Byznys zalitý sluncem. Memodo jde vstříc boomu solárních elektráren a vyhlíží miliardové obraty
Ještě před pár lety se Češi dívali na solární elektrárny skrz prsty. Dnes je situace zcela opačná – a na vlastní solární elektrárnu se stojí fronty.
Extrémní zdražení energií a snaha omezit produkci emisí. To jsou dva hlavní důvody, proč se z fotovoltaiky stalo velmi ožehavé téma jak v soukromém, tak komerčním sektoru. S rostoucím zájmem úměrně roste i počet firem, které fotovoltaiku na střechu instalují, jak ovšem upozorňují zástupci velkoobchodu s fotovoltaikou a solární technikou Memodo, ne všichni mají potřebné zkušenosti a know-how. Proto je dobré vybírat pečlivě a hledět na náležité reference i kvalitu dodavatelů. Těch z Číny se prý přitom nutně bát nemusíme.
Společnost Memodo je projektem tří kamarádů, kteří se i přes svůj nízký věk mohou opírat o bohaté zkušenosti, které nasbírali při studiích v Rakousku, ale i během podnikatelských aktivit, jež Memodu předcházely. Dnes mají ve svých rukou firmu, která platí za dodavatele obnovitelných zdrojů, jenž předává své know how a nabízí širokou škálu řešení, jak přispět k energetické transformaci – což se mu daří. Díky obrovskému boomu již během prvního roku svého fungování totiž míří k obratům ve výši mířící ke dvou miliardám korun.
Psal se rok 2017, když dnes dvaatřicetiletý Lukáš Růžička, který je ze zakladatelů nejstarší, spolu s Jonášem Kasalem založili společnost Mylux, která mimo jiné koketovala také s distribucí komponent fotovoltaiky. Ty se nakonec ukázaly být pro společnost hlavní byznysovou náplní, což zakladatele nasměrovalo k německé společnosti Memodo. Od ní kupovali komponenty, nakonec ji začali v roce 2018 zastupovat na několika evropských trzích.
„Memodo má hlavní sídlo v Mnichově, kde bylo založeno třemi mladými kluky v roce 2013. Od té doby byli schopni růst každým rokem téměř dvojnásobně, přičemž letos míří k obratu ve výši několik stovek milionů eur,“ přibližuje společnost Daniel Radulovič, který se k Růžičkovi s Kasalem připojil v roce 2018, aby Memodu pomohl s rozvojem na tuzemském trhu i několika dalších trzích východní Evropy.
Solární Wikipedie pro nedůvěřivé Čechy
Původní spolupráce měla franšízový charakter, pánové tak měli jistou míru svobody, ale zároveň odpovědnost za rozvoj. Spolupráce fungovala a české zastoupení generovalo obraty ve výši 280 milionů ročně, německá strana se starala o provoz skladu, nákup i logistiku a české trio se tak mohlo soustředit výhradně na obchod, což konkrétně v Česku nebyla úplně jednoduchá disciplína. Vztah Čechů k slunečním elektrárnám byl totiž do značné míry komplikovaný.
Značný políček renomé fotovoltaiky uštědřily roky 2008 až 2010 a nešťastně nastavená podpora pro provozovatele elektráren získávajících energii ze slunce. „V porovnání se sousedními zeměmi – kromě Slovenska – zde byl zájem o fotovoltaiku velmi malý. Nicméně stabilně stoupal. Větší zájem nastal v době covidu a obrovský zájem začal pádem Bohemia Energy a válkou na Ukrajině, kdy se zvedly ceny energií,“ vysvětluje Jonáš Kasal.
K tomu navíc dodává: „Naší nevýhodou byla pomalá adaptace portfolia pro Českou republiku. Přece jenom jsou trhy odlišné a vyžadují trošku jiný sortiment. Proto jsme v roce 2020 začali vést první jednání o vzniku samostatné dceřiné společnosti Memodo, což se v květnu tohoto roku nakonec stalo,“ popisuje vznik samostatné české dceřinky Kasal.
Nově vzniklá společnost navázala na své předchozí aktivity s tím, že se soustředí výhradně na český trh, který tvoří přibližně 85 procent z obratů, které doplňuje slovenský trh. Primárně se jedná o velkoobchod s fotovoltaikou, Memodo však funguje také jako e-shop se solární technikou zaměřený na realizační společnosti. Díky tomu dokáže klientům dodat kompletní výstavbu rezidenční i komerční solární elektrárny od šroubků až po baterie, a to nejčastěji v rámci paketů podporovaných dotacemi.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.