Ceny léků počítá od Kanady po Emiráty i pro největší farmaceutické firmy. Teď chce české Cogvio zlepšit lékařskou péči

Iva BrejlováIva Brejlová

cogvio-founders-boxed-minStory

Foto: Cogvio

Tomáš Doležal, Pavel Svítil a Petr Bartoš, spoluzakladatelé startupu Cogvio

0Zobrazit komentáře

Tihle tři studovali medicínu, ale jako doktoři pracovat vlastně nikdy nechtěli. Udělali si však jasnou představu o tom, jak digitální svět utíká tomu medicínskému, a našli hned několik děr, které by se daly obchodně zalepit. A teď je lepí: Pavel Svítil, Petr Bartoš a Tomáš Doležal přišli s aplikací Cogvio, vybavili ji umělou inteligencí a bez investora protlačili na trh. Tak zřetelně, že ji používá 17 z předních 20 globálních farmaceutických společností.

Jejich příběh by prý mohl znít takto: vánice, ve stanu 42 stupňů pod nulou, polární kruh na dosah. Pavel Svítil má tvůrčí volno, v bývalé práci vyhořel. Když je jen se svými myšlenkami a krok za krokem putuje bílou tmou, tříbí si své postoje. Uvědomuje si, že chce změnit trh zdravotnictví nejdřív v Česku a pak i ve světě. A když přijede do Čech, tak to opravdu udělá.

Třiatřicetiletý Svítil se u podání svých vzpomínek touto formou směje, ale nepravdivé vlastně nejsou. Když dal výpověď v korporátu, řekl u toho, že chce být polárník. A dodává, že tedy svůj slib musel splnit. „Vždycky jsem jím chtěl být. Dnes už se polárníci neuživí, jinak bych ho dělal,“ říká s naprostou vážností. Vyjel tak na několik polárních výprav a dal se na arktické plachtění, na které se mimochodem vydává občas doteď.

A ta obchodní část? Po odchodu z velké firmy se začal živit na volné noze a tím odstartoval byznysovou spolupráci s Petrem Bartošem. S člověkem, který si zatím stihl vybudovat takovou pozici, že jeho jméno přesvědčí ke spolupráci nejednoho zajímavé vývojáře. Spoluzaložil Slevomat, Dáme jídlo i Rohlik.cz, investoval do fintechového startupu Trisbee a je rovněž spoluautorem technologického řešení Chytré karantény.

Zimní výpravy určitě pomohly k nějakým obchodním rozhodnutím, jen tak na nich však k náhlému osvícení nedošlo. Ti dva se znali ze studií lékařství. O tom, že by spolu chtěli posunout zdravotnictví po technologické stránce, se bavili už roky. Cogvio ale nakonec založili až v roce 2017. Teprve ve chvíli, kdy narazili na Tomáše Doležala a celý projekt s ním jim začal dávat větší smysl.

cogvio-pavel-svitil-min

Foto: Cogvio

Pavel Svítil, CEO a spoluzakladatel startupu Cogvio

„Máme specifické know-how z farmaceutického byznysu i práce s daty,“ shrnuje krátce sedmačtyřicetiletý Tomáš Doležal. Spoluzakladatelé mají zkušenosti na jedné straně s lékařstvím a farmakologií, tedy vývojem léků, jejich regulací a vstupem na trh. Na druhé straně ovládají svět technologií. K tomu jsou úspěšní podnikatelé.

Pavel Svítil pomáhal mimo jiné uvádět léky na trh a působil v globálních benefit-risk management týmech farmaceutických společností. Tomáš Doležal disponuje víc než 15 lety zkušeností s regulací léčiv a hodnocením zdravotnických technologií. Vede konzultační společnost Value Outcomes a jeho jméno otevírá dveře k mnoha zákazníkům ve střední Evropě. Podílel se také na dostupnosti mnoha inovativních léků pro české pacienty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jejich společné Cogvio stojí na datech. Zapojuje k nim umělou inteligenci a pomáhá určovat cenu léků, kterou by měla farmaceutická společnost držet tak, aby pro ni byla co nejvýhodnější. Navrhuje ale i strategie, jak nové léky dostat k pacientům co nejdříve. Spadají pod něj tři projekty, z nichž nejúspěšnější, Price Monitor, popisuje Svítil jako „Bloomberg pro farmaceutické trhy“.

