Černé zrcadlo se po třech letech vrací. Netflix chystá šestou řadu dystopického sci-fi hitu
Oblíbená sci-fi antologie o zhoubném vlivu technologií Black Mirror se má vrátit s ještě opulentnější produkcí než dříve.
Černé zrcadlo, dystopický hit nejdříve britské televize a později Netflixu, nové díly představilo naposledy před třemi lety. Hlavně kvůli právům na duševní vlastnictví to dlouho vypadalo, že další už nevzniknou, Netflix teď ale k překvapení mnoha oznámil šestou řadu. Diváci se přitom nejspíš mohou těšit na dlouhé epizody blízké filmům a bohatou výpravu.
Černé zrcadlo začalo jako nápad dříve hlavně komediálního scenáristy Charlieho Brookera, který chtěl navázat na koncept legendární televizní antologie The Twilight Zone. Většina dílů představuje novou premisu spojenou s určitou technologií a rozvádí, jak negativně ovlivňuje jednotlivce nebo společnost. Ačkoliv prakticky všechny scénáře využívají vědeckofantastické prvky, mají fungovat jako komentář současnosti a varování před určitým směrem vývoje.
Brookerovu antologii původně vysílala britská veřejnoprávní televize Channel 4. Na ní měla úspěch, kvůli problémům s financováním ale po dvou řadách a jedné speciální epizodě hledala koprodukci. Ozval se Netflix, který už mezitím Černé zrcadlo uvedl ve Spojených státech i dalších zemích. Streamovací služba nakonec vyhrála boj o práva na distribuci dalších řad. Pod jejím vedením vznikly celkem tři plus interaktivní snímek s podtitulem Bandersnatch.
O co půjde v šesté řadě, kterou s odkazem na vlastní zdroje potvrdil server Variety, zatím nevíme. Měla by mít nicméně minimálně čtyři epizody a každou pojme jako samostatný film. Už dříve díly dystopického sci-fi často přesahovaly hodinu a několikrát měly kolem devadesáti minut, nové pokračování ale má dostat ještě větší prostor.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJeště před několika dny to přitom vypadalo, že Černé zrcadlo dosáhlo svého konce. Potřebujeme ostatně seriál o většinou hrozné budoucnosti v době, kdy se svět stále pomalu zotavuje z pandemie, internet zaplavily finanční podvody, sociální sítě ukazují svoje nejtemnější stránky a podobně? Podobným způsobem nedávno přemýšlel také hlavní tvůrce Černého zrcadla, když v rozhovoru pro britské Radio Times zmínil: „Nevím, jestli je momentálně zájem o příběhy o rozpadajících se společnostech.“
Za tříletou odmlku ale mohl primárně problém s právy na seriál, která drží produkční společnost Charlieho Brookera a Annabel Jonesové House of Tomorrow. Zakladatelé ji v roce 2020 opustili, načež ji koupila francouzská mediální firma Banijay Group. S tou teď Netflix uzavřel smlouvu, a to necelé dva roky poté, co částku blížící se sto milionům dolarů investoval do nové produkční společnosti Brookera a Jonesové.
Streamovací služba se v současnosti snaží reagovat na ztrátu předplatitelů a pád hodnoty svých akcií o více než dvě třetiny za posledního půl roku. Mezi hlavní strategie má patřit důkladnější promýšlení investic a šetření, pro velké hity táhnoucí diváky to ale možná tolik znamenat nebude. Zvlášť pro projekty jako Černé zrcadlo, které často zaznívají i v každodenní konverzaci jako odkaz k dystopickým technologickým scénářům.
Návrat seriálu to přesto nebude mít snadné, nezávisle na současném stavu světa a financích Netflixu. Ačkoliv ho někteří kritici označují za příliš očividný, tezovitý či neschopný podat skutečně hlubší analýzu předkládaných problémů, většina rozsáhlého publika si sci-fi antologii zamilovala. Různé případy, kdy se technologie z užitečných nástrojů mění na hrůzné pány, se dočkávají chvály díky své vazbě na skutečnost. Vyprávění si zase většinou dokáže udržet pozornost.
Naposledy ale diváci Černé zrcadlo viděli v jeho slabých momentech. Zdálo se, že tvůrcům pro antologický formát nové premisy v každé epizodě docházejí nápady, seriál začal trpět amerikanizací a obecně dlouhodobě ztrácel na kvalitě. Mnozí tak nyní jistě budou doufat, že Brooker v přestávce nabral novou inspiraci a chystané epizody nabídnou více než jen vysokou úroveň audiovizuálního zpracování.