Byznys zalitý sluncem. Memodo jde vstříc boomu solárních elektráren a vyhlíží miliardové obraty

Ještě před pár lety se Češi dívali na solární elektrárny skrz prsty. Dnes je situace zcela opačná – a na vlastní solární elektrárnu se stojí fronty.

memodo-4-min

Foto: Memodo

Zakladatelé společnosti Memodo, zleva Lukáš Růžička, Daniel Radulovič a Jonáš Kasal

Extrémní zdražení energií a snaha omezit produkci emisí. To jsou dva hlavní důvody, proč se z fotovoltaiky stalo velmi ožehavé téma jak v soukromém, tak komerčním sektoru. S rostoucím zájmem úměrně roste i počet firem, které fotovoltaiku na střechu instalují, jak ovšem upozorňují zástupci velkoobchodu s fotovoltaikou a solární technikou Memodo, ne všichni mají potřebné zkušenosti a know-how. Proto je dobré vybírat pečlivě a hledět na náležité reference i kvalitu dodavatelů. Těch z Číny se prý přitom nutně bát nemusíme.

Společnost Memodo je projektem tří kamarádů, kteří se i přes svůj nízký věk mohou opírat o bohaté zkušenosti, které nasbírali při studiích v Rakousku, ale i během podnikatelských aktivit, jež Memodu předcházely. Dnes mají ve svých rukou firmu, která platí za dodavatele obnovitelných zdrojů, jenž předává své know how a nabízí širokou škálu řešení, jak přispět k energetické transformaci – což se mu daří. Díky obrovskému boomu již během prvního roku svého fungování totiž míří k obratům ve výši mířící ke dvou miliardám korun.

Psal se rok 2017, když dnes dvaatřicetiletý Lukáš Růžička, který je ze zakladatelů nejstarší, spolu s Jonášem Kasalem založili společnost Mylux, která mimo jiné koketovala také s distribucí komponent fotovoltaiky. Ty se nakonec ukázaly být pro společnost hlavní byznysovou náplní, což zakladatele nasměrovalo k německé společnosti Memodo. Od ní kupovali komponenty, nakonec ji začali v roce 2018 zastupovat na několika evropských trzích.

„Memodo má hlavní sídlo v Mnichově, kde bylo založeno třemi mladými kluky v roce 2013. Od té doby byli schopni růst každým rokem téměř dvojnásobně, přičemž letos míří k obratu ve výši několik stovek milionů eur,“ přibližuje společnost Daniel Radulovič, který se k Růžičkovi s Kasalem připojil v roce 2018, aby Memodu pomohl s rozvojem na tuzemském trhu i několika dalších trzích východní Evropy.

Solární Wikipedie pro nedůvěřivé Čechy

Původní spolupráce měla franšízový charakter, pánové tak měli jistou míru svobody, ale zároveň odpovědnost za rozvoj. Spolupráce fungovala a české zastoupení generovalo obraty ve výši 280 milionů ročně, německá strana se starala o provoz skladu, nákup i logistiku a české trio se tak mohlo soustředit výhradně na obchod, což konkrétně v Česku nebyla úplně jednoduchá disciplína. Vztah Čechů k slunečním elektrárnám byl totiž do značné míry komplikovaný.

Značný políček renomé fotovoltaiky uštědřily roky 2008 až 2010 a nešťastně nastavená podpora pro provozovatele elektráren získávajících energii ze slunce. „V porovnání se sousedními zeměmi – kromě Slovenska – zde byl zájem o fotovoltaiku velmi malý. Nicméně stabilně stoupal. Větší zájem nastal v době covidu a obrovský zájem začal pádem Bohemia Energy a válkou na Ukrajině, kdy se zvedly ceny energií,“ vysvětluje Jonáš Kasal.

memodo-2-min

Foto: Memodo

I přes svůj relativně nízký věk mají zakladatelé Memoda s fotovoltaikou bohaté zkušenosti

K tomu navíc dodává: „Naší nevýhodou byla pomalá adaptace portfolia pro Českou republiku. Přece jenom jsou trhy odlišné a vyžadují trošku jiný sortiment. Proto jsme v roce 2020 začali vést první jednání o vzniku samostatné dceřiné společnosti Memodo, což se v květnu tohoto roku nakonec stalo,“ popisuje vznik samostatné české dceřinky Kasal.