Na jednom místě umožňuje sledovat vývoj ceny konkurentů, rozhodovat se o svých vlastních a navrhovat byznysové strategie. Produkt je to ale tak specifický, že aby ho vysvětlili, začínají zakladatelé zeširoka vyprávět o systému, jakým se vlastně léky dostávají na trh.

Abrakadabra prodejní cena

Zvlášť dnes asi není pro většinu lidí novou informací, že příprava každého léku trvá několik let vývoje i následného testování. To stojí podle farmaceutických firem miliardy dolarů. Výdělek je přitom velmi nejistý – na každý jeden úspěšný lék připadají desítky těch, které sítem neprojdou. Aby se celý tento proces farmaceutické společnosti vyplatil, tedy aby vlastně měla důvod, proč přicházet s novými léky, musí jí každý lék zaplatit svůj vývoj i slepé uličky všech ostatních.

Jenže v té samé chvíli takový lék zároveň nesmí být předražený. To, jaké léky budou pojišťovny proplácet – tedy vlastně kdo na trhu uspěje –, určuje stát. A ten postupuje podle velmi složitých, roky vyvíjených mechanismů. Protože čím levnější lék bude, tím spíš ho lidé vykoupí a vyvezou do zahraničí, do zemí, kde stojí víc. Jenže když bude zase moc drahý, místní si ho nebudou moci dovolit.

cogvio-founders2-min

Foto: Cogvio

Tomáš Doležal, Petr Bartoš a Pavel Svítil, spoluzakladatelé startupu Cogvio

Jednotlivé země tak sledují třeba to, kolik stojí léky u jejich sousedů. A ti zase hledí na to, za kolik se prodávají na druhé straně hranic. Jinými slovy, představte si složitý graf o desítkách bodů, které jsou spolu navzájem propojeny tak, že vytváří nepřehlednou změť teček a čar. Tak se určují ceny léků.

Když se jen o málo změní jedna tečka, tedy cena v jedné zemi, nakonec se více nebo méně pohnou všechny. Jenže kdy, kde a jak moc? A kolik tedy ideálně má stát lék, který právě uvádím na trh? Nebo dokonce, co když můj lék na trhu už funguje, ale právě hrozí, že ho nahradí nějaký nový konkurent, a to jen proto, že bude o pár korun levnější?

Na tyto otázky mají farmaceutické společnosti celá oddělení, která složitě počítají, kdy a za kolik léky uvádět tak, aby byly dost levné, ale zároveň vydělávaly co nejvíc. Cogvio si na to vyvinulo aplikaci, která za pomoci umělé inteligence počítá sama. Používá stovky datasetů, které sbírá ze 60 zemí světa a za pomoci strojového učení převádí „na jednu hromadu“, jak už se zjednodušeně naučil říkat Svítil.

„Uspěje ten, kdo rozumí nejen technologiím, ale má znalost systému úhrad, legislativního prostředí a medicíny – a přesně tímto v Cogvio disponujeme.“

„Vlastně je to automatizace práce, která se dělá manuálně. Můžete analyzovat bez Cogvia, ale jeden lék vám zabere hodiny. A to můžete dělat měsíc co měsíc,“ vysvětluje. Že na tom něco bude, dokládají za Cogvio čísla. Objem tržeb se v posledních dvou letech meziročně vždy zdvojnásobil, opakované výnosy se rovnou ztrojnásobily. Letošek se stal prvním rokem, kdy firma dosahuje v tržbách desítek milionů korun. „Očekáváme, že se brzy dostaneme přes 30 milionů,“ věří Svítil.

