Čechům zachutnal hmyz. Trh měl loni narůst o půlku, jedlí červi se vyprodávají i ve vlacích

I obchodníci si mysleli, že budou hmyzí produkty kontroverzní téma. Přesto se v Česku prodej ke konzumaci pro lidi počítá na tuny a roste.

Iva BrejlováIva Brejlová

GrigStory

Foto: Grig

Adam Dostál s Tomášem Andrlíkem založili značku Grig

0Zobrazit komentáře

Najdete je v obchodech zdravé výživy, posilovnách i ve více či méně specializovaných e-shopech s jídlem. Ale i ve vinotékách či pivotékách. Vypadá to, že cílová skupina pro tento produkt je velmi široká. A přitom ono zboží je dosud nezvyklé – hmyz a jídlo z něj. Podle všeho to není něco, čemu se lidé vyhýbají. Konzumaci hmyzu je prý už otevřena čtvrtina Čechů a další podle firem, které hmyz dodávají, rychle přibývají. Jejich produkce se počítá na tuny a trh na desítky milionů korun.

„Od začátku byl můj sen dostat naše produkty někam, kde budeme zároveň po celé republice. A to se mi podařilo,“ říká Adam Dostál, který spolu s Tomášem Andrlíkem založil značku Grig. Pytlíky plné jedlých cvrčků totiž vedle zmíněných stanovišť doslova objíždějí republiku, a to ve vlacích Českých drah a Leo Expressu.

Když je loni v létě tyto společnosti do svých nabídek zaváděly, moc neočekávaly. „Naším cílem je posouvat catering kupředu a rádi jsme pionýry v nových trendech. Čekali jsme, že to bude pro řadu cestujících kontroverzní natolik, že si to neobjednají, opak je však pravdou, tento produkt si získal velkou oblibu. Zpravidla patří k položkám, které jsou pravidelně vyprodány,“ říká Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu.

Tato firma má na palubě cvrččí krekry. Měsíčně prodá stovky kusů balení, 95 procent z nich ještě na území Česka. Zájem je o ně prý proto, že je lidé prostě chtějí zkusit. „V současné chvíli je v České republice konzumaci hmyzu otevřeno 25 procent lidí a tohle číslo by se mělo neustále zvyšovat,“ říká Dostál z Grigu. „Během tří až pěti let se můžeme dostat až na 40 procent a za takových deset let se můžeme dostat až nad polovinu. V budoucnu, až budeme mít pravnoučata, bude hmyz běžnou součástí jídelníčku,“ předpovídá.

Vysoké hmyzí tempo

Za Grig Dostál říká, že patří mezi tři největší startupy v Evropě. I jeho výsledky ukazují, že trh hmyzích produktů získává na vážnosti. Firma měla v roce 2020 obrat necelý milion korun, o rok později čtyři miliony, loni se už šplhal k 17 milionům. To je právě jen za loňský rok nárůst o 400 procent. A letos si naplánovala, že se se svým obratem přiblíží k 50 milionům. „Věřím, že toho dosáhneme, protože hmyzí trh se stále vyvíjí vysokým tempem,“ popisuje spoluzakladatel.

Objemově výše zmíněná čísla znamenají, že společnost loni prodala deset tun hmyzu. A produkty ochutnalo loni kolem 150 tisíc lidí.

wormUp

Foto: WormUp

Libor Sloupenský z WormUp připravuje červy určené k jídlu

Zdaleka přitom v Česku není sama, která takovou pochoutku nabízí, a ani sama, jež se v takových hodnotách pohybuje. Zřejmě nejznámějším jménem v tomto smyslu je Sense Foods, firma, která mimo jiné vybudovala obří farmu v Thajsku.

Zdatně je doplňuje například také firma WormUp, jedna z vůbec prvních, která na domácím trhu speciální pochoutku začala nabízet. Funguje čtyři roky a teď měsíčně zpracuje kolem jedné tuny hmyzu ke konzumaci. Většina z toho se prodává opět v Česku.

„Hmyzí trh za loňský rok v Česku povyrostl na zhruba 45 milionů korun. To je v daném oboru pěkné číslo,“ uvádí Libor Sloupenský, který WormUp založil. Společnost loni dosáhla obratu deseti milionů korun, podle Sloupenského se na číslu shodli s konkurencí. Odhadli, že proti roku 2021 narostlo ze 30 milionů, tedy zhruba o polovinu. Grig mluví o růstu rovnou na dvojnásobek.

