Česká klimatická strategie Beecarbonize vyšla zdarma na Steamu. Je dílem Charles Games, specialistů na vážné hry

Po edukativních historických hrách domácí vývojáři změnili námět i žánr. Výsledkem je karetní boj s klimatem a několika cestami k vítězství.

Michal MančařMichal Mančař

beecarbonize01

Foto: Charles Games

Tuto obrazovku v Beecarbonize uvidíte často. Snad se jí nedočkáme ve skutečném světě

0Zobrazit komentáře

Vsadíte na to, že věda a technologie dokážou mírnit narůstající průmyslové znečištění? Anebo zvolíte zpomalení ekonomického růstu, ale menší zátěž pro planetu? A jak si poradíte s hladomorem nebo nekontrolovaným bioinženýrstvím? Zvolit správnou strategii pro dosažení vítězství je základem většiny videoher, ale řešit při tom skutečná dilemata, kterým lidstvo čelí v 21. století, už tak běžné není. Přesto právě na takové otázky hledáte odpovědi v české hře Beecarbonize, která právě vychází na Steamu.

Beecarbonize je dílem Charles Games, herního studia s kořeny na Univerzitě Karlově, které se ve své tvorbě věnuje vážným tématům. Například v titulech Attentat 1942 a Svoboda 1945: Liberation do videoherní podoby proměnilo divoké kapitoly z československé historie. Žánrově i námětem se však vývojáři tentokrát vydali novým směrem. Stvořili hru Beecarbonize, v níž bojujete proti klimatické změně. Po březnovém vydání na telefony nyní jejich novinka zdarma vstupuje na Steam ve verzi pro PC i Mac s novým obsahem, grafickými vylepšeními a achievementy.

„Slibujeme si od toho oslovení nových hráčů a hráček. Od začátku vývoje jsme o Beecarbonize uvažovali jako o hře, která má společensky závažné téma a zároveň atraktivní hratelnost,“ říká designér Ondřej Paška. „Od začátku bylo naším cílem zpracovat ve hře důležité téma, ale neobětovat naučnosti hratelnost. Právě proto jsou například achievementy důležité, protože přidávají na znovuhratelnosti a zároveň ponoukají hráče a hráčky k tomu, aby zkoušeli nové cesty ven z klimatické krize,“ dodává kolegyně Alex Petrova.

Zmiňovaná hratelnost Beecarbonize spočívá v kombinaci strategie a karetní hry. Musíte vyvážit průmysl, společenské změny, ekologii a výzkum. Jednotlivé technologie, myšlenky či praktická řešení z těchto oborů – třeba jaderné elektrárny, vědecké inkubátory nebo založení klimatického fondu – představují karty s rozličnými účinky, výhodami a nevýhodami. A také emisemi, které jsou vaším největším nepřítelem.

„Inspirovali jsme se hrami jako je Cultist Simulator nebo Stacklands, přičemž tento žánr s lehkými rogue-like prvky je velmi populární,“ popisuje titul Paška s odkazem na druh her, jehož klíčovým prvkem je opakované hraní. Ať už kvůli tomu, že jste napoprvé neuspěli, nebo abyste odhalili různé cesty, které k různým podobám vítězství vedou. Ani Beecarbonize totiž neurčuje jen jediný správný směr, kterým se v boji s klimatickou změnou musíte vydat.

Budoucnost lidstva tak může být v nejzelenější harmonii s přírodou, ale stejně tak ji lze vystavět na výsledcích pokročilého výzkumu a aplikaci moderních technologií. Na cestě k úspěchu však leží bezpočet překážek od znečištění generovaného lidskou činností až po různé krize, jako je třeba odumírání korálů či hladomor. Některé znamenají pouze ztrátu zdrojů, ty vážnější ale definitivní konec. Hry i lidstva. Proto podobně jako ve skutečnosti platí, že lepší je problémům předcházet, než je hasit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hra prezentuje skutečné technologie či vědecké koncepty, její součástí tak je i jejich stručná encyklopedie. A stejně jako u předchozí tvorby Charles Games se i na zrodu Beecarbonize podíleli odborníci. Nikoliv už historici, ale ekologové a experti na environmentální otázky. „Odborná garance tématu je naprosto klíčová. Odborníci byli součásti celého vývoje, konzultovali jsme s nimi i konkrétní interakce ve hře,“ popsal už dříve pro CzechCrunch zástupce studia Ondřej Trhoň.

