Čekání na zázrak, který se stal. Sklárna Květná nezavřela a oslaví 230 let, v plánu je budování značky

Zachránili sklárnu, teď se chtějí soustředit na dodávání výrobků především pod vlastní značkou. Sklo z Květné objednávali v Dubaji či Rolls-Roycu.

Eliška NováEliška Nová

sklarna-kvetna-1794-9Story

Foto: Sklárna Květná 1794

Josef Anovčín, výkonný ředitel AF Group, která koupila sklárnu Květná

0Zobrazit komentáře

Byl prosinec, pár dní před Vánocemi, a právě tehdy padlo konečné rozhodnutí uzavřít více než dvě stě let krásné tradice. Výpovědi se rozdaly o něco dřív, pořád se ale čekalo na zázrak. Sklárnu Květná, která funguje už od roku 1794, měla před Vánocemi spolknout černá díra. Zázraky se ale dějí. Příběh, který letos oslaví 230 let, tak pokračuje dál.

Je to dům, který nelze přehlédnout. Na úpatí dechberoucích Bílých Karpat se klikatí několik obcí a každá je něčím zajímavá, každá má nějakou tradici, řemeslo, výrobu. Sklárna Květná se nachází hned u hlavní silnice v městečku Strání. Kopce na dohled, moderní přístup uvnitř.

Nedávno tu například rekonstruovali kulturní dům z padesátých let. V osmdesátých letech patřil právě místní sklárně, známé jako Moravské sklárny Květná. Po revoluci přešel do soukromých rukou. Ještě před pár lety byl na hraně životnosti, nakonec se obci podařilo ho odkoupit. Vybudovala tu kavárnu s restaurací, kde vaří z lokálních surovin, a rekonstruovala kulturní sál. Obojí teď provozuje.

Samotnou sklárnu, která obývá sytě modrou budovu hned naproti, zná celý svět. Ani tak se ale nepodařilo přetavit zájem zahraničních, z většiny zámožnějších nakupujících do výnosného byznysu. Poslední majitel Lubomír Cerva, který se podniku postavenému na ruční výrobě skla, věnoval naplno poslední tři roky, nejdřív slavil úspěch. Sklárna přežila covid, válku na Ukrajině, která přinesla zdražení energií, už ale ne.

Přesně to, do čeho se zamiloval Cerva, nakonec učarovalo i Josefu Anovčínovi, výkonnému řediteli rodinného holdingu AF Group, který se stal zachráncem zdejšího skla. „Hned na začátku mě oslovila bohatá historie firmy, která má po 230 letech existence za sebou velmi zajímavý příběh. Už při příjezdu do Strání a pak následně po návštěvě výroby jsem si uvědomil, že tuhle sklárnu nemůžeme nechat zavřít,“ líčí pro CzechCrunch Anovčín s tím, že firmu koupil za nižší desítky milionů.

Jeho rodinný byznys se zaměřuje především na reality a průmyslové stavby, sklárna do toho tak na první pohled nezapadá. „Vždycky říkám, že úspěšné podnikání je hlavně o lidech. Musíte se obklopit těmi, kteří vyznávají stejné hodnoty a jsou profesionály ve svém oboru. Potom už je jedno, do čeho se pustíte,“ míní Anovčín a dodává, že primární je, že v Květné pokračují mistři skláři, kteří už měli podepsané výpovědi a leckdy i jinou práci.

„Například formař, který vyrábí formy ze dřeva, je umělec, jehož práce si nesmírně vážíme. Podobně zkušeného člověka bychom v republice těžko hledali,“ uvádí výkonný ředitel holdingu, který má za sebou podniky jako stavební a realitní firmu Plus, Vodohospodářskou společnost Břeclav či provoz Nemojanského mlýna a resortů v Lednici či Pasohlávkách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na úplném začátku, zhruba před 35 lety, byl můj otec s několika společníky u toho, když vznikla stavební firma Plus, až postupem času přibývaly další firmy. Aktuálně se v holdingu zaměřujeme především na developerské projekty, máme vlastní projekční tým a dlouhodobě spolupracujeme také s významnými regionálními partnery a firmami, portfolio pak rozšiřujeme také o gastro či ubytování,“ vyjmenovává syn zakladatele.