Když jsme začínali, bylo vidět, že lidé nejsou konzumaci jedlého hmyzu ještě otevřeni.

„Podle mého to je edukací. Tím, že hodně z odbytu zajistily mediální zmínky i propagace všech firem, které produkty vyrábějí. I offline prodejem, tím, jak se ukazujeme na akcích, trzích a podobně, kde si lidé produkty zkoušejí. Dnes je navíc v Česku v tomto směru pozitivní atmosféra. I odborníci z univerzit o možnostech hmyzu jako potraviny rádi mluví a uvažují,“ popisuje.

„Když jsme před třemi lety začali s podnikáním a objížděli jsme různé farmářské trhy, bylo vidět, že lidé nejsou konzumaci jedlého hmyzu ještě otevřeni a byli hodně skeptičtí,“ vzpomíná Dostál. Obecně jsou totiž podle něj Češi spíš konzervativní a k novým trendům rezervovaní. S časem se ale názor mnoha podle jeho zkušeností mění.

„Lidé na Západě jsou hmyzu otevřenější než lidé u nás, ale zase prodáváme nejvíce hmyzu na obyvatele v přepočtu po celé Evropě. Je to zásluhou všech firem, které hmyzu opravdu věnují svůj čas a vidí v tom budoucnost,“ říká i on.

Vegetarián na ochutnávce

Skutečnost, že Libor Sloupenský začal vyrábět a prodávat sáčky ochucených křupavých červíků, nebyla velké překvapení – od mládí ho hmyz i ekologie zajímaly a nabízet ekologickou a rychlou variantu bílkovin se v jeho zálibách jednoduše spojilo. Ale že do takového jídla pobláznil svou manželku, to už byl důležitý milník. Ona totiž prý byla přesně ten typ člověka, který se hmyzu jednoduše štítil. Teď se z pozice marketingové šéfky WormUp takovým reakcím jiných chápavě směje.

Ale důležitým influencerem firmy je jejich dcera, usmívá se Sloupenský. Ještě když chodila do školky, brávala si na výlety několik pytlíků pro ostatní navíc, aby se o dobroty mohla podělit s kamarády. A totéž dělá ve škole. „Mezi dětmi jsou opravdu převážně přijímané,“ říká Sloupenský.

červi

Foto: WormUp

Sušení červi jsou zajímavou pochoutkou, přesvědčují výrobci.

Negativní reakce se zpátky obvykle nedostávají ani od rodičů. Když k něčemu dojde, tak spíš k nepochopení, kde se červíci v dětských ústech vlastně vzali. „To se nám stalo ve školce, když děti přišly domů a vyprávěly, jak jedly červíky, rodiče se zděsili. Nechápali kontext. Mysleli, že je našli někde v hlíně na zahradě,“ popisuje Sloupenský. Jindy na festivalu jídla nabídli červíky na ochutnání cizímu dítěti, které nemělo v dohledu rodiče – aby později dostali vynadáno, že dítě je přeci vegetarián.

Návštěvy gastrofestivalů a trhů jsou podle zakladatele firmy skvělá cesta, jak dostat neobvyklou potravinu mezi lidi. Ale rozšiřuje se i na daleko tradičnějších místech. Červíci WormUp jsou dostupní třeba i v Kauflandu či drogeriích Rossmann.

Vybraný chov

Společnosti, které hmyz k jídlu propagují, zdůrazňují, že je to velmi ekologická varianta proteinů. Pro získání kilogramu bílkoviny údajně spotřebuje hmyz dvatisícekrát méně vody než hospodářská zvířata. A vyprodukuje až 90krát méně oxidu uhličitého.