Nově vzniklá společnost navázala na své předchozí aktivity s tím, že se soustředí výhradně na český trh, který tvoří přibližně 85 procent z obratů, které doplňuje slovenský trh. Primárně se jedná o velkoobchod s fotovoltaikou, Memodo však funguje také jako e-shop se solární technikou zaměřený na realizační společnosti. Díky tomu dokáže klientům dodat kompletní výstavbu rezidenční i komerční solární elektrárny od šroubků až po baterie, a to nejčastěji v rámci paketů podporovaných dotacemi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo to však Memodo přináší na trh neméně důležité know-how. „Děláme vše pro to, abychom našim zákazníkům zpřístupnili všechny potřebné vědomosti o produktech a jejich instalaci,“ vysvětluje Radulovič. Vzdělávají je skrze pravidelná osobní nebo online školení, pomocí dvoutýdenního newsletteru a e-shopu, který se podle jeho slov pomalu stává solární Wikipedií, kde si člověk může vše potřebné vyhledat i sám.

Tato práce se vyplácí. Za první rok svého fungování, coby zcela samostatná společnost, míří Memodo k obratu ve výši 1,75 miliardy korun. Rozrostl se také počet zaměstnanců. Mimo tří hlavních představitelů dnes společnost zaměstnává 37 osob. V plánu je navíc zaměstnaneckou základnu rozšiřovat, a proto má dnes Memodo vypsaných hned několik volných pozic.

Čínský produkt neznamená nekvalitní produkt

Mezi nejsilnější partnery společnosti patří značky jako GoodWe, Dyness, Pylontech či SolarEdge, tedy výrobci pocházející jak z Evropy, tak z Číny. Asijská velmoc totiž platí v oblasti produkce fotovoltaiky za naprostého giganta, kterému evropští výrobci nemohou stačit. Čínské panely jsou až třikrát levnější než konkurenční a už dávno neplatí, že jsou podstatně méně kvalitní.

„To, že je produkt z Číny, dnes už neznamená, že je kvalita špatná. Velcí čínští výrobci masivně investují do rozvoje a snaží se od konkurence odlišit nejen cenou, ale také zpracováním a kvalitou. Rozhodně by ale investoři měli být opatrní, protože s aktuální extrémní poptávkou se na trhu začínají objevovat nové firmy, kterým ještě chybí to know-how, zkušenosti a reference,“ vysvětluje Radulovič.

bill-mead-wmap3tl80ww-min

Foto: Memodo

Memodo staví svůj byznys na B2B modelu, kdy dodává solární realizačním firmám

„V Číně je tolik producentů fotovoltaických komponent jako v Praze kaváren. Proto lze narazit i na výrobce, jejichž produkt je nekvalitní a jeho životnost nemá dlouhého trvání. Proto jsme tu my, vybíráme výrobce, testujeme jejich produkty a děláme analýzy. A vytváříme vztahy, za které ručíme. Nedovolíme si zařadit nic, co by bylo zpochybnitelné,“ dodává k tomu Růžička.

Podle Kasala je odvětví fotovoltaiky na čínské produkci závislé, a to i přes snahy tento vliv omezit. Nepomohlo například ani dovozní clo, a tak dnes i produkty evropských výrobců obsahují součástky původem z Číny. Ve finále tak evropský, ale i kvalitní čínských produkt nabízí stejnou službu s tím, že životnost samotných panelů se pohybuje mezi 25 až 30 roky.

Investice s návratností

Návratnost je však v současné době podstatně kratší. Dle Lukáše Růžičky se u rodinných domů mohou peníze investované do fotovoltaické elektrárny vrátit od čtyř do sedmi let. Mohou za to nejen vyšroubované ceny energií, ale také pobídky ze strany státu v podobě programu Nová zelená úsporám, kterou Růžička hodnotí jako jednu z nejlepších v Evropské unii. Za tragické však označuje byrokracii kolem výstavby fotovoltaických elektráren a také přístup politiků k celé otázce Green Dealu.

Podle Raduloviče by celé situaci v současné době výrazně prospělo, pokud by Česká republika opustila měření po fázích a přistoupila na součtové měření. „Jsme takřka jediná země v Evropě a možná i na světě, ve které se spotřeba elektřiny měří po fázích a ne součtově. Kvůli tomuto předpisu jsou české domácnosti nucené instalovat speciální hybridní asymetrické měniče, které dokážou dávkovat výkon do jednotlivých fází nerovnoměrně,“ vysvětluje s tím, že zrušením tohoto předpisu by se rozšířilo pole výrobců, jejichž výrobky by bylo i u nás možné instalovat. Tím by se zkrátila doba instalace a také by to mělo mít pozitivní vliv na návratnost systému.

