Čerstvě napadaný sníh na Antarktidě je plný mikroplastů. Ne jednoho, ale hned třinácti druhů

V jednom litru roztátého sněhu z Antarktidy objevili vědci 29 mikroplastových částic.

Eliška NováEliška Nová

Na Antarktidě našli vědci mikroplasty v čerstvě napadaném sněhu

0Zobrazit komentáře

Utváří se v atmosféře, když teplota klesne pod bod mrazu. Voda změní skupenství a stane se z ní sněhová vločka. Na Antarktidě se však už netvoří jen čistý sníh. Vědci potvrdili, že na zamrzlém kontinentu sněží i mikroplasty.

To, že je Země malinkatých částeček nepřírodního materiálu pravděpodobně plná, se prakticky vědělo. Vědci už objevili mikroplasty na nejhlubším místě planety, tedy v Mariánském příkopu. Ví se, že jsou přítomny v Arktidě. Už dřív je také vědci našli na Antarktidě v mořském ledu a ve vodě, teď je identifikovali i v čerstvém sněhu. Není tak divu, že malé částečky plastu jsou obsažené také v rybách ve Vltavě a potvrdily se už i v lidské krvi.

Na napadaný sníh se zaměřili vědci z Nového Zélandu, konkrétně z Univerzity v Canterbury. Přítomnost nepůvodních látek by podle nich mohla urychlit tání ledu a ohrozit tak místní ekosystémy.

Vědci si zvolili pro svůj výzkum Rossův šelfový ledovec. „Byli jsme přesvědčení, že na tak nedotčeném a vzdáleném místě mikroplasty nebudou,“ uvedla jedna z výzkumnic Laura Revell. Její tým si totiž vybral odlehlá místa. Lokality, kde se už částečky objevily dříve, si zvolili pro jistotu. Aby případně měli nějaké vzorky ke zkoumání. Ukázalo se to ale jako zbytečné. Plast byl přítomný v každém z devatenácti vzorků z odlehlejší části.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výsledkem je v průměru 29 mikroplastových částic na litr roztátého sněhu. To je víc než koncentrace v mořích, kterou už dříve zkoumali v Rossově moři nebo v antarktickém ledu, jak uvedl deník The Guardian. Ještě větší koncentrace pak měly vzorky z míst, kde se pohybuje člověk. Tedy v blízkosti vědeckých základen. Tam bylo mikroplastů dokonce třikrát víc.

Dohromady bylo v čerstvě napadaném antarktickém sněhu přítomno třináct různých druhů plastů. Mezi nimi byl i polyethylentereftalát známý pod zkratkou PET, který se používá především na výrobu plastových lahví, přítomný je ale i v textilních vláknech.

Zda sem malé částečky doputovaly vzduchem či zda jsou důsledkem přítomnosti člověka v místě, vědci nevědí. I proto, že mikroplasty hojně odpovídaly vlajkám, kde jsou v okolí rozmístěny pro orientaci.

Už dříve ale vědci hovořili o tom, že se částečky plastu pohybují vzduchem. „Na Zemi už asi žádné místo bez mikroplastů není. Už právě proto, že se igelitový sáček od bonbonů objevil na dně Mariánského příkopu, a právě proto, že se analýzou sněhu v Arktidě prokázalo, že dochází k jejich transportu vzduchem. Navíc jde o nejodlehlejší kout planety, sem putují nejdéle,“ uvedl již dříve ředitel Ústavu pro životní prostředí Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy Tomáš Cajthaml. Jeho tým mimochodem detekoval zmíněné mikroplasty v tělech ryb ve Vltavě.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Europarlament je pro konec nových aut se spalovacím motorem v roce 2035. Teď se bude vyjednávat

Zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem by měl přispět k dosažení uhlíkové neutrality Evropské unie.

Eliška NováEliška Nová

Doprava stojí za třiceti procenty celosvětových emisí

0Zobrazit komentáře

Doprava a průmysl se řadí k největším znečišťovatelům a stojí za podstatným množstvím emisí vypouštěných do atmosféry. Evropa se rozhodla jít příkladem a aspoň jeden z těchto zdrojů omezit. A to z gruntu. Europarlament posvětil zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Návrh se bude ještě projednávat, a to i se členskými zeměmi.

Evropský parlament schválil nejpřísnější verzi připravované legislativy, kterou mu poslala k projednání Evropská komise. Podle návrhu by se za třináct let mohlo stát, že zájemce o nový vůz v autosalonu narazí. Nemohl by si koupit ani osobní auto, ani lehký užitkový vůz. To jsou v podstatě nejmenší auta určená pro přepravu nákladu. V nabídce by zůstaly pouze elektromobily.

Nová norma totiž říká, že automobilky budou muset snížit emise oxidu uhličitého. A to o sto procent na nula gramů plynu na kilometr. To je má přimět k tomu, aby se fakticky zaměřily právě na elektromobily.

Tomu, kdo by dobíjecí auto nechtěl, zbyde jen trh s ojetinami. Ten zatím zákonodárci omezovat nechtějí. Záležet ale také bude na tom, jak dopadne jednání mezi europarlamentem, Komisí a státy sedmadvacítky. Je tak možné, že návrh dozná ještě změn. O konečné verzi bude ještě znovu hlasovat europarlament. A také Rada EU, tedy členské země.

Kritici odhadují, že kvůli opatření se stanou nedostupnějšími i ojetá auta, protože se u nich zvedne cena. Navíc se budou používat častěji i starší vozy, které mají horší uhlíkovou stopu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Opatření plyne ze snahy omezit emise skleníkových plynů do roku 2030, a to o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. V roce 2050 chce EU dosáhnout uhlíkové neutrality. Doprava stojí za třiceti procenty světových emisí. V Evropě je to podobné číslo. Ze sedmdesáti procent jsou znečišťovatelem v dopravě auta, dodávky, nákladní vozidla a autobusy. Další říkají, že zákon naopak povede ke snížení ceny elektromobilů.

Cílem chystané legislativy je urychlit přechod k elektrifikaci a povzbudit výrobce, aby do elektromobilů více investovali. K tomu má přimět i další zákon, díky kterému se mají instalovat elektronabíječky ve velkém. Plány EU už veřejně podpořily i některé automobilky. Mezi nimi například Ford nebo Volvo. Volkswagen pak uvedl, že vozy se spalovacím motorem do tohoto roku přestane v Evropě vyrábět. Elektromobily a plug-in hybridy tvořily loni v Evropě osmnáct procent ze všech prodaných nových vozů. Celkově se však počet všech prodaných aut loni snížil.

Návrh na omezení prodeje nových vozů se spalovacím motorem není jediné opatření, se kterým chce EU s emisemi bojovat. Součástí takzvaného balíčku Fit for 55 je dalších sedm návrhů. Balíček již dříve podpořily členské země včetně Česka. Zahrnuje rovněž změnu v obchodování s emisními povolenkami, změny ve využívání půdy a lesů, obsahuje také závazné roční cíle pro emise skleníkových plynů v jednotlivých odvětvích nebo zvyšuje cíle pro obnovitelné zdroje.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.