Navíc farma, kde hmyz určený ke konzumaci u obou zmíněných firem roste, je na Moravě, kde larvy debužírují loupané brambory, zeleninu nebo obilný šrot. Před zpracováním drží několik dnů pročišťující dietu, která jim vyčistí trávicí ústrojí a chov se poté protřídí. Ve WormUp kupují hmyz živý, u sebe ho kompletně zpracují, usuší, okoření a zabalí. Podobně to probíhá u Grigu, kde nicméně Dostál věří, že jednou budou vlastní farmu provozovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Předpokládám, že během dvou let by se nám to mohlo podařit. Hmyz produkovat umíme, ale máme na to ještě nějaký čas,“ říká Dostál s tím, že aby se provoz vyplatil, je rozhodující obrat. A ten je tedy ještě potřeba vyšponovat ze 17 milionů někam ke 100 až 150 milionům.

Hmyzí těstoviny, omáčka i burger

Forma, v jaké jde takovou variantu bílkovin konzumovat, je právě to, co dosud některé možné zákazníky odrazuje. O cvrčky, kobylky či červíky mají obvykle tím menší zájem, čím víc se skutečnému hmyzu jídlu podobá. O poznání líp si vedou potraviny, kde je hmyz „schovaný“. Hmyzí tak může být omáčka na špagety, samotné těstoviny nebo třeba pomazánka.

V blízké budoucnosti se právě u Grigu mají objevit třeba i hmyzí párky. A během pár měsíců i hmyzí burger. „Bude to náš první produkt, kde bude hmyz brán více jako normální jídlo, proto si myslím, že bude mít velký úspěch,“ těší se Dostál. V chuti prý člověk nepozná, že jí hmyz.

A dál? U Grigu většina obratu pochází z Česka, firma se nicméně uchytila i na polském, německém a belgickém trhu. Letos by ráda do Francie, Španělska a Nizozemska. „Mým cílem je naučit jíst Evropany hmyz. Chci je přesvědčit, že červi nebo cvrčci mají pro každého přidanou hodnotu a dává smysl je zařadit do našeho jídelníčku,“ říká Dostál.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Životopis od umělé inteligence. Slovenská firma zapřáhla ChatGPT, využívají toho tisíce lidí denně

Program ve službě slovenského Kickresume napíše první verzi CV i motivačního dopisu. Zájem o to podle zakladatelů stále roste.

Jiří BlatnýJiří Blatný

tomas-ondrejka-a-peter-duris

Foto: Kickresume

Spoluzakladatelé Kickresume Tomáš Ondrejka (vlevo) a Peter Ďuriš (vpravo)

0Zobrazit komentáře

Zažil to snad každý. Při hledání práce konečně narazil na tu pravou nabídku a nastává okamžik, kdy je třeba dát dohromady životopis a motivační dopis. Jak je ale napsat, aby zaujaly? Slovenská služba Kickresume svým klientům dokáže ukázat správný směr. Nedávno navíc spustila prvek, který při tvorbě životopisu a motivačního dopisu na základě vložených informací potřebný text vygeneruje. Funkci pohání umělá inteligence ChatGPT od OpenAI.

V poslední době se pojmy jako neuronové sítě, algoritmy nebo právě umělá inteligence (AI) skloňují poměrně často. Zejména o té generativní, která dokáže na základě zadání vytvořit videa, obrázky, zvuky nebo text, toho CzechCrunch napsal už poměrně hodně. Programy jako například textový generátor ChatGPT od OpenAI navíc nemusí sloužit jako šikovná pomůcka samy o sobě, jsou k dispozici i pro už existující služby ostatních firem.

Právě tak tento chytrý software nově využívá slovenská online služba Kickresume, která od založení v roce 2013 nabízí možnost vytvořit si životopis nebo motivační dopis bez nutnosti formátování textu v programech, jako je Word od Microsoftu. Kickresume založili Slováci Tomáš Ondrejka a Peter Ďuriš při studiu na vysoké škole. Potřebovali tehdy životopis na pracovní stáž. Nenašli ale žádný jednoduchý nástroj na jejich tvorbu, tak si jeden vyvinuli.