chuttersnap-s_7be4d2va0-min

Foto: Memodo

Solární technologie v poslední době zajímá i velké průmyslové podniky, které si panely instalují na své haly

Ke zvyšování návratnosti by však měly přispět i investice do vývoje, které vedou ke zdokonalování fotovoltaických systémů. Podle zástupců Memoda je právě snižování doby návratnosti jedním z klíčových bodů v celém sektoru. Lukáš Růžička však považuje za velmi důležité například i pronikání fotovoltaiky do komunální energetiky. Ta podle něj bude jednou z důležitých částí skládačky, na jejímž konci budou stát energeticky zcela soběstačné domácnosti.

U této budoucnosti chce být Memodo přítomno a pokud možno ji i maximálně urychlit. Mimo samotné fotovoltaiky se proto společnost aktuálně zaměřuje například i na tepelná čerpadla a vývoj energetického managementu rodinných domů, který bude schopen integrovat a řídit energetický systém v domě.

Partnerem článku je Memodo. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Češi vyvinuli nástroj pro lepší řízení firem a plánování úkolů. WorkVector využijí týmy i freelanceři

V pardubické programátorské firmě hledali nástroj pro efektivnější a snazší řízení firmy. Nakonec si vyvinuli vlastní a teď ho nabízejí dalším.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

workvector

Foto: WorkVector

Josef Chmel a Nikola Vašíčková řídí nástroj WorkVector

Správná organizace práce a řízení týmu je klíčem k úspěchu každé firmy. Existuje přitom řada různých metod, jak k tomu přistupovat. V pardubické programátorské firmě JchSoft vyzkoušeli řadu nástrojů, ale nakonec zjistili, že jim žádný úplně nedostačuje, a tak si vyvinuli vlastní. Během pandemie pak svůj interní nástroj zvaný WorkVector vyšperkovali a rozhodli se vypustit ho do světa, aby jej mohli používat i další firmy. Jejich řízení je díky tomu efektivnější a jednodušší.

Každý člověk ve firmě vidí, jaké úkoly má na starosti a jaké zrovna hoří. Vedoucí týmu má perfektní přehled o tom, jak jsou kolegové vytížení, jak jsou efektivní, na čem zrovna pracují a může podle toho rozdělovat další práci. Vše je automaticky napojené na fakturaci a projektové plánovače klientů. A především je úplně jedno, zda spolu všichni kolegové sedí v kanceláři nebo pracují z domova.

„Když přišla pandemie, rozhodli jsme se vytvořit aplikaci, která umožní bezproblémovou práci z domova a vedoucím pracovníkům usnadní její zadání i dohled nad jejím plněním,“ popisuje hlavní architekt aplikace Josef Chmel. Cesta k jejímu vývoji byla přitom poměrně jednoduchá.

V JchSoftu pracovali na řadě projektů pro různé klienty, ale občas postrádali přesné odpovědi na otázky typu: Jak dlouho nám reálně trvala práce na tomto úkolu? Kolik času strávíme na nevýdělečných činnostech? Odpovídal náš plán reálnému provedení? Nejprve vyzkoušeli řadu jiných aplikací pro zaznamenávání práce, ale nakonec si vytvořili svou na míru, aby splňovala veškeré jejich požadavky.

workvector2

Foto: WorkVector

WorkVector sleduje například efektivitu pracovníků

Výsledkem je nástroj zvaný WorkVector, který se postupně od mateřské pardubické firmy oddělil a dnes funguje jako samostatný projekt. Hlavní motivací při vývoji se stalo maximální zefektivnění veškerých procesů, které s chodem firmy souvisí. Aplikace se zaměřuje nejen na aktivity běžného podnikání, jako je fakturace, ale také se u nich snaží nabídnout pokročilejší funkce. K vystavené faktuře je například možné rovnou připojit i report práce, odběratel tak snadno zjistí, za co přesně platí.

Vývojáři přitom nemusí nic ručně evidovat, jejich práce se načítá automaticky z příslušných nástrojů, které využívají. Úkoly lze exportovat a importovat z plánovačů zákazníků a podobně. Ve výsledku může nástroj – dle svých tvůrců – díky pracovnímu pořádku a snižování stresové zátěže zlepšovat vztahy na pracovišti. „Naším cílem je, aby aplikace sloužila zejména menším firmám, ať už budou programovat, nebo ne, a šetřila jim čas,“ popisuje Josef Chmel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sledovat efektivitu a dění napříč firmou umí WorkVector hned na několika úrovních. Nejvyšší manažer hned vidí, kdo má kolik práce, kolik z ní má hotovo, jak je efektivní a také jestli vše stíhá. Všichni se mohou v případě potřeby podívat v podrobném logu událostí na dění za poslední 24 hodin a každý pracovník má na jednom místě přehled o svém odpracovaném čase za měsíc, týden i den a může si podle toho lépe rozložit svou práci.

