Češi jsou zvyklí všude volat, využití chatbotů se zatím hledá těžko, říká šéf startupu Born Digital Tomáš Malovec

Peter BrejčákPeter Brejčák

malovec-tisk-3-minStory

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital, který vznikl jako spin-off z GoodAI

0Zobrazit komentáře

Česká společnost GoodAI založená Slovákem Markem Rosou se již několik let věnuje hlavně technologickému výzkumu s cílem vytvořit takzvanou všeobecnou umělou inteligenci schopnou sama se učit i „přemýšlet“ a fungovat tak nezávisle na lidech. Během let vývoje postupně představuje pokroky a jedním z nich bylo také vytvoření jednoho z prvních chatbotů schopného komunikovat v češtině a slovenštině.

Na rozdíl od některých konkurenčních řešení před dvěma lety nešlo jen o anglický algoritmus naplněný českými či slovenskými slovy. Naopak, šlo o vývoj od nuly a pracovali na něm mimo jiné i lingvisté, kteří mají hlubší pochopení jazyka a dokáží predikovat chování umělé inteligence – a proto dokázal chatbot komunikovat opravdu věrohodně.

„V té době po něm vznikla obrovská poptávka, v GoodAI se ale chtěli nadále zabývat technologickým výzkumem a ne consultingem. Tak vznikl nápad udělat spin-off startupu GoodAI Digital, který by se zaměřoval čistě na automatizaci lidské konverzace,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Malovec, který tento startup spoluzakládal a aktuálně ho vede.

Firma, která v mezičase prošla rebrandingem a dnes už působí pod názvem Born Digital, však s chatboty narazila na problém. Čeští zákazníci nejsou s bankami či telekomunikačními operátory vůbec zvyklí komunikovat formou psané konverzace. Téměř všichni pořád volají na zákaznická centra. Když pak své chatbotové řešení startup nabízel u větších firemních zákazníků, technologie se jim líbila, ale prakticky ji neuměli využít.

malovec-tisk-2-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital

„Využití pro chatboty se teď hledá těžko. S tím, jak dorůstá mladší generace zvyklá na psaní a jak se starší generace učí pracovat s technologiemi, bude určitě stoupat podíl využívání chatbotů a dalších online kanálů. Hlas pak bude v minoritě, zatím ale totálně dominuje,“ přibližuje aktuální situaci na trhu Malovec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Born Digital se proto rozhodli místo vývoje chatbotů zaměřit na hlasová řešení. „V Česku a na Slovensku jsme byli úplně první s takovýmto konceptem, technologie jsme vyvíjeli od nuly. Bylo to průkopnické řešení a většina firem nám vůbec nevěřila, že může fungovat,“ vypráví čtyřicetiletý ředitel.

14 milionů tržeb za 8 měsíců na trhu

I tak však Born Digital zaznamenal povedený vstup na trh. Od loňského června, kdy oficiálně vznikl, do konce roku dosáhl na obraty ve výši 14 milionů korun se ziskem 5 milionů. A to se teprve rozbíhá – s rostoucí důvěrou trhu v schopnosti této technologie letos cílí na tržby kolem 25 milionů.

Born Digital totiž věří, že má výrazný náskok, minimálně před lokální konkurencí. Díky brzkému vstupu na trh a trénování na reálných uživatelích (řešení startupu využívají velcí zákazníci z řad mobilních operátorů, bank nebo poskytovatelů energii) byli vývojáři umělé inteligence schopni vychytat mušky, aby konverzace se zákazníky působily co nejpřirozeněji.

Připravit samotné technologické řešení pro hlasovou asistentku je podle Malovce složité, ale nejvíce času zabralo poznávání zákazníků, zejména jak reagují na samotnou technologii nebo některé typy dotazů. „To se učíme od začátku vlastně doteď. S reálnými uživateli děláme už více než rok a pořád je co vylepšovat, jde o nikdy nekončící proces,“ říká Malovec.

malovec-2-tisk-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital

První verze hlasové asistentky se učila reagovat na základě reálných hovorů se zákazníky těch nejlepších lidských operátorů. Kvalita jednotlivých zaměstnanců se totiž dokáže výrazně lišit, a pokud by umělá inteligence dostala nevhodná data, nereagovala by vzorově.

V dalším kroku během integrace řešení u klientů se sestaví průběh ukázkového hovoru, lingvisté se k tématu pokusí zachytit co největší okolí slov, které lidé mohou v konverzaci u daného klienta použít, a pak se algoritmy učí díky naslouchání stále většího množství hovorů. Zajímavostí je, že laické předpoklady o chování lidí často vůbec neplatí.

