Češi leželi tři dny v zákopech při natáčení Na západní frontě klid. Získali za to kaskadérského Oscara
Kaskadérská skupina Filmka Stunt Team se blýskla mimo jiné ve snímcích Blade či Titanic. Tento víkend získala ocenění za svůj výkon ve filmových zákopech.
Kdo viděl snímek Na západní frontě klid německého režiséra Edwarda Bergera, jistě si vybavuje dramatickou scénu, ve které se objeví tanky a vojáci s plamenomety a začnou pálit na své nepřátele v zákopech. Právě v ní předvedli svůj um členové české kaskadérské skupiny Filmka Stunt Team. O víkendu za něj získali cenu Taurus, tedy kaskadérského Oscara, v kategorii Nejlepší speciální kaskadérská akce. Vítěze oznámili na slavnostním vyhlášení v Hollywoodu. Osobní předávání se nekonalo kvůli stávce hollywoodských herců a představitelů velkých studií.
Cenu Taurus za scénu, která trvá několik minut, získali Marel Svitek, Pavel Bousek, Josef Jelínek, Jan Laukota a Kamil Sghaier. Podle pravidel Taurus je limit pro udělení ceny týmu pět osob, na celé oceněné akci ale pracovalo přibližně 45 lidí pod vedením Marka Svitka. Vítězná scéna vyniká také tím, že byla natočena a sestříhána jen s minimální počítačovou postprodukční úpravou.
„Celá scéna s ohni byla natočena během tří natáčecích dnů. Hlavní část scény, kde jsou vojáci upalováni v zákopech, byla natočena ve dvou záběrech spojených dohromady. Benzínové plamenomety poskytnuté SFX týmem obsluhovali tři různí kaskadéři,“ sdělil ČTK Lahoda. Dohromady podle něj hořelo šestnáct kaskadérů.
Foto: Reiner Bajo/Netflix
Záběry z natáčení filmu Na západní frontě klid
Nejde o první úspěch, který si členové Filmka Stunt Teamu vysloužili. V uplynulých letech byli nominováni za výkony v amerických filmech Ponorka U-571 a Šanghajští rytíři. Podíleli se také na snímcích Hartova válka, Van Helsing, Blade, Rudý baron a sérii Mladý Indiana Jones. Na soubojových scénách se vyřádili v americkém filmu Příběh rytíře – dvojníci herců v něm padali z koně pod přímým nárazem. Dokonce došlo na to, že se američtí kaskadéři zranili, takže scéna byla v rukou těch českých.
Dvacet členů pražské Filmky se zúčastnilo také natáčení velkofilmu Titanic režiséra Jamese Camerona. Na natáčení původně měli strávit tři týdny, nakonec na něm zůstali šest měsíců. Lahoda před premiérou Titaniku v Praze uvedl, že byli využíváni v nejnebezpečnějších scénách, především k pádům do vody. Právě tyto výkony jim otevřely dveře k hollywoodským produkcím.
Čeští kaskadéři se koncem 90. let objevili i v bondovce Jeden svět nestačí a hráli také v pokračování Casino Royale. Spolupracovali na historickém filmu Johanka z Arku francouzského režiséra Luka Bessona. Domácí profesionálové v čele s bývalým judistou a nyní režisérem Petrem Jáklem účinkovali také v americkém filmu Triple X, jehož natáčení poznamenala v dubnu 2002 na Vltavě smrt amerického kaskadéra.
Historie Filmka Stunt Teamu v Česku sahá do roku 1962, kdy se při natáčení filmu Limonádový Joe zformovala skupina kaskadérů pod vedením Jaroslava Tomsy. V současnosti má přes sto členů. V týmu jsou kaskadéři, řidiči, šermíři, specialisti na bojová umění, potápěči, jezdci na koních, ale také vycvičení koně.
Dá se říct, že uplynulých 365 dnů patřilo Taylor Swift. Americká zpěvačka minulý říjen vydala nové album Midnights, které v posluchačském zájmu překonalo hned několik globálních rekordů a o následně oznámené turné byl takový zájem, že zkolaboval celý systém prodeje vstupenek obří firmy, která ho zajišťuje. Koncertní šňůra se nakonec nejspíš stane první v historii, co v příjmech dalece překoná miliardu dolarů, a záznam teď v kinech úspěšně konkuruje hollywoodským blockbusterům.
