Češi nakupují online jako nikdy předtím. Čeká nás neuvěřitelné období, říká Tomáš Braverman z Heureky
Tomáš Braverman, CEO Heureky
Minimálně na jaro a podzim roku 2020 budeme vzpomínat jako na období plné nečekaných změn a omezení, které ovlivnily i naše nakupování. Proto na ně jistě bude vzpomínat také česká e-commerce scéna, která byla příchodem obou pandemických vln zásadně ovlivněna. Jak se měnily nálady českých nakupujících z pohledu nákupů na internetu, prozradil Tomáš Braverman, šéf cenového srovnávače Heureka.cz, na další konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát věnované české e-commerce.
Díky své pozici má Tomáš Braverman dobrý přehled o tom, jak se vyvíjely nákupní trendy během první i druhé koronavirové vlny, jakým segmentům se dařilo, kterým naopak vůbec a jaké zboží bylo konkrétně pro zákazníky uvězněné na gaučích tím nejlákavějším.
Tato data nejsou zajímavá jen z ekonomického pohledu, ale jsou i jakousi sociologicko-psychologickou sondou přibližující způsob, jakým jsme bojovali a bojujeme proti koronaviru a s ním spojeným peripetiím.
Pandemie jen umocnila trend růstu
Při pohledu na vývojový trend komplexních prodejů české e-commerce od začátku letošního roku je jasně patrné, že obě covidové vlny tlačí online prodej vzhůru. Již na začátku ledna šla e-commerce nahoru a reálné prodeje se v meziročním růstu zvedly o 20 procent. A jak vysvětluje Braverman, covidové vlny pak tento stoupající trend jen umocnily.
„Růst o 39 a 35 procent během první vlny byl mimořádný, a pokud se podíváme na druhou vlnu, tak se už v říjnu dostáváme na 31% růst. A to se kamenný svět zavřel až kolem 20. října, takže nás čeká neuvěřitelné období,“ říká šéf Heureky.
Růsty a pády demonstroval Braverman na devíti kategoriích zboží, přičemž první z nich bylo zboží bílé. Až 57% nárůst během první vlny a 43% nárůst během začátku vlny druhé je podle něj naprosto logický. „Trávíme více času v kuchyni, proto se prodávají nejrůznější kuchyňské spotřebiče, ty malé i velké. Tím největším bestsellerem byly například domácí pekárny chleba,“ popisuje. Populární však byly také zastřihovače pro úpravu vlasů a vousů z důvodu zavřených kadeřnictví, které se dočkaly až 228% nárůstu.
Ze sektoru bílého zboží dále výrazně rostly prodeje teploměrů, ale také šicích strojů. U nich se masivní nárůst prodejů týkal především jarního období, kdy se po celém Česku začaly šít látkové roušky. Během léta jejich prodeje opadly a nic na tom nezměnil ani příchod druhé vlny, což dokazuje, že roušek je v českých domácnostech již dostatek.
***
Na záznam konference CzechCrunch Onlajn s Tomášem Bravermanem se můžete podívat zde:
***
Vířivky, dezinfekce a knihy o pandemiích
Home officy, karantény a další opatření spojená s pandemií nahrávala kutilům a všem, kteří si chtěli svůj dům a jeho okolí vypiplat k absolutní dokonalosti. V první pandemické vlně se proto kategorie Dům a zahrada dočkala 60% růstu a v druhé nastupující vlně je to již 35 %. Tento sektor zahrnuje řadu produktů od sekaček či travních semen až po produkty určené spíše pro relax. Tomáše Bravermana zde zaujala především kategorie vířivek, které se dočkaly 326% růstu a jejich prodeje se začínají pomalu zvedat i nyní.