CzechCrunch si novou funkci zvanou AI Writer vyzkoušel. Funguje v anglickém jazyce a klient ji může využít pro vyplnění pracovních zkušeností, když chce krátce popsat, co v dané práci konkrétně dělal. AI vygeneruje pár bodů, které pozici stručně shrnou. Když máte v životopisu například pozici Novinář, vygeneruje vám program následující popis: „Při práci na článcích jsem prováděl rozhovory, hledal informace ve veřejných záznamech a pracoval s editory na vylepšení svých článků před zveřejněním.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ChatGPT v dresu Kickresume jsme ovšem potrápili i nevšedním zadáním. Práci astronauta pro americkou NASA umělá inteligence popsala mimo jiné následovně: „Viděl jsem Zemi z oběžné dráhy, hvězdy, prošel jsem se ve vesmíru.“

Umělá inteligence vygeneruje i kompletní CV a motivační dopis. Stačí napsat, na jakou pozici se uživatel hlásí a za pár sekund se text objeví. Když by se náš hypotetický astronaut ucházel o povýšení na velitele mise v NASA, funkce AI Writer navrhla následují znění: „Vždy mě zajímal vesmír a objevování nových světů a věřím, že bych byl pro váš tým vynikajícím velitelem. Mám zkušenosti s vedením a řízením a mám schopnost inspirovat a motivovat své okolí. Jsem také vynikající komunikátor,“ navrhuje ChatGPT podobu textu.

Jak jsme již psali, ChatGPT je spíše pomocník, který dokáže v určitých případech usnadnit práci, než sluha, který by vše dělal za vás. Když je člověk při vyplňování životopisu v úzkých, může si tak alespoň pomoci. „Všimli jsme si, že i když u nás máme návody na to, jak psát životopis a motivační dopis, uživatelé s tím stále zápasí. AI Writer pomůže s první verzí, od které se lze odrazit,“ vysvětluje pro CzechCrunch spoluzakladatel Kickresume Tomáš Ondrejka. Za první měsíc roku 2023 podle něj AI nástroje napsaly 6,7 milionu slov a využívají je tisíce uživatelů denně.

co-founders-kickresume

Foto: Kickresume

Slováci Peter Ďuriš a Tomáš Ondrejka založili Kickresume v roce 2013

Protože je ChatGPT placený nástroj, jsou i jeho služby v rámci Kickresume zpoplatněné, a to formou kreditů. Aktuálně má startup zhruba 2,2 milionu uživatelů. O sestavení životopisu nebo motivačního dopisu mají lidé podle Ondrejky stále větší zájem. Důvodem je podle něj mimo jiné větší počet lidí, kteří v souvislosti s aktuální nepříznivou situací na trhu a propouštěním hledají novou práci. „V lednu počet našich uživatelů vzrostl o dvacet procent. Byl to náš nejlepší měsíc v historii,“ říká Ondrejka.

Slovenská firma v roce 2022 utržila zhruba jeden milion eur (23,6 milionu korun), byla tak na podobné úrovni jako rok před tím. „Letos jsme se víc zaměřili na produkty pro firmy. Spustili jsme služby, které jim pomáhají najít talenty pro práci na dálku,“ vysvětluje Ondrejka. V Kickresume by letos chtěli překonat hranici tří milionů uživatelů a chystají se vstoupit na indický trh.

Inspirace úspěchem

Podobných služeb pro sestavování životopisů je na světě hned několik, předností Kickresume podle jeho tvůrců je databáze vzorových životopisů a motivačních dopisů. Když se uchazeč dostane do firmy i díky životopisu vytvořenému u nich, může jeho vzor v anonymizované podobě pro inspiraci nabídnout dalším.

Umělou inteligenci Kickresume používá i pro analýzu vytvářeného životopisu na základě dat z těch již existujících, kterou mohou uživatelé rovněž využít. „Služba, které říkáme Resume checker, bere v potaz různá data z těch nejúspěšnějších životopisů, které u nás od uživatelů máme a ten váš ohodnotí například podle toho, jestli obsahuje vše potřebné, jestli efektivně využívá prostor stránky nebo jestli se v něm příliš neopakují slova,“ říká Ondrejka. Stejně jako u ostatních AI funkcí, je i tato dostupná pouze v angličtině.

Služba Kickresume funguje jako takzvané freemium, kdy je základní verze s možností vytvořit si životopis na jednu stránku dostupná zdarma. Pokud chce zákazník CV delší, využít pokročilejší funkce včetně těch poháněných AI nebo mít k dispozici také speciální osobní web, může si připlatit devatenáct eur (přibližně 450 korun) měsíčně nebo šedesát eur (zhruba 1 400 korun) za rok. Celá služba je dostupná také jako mobilní aplikace po operační systémy iOS i Android.