Jak chce ale holding znovu nastartovat sklárnu? Strategií bude soustředit se na zahraniční obchod. Ten vzkvétal i dřív, ostatně v Květné sklo nakupovala automobilka Rolls-Royce, knížecí palác ve Vaduzu, sedmihvězdičkové hotely v Dubaji či someliérské sklepy v Kalifornii. Zákazníkem byl ale koneckonců i český stát a české ambasády. „Export do zahraničí je pro nás životně důležitý, pokračujeme tak v předešlých zakázkách a zároveň hledáme nové příležitosti. Jsme v kontaktu například se zahraničními sklárnami a prověřujeme další možnosti vývozu,“ říká Anovčín.

To ale neznamená, že by se tradiční sklárna nesoustředila také na domov. Nový majitel říká, že i český trh je pro sklárnu důležitý. V plánu je cílené oslovování českých vinařů. Firma se má také víc otevřít veřejnosti. S tím by měla pomoci i proměna zevnějšku značky. AF Group tak nyní spolupracuje s architektem Markem Štěpánem a tvoří se plány, jak areál modernizovat. Veřejnost by se měla dostat dál než do podnikové prodejny, a tak se bude dbát na prohlídky výroby a nejrůznější exkurze. V plánu je také rekonstruovat prostor firemní vily a vytvořit tam místo, které připomene dlouhou historii výroby.

Samotná produkce pak zůstane víceméně stejná. V plánu je pokračovat s designéry, kteří sklo navrhnou, cílem je také zachovat čistě ruční výrobu. Činnost přitom nový majitel zatím omezovat nemusel, aktuálně se tak pod Bílými Karpaty vytváří zhruba dvacet tisíc kousků měsíčně. Primárně se tu tvoří různorodé skleničky, i to by mělo zůstat. Chystají se nové kolekce, některé chce Květná ukázat i na letošním Designbloku.

Nyní se chce AF Holding zaměřit také na navýšení prodejů přímo pod značkou Květná 1794, a to přes e-shop či prodejny. „Velké množství skleniček a dalších produktů dodáváme odběratelům, kteří je následně prodávají pod jinou značkou. Aktuálně je stav takový, že zhruba osmdesát procent výrobků jde právě těmto firmám,“ vysvětluje nový majitel.

Ten za největší vítězství zatím považuje to, že se šedesátka z původních devadesáti zaměstnanců rozhodla ve sklárně zůstat navzdory novým poměrům. Situaci se prý také daří stabilizovat. O ruční výrobky je zájem, a když se nedávno organizoval den otevřených dveří pro místní, dlouholetá tradice zůstala zachovaná, i letos totiž přišly rodiny s dětmi. Chystá se také oslava 230 let sklárny, která proběhne v polovině září. Dveře fabriky se znovu otevřou. „Ze dne na den se všechno nevyřeší. Potenciálu sklárny ale do budoucna věřím,“ dodává nový majitel.

Je to těžší, než jsme čekali, ale dál věříme v restart, říká Šenkypl. Groupon zatím zůstává ve ztrátě

Čeští investoři se snaží transformovat americkou společnost Groupon. Zavírají byznys v Itálii a v posledním čtvrtletí o trochu snížili ztrátu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dusan-senkypl2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl, spoluzakladatel Pale Fire Capital

0Zobrazit komentáře

Od chvíle, kdy se Dušan Šenkypl a spol. rozhodli převzít otěže americké společnosti Groupon a ozdravit její byznys, bylo jasné, že to nebude snadný úkol. Teď má za sebou česko-slovenský tým, který sestavila investiční skupina Pale Fire Capital jakožto hlavní akcionář Grouponu, další kvartál, po němž se cena akcií po uzavření trhů o několik procent propadla. Kdysi výdělečný slevový portál dál zůstává ve ztrátě, byť ji meziročně opět o něco snížil, a o pár procent se meziročně propadly tržby. Groupon se navíc rozhodl zavřít svůj byznys v Itálii. Dušan Šenkypl je ale dál pozitivní.

