Canva kupuje český nástroj Smartmockups. Populární online aplikace tím opět zjednoduší grafickou práci

Peter BrejčákPeter Brejčák

smartmockups

Foto: Smartmockups

Ondřej Nekvinda a Lukáš Zajíc, spoluzakladatelé Smartmockups

0Zobrazit komentáře

Původem australská Canva, která vyvíjí online designovou platformu pro tvorbu grafických návrhů, oznámila strategickou investici v oblasti designu umělé inteligence a automatizace. Prostřednictvím akvizice firma získala český nástroj na tvorbu produktových mockupů Smartmockups a rakouskou platformu pro vizuální umělou inteligenci Kaleido.ai, jež stojí za nástrojem remove.bg.

„Tyto akvizice znamenají nejnovější krok na naší cestě za zjednodušením složitých věcí. Kaleido i Smartmockups přinášejí neuvěřitelné množství talentů a inovací v prostoru vizuálního designu a umělé inteligence, které se plynule začlení do rychle rostoucího repertoáru vizuálních komunikačních nástrojů Canvy. Tímto krokem pokračuje naše investice a produktová inovace v oblasti designu umělé inteligence a automatizace,“ vysvětluje spoluzakladatel Canvy a provozní ředitel Cliff Obrecht.

Canvu používá každý měsíc celosvětově více než 50 milionů uživatelů, což je asi dvojnásobek oproti předchozímu roku, a bylo pomocí ní vytvořeno pět miliard návrhů. Tuzemský Smartmockups i kvůli svému zaměření, kdy umožňuje snadno a rychle vytvářet produktové mockupy, zaznamenává sice o něco menší, ale pořád zajímavá čísla.

Jeho platformu měsíčně využívá až 220 tisíc aktivních uživatelů po celém světě, kteří loni dohromady vyexportovali přes tři miliony mockupů, respektive 3D digitálních renderů objektů, na které lze umístit grafický návrh. Aktuálně má firma v databázi přes šest tisíc druhů těchto šablon – od triček, hrníčků, magazínů, elektroniky až po magazíny a knihy.

canva-1x

Foto: CzechCrunch

Grafický nástroj Canva

„Vzhledem k tomu, že se miliony firem přesouvají do online prostředí v reakci na dramatický posun podnikání směrem k e-commerce, tu nikdy nebyla důležitější doba na vytváření profesionálních a lákavých digitálních produktů,“ popisuje jeden ze spoluzakladatelů nástroje Ondřej Nekvinda.

Smartmockups zakládal Nekvinda v roce 2016 společně s Lukášem Zajícem s cílem každému uživateli umožnit rychle a snadno vytvářet produktové mockupy – ty zjednodušeně řečeno umožňují digitální návrhy produktů umístit do realistického světa pro lepší představu o tom, jak budou opravdu vypadat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Smartmockups vzniklo, abychom umožnili lidem rychle a jednoduše vytvářet prezentaci jejich kreativní práce. Spojením sil s Canvou budeme moci tuto kreativitu znásobit a vzniknou tak nové příležitosti pro jakékoliv tvůrce kreativního obsahu. Síla a jednoduchost Canvy v kombinaci s inovativní technologií Smartmockups vytvoří designovou platformu, které nedokáže konkurovat žádná jiná na trhu,“ dodává Nekvinda.

Výši transakce nechtěla společnost komentovat, podle odhadu CzechCrunche se ale mohla pohybovat v řádu minimálně desítek milionů korun. Poslední zveřejněné závěrky z roku 2019 ukazují, že Smartmockups dosáhlo na obraty ve výši 7,6 milionu korun a čistý zisk 2,9 milionu korun. Firma pro CzechCrunch řekla, že funguje v zisku, pracuje v týmu o šestnácti lidech a doteď nebyla financována externími investicemi či jiným fundingem.

smartmockups-x1

Foto: CzechCrunch

Prostředí českého nástroje Smartmockups

Druhým nástrojem, jehož akvizici Canva oznámila ve stejný den, je rakouský startup vizuální umělé inteligence Kaleido, známý jako tvůrce platforem remove.bg a Unscreen. V nich pomáhá zpřístupnit složité designové úkoly milionům lidí, a to odstraněním pozadí na fotografiích a videích přes jedno kliknutí.

Mezi zákazníky rakouské platformy patří například Alibaba, AT&T, New York Times nebo Samsung a celkově se software využívá na odstranění více než sto milionů pozadí každý měsíc. Díky akvizici bude funkcionalita začleněna přímo do prostředí Canvy.