Hra, kterou Charles Games vytvořili ve spolupráci se Člověkem v tísni, nedávno získala nominaci na Apple Design Award v kategorii společenského dopadu. Od březnového vydání první verze si ji podle tvůrců zahrálo na osmdesát tisíc lidí. Kromě nového vydání na Steamu si ji můžete taktéž bezplatně stáhnout v mobilní verzi na Android i pro iOS. Pokud nepreferujete Steam, Beecarbonize získáte také na platformě Itch.io.

Brněnské herní studio Madfinger Games výrazně zvýšilo zisk. Prodalo totiž všechny své hry

Nejprve přišla čínská investice, pak změna platformy, nedávno herní firma prodala své mobilní portfolio. Vše s vidinou realisticky pojaté akce na PC.

Michal MančařMichal Mančař

shadowgun-legends-madfinger

Foto: Madfinger Games

Madfinger Games stojí za mobilním hitem Shadowgun Legends

0Zobrazit komentáře

Jméno ve videoherním průmyslu si brněnští Madfinger Games udělali díky mobilním titulům. Před třinácti lety založená firma slavila úspěch s hrami jako Dead Trigger, Unkilled nebo Shadowgun. Už téměř dva roky se ale vývojáři věnují úplně novému projektu, střílečce pro PC využívající moderní technologii Unreal Engine. Od mobilního byznysu se dokonce brněnská společnost odpoutala natolik, že portfolio svých her pro telefony odprodala.

Převod mobilních her Madfingeru do rukou společnosti DECA Games, dceřiné společnosti zábavního konglomerátu Embracer Group, se výrazně podepsal pod finanční výsledky české firmy za rok 2022. Madfinger ve výroční zprávě za toto účetní období hlásí tržby 59 milionů korun, což je pokles oproti 83,4 milionu korun za rok 2021 (a pokračování trendu klesajících tržeb). Avšak celkový čistý obrat dosáhl 203 milionů.

Do něj se totiž počítají i výnosy z prodeje dlouhodobého nehmotného majetku ve výši 121 milionů. Zástupci firmy na dotaz CzechCrunche nepotvrdili, jestli celá částka představuje zmíněný obchod, v právě zveřejněném dokumentu nicméně Madfinger Games uvádějí pouze právě realizaci prodeje svého mobilního portfolia DECA Games. Ve srovnání s předchozím rokem tedy studio loni výrazně navýšilo i zisk, ze ztráty 22 milionů je zisk 85,6 milionu korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Madfinger už přes dva roky funguje i díky investici z Číny. Zhruba 130 milionů do něj v květnu roku 2021 vložila společnost Nuverse, jež je součástí skupiny ByteDance, provozovatele sociální sítě TikTok. Nové finance pomáhají s vývojem nové hry, která na rozdíl od dřívější tvorby nezamíří na mobilní telefony, ale na herní počítače.

Více detailů o chystané hře tvůrci zatím nezveřejňují, už dříve však uvedli, že půjde o hru s „vysokou mírou realističnosti“ a že „věnují hodně času a úsilí nastudování zbraní a vojenských taktik“. Už před rokem tým pod vedením Marka Rabase navíc zmiňoval, že jeho členové prošli základním kurzem manipulace s palnými zbraněmi.

Meziročně Madfinger narostl o jednotky nových pracovníků na 66 vývojářů, ve svém týmu má tvůrce se zkušenostmi z Vietcongu, Hidden & Dangerous 2, Mafie nebo Zaklínače. Především první dvě jmenované hry by tedy podle střípků informací o chystané novince mohly být zdrojem relevantních zkušeností.