Cannes vyhrála satira plná vyměšování. Soutěž prestižního festivalu měla i českou stopu
Zlatou palmu získal snímek Triangle of Sadness režiséra Rubena Östlunda. Porotu francouzského festivalu prý šokoval.
Filmový festival v Cannes, jedna ze světově nejvýznamnějších akcí svého druhu, byl letos o velkých návratech. Po jednom zrušeném a jednom limitovaném ročníku se se vším všudy vrátil festival samotný – a mezi návštěvníky i vítězi se objevila také nejedna významná tvář světové kinematografie. Jedna ze soutěžních kategorií měla konečně zase českou stopu.
Zlatá palma je v zásadě Oscar pro díla, která Oscary typicky nevyhrávají, tedy mnohdy neanglicky mluvené, velice nekonvenční až šokující snímky, populární především u náročnějšího filmového publika. Něco takového nejspíš bude platit i pro letošní ročník. Hlavní cenu totiž vyhrála mezinárodní koprodukce švédského režiséra Rubena Östlunda Triangle of Sadness (Trojúhelník smutku).
Černá třídní satira o povrchním světě celebrit a extrémně bohatých část publika znechutila, po projekci v Cannes se jí nicméně dostalo osmiminutového potlesku vestoje. Příběh filmu se točí kolem začínajícího mužského modela a jeho přítelkyně, která jako influencerka vyhraje pro oba dovolenou na luxusní výletní lodi. Jednu z hlavních rolí ztvárnil Woody Harrelson, jež se v Triangle of Sadness objevil coby kapitán trpící alkoholismem.
Bouře na moři a nedomyšlené plánování občerstvení má za výsledek hlavně jednu konkrétní scénu, při níž publikum festivalu oscilovalo mezi pobavením a znechucením. S upozorněním na vyzrazení překvapení lze zmínit, že velká část lidí na lodi dostane mořskou nemoc s extrémně explicitními projevy – od zvracení po průjmy. Vše natočené velice sugestivním způsobem.
„Celá porota byla extrémně šokovaná,“ řekl předseda poroty festivalu Vincent London o filmu, který nevybíravých scén obsahuje více. Členové poroty, sestávající z významných herců, režisérů a dalších lidí z filmových profesí, se na vítězi prý dlouho nemohli shodnout, Östlundova satira ale nakonec vystoupila kousek nad ostatní. Prý se jednalo o jeden z nejzábavnějších filmů letošního ročníku.
Švédský režisér si domů odnesl už druhou Zlatou palmu za svou kariéru, což se podařilo jen pár dalším. První získal v roce 2017 za černou komedii o světě vysokého umění Čtverec. Utahování si, ale také empatické zkoumání vyšších sfér společnosti je pro tvůrce, který sám sebe označuje za socialistu, poměrně typické.