Zatímco ještě koncem minulého týdne se kurz koruny pohyboval pod hranicí 25 korun za jedno euro, tento týden začala tuzemská měna rychle oslabovat a přiblížila se až k 26 korunám za euro. Proti oslabování koruny tak začala na devizovém trhu intervenovat Česká národní banka, která oznámila, že má v mezinárodním srovnání vysoké devizové rezervy, jejichž využití ve výjimečné situaci, jaká momentálně nyní je, je plně opodstatněné.
„Tento krok je plně v souladu s předchozí komunikací ČNB. Ta zdůrazňovala připravenost centrální banky reagovat na nadměrné výkyvy kurzu jejími nástroji, a to v souladu s režimem řízeného plování kurzu,“ uvedla Česká národní banka. Další podrobnosti k operacím na podporu koruny nebude sdělovat.
Koruna vůči oběma hlavním světovým měnám prudce oslabuje zhruba od pondělí 21. února. Tehdy ruský prezident Vladimir Putin podepsal dokumenty uznávající nezávislost území na východě Ukrajiny ovládaných proruskými separatisty, samozvané Doněcké lidové republiky a Luhanské lidové republiky. Ve čtvrtek 24. února pak Rusko zahájilo invazi na Ukrajinu. Z pátečních ranních hodin, kdy kurz dosahoval až na 25,90 koruny za euro, aktuálně klesl o dvacet až třicet haléřů.
„Česká národní banka dnes zahájila intervenci na podporu koruny, která ve světě patří mezi měny, jež jsou vůbec nejvíce zasažené dopady ruské invaze na Ukrajinu. Od čtvrtka minulého týdne, kdy invaze začala, až do včerejška koruna dle dat agentury Bloomberg oslabila o více než pět procent. To je nejvýraznější oslabení mezi měnami zemí ekonomicky vyspělého světa. Hůře už na světových devizových trzích dopadají jen rubl a měny Kazachstánu a Kyrgyzstánu,“ upozornil ekonom Lukáš Kovanda.
„Koruna je poslední dny nejen v rukou zahraničních investorů, kteří stahují svůj kapitál z regionálních měn kvůli konfliktu na Ukrajině, ale také krátkodobých spekulantů sázejících na změnu kurzu. ČNB intervencí na devizovém trhu brání dalšímu oslabení koruny,“ uvedl pro CzechCrunch analytik XTB Štěpán Hájek. Prozatím jde podle něj převážně o signál trhům, že je banka připravena proti dalšímu oslabení razantněji zakročit a pomoci tako brzdit inflaci.
Česká koruna jen od začátku tohoto týdne oslabila na páru s eurem o 3,7 %, na páru s americkým dolarem dokonce o 6 %. „Takové oslabení výrazně zdražuje dovozy do Česka a vytváří další dodatečné inflační tlaky. Zmírnění volatility a zabránění dalšího oslabení koruny je tedy poměrně logický krok,“ dodal Hájek. Naposledy centrální banka intervenovala na devizovém trhu v rámci kurzového závazku v letech 2013 až 2017. Tehdy ovšem působila na trhu proti posilování koruny a kurz tak držela kolem 27 korun za euro.
Realitní makléř se neobejde bez online propagace nabízených nemovitostí. Tradiční kombinací jsou realitní portály doprovázené placenými kampaněmi na sociálních sítích. Digitální svět ale nabízí netušené možnosti, což potvrzuje Lukáš Kolafa, jediný realitní tiktoker v Česku, který sklízí s videoprohlídkami na TikToku virální úspěch. Tato mladá sociální síť s nálepkou „jen pro teenagery“ rychle dospívá a nabírá obsah určený i pro dospělé. Jako právě nemovitosti.
TikTok je fenomén mezi sociálními sítěmi. Podle posledních odhadů ho v ČR využívá 15 procent veškeré populace s přístupem na internet. „Na TikToku je u nás zhruba 1,58 milionu uživatelů starších 18 let, z toho je zhruba milion do 24 let a dalších 300 tisíc ve věku 25 až 34. Mezi uživateli lehce převažují ženy,“ říká David Duc, spoluzakladatel české marketingové agentury TikTokuj.cz. Ta vznikla teprve před rokem s cílem pomáhat tvůrcům videí na cestě k organickým dosahům, ale v dnešní době již pro klienty spravuje i reklamní kampaně a zajišťuje influencer marketing.
