Češi opásali planetu kabely, teče přes ně až pět procent světového internetu. CDN77 hlásí miliardové tržby i zisky

cendra

Foto: CDN77

Zdeněk Cendra, zakladatel internetové společnosti CDN77

Zdeněk Cendra vždycky tak trochu zápolil s tím, jak někomu, kdo není zběhlý v internetové hantýrce, vysvětlit, co jeho firma CDN77.com vlastně dělá. Teď na to, zdá se, přišel. „Jsme taková Zásilkovna, jen namísto balíků doručujeme přes internet datové pakety. Do každé vesnice po celé planetě.“ A doručování jim jde čím dál lépe, o čemž svědčí výsledky firmy za rok 2021 – obrat stoupl o 69 procent, ziskovost o 147 procent. Oboje se už počítá v miliardách korun.

Nejdřív oficiální popis – CDN je zkratka pro Content Delivery Network, zákazníky CDN77.com jsou převážně velké technologické a mediální společnosti, které si u pražské firmy objednávají, že obsah a data, jež vytváří nebo distribuují, se dostanou spolehlivě a co nejrychleji k uživatelům. Mezi klienty jsou globální sociální sítě nebo videoportály, většinu z nich ovšem firma nemůže jmenovat. Pár jich ale svolení ke zveřejnění dalo, namátkou největší německý sportovní kanál Sport1, vzdělávací platforma Udemy, ESET nebo České Radiokomunikace.

„Provozujeme jednu z deseti největších CDN sítí na světě, dle objemu doručovaného obsahu celkově odbavujeme tři až pět procent celosvětového internetu, rosteme poslední roky tempem 50 až 70 procent,“ dodává pětatřicetiletý byznysmen, který s podnikáním začal ještě na základce, když s kamarádem vytvořili v roce 1999 katalog mobilních internetových WAP stránek. Dnes do jeho portfolia patří kromě CDN77.com ještě firmy SH.cz a Peering.cz, ani jedna se ovšem velikostí s prvně jmenovanou nemůže měřit.

CDN77 má síť dvanáct tisíc serverů rozprostřenou v devíti desítkách měst celého světa, navíc má k dispozici i vlastní internetovou páteřní síť, která propojuje všechny světadíly. „Ve špičce skrz naši síť proteče až 35 terabitů dat za sekundu. Pro srovnání, celý český internet dosahuje ve špičce cca čtyři terabity za sekundu.“ To všechno je řízené a vyvíjené z Prahy, konkrétně z trojice vinohradských vil, které si firma postupně koupila a umístila do nich většinu ze svých více než sta kolegů.

cdn

Foto: CDN77

Zdeněk Cendra z CDN77

Na investice má společnost nashromážděných dost prostředků – tržby za rok 2021 dosáhly mírně nad 100 milionů dolarů, tedy 2,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 69 procent. EBITDA, hrubý zisk před daněmi a odvody, vyskočila dokonce o 147 procent na 45 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba miliarda korun.

Majorita příjmů stále proudí z USA, těsně za Amerikou následuje Evropa, Asie představuje méně než pětinu obratu. Ten pak v čím dál větší míře zajišťují služby související s videem, především pak živé přenosy, a to nejen ty televizní, ale i na sociálních sítích, kde touto cestou například influenceři komunikují se svými fanoušky a vytváří pro ně live obsah.

V této oblasti je klíčovým parametrem takzvaná latence, tedy zpoždění oproti reálnému času. Slovy Zdeňka Cendry: „Latence je doba, za kterou se obsah z mobilního telefonu influencera v Americe, který začne něco streamovat, dostane do mobilu jeho followera v Česku.“

V CDN77 v tomto směru udělali loni velký technologický posun a vedle live videí na sociálních sítích dokážou zajistit streamování například sportovních utkání s latencí pod pět sekund. „Přitom průměrná latence při běžném webovém live streamingu je dnes stále dvacet a víc sekund, což je ve světě, kdy se na Twitteru objeví informace o vstřeleném gólu v podstatě hned, moc,“ zmiňuje Cendra a dodává. „Jsem hrdý, jaké množství technologicky náročných věcí dokážeme dělat v relativně malém týmu.“

A plány pro rok 2022? Narůst by měl počet zaměstnanců, firma neustále někoho hledá. Obrat i zisk by též měly stoupnout, tak velký růst jako mezi roky 2020 a 2021 už ale podle všeho nepůjde zopakovat. Jelikož však skromnost nepatří do Cendrovy byznysové výbavy, věří, že se jeho týmu podaří dosáhnout letos ke třem miliardám příjmů.

Důležité pak je právě slůvko týmu. Zakladatel a šéf firmy, která pracuje výhradně se svými penězi a která nikdy neměla žádného externího investora (ačkoli se pomalu co týden nějaký ozývá), si totiž naordinoval klidnější podnikatelský život. Takže zásadně nepracuje v pátek a v pondělí, na minimum stáhl počet obchodních jednání se zákazníky a věnuje se primárně strategickým věcem.

„Denní byznys se snažím tolik neřešit. Na všech klíčových pozicích mám skvělé kolegy, nemusím tak jít tolik do hloubky a mám prostor se věnovat věcem, které v denní provozní agendě nemají prioritu. Je důležité umět se oprostit od toho, že člověk musí být u každého většího rozhodnutí. Když nechám iniciativu a rozhodování na kolegy, firmu to posouvá, je rychlejší. Pro firmu to je dobře,“ říká muž, kterému v únoru bude šestatřicet, ale který podniká už více než dvacet let.

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.