Plánování je důležitou součástí WorkVectoru i proto, že počítá s tím, že mnoho zaměstnanců může pracovat z domova, kdy jsou správné zadávání úkolů i jejich prioritizace zcela klíčové pro celkově efektivní chod firmy. Každý člen týmu jednak vidí v přehledu své úkoly, podle nichž si může plánovat dny či týdny, navíc lze jednotlivé větší úkoly štěpit nad podúkoly, a to až do šesti úrovní. „To se může hodit na snížení psychické zátěže z velkých úkolů. Když si je člověk rozdělí na menší, plní se jednoduše lépe než jeden ohromný,“ říká Nikol Vašíčková, která projekt s Josefem Chmelem řídí.

Jelikož WorkVector vznikal v podhoubí programátorské firmy z Pardubic, je připraven i právě pro vývojáře, kteří mohou využít napojení na GitHub nebo GitLab a brzy také na BitBucket. Veškeré záznamy o jejich činnosti se pak automaticky přepisují z commitů zpět do WorkVectoru po jejich „pushnutí“. Vývojáři tak nemusí tratit čas ručním zapisováním práce do úkolu.

workvector3

Foto: WorkVector

WorkVector pomáhá v lepším plánování a zadávání úkolů

Nechybí také napojení na plánovače klientů, jako jsou Jira, Trello nebo EasyRedmine a chystá se integrace s YouTrack. „Toto napojení umožňuje importovat a exportovat úkoly, automaticky přepisovat práci k úkolům do zmíněných plánovačů nebo informovat o událostech, jako je merge do hlavní větve a podobně. Na to i WorkVector reaguje tím, že například úkol automaticky ukončí,“ popisuje Chmel.

WorkVector však uspokojí i další firmy, které hledají nástroje pro efektivní vedení firem. Vedoucí či manažeři týmů mohou své kolegy směrovat podle jejich možností, práci přidělovat podle efektivity a rozmýšlet, která činnost dokáže vydělat peníze a která je banální a zdlouhavá a pro někoho zcela neefektivní. Zaměstnanci zase mají přehled o svých úkolech i efektivitě, a to v reálném čase.

Klíčovou součástí celého nástroje od pardubických vývojářů je automatizace, která provádí repetitivní činnosti, ať už jde o vytváření pravidelných úkolů, začátek trackování času ve stejný čas, nebo automatické zaznamenání obědové pauzy. Efektivita je jednoduše klíčová pro zisk firmy a měl by se tak maximalizovat výkon každého člena týmu.

workvector1

Foto: WorkVector

WorkVector pomáhá i s fakturací

„Efektivita se měří z dlouhodobé schopnosti zaměstnance plnit úkoly v rámci stanoveného termínu. Zaměstnanci svou efektivitu vůči týmu vidí a sami podle toho upravují svůj výkon,“ doplňuje Nikol Vašíčková. „Z WorkVectoru se může stát pomyslné srdce i mozek firmy, protože se v něm sbíhají všechny klíčové informace, úkoly i dokumenty,“ říká Josef Chmel.

WorkVector umí na základě evidované práce automaticky vystavit report a poslat ho klientovi. Přes napojení na služby jako Fakturoid nebo iDoklad zvládne snadno vystavit fakturu. Tím pádem může posloužit nejen firmám, ale také freelancerům, kteří si potřebují z jednoho místa řídit své projekty.

weekly-071325-mvp-x

Přečtěte si takéObráběč v NASA, Baťa v sukních a jak v cizině platit výhodnějiBaťa v sukních z Vysočiny, návod na výhodnější placení v cizině a český obráběč v NASA

Aktuálně je WorkVector dostupný napříč zařízeními jako webová aplikace, ale do budoucna by měla přibýt také samostatná mobilní aplikace. Vyzkoušet si lze nástroj zdarma, přičemž nejnižší předplatné vhodné pro freelancery startuje na 250 korunách bez DPH. Nejvyšší tarif, vhodný pro firmy, za 1 000 korun bez DPH přinese všechny popsané benefity takřka bez omezení.

Partnerem článku je společnost WorkVector. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.