Velký podíl na tom má fakt, že fanouškovská základna třiatřicetileté hvězdy patří k těm nejoddanějším a sama zpěvačka je známa pro svou píli a nasazení, s nímž ráda udržuje poměrně úzký vztah se svými posluchači. Do svých písní a videoklipů pro ně často ukrývá různé hádanky a odkazy jak na svůj osobní život, tak na svoji předchozí tvorbu. Například loni po vydání „Taylořiny verze“ alba Red a krátkého filmu k desetiminutové skladbě All Too Well se pak dlouho řešil význam šály, kterou jí nikdy nevrátil bývalý přítel, herec Jake Gyllenhaal.
A když už zazněla zmínka o zpěvaččiných verzích, Taylor Swift v průběhu posledních dvou let znovu vydala už čtyři ze svých starších alb. Všechna přitom nahrála znovu od nuly. Autorská práva na původní nahrávky totiž drží label Big Machine Records, respektive jeho majitel Scooter Braun, který měl zpěvačku v minulosti mnohokrát urážet a různě shazovat.
Proto se rozhodla, že hodnotu všech položek svého katalogu, které má Braun v držení, prakticky vymaže, když veškeré skladby nahraje znovu a přesvědčí fanoušky, aby poslouchali právě její verze jako ty jediné správné. Braunův cynický plán se tak obrátil zcela proti němu.
To vše dohromady, spolu s chytlavou a kritiky vřele přijímanou hudbou, velkolepými koncerty, sympatickou osobností umělkyně a v neposlední řadě pikantními drby o jejím milostném životě vytváří poutavý mix, který má pro laiky možná až nečekané dopady. V jejím případě jsou ale zcela na místě. Pro dokreslení – když se Taylor Swift nedávno vydala na utkání ligy amerického fotbalu, v němž za Kansas City Chiefs nastoupil její údajný přítel Travis Kelce, prakticky sama tím měla zvednout počet televizních diváků mače NFL asi o pětinu. O 35 procent v případě žen a až o 53 procent u náctiletých dívek.
A raketový nárůst zaznamenalo i samotné povědomí o Kelcovi, upozorňuje server Variety. Od momentu, co se díky její účasti na zápase začalo jeho jméno intenzivně skloňovat spolu s tím zpěvaččiným, nabral více sledujících na Instagramu než po třech Super Bowlech dohromady. Teď je Kelce podle statistik vyhledávačů či sociálních médií nejpopulárnějším sportovcem ve Spojených státech a třetí nejvyhledávanější veřejnou osobností – po další velevážené zpěvačce Beyoncé a právě Taylor Swift.
V tomto kontextu nepřekvapí, že Gannett, největší americký vydavatel novin, nedávno nabídl pozici pro novináře, který by sledoval výhradně tuto jedinou umělkyni. „Hledáme energického redaktora, fotografa a experta na sociální média, který dokáže utišit nepopiratelnou žízeň po všem, co se točí kolem Taylor Swift, stálým přísunem obsahu napříč několika platformami,“ stálo v inzerátu.
Stejnou pozici Gannett nabídl ještě pro novináře pokrývajícího Beyoncé, která je také stálicí, po níž zájem dlouhodobě nezhasíná. Redaktoři se specializací na zábavní průmysl jsou samozřejmě standardem, zaměřovat se výhradně na jednoho umělce je ale, alespoň pokud se nebavíme o krátkodobých zadáních či profilech, nanejvýš ojedinělé.
„Ojedinělé“, „nebývalé“ nebo „mimořádné“ jsou ovšem nakonec slova, která zprávy kolem Taylor Swift v posledních pár letech vystihují poměrně přesně. Ostatně jak jinak označovat úspěch zpěvačky, jejíž publikum na koncertě způsobí doslova detekovatelnou seismickou aktivitu. Ačkoliv nejde o skutečně legitimní způsob, jak měřit úspěch koncertů, další čísla jako 70 tisíc návštěvníků a odhadovaný průměrný výdělek kolem 14 milionů dolarů (328 milionů korun) už poměrně jasně naznačují, že se třese nejen země, ale pohybují se i částky na kontech.
