Čeká německé vzdušné pionýry tvrdý pád? Volocopter místo účasti na olympiádě mluví o insolvenci
Německo má hned dva projekty vzdušných taxíků. Obě společnosti ale narazily na problém: stěžují si na spolupráci s vládou.
O německém startupu Volocopter se dosud mluvilo jako o úspěšném pionýrovi zcela nového druhu vzdušné mobility, který si byl schopný chodit k investorům pro nemalé částky. Velké odhalení jeho létajícího taxíku mělo přijít na nadcházejících olympijských hrách v Paříži, jenže místo ukázkových letů musí Volocopter řešit finanční problémy.
Vzdušné taxíky schopné kolmého vzletu a přistání jsou možnou budoucí alternativou městské mobility. Jejich vývoj je však extrémně náročný, a to jak po technické, tak finanční stránce. Své o tom ví i německá společnost Volocopter, jež v minulých letech dokázala konceptem hybridu mezi dronem a helikoptérou zaujmout celou řadu investorů, kteří do projektu nalili přes 760 milionů dolarů, v přepočtu tedy přibližně 17,7 miliardy korun.
To dělá z Volocopteru pátou nejúspěšnější společnost svého druhu na světě co se fundraisingu týče. Jenže ani to nestačí. Její CEO Dirk Hoke německým médiím oznámil, že se firmě nepodařilo získat od státu úvěr ve výši 100 milionů eur, tedy přibližně 2,5 miliardy korun, a kvůli tomu se ocitla v nejisté finanční situaci.
„Možná budeme muset v dohledné době zvážit podání návrhu na insolvenci,“ řekl Hoke. Jeho slova však následně trochu krotila mluvčí společnosti, která uvedla, že odmítnutí poskytnutí úvěru nebylo neočekávané a startup nyní hledá jiné zdroje. V žádném případě prý nehrozí platební neschopnost.
Volocopter chtěl získat 50 milionů eur od spolkové země Bavorsko a dalších 50 milionů od německé vlády. Zda se mu podaří tyto peníze sehnat u někoho jiného, je otázkou. Jak totiž vysvětluje Michal Illich z českého startupu Zuri, který též vyvíjí vzdušný taxík s kolmým vzletem a přistáním, koncepce Volocopteru není pro cestování tou nejšťastnější.
„Jak název napovídá, Volocopter je stroj podobný malým koptérám, které používáme na filmování nebo hobby létání. Koptéry jsou optimalizované na ‚visení‘, tedy na to, aby ve vzduchu stály na stejném místě nebo se relativně pomalu pohybovaly. To je skvělé pro natáčení filmů, ale je to naprosto nevhodné pro dopravní prostředek. Proto stroje jako Volocopter, ale i EHang nebo Jetson nemají praktický smysl,“ míní Illich.