Česká hra Space Engineers se vesmírem řítí k pěti milionům prodaných kopií. Pandemie tvůrcům přihrála stamiliony
Pandemická situace uplynulých dvou let představovala pro videoherní průmysl příležitost k mimořádnému růstu. Dílčím důkazem z české herní branže jsou zveřejněné finanční výsledky studia Keen Software House za roky 2020 a 2021, během kterých zaznamenalo významný růst a tržby v řádu stovek milionů. Za ty vděčí své vesmírné simulaci Space Engineers, jejíž tryskové motory ji vynesly na dosah pěti milionům prodaných kopií.
Videohry hráče často zavedou do neprobádaných zákoutí kosmu. Někdy v roli vůdce hvězdného impéria, jindy s laserovou puškou v ruce, čas od času za kniplem hyperrychlého hvězdoletu. Zato Space Engineers od pražského studia Keen Software House sází na konstruktivnější přístup. A to doslova. K boji v nich sice může dojít, sandboxový simulátor nicméně vyrostl na kreativní konstrukci kosmických lodí, stavbě stanic a prozkoumávání vesmírných těles.
Možnost alespoň virtuálně se podílet na dobývání vesmíru a vyměnit čtyři stěny obývacího pokoje za interiér rakety a roli astronauta se za poslední dva roky ukázala pro hráče jako výjimečně lákavá – a pro tvůrce Space Engineers jako výjimečně lukrativní. Předloni Keen Software House utržili 211,5 milionu korun, v roce 2021 pak tržby klesly zhruba na 140 milionů, přesto jsou výrazně vyšší než poslední předpandemický obrat 85 milionů korun.
Předloňské výsledky, na něž upozornil server Lupa.cz, studio zveřejnilo teprve před několika týdny ve výroční zprávě. Částka za loňský rok pak ještě může doznat menších upřesnění. „140 milionů za rok 2021 je téměř finální, i když zaokrouhlené číslo. Mohou tam být ještě drobné posuny,“ upřesnil pro CzechCrunch šéf studia Marek Rosa s tím, že konečnou loňskou sumu mohou mírně ovlivnit například reklamace či měnové kurzy.
Space Engineers po několika letech v režimu předběžného přístupu vyšli v roce 2019 na PC, o rok později jim pak k tržbám 211,5 milionu pomohlo především vydání na konzoli Xbox. „V roce 2020 se Xbox podílel na 33 procentech celkových tržeb. Loni to bylo 18 procent,“ upřesňuje Rosa, jenž Keen Software House založil už v roce 2010 a kromě vývoje her se zabývá i oblastí umělé inteligence s projektem GoodAI.
I díky příznivému vlivu konzole od Microsoftu si předloni jeho herní studio připsalo zisk 100 milionů korun oproti 13,5 milionu za rok 2019. Zisk za loňský rok ještě firma nezveřejnila, opět se ale dají očekávat desítky milionů korun. „Mezi roky 2020 a 2021 jsme neměnili nákladovou strukturu a neočekáváme výrazné změny v absolutních nákladech,“ říká zakladatel.