho vývojářský tým současně pracuje na novém nástroji pro monetizaci streamingu v podobě upraveného prodeje vstupenek.

Dárkový poukaz do zásoby

Jelikož nikdo stále neví, kdy se kulturní a společenská představení znovu vrátí do skutečného provozu, pro GoOut se nabízí možnost ověřit i to, jak loajální a nápomocné uživatele má. Už pár dní si na portálu může kdokoliv zakoupit tzv. dárkový poukaz do zásoby, který je otevřený a vztahuje se na všechny akce, jež firma nabízí.

goout-poukazy

Foto: CzechCrunch

Dárkové poukazy od GoOutu

Na výběr je z několika kategorií, které se liší výší částky. Začíná se na dárkových poukazech za sto korun a možné je kupovat i varianty v hodnotě až pěti tisíc. Po výběru stačí vyplnit objednávkový formulář a kupón, jehož splatnost je dva roky, pečlivě uschovat do doby, než se brány kulturních akcí znovu plně otevřou.

„Pokud lidé cítí, že by raději přispěli svému oblíbenému divadlu nebo umělcům, bude to skvělé i pro nás. Všichni jsme totiž součástí jednoho velkého, propojeného kulturního světa,“ komentuje Otevřel.

Fiktivní festival pro kulturu

Jak Otevřel pro CzechCrunch připomíná, nejde jen o GoOut coby zprostředkovatele, ale organizace a samotné umělce, které v dnešní nelichotivé situace potřebují podporu. K propojení kulturního světa je totiž nutné zajistit zdraví oběma miskám vah. Proto začátkem dubna vznikla nová koncepce festivalu pro koronavirovou dobu.

Jmenuje se NIC 2020, což je dostatečně vypovídající název. Jde totiž doslova o nic. Ačkoliv má festival vlastní web plný plánovaných představení, žádné z nich se ve skutečnosti neodehraje. Jde o další podpůrný prostředek, který lze využít pro pomoc kulturním institucím.

Za nápadem stojí Hana Třeštíková, producentka a pražská radní pro kulturu, která tento formát vytvořila spolu s GoOutem. Lidé k němu mohou přistupovat stejně, jako když nakupují lístky na reálné akce – vyberou si představení, vytipují si ideální místo k sezení a zaplatí stanovenou cenu. Fyzicky však nikam nepůjdou a vyjma dobrého skutku nic na oplátku nedostanou.

„Do nabídky NIC 2020 budeme přidávat další a další instituce z celé země. Některé oslovíme přímo my, jiné se mohou přihlásit samy – toto platí pro všechny subjekty, které mají zájem prodávat vstupenky na nic,“ vysvětluje obchodní ředitel GoOutu Lukáš Jandač s tím, že se všechny akce symbolicky uskuteční na svátek všech zamilovaných – 1. května.

Všechny tyto plány, které GoOut na následujících několik týdnů (ne-li měsíců) sestavil, pak slouží primárně pro zajištění podpory v tomto těžkém období. Právě s pomocí běžných občanů a nadšenců do kultury mohou krizi překonat a vrátit se zpět do zajetých kolejí. Jak dlouho to ovšem bude trvat, to je otázkou.

nic2020-goout

Foto: CzechCrunch

Přehlídky akcí v rámci fiktivního festivalu NIC 2020