Z vrcholu na dno a zpět na vrchol. Jak Netflix zatřásl svým byznysem a opět všem ukázal, kdo je tu král?
Akciový analytik Tomáš Vranka z XTB popisuje jeden z nejzajímavějších byznysových příběhů posledních let. Netflix má za sebou bouřlivé roky.
Nejznámější streamovací služba na světě? Jednoznačně Netflix, který rychle rostoucí zábavní odvětví vybudoval a stal se de facto jeho synonymem. Ostatně na mnoha dálkových ovladačích ke klasickým televizím dnes najdeme speciální tlačítko právě pro něj, přestože mnoho diváků využívá i řadu jiných streamovacích služeb. Netflix se stal fenoménem, který prakticky spustil transformaci televizního byznysu, a jeho akcie se minulý týden po dlouhé době dostaly na historická maxima. Poslední roky však byly velmi bouřlivé a firma se podívala až na dno. Jaký investiční příběh tedy vlastně Netflix píše?
Zaměřme se na dění v posledních pěti letech, kdy jsme mohli pozorovat řadu výkyvů směrem nahoru i dolů. Kolem roku 2019 byl Netflix považován za miláčka akciových trhů a předpovídala se mu zářná budoucnost. Akcie s označením NFLX na americké burze Nasdaq předtím několik let slušně rostly a těsně před příchodem covidu se dostaly až na úroveň kolem 390 dolarů. Pak ale přišla pandemie, která způsobila paniku na akciových trzích a pokles trhů jako celku.
Výjimkou nebyly ani akcie Netflixu, které klesly až na zhruba 290 dolarů za kus. Investoři se však rychle oklepali. Jakmile se zjistilo, že svět může fungovat i v pandemickém režimu, že centrální vlády a banky nenechají obyvatele bez peněz a že třeba právě Netflix z toho může významně těžit, protože jsou lidé zavření doma a nemají co dělat, začaly jeho akcie opět růst. S většími či menšími přestávkami tak během následujícího roku a půl vzrostly o zhruba 130 procent na 690 dolarů.
Lidé doma hledali možnosti, jak se zabavit, a předplatné Netflixu bylo jednou z těch dostupných a často i levnějších možností. Druhá níže uvedená grafika ukazuje čtvrtletní přírůstky nových předplatitelů této největší streamovací služby na světě, přičemž nejvyšší sloupec je za první kvartál roku 2020. Tedy právě v době, kdy se pandemie rozjížděla. Tehdy Netflixu přibylo téměř šestnáct milionů nových předplatitelů. Slušný přírůstek přibyl i o kvartál později, zhruba deset milionů.
Už tehdy nicméně představitelé americké streamovací služby říkali, že jde sice o skvělá čísla, ale v jejich projekcích bylo, že by si většina těchto lidí Netflix stejně dříve nebo později předplatila nehledě na pandemii. Jinými slovy tvrdili, že se růst akorát smrskl do menšího času a že další čtvrtletí kvůli tomu budou z pohledu získávání nových předplatitelů o něco slabší. Netflixu nicméně v té době hrálo všechno do karet a jeho akcie patřily mezi ty nejrůstovější.
Pak ale přišel neklidný rok 2022. Optimismus ze světa pomalu vyprchával, velké utrácení vlád nezůstalo bez následků, například v podobě rostoucí inflace, a centrální banky začaly zvyšovat sazby, aby ji zkrotily. Rozpočty lidí tak byly napjaté, a pokud vaše výdaje rostou více než příjmy, první, co máte tendenci udělat, je omezit právě ty věci, bez kterých se dá přežít. A jednou z nich je pochopitelně Netflix.