První miliardové turné v historii
Přesněji, jde o nevídané statistiky. Právě probíhající The Eras Tour, dosud nejrozsáhlejší turné v kariéře mladé umělkyně čítající 146 vystoupení napříč pěti kontinenty, se prakticky zaručeně stane prvním v historii s celkovými příjmy přesahujícími miliardu dolarů. Dosavadním rekordmanem bylo pětileté rozlučkové turné Eltona Johna, které vydělalo 939 milionů dolarů. Dokonce se odhaduje, že finální příjmy tour Taylor Swift by mohly přesáhnout 4,1 miliardy dolarů, neboli 96,4 miliardy korun.
The Eras Tour začalo letos v březnu a má trvat až do listopadu příštího roku, přičemž každý z koncertů, pokrývající různé éry zpěvaččiny tvorby, trvá přes tři hodiny. Kamkoliv se přitom vydá, tam generuje nejen vysoké příjmy, ale má obecně výrazný ekonomický dopad. V souvislosti s ním se začalo mluvit o „Swiftonomics“.
A dopadů, jaké mají její osobnost, tvorba i vystoupení na konkrétní města či země, si samozřejmě všímají i významní hráči. Proto už se stává, že královnu současných pódií přímo oslovují světoví lídři a další politici, aby ji požádali o návštěvu v tom kterém státě. Byl mezi nimi třeba i kanadský premiér Justin Trudeau, ale též chilský prezident Gabriel Boric, starosta Budapešti Gergely Karácsony či thajský politik Pita Limjaroenrat.
„Swiftonomika“ je prostě pojmem, který nenechává chladnými ani světové ekonomy. Šéf amerického FEDu Jerome Powell dokonce uznal, že The Eras Tour znatelně pomáhá americké ekonomice. A hovoří se o tom, že by zpěvačka se svou kulturně-byznysovou mašinerií mohla pomoci Spojené státy uchránit od hospodářské recese. Něco podobného zaznělo od byznysových expertů v Austrálii, Kanadě (kam se Taylor Swift nakonec vydala se šesti koncerty) a dalších zemích.
Dost pravděpodobně nejžádanější umělkyně současnosti přitom nespoléhá jen na nepřímé dopady svých vystoupení. Při každé zastávce svého turné daruje peníze místním potravinovým bankám a v co největší míře spolupracuje s místními menšími podniky. Po skončení prvního dílu americké části The Eras Tour pak svému štábu vyplatila celkem přes 55 milionů dolarů (1,29 miliardy korun), včetně 100 tisíc dolarů (2,3 milionu korun) pro každého řidiče kamionu, který převážel vybavení pro turné.
Teď na umělkyni, která svoji první smlouvu s velkou nahrávací společností podepsala už ve třinácti letech, tak trochu stojí i kinodistribuce. Koncertní film Taylor Swift: The Eras Tour se totiž ve Spojených státech stal hlavním titulem letošního podzimu, když se premiéra druhé části Duny odložila až na příští rok. A jak jinak, jméno Taylor Swift znamená velký úspěch. Film jen v předprodejích vydělal přes 100 milionů dolarů, více než dosavadní nejvýdělečnější koncertní dokument Justin Bieber: Never Say Never dokázal za celou dobu v kinech.
Příjmy přitom nejsou jediným aspektem filmu, který se – jak je u Taylor Swift zvykem – opět vymyká. Ačkoliv totiž původně zástupci zpěvačky šli vydání filmu domluvit za hollywoodskými studii, nakonec je zcela obešli a uzavřeli smlouvu přímo s řetězcem kin AMC Theaters. Současná světová superstar tak předvedla alternativní model distribuce, který by do budoucna mohli následovat i další. Už teď prakticky stejnou strategii pro svůj koncertní film Renaissance: A Film by Beyoncé zvolila další královna koncertních hal a stadionů.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.