Češi staví evropské tržiště pro ojeté vozy. Carvago teď akvizicí konkurenta posiluje v Německu
Překročit v letošním roce pět miliard korun v tržbách. Takový je cíl společnosti Carvago, která posiluje své tržiště akvizicí konkurenta.
Kolem svého německého konkurenta kroužili čeští byznysmeni z Carvaga delší dobu. První námluvy proběhly už před dvěma lety. Pak z možné spolupráce sešlo. Nakonec se ale českému online tržišti s ojetými vozy podařilo platformu InstaMotion skutečně koupit. Vyhráli totiž tendr, díky kterému výrazně posílí svou pozici v Německu, Rakousku i Švýcarsku, kde německá firma primárně působí. Výši akvizice nechce oficiálně ani jedna strana komentovat. Carvago mělo podle svého vyjádření pro CzechCrunch letos v květnu poprvé překročit v měsíčních tržbách 300 milionů korun – a i díky nové akvizici cílí na celkové letošní tržby přes pět miliard korun.
Celý deal se odehrává pod dohledem skupiny EAG, kterou v roce 2018 založili Jakub Šulta, Pavel Svoreň a Petr Kratochvíl. Zaměřují se na digitální služby v automobilovém průmyslu a jednou ze tří hlavních divizí je právě Carvago. To digitalizuje trh s ojetými vozy včetně nákupu i prodeje a po akvizici německé platformy InstaMotion by se mělo stát největším online prodejcem ojetých vozů na tamním trhu, přičemž stejné mety chce dosáhnout i v dalších německojazyčných zemích.
„InstaMotion má velice podobný, ale nikoliv stejný byznys model jako Carvago. Využívá jiný druh sourcingu vozidel, nepracuje tolik s daty ani se nevěnuje tak důsledně kontrole vozidel jako Carvago prostřednictvím služby CarAudit. Na druhou stranu jsou výborně etablovaní na německém trhu, kde je velice složité uspět, zejména v automotive,“ říká Jakub Šulta, zakladatel a CEO skupiny EAG.
Jelikož prý InstaMotion v posledních letech významně investoval do své značky, neplánuje ji zatím Carvago v nejbližší době ukončovat. Hledat chce především synergie mezi oběma platformami. Loňský obrat InstaMotion měl podle vyjádření Carvaga přesáhnout dvě miliardy korun, firma zatím není v zisku.
„Je to především důsledek snahy růst a výrazného nabobtnání lokálního týmu. Aktuálně pracujeme na nahrazení značné části německého týmu naším českým a velkou část procesů budeme řídit odsud z Prahy. V horizontu dvou až třech měsíců chceme InstaMotion dostat do zisku právě touto cestou, protože samotný obchod pracuje s velice zajímavou marží, která se projeví hned až dokončíme proces optimalizace interního týmu,“ uvádí pro CzechCrunch člen představenstva EAG Pavel Svoreň.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSoučástí EAG jsou ještě dvě další divize. Zatímco Carvago řeší veškerý obchod s auty pro koncové i firemní zákazníky, divize Omnetic zastřešuje softwarové firmy zaměřující se na automotive včetně Cebie, FastBacku, Teasu, SoftViga či nedávno akvírovaného JBR Rogowiec z Polska. Samostatnou datovou jednotku představuje divize CarsData.
Carvago podle svého vyjádření mělo meziročně vyrůst o třicet procent. Ziskovost nekomentuje. Jak se daří celé skupině EAG, nechtějí její zástupci prozradit. Nákup InstaMotion byl podle vyjádření EAG s ohledem na velikost samotné transakce, která nebyla zveřejněna, financován v drtivé většině hotovostí, kterou generují firmy ve skupině.
„Možnosti spolupráce či akvizice jsme začali prozkoumávat již před dvěma lety, předposlední jednání o možné koupi jsme uzavřeli v dubnu tohoto roku a v průběhu června se do něj trošku nečekaně vrátili v rámci tendru,“ dodává Pavel Svoreň, podle kterého až v tendru našly obě strany společnou řeč o dalším směřování německé platformy. V jejím čele zůstává Nikolas Dešković, který založil také AutoScout24.