V týmu má tuzemský medtech (kombinující medicínu a technologie) přes 30 lidí – mnozí z nich jsou podobně profesně specializovaní jako zakladatelé. Cogvio začalo v Česku a podařilo se mu rozšířit v Evropě třeba do Německa, ale i mnohem dál. Automatizaci cenové regulace využívá kanadská federální agentura dohlížející nad přiměřeností cen inovativních léčiv a testují ji vládní agentury ve Spojených arabských emirátech a Kuvajtu.

cogvio-tomas-dolezal-min

Foto: Cogvio

Tomáš Doležal, spoluzakladatel startupu Cogvio

Služby Cogvia jen v Česku používá 17 z 20 největších farmaceutických firem. Vzpomeňte si na všechny nápisy, které čtete na krabičkách léků: Pfizer, MSD, Krka nebo třeba Novartis. Tohle jsou jeho zákazníci. Největším překvapením ale prý byl byznys ve Spojených arabských emirátech. Tam je to totiž neprošlapaná oblast hledící částečně na jiná data, než která se používají v Evropě.

A to všechno se zákazníkům vyplatí, i když je Cogvio nechává nahlédnout do svých analýz na základě předplatného, které stojí obvykle tisíce eur měsíčně, tedy klidně stovky tisíc korun.

Vylepšíme váš vztah s doktorem

Teď spoluzakladatelé jednají o vstupu minoritního investora, který by pomohl další expanzi na trzích, kde už působí, mluví přitom hlavně o Kanadě či Blízkém východu. Ale vedle toho posledního půl roku testují další produkt, který cílí úplně jinam: tentokrát na pacienty. Aplikace s názvem Medevio má podle představ pražské firmy nabídnout kombinaci digitální a fyzické péče ze strany doktorů a poskytnout pacientům přehled o vlastní péči.

Nemá přitom jít o telemedicínu, tedy nějaké určování diagnózy na dálku, ale spíše o přehled výsledků vyšetření a lékařských zápisů v jednotné aplikaci, do které může hledět pacient a kterou zároveň dostávají specialisté i obvodní lékaři, takže lidé pak třeba nemusí chodit z vyšetření ke svému doktorovi jen proto, aby mu předali jeden papír, nebo aby se objednali, případně přišli na kontrolu zase za týden.

Není to první nápad takového typu. Teď za ním ale stojí medicínsky a technologicky prověřený tým. „Nyní testujeme Medevio v několika ordinacích specialistů, kam se vrací chroničtí pacienti pro opakované předpisy léků. Odezva je zatím skvělá, vidíme na ní, jaký potenciál má technologie pro prohloubení vztahu lékaře a pacienta,“ popisuje Petr Bartoš.

torsus-min

Přečtěte si takéMonstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravyMonstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

Podle pětatřicetiletého podnikatele novému produktu Cogvia pomohla i současná situace okolo pandemie koronaviru. „Pracujeme na tom, aby naši aplikaci začali využívat první pražské kliniky a jejich pacienti už na konci tohoto roku,“ dodává.

„Neděláme si naději v tom, že takový přístup disruptuje vztah lékaře nebo bude šetřit náklady. Ale že budeme daleko líp využívat systém a zefektivníme ho,“ myslí si Pavel Svítil. Hledí přitom na data z pilotních zemí eHealth, jako je Švédsko, Finsko nebo Norsko. Tam mají sice o něco víc doktorů než v Česku, ale to podle něj není pro tuzemské zdravotnictví velký rozdíl. Problém vidí v tom, proč vlastně do čekáren lidé chodí.

„Průměrně v Česku chodí lidé k doktorovi víc než osmkrát ročně, v těchto zemích ani ne čtyřikrát. A jdou si tam sednout, pak jednou za čas vyjde sestřička, zeptá se, kdo je tady pro recept, ty recepty rozdá, a oni jdou zas pryč. Lékaři jsou přetíženi neodbornou činností. To jsme přeci schopni udělat chytrou formou,“ představuje si.

cogvio-pavel-bartos-min

Foto: Cogvio

Petr Bartoš, spoluzakladatel startupu Cogvio

Zároveň však přiznává, že jednoduchá cesta k tomu nevede. Legislativa, která by takové fungování umožnila, se podle něj mění, ale zatím pomalu. „Na medicíně jsme měli přednášku od právníků a doteď si pamatuji, jak nám zdůrazňovali: nikdy nic nikomu neříkejte po telefonu. Ten právní rámec takový byl. Ale to je deset let a tipl bych si, že to říkají stejně. Tohle je přeci neudržitelné,“ podotýká Svítil.

