Češi chtějí šetřit, ale nevědí jak. Startup Patron uživatelům po analýze plateb ukáže, za co mohou platit méně
Jiří Paták a Lukáš Vršecký, spoluzakladatelé startupu Patron GO
Již v loňském březnu oznamovala dvojice Jiří Paták a Lukáš Vršecký plány i čtrnáctimilionovou investici na novou službu, kterou tehdy ještě pracovně nazývala „finanční antivirus“. Teď, po více než roce a s několikaměsíčním zdržením, jdou zkušení podnikatelé se svým novým startupem do světa a chtějí změnit způsob, jakým Češi hlídají finanční zdraví svých rodinných rozpočtů.
Jejich mobilní aplikace Patron GO se napojí do internetového bankovnictví, naskenuje příslušné platby a zákazníkovi s pomocí online specialistů vypíše, za co všechno by mohl platit méně. Uživatelé mohou v první fázi ušetřit v oblasti financí, energií a telekomunikačních služeb, přičemž časem se má nabídka rozšířit o další služby a nákupy.
„Lidé financím nerozumí a ani rozumět nechtějí. Nabídka na trhu je široká a často i záměrně velmi komplikovaná. Mnoho Čechů má pak problémy se v ní orientovat,“ říká Paták, který založil a osm let vedl startup ChytrýHonza.cz, který srovnává finanční produkty. „Výsledkem je 25 až 35 miliard korun ročně, které Čechům z účtů doslova zmizí,“ pokračuje s tím, že lidé by rádi šetřili, často ale nevědí, jak na to.
„Pandemie akcelerovala neochotu lidí chodit na pobočky a osobně řešit nastavení služeb. Online srovnávače zase mnohdy vyžadují vyplnění sáhodlouhých formulářů. Jedna instituce, která by uměla vše vyřešit na jednom místě, navíc zatím neexistovala. To se teď ale změní,“ doplňuje svého kolegu Lukáš Vršecký, jenž v minulosti vybudoval věrnostní platformu Rondo.cz.
Jak to celé funguje
Finanční antivirus, jak službu její tvůrci nazývají, funguje na principu pasivního náhledu na bankovní účet. Algoritmy následně identifikují předražené, ale i nebezpečné transakce, typicky například rychlé půjčky. Patron pak identifikované platby označí jako „viry“ a majitele účtu na ně upozorní. A pokud bude chtít, aplikace mu nabídne možnosti, jak je odstranit, respektive nahradit například výhodnější nabídkou.
V případě jednodušších služeb na to postačí několik kliků, u složitějších záležitostí jako pojištění bude uživatel propojen se specialistou přímo v aplikaci. Propojování se podle tvůrců Patronu děje ve stylu aplikace Uber, kde rozhoduje rychlost a hodnocení (v tomto případě ne řidiče, ale specialisty) a také cena, kterou si stanovuje samotný obchodník.
Už po přiřazení uživatele specialistovi Patron inkasuje odměnu od obchodníka, který tak reálně platí za propojení s potenciálním klientem, nikoliv provizi za prodaný produkt. Obchodník s klientem dále komunikuje skrze aplikaci, kde jsou její tvůrci schopni monitorovat, co se prodává a za jakých podmínek.
Specialista by měl klientovi vždy připravit vícero variant, z nichž si uživatel následně vybere a po dokončení procesu specialistu ohodnotí. Patron přitom tvrdí, že vždy nabídne možnost, kdy uživatel zaplatí méně za stejnou službu nebo stejně za lepší službu. To by mělo být zaručeno i tím, že vyšší platbu klienta aplikace systémově jednoduše neumožní.
„Patron není placen z provizí, ale z platby specialisty za přístup ke klientům. Je to malý, ale zásadní rozdíl. Kontrolujeme, že tito specialisté jsou nezávislí a pracují s více partnery na trhu. Patron ale nemůže zasahovat do toho, od kterého partnera klientovi produkt sjednají. Pokud odborník dodrží pravidla platformy a uživatel ušetří, je Patron spokojen,“ říká Paták pro CzechCrunch.
„Aplikace přináší další výhodu – lidé nebudou vystaveni nežádoucím marketingovým nabídkám, či dokonce prodeji. Naším cílem je totiž opravdu jen lépe nastavit Čechům platby,“ přidává Vršecký s tím, že od startu služby je více než 150 expertů připraveno uživatelům aplikace pomáhat nonstop.