„I když něco ‚logicky‘ očekáváme, praxe se ukáže přesně opačná.“

„Několik měsíců jsme k hlasovým asistentkám nepouštěli lidi nad 65 let, protože jsme nečekali, že si s novou technologii poradí. Po vyzkoušení se ale ukázalo, že právě starší lidé jsou ukázkoví zákazníci. Když na ně syntetický hlas mluví pomalu, i oni sami začnou mluvit jako roboti. Podobných příkladů je přitom mnoho – i když něco ‚logicky‘ očekáváme, praxe se ukáže přesně opačná,“ sdílí zkušenosti Malovec.

Born Digital se zaměřuje na segment firemních zákazníků prodávajících retailové produkty, kteří zároveň mají mnoho hovorů od lidí, jako jsou banky, pojišťovny či operátoři. Požadavky zákazníků na call centra se u nich často opakují, a proto je relativně jednoduché najít jednotlivé vzory, jenž slouží na trénování umělé inteligence.

Uplatnění u hasičů

Technologie je však navíc využitelná i v dalších oblastech, Born Digital tak aktuálně spolupracuje na rozběhu systému s Hasičským záchranným sborem. Virtuální asistentka by tam mohla pomoci přetíženým operátorům například v případě větších událostí.

Dokáže totiž zjistit, co a kde se děje, kolik je pravděpodobně zraněných či ohrožených a následně i ověřit, jestli nejde o duplicitní hlášení. Na základě těchto informací pak podle naléhavosti událost zařadí do fronty na výjezd. Zatím je však tato integrace ve vývoji a nějakou dobu potrvá, než se systém doladí.

prvok-vltava-min

Přečtěte si takéPrvok se už vznáší na hladině Vltavy. Češi postavili první plovoucí dům z 3D tiskárny na světěPrvok se už vznáší na hladině Vltavy. Češi postavili první plovoucí dům z 3D tiskárny na světě

„Musí fungovat úplně perfektně a umět pracovat s lidmi, kteří jsou v silném emočním rozpoložení nebo šoku,“ vysvětluje Malovec. „Tím zároveň deklarujeme, že když podobným technologiím mohou do určité míry důvěřovat záchranné složky, tak komerční sféra – kde jde o důležité věci, ale ne o život – může také.“

Právě rozšiřování své působnosti na domácím českém i slovenském trhu je jednou ze tří priorit aktuálního rozvoje Born Digital. Na řadu pomalu přichází také expanze s podporou anglického, francouzského, německého či španělského jazyka. Do zahraničí si však mladý startup netroufá jít sám a aktuálně hledá investora, který by mu pomohl otevřít dveře.

malovec-2-tisk-2-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital

„Diskutujeme s investory, abychom nerostli jen přirozenou cestou a mohli svůj růst zrychlit. Většina potenciálních zákazníků bude mít za pár let své dodavatele, což boj o podíl na trhu výrazně zkomplikuje,“ predikuje Malovec. Další směr rozvoje startupu vidí v rozšiřování technologií, například ve spojení s hlasovou biometrií bude moci virtuální operátorka vyřídit požadavky zahrnující citlivé údaje, ke kterým z bezpečnostních důvodů lidští operátoři přístup nemají.

V neposlední řadě pak Born Digital vidí potenciál na další rozvoj v oblasti hardwaru, konkrétněji robotů či informačních kiosků s obrazovkou. Se zákazníky by mohly mluvit například v obchodních centrech a ukazovat návštěvníkům mapu, která bude obohacena o personalizovanou reklamu na míru.

„Jsme na začátku hypu, i proto máme velké ambice.“

„Přijde nám škoda hardware nevyzkoušet. Je to relativně jednoduché, máme základní desku, kterou jen napojíme na náš cloud. Aktuálně řešíme, do čeho tu desku vložíme, aby se přístroj lidem líbil a měli chuť si s ním povídat,“ přibližuje Malovec s očekáváním, že tento produkt firma dokončí v řádu přibližně tří měsíců.

Priorita Born Digital je tak na nejbližší dobu jasná – posilovat tržní pozici a investovat do dalšího rozvoje. V průběhu loňského roku nebyla podpora rozvoje firmy až tak jednoduchý úkol, i proto tehdy skončila s relativně solidním ziskem.