Právě organický dosah je hlavním důvodem, proč se firmy začínají o TikTok zajímat. Tradiční sociální sítě jako Facebook a Instagram organický dosah příspěvků dlouhodobě snižují, často velmi radikálně. Firmám proto musí své příspěvky finančně podporovat, aby je dostaly k potenciálním zákazníkům. Oslovení tisícovky uživatelů tu průměrně stojí mezi 100 a 350 korunami, záleží ale na konkrétním cílení dané kampaně. Za milionový dosah firma zaplatí řádově nižší statisíce.
Kvalitní videoobsah lze přitom skrze TikTok dostat k milionům uživatelů bez jediné koruny investované do placených kampaní. Veškerý budget tak může firma cílit do konverzních kampaní, které jsou na TikToku v porovnání s Facebookem nebo Instagramem běžně o dvě třetiny levnější. „Nedávno jsme pomáhali cestovatelskému online deníku Worldee s propagací na TikToku. Běžná cena za stažení aplikace se do té doby pohybovala mezi 60 a 100 korunami, my jsme dokázali vytvořit kampaň kombinující influencery a placenou propagaci, kde cena za stažení byla pouhých sedm korun,“ dodává Duc za TikTokuj.cz.
TikTok většina lidí od jeho vzniku v roce 2018 vnímá jako sociální síť pro mladé. Pravda je ale taková, že síť využívá stále více třicátníků. Publikum dospívá a s ním i sdílená videa. „Na TikToku začíná být hlad po vzdělávacím obsahu, kterého v českém prostředí zatím mnoho není. Před rokem tam skutečně bylo především mladé publikum, od té doby ale přišla vlna starších uživatelů, kteří řeší dospělé věci. Banky, děti, účetnictví, karavany, pracovní inzeráty, pronájmy nemovitostí… to všechno jsou témata, která tu už dnes přibývají a přibývat budou,“ říká Duc.
Nemovitosti na TikToku
Zářným příkladem, jak oslovit dospělejší publikum na TikToku, je profil Lukáše Kolafy, který stojí za firmou Home Rent. Tu před dvěma lety zabolel nástup koronavirové krize a omezení krátkodobého ubytování pro turisty, na který se do té doby zaměřovala. „Měli jsme před covidem ve správě 60 bytů, nedělali jsme žádnou inzerci mimo Airbnb a Booking. Svět se nám ale obrátil vzhůru nohama. Ze dne na den jsme přišli o 90 procent příjmů. Rozhodli jsme se všechny byty překlopit do dlouhodobého pronájmu, ale museli jsme se rozrůst na 150 bytů, abychom dokázali zůstat v zisku,“ vzpomíná Kolafa na situaci v roce 2020.
Okamžitě po rozhodnutí zvýšit počet bytů ve správě na dvojnásobek bylo potřeba vymyslet i plán, jak by firma mohla oslovit co nejvíce zájemců. Kolafa tehdy stál před rozhodnutím, zda najmout marketingovou agenturu za stovky tisíc korun nebo se pokusit najít specialisty na volné noze a převzít odpovědnost za jejich řízení. Nakonec narazil na Davida Duce z TikTokuj.cz, kterého potkal podobný, jen o něco horší osud – covid jeho cestovní agenturu položil úplně. I on proto začal hledat novinky, kterým by se mohl věnovat, až se rozhodl pro TikTok, o kterém začal aktivně psát na LinkedIn.
Tam zaujal právě Lukáše Kolafu: „Bavila mě myšlenka, že bych jen svou prací bez velkých finančních nákladů mohl dokázat oslovit velké množství lidí. Přihlásil jsem se na úvodní školení TikTokuj.cz, prošel bezplatným online webinářem s Davidem a začal na TikTok postovat. Vydržel jsem u toho asi tři měsíce, ale výsledky jsem měl mizerné.“
První videa se nedokázala přehoupnout přes několik stovek zhlédnutí, což se Kolafa rozhodl řešit tak, že si s Davidem Ducem domluvil měsíční mentoring jeden na jednoho. Hned první video, které vzniklo společnou prací, dosáhlo na pět tisíc zhlédnutí. Druhé na dvacet pět tisíc, třetí na padesát tisíc. Tyto výsledky Lukáše Kolafu nakoply k dalšímu snažení. Netrvalo dlouho a přišly první statisícové dosahy, rekordem je zatím 650 tisíc zhlédnutí videoprohlídky bytu 4+kk v pražských Modřanech. Dnes jeho profil sleduje přes 32 tisíc lidí a další tisíce přibývají každý měsíc.