„Jen za poslední rok vzrostla uživatelská základna naší společnosti o více než 600 procent, protože miliony lidí po celém světě hledají jednoduché a dostupné nástroje pro tradičně složité problémy. Díky integraci s Canvou jsme schopni rozšířit a urychlit náš produktový plán a pokračovat ve výzkumu a vývoji v této oblasti,“ vysvětluje spoluzakladatel firmy Kaleido Benjamin Groessing.

Canva na nákupech

Australská Canva od svého spuštění v roce 2013 sleduje na trhu podobný cíl jako Smartmockups – chce proměnit tradičně složité designové nástroje v jednoduchá a dostupná řešení pro kohokoliv. V pochopitelném uživatelském rozhraní tak nabízí obrovskou škálu šablon od prezentací, grafiky na sociálních sítích, plakátů, oblečení až po videa.

ondrej_lukas-min

Foto: Smartmockups

Spoluzakladatelé Smartmockups Ondřej Nekvinda a Lukáš Zajíc

Akvizice českého a rakouského nástroje má Canvě pomoci naplnění této vize urychlit. Zároveň pokračuje v rozšiřování své nabídky vizuálních designových nástrojů pro miliony lidí po celém světě. Společně mají tyto dvě akvizice přispět k rostoucímu ekosystému aplikací a integrací Canvy, která díky nim představí řadu nových nástrojů vizuálního designu a posílí ty, které již komunita Canvy zná.

„Síla kombinace Canvy, Kaleido.ai a Smartmockups otevírá nekonečné příležitosti pro další inovace v prostoru designové umělé inteligence. Od výkonných nástrojů založených na umělé inteligenci, jako je populární nástroj pro odstranění pozadí jedním kliknutím, až po funkce automatizace designu včetně schopnosti vytvořit realistické mockupy produktů během pár okamžiků,“ říká Seb Ruiz, vedoucí aplikací a integrací společnosti Canva.

vit-horky-boxed2

Přečtěte si takéPovedená akvizice aneb jak český startup Brand Embassy udělal dobře, když se nechal koupit izraelským obremPovedená akvizice aneb jak český startup Brand Embassy udělal dobře, když se nechal koupit izraelským obrem

Pro australskou společnost přitom v posledních letech nejde o jediné akvizice. V roce 2019 Canva koupila databázové portály Pexels a Pixabay, které uživatelům bezplatně nabízí možnost stáhnout si nejrůznější „stock fotografie“.

„Po akvizici v roce 2019 jsme s oběma firmami úzce spolupracovali, abychom zaintegrovali jejich technologii přímo do naší platformy, zatímco aktivně pracujeme na poskytování potřebných zdrojů a technologií k rozšiřování jejich týmů a produktového plánu,“ popisuje Ruiz.

Stejně jako tyto nástroje i Smartmockups a Kaleido budou v budoucnu fungovat autonomně ze svých již existujících lokalit v Evropě, čímž Canva posílí svou pozici o týmy z České republiky, Německa a Rakouska.

„Akvizice Smartmockups a Kaleido se nebude ničím lišit a těšíme se na úzkou spolupráci s oběma společnostmi, abychom společně přinesli ještě větší hodnotu globální designové komunitě Canvy a zároveň pokračovali na rozšiřování jejich dosažených inovativních výsledků,“ dodává Ruiz.

Nejstarší český carsharing Autonapůl dokázal i v náročném roce povyrůst. Utržil přes 12 milionů korun

autonapul2

Foto: Autonapůl

Michal Šimoník, ředitel Autonapůl

0Zobrazit komentáře

Jeden sdílený vůz carsharingové společnosti dokáže dle statistik nahradit 15 až 17 soukromých automobilů. To je číslo a premisa, s níž pracují také v Autonapůl, první českém carsharingu, kterému se podařilo rok, jenž vzájemnému půjčování dopravních prostředků příliš nepřál, ukončit s provozním ziskem ve výši 1,8 milionu korun před zdanění a odpisy.

Autonapůl se může pochlubit statusem vůbec nejdéle fungující carsharingové společnosti na našem území, protože začal fungovat již v roce 2003. Stanislav Kutáček, jeden ze zakladatelů projektu, se v lednu tohoto roku vracel z pracovní cesty v zahraničí a spolu se svým kolegou zabředli do debaty, proč v okolních evropských státech carsharing funguje, ale u nás ne.