„Ne, že bychom loni investovat do rozvoje nechtěli, akorát jsme všichni byli pohlceni projekty. Nyní jsme proto vyčlenili kapacity na rozvoj firmy na úkor profitu, což je ale v pořádku. Jako startup teď nepotřebujeme bohatnout, chceme mít perfektní produkty a dobré reference,“ říká ředitel nadějné firmy.

„Trh je obrovský, konkurence na něm ještě není tak moc a věříme, že dokážeme uspět i v zahraničí. Jsme na začátku hypu, i proto máme velké ambice,“ usmívá se na závěr Malovec.

Prvok se už vznáší na hladině Vltavy. Češi postavili první plovoucí dům z 3D tiskárny na světě

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

prvok-vltava-minStory

Foto: Stanislav Krupař

Český Prvok je první plovoucí 3D tištěný dům na světě

0Zobrazit komentáře

Kdybych vám řekl, že byl vyroben v Českých Budějovicích, pak tahačem se speciálním návěsem převezen do přístavu v pražských Holešovicích, kde se usadil na hladinu Vltavy, a ladně doplul až ke Střeleckému ostrovu, patrně byste neuhodli, že celou dobu mluvím o domě. Češi ale postavili světový unikát – první plovoucí dům, který vznikl z velké části díky 3D tiskárně.

O Prvokovi, jak se první český dům z 3D tiskárny jmenuje, nepíšeme prvně. Začátkem července jsme popisovali, jak ho robot zvaný Máša buduje ve staré průmyslové hale na okraji Českých Budějovic, ale to byla teprve část příběhu. K jeho dokončení došlo usazením Prvoka na hladinu Vltavy, což byl neméně zajímavý počin.

„Sprint do cíle byl hodně intenzivní, měli jsme i nějaké nocovky, ale první 3D tištěný plovoucí dům je na světě,“ oznámil slavnostně novinářům v úterý Michal Trpák, sochař a autor Prvoka, který v něm nevidí jen dům, ale jako umělec také sochu. „Pro mě bylo důležité, jak to bude celé vypadat a zda bude vzbuzovat emoce. Věřím, že Prvok diskuzi vzbuzovat bude,“ pronesl s úsměvem.

O unikátu, a to nejen českém, ale rovnou i světovém, se nemluví jen tak do větru. Podle Trpáka prozatím nikdo nepostavil 3D tištěný dům, který je zároveň rozložitelný, převozitelný, složitelný a ještě k tomu plující. A všechny tyto vlastnosti jeho tvůrci z českobudějovického týmu Scoolpt podrobili maximální zatěžkávací zkoušce.

prvok1-min

Foto: Václav Filip

Český 3D tištěný dům Prvok

Začněme ale samotným výrobním procesem. Na jihu Čech se začal tisknout beton zhruba před dvěma měsíci, přičemž časomíra čistého času tisku se nakonec zastavila zhruba na 32 hodinách. Obvodové zdivo a další betonové prvky tak vznikly velmi rychle, ostatně právě v tom je velká přednost 3D tisku ve stavebnictví. Další dva měsíce se ale pak ladily veškeré detaily.

„Rychlost stavby je jedna z výhod, 3D tisk nám zároveň umožňuje více si hrát s tvary a formami,“ popisuje Trpák. Na rozdíl od standardních staveb tak na českém plovoucím 3D tištěném domě nenajdete žádné ostré hrany. Prvok naopak svým půdorysem a tvarem připomíná – koho jiného – prvoka. Oproti miniaturním jednobuněčným organismům ale pořádně narostl.

Po souši i po vodě

Jen samotná betonová část váží kolem 20 tun, celý dům má přes 30 tun a při délce přesahující 13 metrů tak po jeho dostavění následovala další nemalá výzva – přepravit ho až na místo určení, tedy z Českých Budějovic do 150 kilometrů vzdáleného centra Prahy.

„Použili jsme speciální návěs, který má natáčecí zadní nápravu, aby mohl projet i na kruhových objezdech. Na každém kole byly instalovány speciální měchy, sloužící jako tlumiče k eliminaci prasklin na domě,“ popisuje složitou dopravu nadměrného nákladu Kateřina Nováková, jedna z autorek z týmu Scoolpt.

prvok-scoolpt-min

Foto: Stanislav Krupař

Tým Scoolpt: Michal Trpák, Kateřina Nováková, Jiří Vele a Ladislav Trpák

Během přepravy se využila další vlastnost Prvoka, jeho rozložitelnost. Na sedmihodinovou noční cestu do holešovického přístavu se tak vydal ve třech částech, aby byl následně snesen na hladinu a opět složen. To, že bude Prvok plovoucí a tím pádem unikátní, ale byla vlastně spíše nutnost než nutný záměr jeho tvůrců. Česká legislativa s podobnými stavbami prozatím vůbec nepočítá, a proto jej bylo nutné umístit na plovoucí ponton.

