Česká aplikace řeší dilema, co si pustit nebo přečíst. Chceme změnit přístup ke konzumaci obsahu, říká 24letý student VUT
Petr Buchal, student VUT stojící za vývojem aplikace Discyo
Všichni globální hráči operující v nějaké formě s obsahem neustále pracují na svých algoritmech, které uživatelům po zhlédnutí videa či filmu nebo při poslouchání hudby doporučují další obsah, který by se jim mohl líbit. Cílem samozřejmě je udržet uživatele na své platformě co nejdelší dobu.
Problémem je, že algoritmy jednotlivých služeb doporučují jen obsah, který je dostupný právě u nich. A často navíc nabízí neuspokojivé výsledky, což při hledání ideálního seriálu, filmu nebo třeba i knížky uživatele stojí spoustu promarněného času.
„Velké společnosti mají k dispozici kvalitní algoritmy. Nicméně žádná společnost typu Netflix nebo Amazon Prime nedoporučuje všechny existující filmy, ale pouze ty dostupné na vlastní platformě. Za poslední půlrok se objevily minimálně tři nové streamovací služby,“ popisuje pro CzechCrunch stav na trhu Petr Buchal s odkazem na start Apple TV+, Disney+ a HBO Max.
„Sám tento problém řeším často u filmů a seriálů. Něco bych si pustil, ale nevím co, a tak strávím spoustu času hledáním na stránkách jako ČSFD, a to kolikrát s neuspokojivým výsledkem a spoustou promarněného času,“ vypráví Buchal, student FIT VUT.
Se svými spolužáky se proto pustili do brainstormingu a probírali různé projekty, kterými by se mohli zabývat. Jedním z nich byla aplikace, která zmiňovaný problém „co si pustit?“ vyřeší. Do karet trojici stojící za vývojem aplikace hraje i samotné drobení trhu streamovacích platforem.
„Vnímám to určitě jako velkou příležitost. Člověk, který neví, jaká služba je pro něj nejlepší, si jednoduše stáhne naši aplikaci a ta mu řekne, na které platformě najde nejvíce obsahu, který by se mu mohl líbit,“ přibližuje Buchal fungování aplikace s názvem Discyo, v němž jde o spojení slov Discover Yourself.
„Budeme doporučovat téměř veškerý dostupný obsah.“
Největší inovaci právě vyvíjeného algoritmu tým studentů vidí zejména ve schopnosti doporučovat obsah napříč různými platformami. Například Spotify funguje v doporučování hudby skvěle (a hlavně téměř veškerou hudbu i nabízí), nedokáže však už doporučit knihu na přečtení na základě informace, že uživatel poslouchá Eminema.
Cílem aplikace proto je například na základě seriálů, které uživatel sleduje, doporučovat knihy, nebo i na základě podcastů, které uživatel poslouchá, doporučovat filmy. „Budeme tedy crossmediálně doporučovat téměř veškerý dostupný obsah,“ věří čtyřiadvacetiletý student brněnské univerzity.
Data pro algoritmy fungující na principu strojového učení chce aplikace vyřešit pomocí efektivního uživatelského rozhraní pro ruční sběr dat od uživatelů, primárně se však bude spoléhat na využití API jiných služeb, u kterých mají uživatelé založené své účty.
Služba, která aktuálně potřebuje ještě několik měsíců pro dokončení, plánuje fungovat ve formě B2C se zkušebním obdobím a poté díky měsíčním poplatkům v rozmezí jednoho až dvou eur.