Češi dokončili největší zelenou fasádu ve střední Evropě. Kvete na ní přes 40 tisíc rostlin
Společnost LIKO-S projekt realizovala na nové přístavbě bratislavského obchodního centra Aupark. Fasáda dosahuje výšky 18 a šířky 130 metrů.
Čtvrté největší nákupní centrum na Slovensku, bratislavský Aupark, který se nachází vedle Dunaje a ikonického Mostu Slovenského národního povstání s diskem připomínajícím UFO, se v rámci střední Evropy pyšní novým prvenstvím. Na jeho nové přístavbě vznikla největší zelená fasáda v regionu, kdy přes čtyřicet tisíc rostlin pokrývá plochu 690 metrů čtverečních. Fasádu o velikosti 18 na 130 metrů realizovala česká rodinná firma LIKO-S se zaměřením na zelené stavebnictví.
Přístavba Auparku je navržena jako energeticky úsporná stavba, kde je fasáda postavena na konstrukci vyrobené z materiálů původní budovy, což posiluje její ekologickou hodnotu. Zeď tvoří hydroponický systém BioTile, který se skládá z jednotlivých kazet vyplněných speciální minerální vatou, jež má zajišťovat rovnoměrnou distribuci vody a minimalizovat potřebu výměny rostlin.
„Máme jeden z nejpokročilejších systémů na světě, který umožňuje rostlinám prosperovat v náročných městských podmínkách,“ uvedl generální ředitel LIKO-S Jan Musil. O zalévání se stará kapková závlaha, napojená na automatickou řídicí jednotku. Cykly zavlažování se upravují dle ročních období a podle vyjádření jsou připraveny i na klimatické extrémy – rostliny byly vybrány tak, aby celoročně odolávaly teplotním výkyvům od minus dvaceti do plus čtyřiceti stupňů Celsia.
Proces realizace takové zelené fasády začíná předpěstováním rostlin ve speciálně navrženém fóliovníku. „Trvalky zasazené v kazetách v něm stráví zhruba tři měsíce před tím, než je nainstalujeme na fasádu. Nabírají sílu a přizpůsobují se vertikálnímu růstu. Díky tomu jsou po převezení na stavbu odolnější a riziko jejich úhynu je minimální,“ přibližuje ředitel rozvoje obchodu Roman Macko.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMezi největší přínosy fasády má patřit fakt, že zeleň díky odpařování vody ochlazuje své okolí. Tento efekt je nejvýraznější v parném létě, kdy hydroponická vegetační fasáda o takové velikosti dosahuje chladicího výkonu, který je srovnatelný zhruba se sedmdesáti klimatizačními jednotkami, a to bez potřeby elektrické energie či odvodu horkého vzduchu z budovy.
„O přínosech zelených staveb se mluví už dlouho, ale často narážíme na obavy z údržby. Investoři velkých staveb tlačí na pořizovací náklady a volí řešení s minimální údržbou. Tímto přístupem ale nikdy nezredukujeme tepelné ostrovy v našich městech. Proto si velmi vážím investora a architekta, kteří se u Auparku nebáli a přivedli na svět stavbu, jež výrazně přispěje ke zlepšení mikroklimatu v okolí,“ dodává Musil.
Za návrhem projektu stojí architektonická kancelář JAAR pod vedením Juraja Jančiny, koncept vzešel z architektonické soutěže. Samotné obchodní centrum Aupark přístavbu oficiálně otevřelo 24. října.