Již sestavený dům, na němž vás na první pohled osloví nejen jeho tvar, ale také zelená střecha, se pak vydal na tříhodinovou plavbu po Vltavě, proplul třemi plavebními komorami a zakotvil u Střeleckého ostrova, kde nyní bude do konce srpna otevřen pro všechny, kdo se chtějí podívat, jak může vypadat budoucnost stavebnictví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Všem je jasné, že ve stavebnictví budou muset nastat změny související například se snižováním fyzické práce či větším důrazem na ochranu životního prostředí. 3D tisk může dát odpověď na mnoho těchto výzev, obzvlášť po epidemii. Jsme rádi, že jsme mohli být u toho,“ říká Libor Vošický, předseda představenstva Stavební spořitelny České spořitelny, která je generálním partnerem a investorem projektu.

Betonová masa s technologiemi

Jelikož jde o první stavbu svého druhu, logicky nepatří mezi nejlevnější. Podle tvůrců Prvoka vyšla 3D tištěná prvotina zhruba na 10 milionů korun, ale Michal Trpák uvádí, že pokud by se stavba dostala do sériové výroby, šly by výrobní náklady stlačit zhruba na 4 až 5 milionů korun. Zásadní je pochopitelně i to, jaké materiály, technologie a výbava se využijí – a tam Scoolpt u Prvoka rozhodně nešetřil.

prvok3-min

Foto: Stanislav Krupař

Pohled na Prvoka kotvícího u Střeleckého ostrova z mostu Legií

Uvnitř domu o ploše 34 metrů čtverečních najdeme kuchyň, jež je řešena jako dřevostavba, a v zakulacených zákoutích na jedné straně ložnici a na druhé koupelnu. Kupříkladu poličky nad kuchyňskou linkou i v ložnici jsou vyrobeny ze šest tisíc let starého dubového dřeva, a tak je jasné, že nejsou nejlevnější. Prémiové je rovněž osvětlení a také většina dalších doplňků byla vyráběna na míru.

V koupelně se nachází baterie z práškového titanu, která byla vytištěna na 3D tiskárně, a recirkulační sprcha má šetřit až 90 procent vody. „Dvacetkrát za sekundu vyhodnocuje kvalitu vody. Když je kvalitní, tak ji vrátí zpátky do oběhu,“ vysvětluje Ladislav Trpák, Michalův bratr, který je součástí Scoolptu a známý také jako zakladatel módního e-shopu Zoot, kde však již nepůsobí.

krupauer-boxed

Přečtěte si takéZměnili pražský Smíchov i Karlín, teď se architekti z A8000 pouští do brněnského Bronxu. Ze Špitálky bude moderní čtvrťZměnili pražský Smíchov i Karlín, teď se architekti z A8000 pouští do brněnského Bronxu. Ze Špitálky bude moderní čtvrť

Střecha celého domu je osázena zelení, přičemž travnatá část je doplněna o speciální zavlažovací systém. Zelená střecha plní jednak estetickou roli, ale také funkční – dům izoluje a dělá lepší klima. V domě zároveň nechybí ani podlahové vytápění, klimatizace a rekuperace vzduchu, přičemž zateplení je zajištěno dvouplášťovými stěnami, mezi nimiž je schovaná izolace i veškeré sítě.

A jaké jsou s Prvokem další plány? „Zhruba dva týdny teď bude Prvok kotvit na Střeleckém ostrově, pak se na měsíc přesune na Náplavku a řešíme jeho finální kotviště, kde by mohl být k pronájmu. Mělo by to být v Praze či blízkém okolí,“ dodává Michal Trpák.

prvok2-min

Foto: Stanislav Krupař

Prvok se vznáší na pontonu a jeho střechu pokrývá zeleň

prvok5-min

Foto: Stanislav Krupař

Ložnice v 3D tištěném domu Prvok

prvok6-min

Foto: Stanislav Krupař

Kuchyně v 3D tištěném domu Prvok

prvok7-min

Koupelna v 3D tištěném domu Prvok