Výsledkem této debaty bylo zprovoznění staré Zastavy z jugoslávské produkce. „Vytvořili jsme jednoduchý způsob rozpočítání nákladů na auto. Od začátku se za použití auta platilo kombinovaně za čas a ujeté kilometry, ovšem za čas byla cena spíš symbolická. Pochopitelně klíčky jsme si předávali osobně a tankovací karty jsme neměli ještě hodně dlouho,“ vzpomíná na začátky Stanislav Kutáček.

autonapul

Foto: Autonapůl

První vůz flotily Autonapůl

K celému projektu fungujícímu nedaleko Brna se postupem času začali přidávat další nadšenci, až se v roce 2005 koupila ojetá Felicie a vytvořil se online rezervační systém založený na open source systému pro rezervace místností. O pár let později došlo k propojení s brněnským Autodružstvem, které dělalo v podstatě to samé, a k nákupu dalších automobilů.

„Přidávali se další lidé, kterým takovýto způsob sdílení aut dával smysl, až nás začalo být přes stovku. Přibývala i auta. V roce 2011 jsme se rozhodli, že celý systém více institucionalizujeme, založili jsme družstvo a přesunuli do něho aktivity původního občanského sdružení,“ dodává Stanislav Kutáček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V roce 2013 přišla expanze do Prahy a Liberce a o rok později i komunikační technologie pro sdílení vozů. Vozová flotila celé služby se začala rozrůstat, v roce 2018 přibyl i první elektromobil, s čímž také souvisí postupné omlazování flotily, ve které stará Zastava již dlouho nepůsobí.

Rok propadů i pozitiv

Minulý rok nepřál žádné z forem carsharingu. Přesto nejsou propady tak zásadní. Podle statistik TNMT představuje meziroční pokles u bikesharingu přibližně 5 %, v případě carsharingu 13 %. Autonapůl dokázalo udržet nabízenou flotilu 80 zánovních, jak osobních, tak i užitkových vozů, které jsou k dispozici v devíti městech České republiky. Celý systém funguje na základě vymezených předávacích zón, v nichž zákazník nalezne vůz, který si předem zarezervoval.

autonapul3

Foto: Autonapůl

Mobilní aplikace služby

„Největší propad v zájmu uživatelů jsme zaznamenali v první vlně koronaviru na jaře 2020, po rozvolnění opatření se situace zlepšila a na podzim už propady nebyly tak výrazné. Celkový obrat za rok 2020 očekáváme ve výši přes 12 milionů korun a oproti roku 2019 mírně stoupl,“ hodnotí rok 2020 ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.

„Pandemie nás stála mezi jedním a jedním a půl milionem na nerealizovaných tržbách, přesto odhadujeme provozní zisk na 1,8 milionu korun před zdaněním a odpisy. Celková účetní ztráta tak přesáhne 1,6 milionu korun po započtení odpisů a úroků,“ doplňuje šéf nejstaršího tuzemského carsharingu, který dnes již má po Česku mnoho alternativ, ať už jde o domácí Car4Way či zahraniční Anytime nebo GreenGo.

matejcek-bagind

Přečtěte si takéZ Indie do Ekvádoru. Lukáš Matějček má s batohy Bagind velké plányLukáš Matějček uspěl s batohy z Indie. Pro svou značku Bagind teď hledá nové kůže v Ekvádoru a má velké plány

Podle statistik najezdili zákazníci Autonapůl za celý minulý rok přibližně 1,2 milionu kilometrů, což je přibližně 8% pokles oproti roku 2019. Tento propad by mohl být ještě výraznější, pokud by Autonapůl v květnu nespojilo své síly s Českými drahami. Společně začali nabízet zvýhodněné zapůjčení vozu pro všechny, kteří rádi cestují nejen po silnicích, ale také po kolejích.

Autonapůl nyní pracuje na dalších vylepšeních svého rezervačního systému, který funguje i v rámci mobilní aplikace, a zároveň je jeho cílem zaměřit se na vytížení půjčovaných automobilů mimo sezónu. „Aktuální vývoj dopravního trhu vnímám jako velmi zajímavý. Carsharingy a bikesharingy vycházejí z bláznivého roku 2020 jako vítězové, protože jim jako jediným segmentům v dopravě drasticky neklesly výkony, v některých měsících dokonce meziročně rostly,“ říká Šimoník.

Do letošního roku tak v Autonapůl vstupují pozitivně naladěni. „Spolu s očekávanou ekonomickou recesí to může pro Autonapůl paradoxně znamenat dobrý rok 2021,“ uzavírá Michal Šimoník.

autonapul1

Foto: Autonapůl

Jeden z vozů Autonapůl nabízených v Liberci