„Ze začátku jsem nedokázal využít základní princip fungování TikToku. Zatímco jinde uživatel obsah nějakým způsobem sám hledá, sem se uživatel chodí odreagovat, pobavit se nebo se naučit něco nového. Obsah je mu automaticky nabízen a video ho musí v prvních třech vteřinách zaujmout natolik, aby ho dokoukal do konce. Což je pro TikTok impulz nabídnout ho dalším uživatelům. Víc než kde jinde tu platí, že míň je víc,“ vysvětluje Kolafa. V začátcích videí se tak zaměřuje na otázky, vyvolává emoce, zvědavost a nebojí se využít i kontroverzní témata, aby sledující na první dobrou zaujala i prohlídka všedního panelákového bytu.
Mezi nejčastější chyby tvorby obsahu pro TikTok patří to, že firmy vezmou reklamní obsah určený pro YouTube nebo televizi a nasdílí ho na TikTok. „To je něco, co se na TikToku neodpouští. Uživatelé jsou alergičtí na cokoliv, co zavání reklamou. Ani s animací nebo statickou fotkou tu firmy nepochodí. Lukáš to dělá velmi hezky, skvěle zdůrazňuje zajímavosti, stříhá si video i s mluvenými poznámkami a zůstává autentický. To je něco, co ostatní realiťáci zatím neumí,“ hodnotí Kolafovy výkony David Duc z Tiktokuj.cz.
Kolafova videa totiž obvykle nemají čistě prodejní cíl. Často v nich nezazní cena, rozloha bytu ani další podstatné informace z pohledu případného kupujícího. To jsou věci, pro které i Kolafa využívá realitní inzerci na specializovaných portálech. Videem se snaží vzbudit zájem diváků natolik, aby se k videu vyjádřili. Oblíbené je především tipování prodejních cen, což je způsob, jakým do realit vtahuje i komunitu, která by toto téma jinak příliš neřešila. Úspěšné příspěvky komentují tisíce uživatelů.
„TikTok nabízí bezkonkurenční organický dosah pro šíření povědomí o značce, neberu to jako čistokrevně prodejní kanál. I tak se ale občas zadaří přes kraťoučké video prodat nemovitost za několik milionů. Rád vzpomínám na jeden byt, o kterém mamince řekla její dcera právě na základě videa z TikToku. Protože věděla, že plánují investovat do bytu. Dohledaly si inzerát na Sreality, přišly na prohlídku a daly v aukci nejvyšší nabídku. Byt nám pak dokonce předaly do správy nemovitostí, takže ho pro majitelku nadále pronajímáme,“ popisuje Kolafa spokojeně.
Cesta k TikTokové slávě ale nebyla snadná. Jako čtyřicátník musel bojovat se studem a zvykat si na svůj obličej i hlas, jelikož ty se staly základem videí. Protože si sám vymýšlí veškeré scénáře, často zápasí s obsahem pro obyčejné panelákové byty, na kterých není nic zajímavého. Jakmile ale dostane nápad, natočení samotného videa je už otázkou maximálně pěti hodin. Stačí smartphone se slušnou kamerou, ruční stabilizátor a levný USB-C mikrofon. Na finální stříhání videa potom používá bezplatnou aplikaci CapCut od společnosti ByteDance, která stojí i za TikTokem. Díky tomuto nástroji lze přímo v mobilu k videu namluvit komentáře a přidat titulky, gify, hudbu i různé efekty.
Realitní tiktoker neochvějně věří tomu, že se trh s nemovitostmi na TikTok přesune. Pro Home Rent plánuje brzké vytvoření čistokrevně vzdělávacího obsahu z realitní branže a spuštění reklamních kampaní. „Už to není otázka jestli, ale jenom kdy. Reality na Instagramu i Facebooku postupně umírají a příklad z USA nám ukazuje, že kdo nebude na TikToku, jako by nebyl,“ uzavírá Lukáš Kolafa.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.