Digitální propojení pacientů a lékařů má otevřít druhou oblast, na kterou se chce startup soustředit. Tady už do firmy mají vstoupit investoři a investoři tajemně potvrzují svůj zájem, zároveň ale zatím říkají, že je vše teprve ve fázi domluvy. Do budoucnosti si však představují klasická investiční kola.

I s investorem je plánem být v Česku v této oblasti technologickým lídrem. I kdyby se to nestalo, Medevio se hodlá dál vyvíjet. Nejbližším plánem je řešit třeba i data z nositelné elektroniky. „Chceme přidat napojení na chytré nástroje typu Apple Watch. Data z nich mohou lékaři využít pro kontrolu stavu svých pacientů,“ představuje si Bartoš.

„Uspěje ten, kdo rozumí nejen technologiím, ale má znalost systému úhrad, legislativního prostředí a medicíny – a přesně tímto v Cogvio disponujeme,“ shrnuje svou víru Svítil.

Česká startupová štika ze Sydney. Adam Hejl chce zjednodušit investování do akcií a má na to první miliony

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adam-hejlStory

Foto: StockStory

Adam Hejl, zakladatel startupu StockStory

0Zobrazit komentáře

V posledních měsících neustále slyšíme, jak zejména americké technologické firmy boří na burzách rekordy. Růsty, ale i pády třeba o desítky procent, kolikrát klidně ze dne na den, nejsou v současnosti na akciových trzích výjimkou, a každý si chce ze skutečně nadýchaného koláče alespoň kousek uloupnout. Dnes může investovat do akcií opravdu každý, ale také se každý může velmi jednoduše spálit.

Své o tom ví Adam Hejl, se kterým si voláme na trase Praha–Sydney, kde zrovna se svým týmem již třetím měsícem neúnavně pracuje na novém startupu. Jmenuje se StockStory a pro dnešní dobu je jako dělaný – lidem, kteří kolikrát skoro ani neví, co to akcie jako taková vlastně je, chce pomoci, aby při investování na burze dělali lepší rozhodnutí, méně chyb a ve výsledku tak dosáhli lepších zisků.

První velké peníze už česko-australský projekt nabral také od investorů, ale to předbíháme. Příběh začíná možná trochu překvapivě na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, kde Adam Hejl studoval politologii a mezinárodní vztahy. Odjakživa ho totiž bavila politická ekonomie a veřejné dění, a tak se přes ministerstvo vnitra a působení v parlamentu dostal až k vlastní agentuře, která zrealizovala několik úspěšných a oceňovaných volebních kampaní.

„Práce mě naplňovala, ale po osmi letech jsem měl pocit, že jsem uvnitř toho akvárka už příliš dlouho a nevidím ven. Chtěl jsem si dát od politiky pauzu a najít prostor, kde mohu něco vytvořit sám za sebe,“ popisuje Adam Hejl, jak opustil úspěšný byznys, který zakládal se svým vysokoškolským učitelem politologie Petrem Sokolem. V té době mu však životní cestu zkřížila dnes již manželka Natálie, se kterou se před pěti lety odstěhoval do Sydney.

adam-hejl3

Foto: StockStory

Adam Hejl, zakladatel startupu StockStory

V nejlidnatějším městě Austrálie už pak Adam Hejl práci v politice nehledal. Naopak se vrhl do oblasti, která ho vždy zajímala, ale v Česku pro ni nebyl úplně prostor. Lákadlem pro něj byly akciové trhy, a tak se jako první zaměstnanec přidal k tehdy začínajícímu startupu Simply Wall St, který převáděl komplikovaná finanční data do přehledných vizualizací a infografik.

