Češi dobývají evropský trh s ojetými vozy. Po Cebii kupují za stamiliony významného hráče ze západu

Skupina EAG si nákupem společnosti Fastback otevírá cestu na západ a posiluje svou celoevropskou pozici.

svoren_1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Šéf investiční skupiny Portiva Pavel Svoreň

Skupina, do které spadá i platforma pro obchodování s ojetými vozy Carvago, patří mezi významné hráče na poli dodávek softwarových řešení pro sektor automotive. Za účelem posilování své pozice na evropském trhu EAG loni získala českou Cebii, která se zaměřuje na prověřování ojetin. Nyní k Cebii přidává i službu Fastback se specializací na B2B obchodování s ojetými auty.

EAG, které spadá pod křídla investiční skupiny Portiva, akvizicí upevňuje svou pozici mezi dodavateli softwarových řešení nabízených na evropském trhu s ojetými vozy. Fastback, který EAG koupila za vyšší stovky milionů korun, funguje jako digitální řešení propojující autosalony, leasingové firmy či autobazary s profesionálními zákazníky, typicky obchodníky s ojetinami.

Podle Jakuba Šulty, výkonného ředitele EAG, má Fastback silnou pozici v zemích Beneluxu a ve Francii. Pro EAG tak představuje cestu, jak dostat své komplexní softwarové služby na západ, a zároveň posílit postavení ve střední Evropě, Česka nevyjímaje.

„Není příliš obvyklé, aby české firmy uskutečňovaly akvizice technologických firem na západě. Při akvizičním procesu v takovém případě hrají důležitou roli nejen finanční možnosti kupujícího – velký důraz je kladen i na přidanou hodnotu nového vlastníka, například schopnost firmu dále rozvíjet. A my tuto schopnost opakovaně prokazujeme,“ říká výkonný ředitel skupiny Portiva Pavel Svoreň.

jakub-sulta-carvago

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel a CEO startupu Carvago

Přestože poslední dva roky ovlivňovala vývoj na trhu s ojetými vozy pandemie koronaviru, podle Šulty se holdingu dařilo. Všechny společnosti skupiny měly vyrůst dvouciferným tempem, což ukazuje i na růst významu digitalizace v segmentu automotive.

EAG v tomto oboru zastřešuje mimo Cebie a Carvaga také dva dodavatele softwaru pro autobazary a profesionální zákazníky, společnosti TEAS a Autosoft. Po akvizici Fastbacku se chce skupina zaměřit na vzájemnou integraci jednotlivých služeb nabízených v rámci portfolia.

Konkrétně zákazníci portálu Fastback by tak měli mít nově možnost si u vyhlédnutého vozu ověřit původ vozidel či řídit dealerství. Fabrice Bruyére, jeden ze zakladatelů společnosti Fastback, navíc vidí ve vstupu investora příležitost pro platformu k expanzi na trhy střední a východní Evropy.

Fastbackem však nákupy EAG nekončí. Skupina má v úmyslu svými softwarovými řešeními pokrývat v podstatě celý životní cyklus vozů – od jejich výběru a nákupu přes provoz až po servis a prodej. Proto do budoucna počítá s akvizicemi další evropských softwarových hráčů působících v automotive, aby bylo možné rozšiřovat paletu nabízených služeb i výčet trhu, kde budou tyto služby k dispozici.

S tím také souvisí plány na navyšování obratů a zisků, které by chtěla skupina do konce roku 2024 zdvojnásobit. V letošním roce pak holding míří na obraty ve výši dvou miliard korun, oproti loňským 800 milionům. Z pohledu zisků počítá s překročením částky 200 milionů korun před započtením úroků, daní a odpisů, což představuje téměř čtyřnásobný růst oproti minulému roku.

Portiva, která v holdingu původně působila jako finanční investor, se po odstoupení Jana Kranáta (a odkupu jeho akcií) stala majoritním akcionářem. Portiva v holdingu drží 72,5 %, zbytek skupiny pak připadá jejím spoluzakladatelům, jmenovitě Ivě Šťastné, Jakubu Šultovi, Pavlu Svoreňovi a Petru Kratochvílovi.

Vojtěch Sedláček

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.