„Přestože transformace trvá déle a je těžší, než jsem očekával, jsme i nadále odhodláni plnit náš plán. Jsem přesvědčen, že se nám podaří znovu nastartovat motory růstu a naplnit naše poslání stát se nejlepším místem pro místní zážitky a služby,“ uvedl po oznámení finančních výsledků za druhý kvartál letošního roku Dušan Šenkypl, který byl letos v květnu jmenován stálým CEO Grouponu, aby mohl pokračovat v proměně celé firmy. Investiční skupina Pale Fire Capital, za níž vedle Šenkypla stojí Jan Barta či David Holý, v Grouponu drží více než čtvrtinový podíl s aktuální hodnotou přesahující 3,5 miliardy korun.

Groupon oznámil, že ve druhém čtvrtletí dosáhly jeho příjmy 124,6 milionu dolarů (2,9 miliardy korun), což představuje meziroční pokles o tři procenta. Čistá ztráta činila 9,4 milionu dolarů (221 milionů korun), zatímco ve stejném kvartálu před rokem byla 12 milionů dolarů (282 milionů korun). Pozitivní byl upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) ve výši 16,5 milionu dolarů (388 milionů korun). Před rokem byl 15,2 milionu dolarů (357 milionů korun). Firma zároveň zvýšila investice do marketingu, které v uplynulých třech měsících činily zhruba třetinu hrubého zisku, zatímco před rokem to byla pětina.

„Naše finanční výsledky s kladným volným peněžním tokem (free cash flow) a rostoucími lokálními tržbami v Severní Americe se výrazně zlepšily ve srovnání s obdobím před rokem,“ uvedl k výsledkům Dušan Šenkypl. V Severní Americe, což je hlavní trh celého Grouponu, činily příjmy v uplynulém kvartálu 98,4 milionu dolarů (2,3 miliardy korun), což představovalo meziroční růst o tři procenta. Aktivních zákazníků bylo na platformě v Severní Americe 10,2 milionu, což je meziroční propad o tři procenta. Naopak o sedm procent vyrostl v tomto regionu hrubý zisk, a to na 88,9 milionu dolarů (2,1 miliardy korun).

Horší výsledky Groupon reportoval za svůj mezinárodní byznys, který se meziročně propadl o jednadvacet procent a v příjmech v uplynulém kvartálu vygeneroval 26,3 milionu dolarů (618 milionů korun). O dvacet procent se meziročně propadl na 23,8 milionu (560 milionů korun) také hrubý zisk, o devatenáct procent pak počet aktivních zákazníků, kterých bylo 5,6 milionu. „Po pečlivém zvážení možností jsme se v červenci 2024 rozhodli ukončit podnikání v Itálii. Očekáváme, že v souvislosti s tímto odchodem vzniknou celkové náklady na restrukturalizaci před zdaněním ve výši až sedmi milionů dolarů,“ uvedl Šenkypl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s ním působí v nejvyšším managementu také Jiří Ponrt (finanční ředitel), Vojtěch Ryšánek (technologický ředitel), Branislav Majorský (senior viceprezident pro příjmy), Filip Popovič (provozní ředitel), Marie Havlíčková (senior viceprezidentka pro strategii) nebo Zdeněk Linc (marketingový ředitel). V posledním měsících se společně potýkali mimo jiné také s nestabilitou celé obchodní platformy, kterou měla způsobit migrace do cloudu. Významně tím měly být ovlivněny výsledky v dubnu a nyní Šenkypl uvedl, že tyto problémy firmu opět ochromily v červenci.

„I když jsme přesvědčeni, že tento dočasný problém zvládneme vyřešit v průběhu čtvrtletí, neočekáváme, že budeme schopni vyřešit problémy dostatečně rychle, abychom se vyhnuli dopadu na naše finanční výsledky za třetí čtvrtletí, které vzhledem k rušné sezóně Things To Do závisí hlavně na červenci a srpnu,“ sdělil investorům šéf Grouponu, jehož akcie se na burze Nasdaq po včerejším oznámení a uzavření trhů propadly zhruba o osm procent. Od začátku roku si nicméně akcie s označením GRPN připisují přes osmadvacet procent a tržní kapitalizace firmy se aktuálně pohybuje kolem 620 milionů dolarů (14,5 miliardy korun).