Cílem Simply Wall St. bylo – jak už napovídá název startupu – zjednodušovat lidem investování na Wall Street, a pochopitelně nejen tam. Adam Hejl v australském startupu, který postupně od investorů nabral přes 2 miliony dolarů, vybudoval velký marketingový tým a jejich produkt využívaly desítky tisíc investorů, jenže po čase mu došlo, že to pořád není ono.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zpracovat desítky tisíc dat a nabídnout je zákazníkovi v graficky přívětivých a minimálně na první pohled přehledných infografikách totiž pořád nefunguje pro každého. Dnes i díky aplikacím jako Robinhood nebo Revolut investují do akcií stále více i ti, kteří nemají vůbec žádný finanční background, a tak jim graf, kde je vidět třeba to, jak rostou firmě příjmy vůči zisku nebo jaké je její zadlužení, stejně nic neřekne.

„Investovat dnes může opravdu každý už od pár dolarů. Jenže lidé, kteří investují, nemají vzdělání ve financích, aby si mohli udělat potřebnou analýzu, a kvůli tomu dělají chyby, jež je stojí značné peníze,“ potvrzuje své dlouholeté zkušenosti Adam Hejl. „Současné platformy sice lidem dávají přístup k datům, ale nedávají jim žádné odpovědi.“

Vyprávění akciových příběhů

Proto vznikl startup StockStory a také jeho název je všeříkající – chce totiž vyprávět „akciové příběhy“, jež i investorům-začátečníkům dají dobrý přehled o tom, jak se vlastně dané firmě daří. Neučiní tak spletitými grafy nebo čísly, ale tím, na co jsou lidé odjakživa zvyklí – psaným textem, přesněji příběhem. Trik pak tkví v tom, že ho celý bude generovat chytrý algoritmus.

Algoritmicky generovaný text sice může znít na první pohled podivně, ale Hejl už s ním má zkušenosti. Produkt využívající algoritmicky generované texty už totiž postavil i v jeho předchozím působišti v Simply Wall St, a když z něj začátkem letošního roku odcházel, následující měsíce strávil důkladnou analýzou trhu. Se stovkami investorů z celého světa strávil hodiny na videohovorech, aby si poskládal vše, co je potřeba k fungujícímu produktu.

„Sbíráme obrovské množství dat, které automatizovaně zpracováváme. Kdybychom je ale dali lidem, zavalíme je a k ničemu jim nebudou. Proto za ně uděláme i celou analytickou práci, vyhodnotíme je a výsledek naší analýzy prezentujeme v textu, který je algoritmicky generovaný a psaný způsobem, aby ho pochopili i lidé, kteří nemají vzdělání ve financích,“ popisuje Adam Hejl v kostce svůj nový startup.

„Budeme nejrychlejší na světě, kdo poskytne analýzu, co takové výsledky znamenají.“

Ve StockStory jsou teprve na začátku, ale už teď má jeho zakladatel jasno, jak má celý proces fungovat. Příkladem může být vyhlašování finančních výsledků, po kterém často akcie buď vystřelí vzhůru, když jsou lepší, než se předpokládalo, nebo naopak klesají dolů. A StockStory chce být mezi prvními, kdo investorům poskytne analýzu, co se vlastně stalo, jak se může cena akcií bude vyvíjet a proč.

„Budeme nejrychlejší na světě, kdo poskytne analýzu, co takové výsledky znamenají. Podíváme se, jak se firmě dařilo v porovnání s předchozím obdobím, zda pokračuje v nastolené trajektorii, nebo se objevily nějaké problémy, a tak dále. Automatizovaně zpracujeme obrovské množství dat a během pár minut vydáme textovou analýzu,“ říká Hejl s tím, že do půl roku by chtěl trvání celého procesu stlačit pod minutu.

sydney

StockStory bude sídlit v Sydney a vývojový tým postaví v Praze

Nejde přitom jen o dobré heslo do marketingových kampaní. Na burze se skutečně často hraje o vteřiny, které rozhodují o tom, jak významně investor své peníze znásobí, nebo naopak jak rychle dokáže zastavit propad. StockStory sice prozatím nemá ambici přímo radit, zda má investor danou akcii koupit, nebo prodat, ale co nejjednodušším způsobem mu napoví, zda se firmě daří, má svůj byznys dobře postavený nebo třeba jestli má ještě hodně peněz a v nejbližší době nezkrachuje.

