Češi dokončují obří zakázku ve Švédsku. Část tunelu za 7,4 miliardy korun vede pod jezerem
Subterra svou část práce na tunelu Skärholmen sice dokončuje, práce na dalších částech ale pokračují. Půjde o třetí nejdelší městský tunel na světě.
Pokud se chce někdo dostat do švédského Stockholmu, má v podstatě jedinou možnost. Zvolit dálnici E4, která vede ze samého severu země až na jih. Skvělá spojnice má tu nevýhodu, že kolem metropole na ní často dochází k zácpám a objízdná trasa znamená dvouhodinovou zajížďku. Není proto divu, že se tu rozhodli vybudovat obchvat, který řidiče městem provede pod zemí. Část obchvatu, tunel Skärholmen, nyní dokončuje česká stavební společnost Subterra.
Ve Švédsku pracuje na třetím nejdelším městském tunelu na světě. Celý obchvat měří jednadvacet kilometrů, přičemž osmnáct vede právě pod povrchem. Pro představu dodejme, že pražský tunel Blanka má délku 5,5 kilometru a když byl dokončen, byl to nejdelší městský tunel v Evropě.
Subterra, která patří pod koncern Metrostav, působí ve skandinávské zemi už od roku 2014. Tehdy zvítězila v tendru na dva přístupové tunely, které se v budoucnu měly stát součástí obří stavby pod švédskou metropolí. Byly dokončeny v roce 2017, návazně pak česká firma uspěla také v zakázce na Skärholmen.
„Stockholm se nachází v oblasti, kde jsou tisíce ostrovů, jsou to takové Benátky severu, stýká se tu Baltské moře s obrovským jezerem Mälaren. A pod tím vším se Švédové rozhodli vybudovat tunel,“ říká projektový manažer společnosti Subterra Jan Faltýnek.
Státní společnost Trafikverket, která je obdobou českého Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic v jednom, zakázku rozdělila na osm staveb. Subterra zvítězila v soutěži na čtyřkilometrový úsek, na který jsou napojeny již dříve postavené přístupové tunely.
„Jsou to sice jen čtyři kilometry, celkem jsme ale v tom úseku prorazili asi osmnáct kilometrů, protože nejde jen o samotný tunel, jsou tu také rampy, bezpečnostní propojky nebo technické místnosti,“ vysvětluje Faltýnek.
Češi si tak ve Švédsku sáhli na obrovskou zakázku, která vede také přes ostrov, kde sídlí švédská královská rodina. To pro firmy, které pracují na této části tunelu, znamená, že to, co vyrubou, musejí vyvážet na lodi. Subterra buduje část tunelu, která vede pod jezerem.