Cadillac má lepší autonomní systém než Tesla. Se samořídicími auty přejel USA, ale jen po dálnici

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Cadillac-CT6-Super-Cruise-04
0Zobrazit komentáře

Když přijde na téma autonomních či elektrických vozidel, veřejnost typicky věnuje pozornost ikoně tohoto odvětví, automobilce Tesla. Avšak jiná ikona, v motorismu jako takovém, bez většího společenského zájmu mezitím Teslu v položce autonomního systému vyrovnala, ne-li dokonce v mnohých aspektech překonala. Řeč je o americké automobilce Cadillac, která se svými autonomními vozy přejela napříč Spojené státy a srovnávací testy její řídící systém považují za jeden z nejlepších na světě.

Na konci září se celkem dvanáct limuzín Cadillac CT6 vydalo z New Yorku přes 16 amerických států z Washingtonu D.C. až do Los Angeles v Kalifornii. Během cesty za jejich volantem seděli řidiči, kteří však nezasahovali do řízení a nechali auto jet pomocí autonomního systému zvaného Super Cruise. Ten je automobilkou označován za „světově první hands-free řídící systém“ a oproti obdobným technologiím využívá mapová LIDAR data, jimiž je je pokryta většina dálnic ve Spojených státech. Asi největším minusem Super Cruise je tedy právě fakt, že ho lze použít jen na amerických dálnicích.

Cadillac-CT6-Super-Cruise-17

Cadillac CT6 2018

Tento limitující faktor však nutně neznamená, že by byl k zahození, naopak test společnosti Consumer Reports dokazuje přesný opak, protože mezi konkurencí Tesly, Volva a Nissanu Leaf vyhrál na plné čáře. Ve snadnosti nastavení a funkčnosti sice mírně zaostával za Teslou, v bezpečnostních kritériích však dominoval.

tesla-modelx

Přečtěte si takéTesla vydala dosud nejpokročilejší verzi Autopilota. Na dálnici auto jede téměř samoTesla vydala dosud nejpokročilejší verzi Autopilota. Na dálnici auto jede téměř samo

Z testování vzešlo, že Super Cruise umí komfortně zrychlovat a zastavovat a držet se bez problémů ve svém jízdním pruhu, k zapnutí systému je ale nutno několik kroků a uživatelé tak musí odvrátit pozornost od vozovky. Zabudovanou má také technologii na sledování očí, která monitoruje, zda řidič neupadá do mikrospánku a sleduje cestu před ním. Díky této funkci není potřeba držet volant, což je u ostatních systémů stále podmínkou pro to, aby auto nezačalo po zvukových a vizuálních signálech bez řidičovy reakce automaticky brzdit.

Za dva roky na všech vozech Cadillac

Reportér serveru CNBC Mack Hogan však při svém březnovém testování poukázal na další drobné problémy. Super Cruise se například neaktivuje ve špatném počasí nebo si neporadí se situacemi, kdy je například část dálnice opravována.

Zmíněný Cadillac CT6 je vůbec prvním modelem, který je systémem Super Cruise osazen, avšak jak v červnu automobilka oznámila, do roku 2020 bude mít Super Cruise celý její vozový park. Poté se bude rozšiřovat i do jiných automobilek patřících do koncernu General Motors, jako jsou Chevrolet nebo GMC.

2018-Cadillac-Super-Cruise-01

Symbolické přejetí Spojených států z jednoho pobřeží na druhé Tesla poprvé zmínila už před dvěma lety, v říjnu 2016. Letos v létě však však její šéf Elon Musk oznámil, že se cesta odkládá, protože probíhaly práce na verzi 9.0. systému Autopilot, který je nyní schopen na dálnicích řídit takřka sám.