Přenechat takovou práci, která se týká zpracovávání velkého množství dat a čísel, počítačům se zdá být logické. Na trhu ale stále existuje mnoho firem, zejména z éry před internetem, které zaměstnávají finanční experty a ti analýzy pro individuální investory sepisují ručně. Sice vzhledem ke kapacitním omezením zvládnou pokrýt jen malou část trhu, jejich analýzy mohou mít své mezery a vydávají se se zpožděním, ale přesto mají miliony platících zákazníků, protože často na trhu nic lepšího není.

Řeč je přitom minimálně o milionech investorů, přičemž těch, kteří „na burzu“ přichází díky novým aplikacím, jako jsou zmíněné fenomény dneška Robinhood či Revolut, a vlastní analýzu si neudělají, je stále více. Právě na ně StockStory cílí a důkazem, že se trefil do černého, je i brzké navázání partnerství s jedním z největších technologických hráčů, který může celý byznys rychle vystřelit dopředu.

torsus-min

Přečtěte si takéMonstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravyMonstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

Jeho jméno zatím Adam Hejl tají, ale druhým dechem sdílí i další velkou zprávu. StockStory totiž hned pár měsíců po oficiálním startu přilákalo první investory. Celkem 700 tisíc dolarů, v přepočtu přes 16 milionů korun, do česko-australského projektu poslalo tuzemské Credo Ventures a několik angel investorů v podobě zakladatelů jiných úspěšných projektů.

„Adam Hejl je přesně ten typ zakladatele, které v Credo Ventures hledáme. Prokázal, že umí postavit úspěšné produkty, a díky jeho předcházejícím zkušenostem má unikátní vhled do rychle rostoucího trhu akciových investorů. Zároveň díky jeho ‚hustler‘ mentalitě už v takto rané fázi startupu uzavřel lukrativní distribuční partnerství se světovým hráčem,“ líčí pro CzechCrunch Andrej Kiska z Credo Ventures.

Hejl přitom potvrzuje, že si mohl vybírat z celé plejády investorů, jež hned od začátku jeho produkt zaujal. Nakonec si ale vybral zkušené a v zahraničí uznávané investory z Creda, k nimž se připojili také zakladatelé z Productboardu (který spoluzakládal Adamův bratr Daniel) a úspěšných australských startupů Tyro Payments, Spaceship Super a UpGuard.

andrej-kiska-min

Foto: Credo

Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures

S Českou republikou však nemá Stockstory pojit jen původ jeho zakladatele a sídlo prvních investorů, ale také vývojový tým. Například po vzoru zmíněného Productboardu se Adam Hejl rozhodl vybudovat byznysovou část firmy v Sydney, zatímco vývojový tým má sedět v Praze. Zkušenosti tak může nasávat i od svého bratra, který řídí vývoj Productboardu rovněž z Česka, zatímco byznys jeho spoluzakladatel Hubert Palán řídí ze San Franciska.

„V Česku je obrovské množství talentovaných lidí, kteří mají pro typ práce, kterou budeme dělat, skvělý potenciál, ale není tam příliš projektů, kde by šlo pracovat s tolika zajímavými datasety, jako jsou akciové trhy, a dělat globální produkt s aspirací pomoci obrovskému množství lidí,“ vysvětluje Adam Hejl svou motivaci za zřízením české pobočky.

Situaci mu teď poněkud komplikuje globální pandemie koronaviru, která mu nedovoluje z Austrálie přicestovat do České republiky, ale i tak je Adam Hejl na aktivní misi, aby k sobě do svého ambiciózního projektu našel spoluzakladatele a technologického šéfa (CTO), protože sám se bude věnovat zejména rozvoji produktu a byznysu přímo v Sydney. A rozhodně by se nebránil, kdyby šel ve stopách úspěšných českých startupů jako Productboard, který už v investicích nabral 1,5 miliardy korun, dál.