Čech vymyslel speciální učebnu. Děti díky ní mohou pozorovat, co se děje v ptačí budce nebo u pyramid
Plán je mít venkovní učebny v tisícovce zemí. Děti v nich mohou navzájem komunikovat i pracovat na jednom projektu. Pomáhá i Microsoft.
Kdysi děti cestovaly jenom díky prstu, kterým přejížděly po mapě. A hlavní pomůckou ve školách byla učebnice. Jaké by to však bylo, kdyby pří výuce o starověku bylo možné nahlédnout přímo k pyramidám? Nebo se při hodině přírodopisu podívat do amazonského pralesa? Některé děti už se to brzy dozví, a to díky venkovním učebnám, které jsou navzájem propojené.
Český projekt Archimedes má totiž přesně tyto ambice. První venkovní učebna byla postavená letos v březnu, a to v Základní škole Hodonín. Učebna je celodřevěná stavba o rozměrech deset krát šest a půl metru, celkem se do ní vejde třicet šest dětí a její primární využití je pro výuku přírodních věd. A byť jsou uvnitř standardní lavice, běžné výuce má být to, co se děje uvnitř, na hony vzdálené. Děti se totiž mají díky ní učit o přírodě moderně.
Venkovní učebna má hydrometeorologickou stanici s výstupem na webovou aplikaci. Má ptačí budky, ve kterých jsou mikrokamery s výstupem na projektor, i termokamery. K dispozici je virtuální realita, díky které lze na strop promítnout noční oblohu. A jsou tu například také vermikompostéry s kalifornskými žížalami, které zpracovávají bioodpad. Žáci mají k dispozici také záhony, kde mohou něco pěstovat. To všechno samo o sobě skrývá celou řadu možností, jak děti nadchnout pro vědění.
Přesto je hlavní devízou celého projektu především to, že jsou online. To znamená, že všechny by měly navzájem komunikovat. A to nejen učebny, ale především všechny děti. Prostřednictvím vlastní platformy Archimedesoec, kterou EduVision vyvíjí ve spolupráci s Microsoftem, mohou děti napříč školami po celém světě vymýšlet různé projekty a navzájem na nich pracovat. Žáci si budou moci třeba z digitální knihovny vybrat přírodovědecký projekt a pozvat další školy ke spolupráci. A poté porovnat výsledky. V Česku jsou sice zatím školy jen dvě, do konce roku by jich ale mělo být deset. A další tři v zahraničí.
„Naším cílem je vytvořit mezinárodní síť učeben, které školám, ale i dalším vzdělávacím institucím umožní moderní výuku přírodních věd, navíc v krásném venkovním prostředí. Všechny učebny budou propojené prostřednictvím webové platformy a díky tomu budou moci žáci a učitelé z celého světa spolupracovat na společných projektech za stejných výchozích podmínek a vzájemně sdílet zkušenosti,“ říká Antonín Koplík, jednatel společnosti EduVision, který venkovní učebny vymyslel.
Součástí projektu je ale například i nabídka partnerských odborníků, kteří nabízí různé interaktivní vstupy online z různých míst. Děti tak teď například čeká přednáška o pyramidách, kterou pořádá spolupracovník z Egypta. „Škola se v daný čas přihlásí a online v reálném čase děti absolvují přednášku s tím, že se mohou ptát na věci, které aktuálně vidí. To samé se může odehrát například z ropné těžební plošiny, amazonských pralesů, kokpitu letadla nebo třeba jaderné elektrárny,“ popisuje Koplík pro CzechCrunch.
Dodává, že teď se například domlouvají spolupráci s National Geographic. Projekt by fungoval tak, že by všechny děti dostaly jedno zadání z přírodních věd a školy by o tématech následně diskutovaly a porovnávaly výsledky. Součástí projektu by byla i každoroční celosvětová soutěž.