Česká platební brána GoPay zavede automatické čtení dokladů. Vytvořil ho student Jihočeské univerzity

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

miroslav-bartyzal2
0Zobrazit komentáře

GoPay patří mezi největší poskytovatele online plateb v Česku i celé střední Evropě a je tedy logické, že dbá na uživatelskou zkušenost. Jedna z překážek, která může při placení na internetu nastat, je nutnost opisovat dlouhá čísla a další údaje, pokud je nemáte někde uložené. GoPay proto přichází s řešením, které data z dokladů jednoduše a automaticky vyčte. V rámci své diplomové práce ho vyvinul student Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity Miroslav Bartyzal.

Fakt, že studentská aplikace, která z fotky identifikačních údajů vyčte veškerá potřebná data, bude využita právě největším poskytovatelem online plateb českého původu, není náhoda. Miroslav Bartyzal do GoPay nastoupil jako junior Java programátor už během studií a dostal za úkol právě řešení pro automatické čtení údajů z platebních karet a dalších dokladů vytvořit.

Na celém projektu nakonec strávil více než 2 200 hodin a věnoval mu i svou diplomovou práci, kterou obhájil na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity a navíc s ní bodoval také v česko-slovenské soutěži IT SPY o nejlepší diplomovou práci v oblasti informatiky a informačních technologií. Té se letos zúčastnilo přes 1 600 studentů a Miroslav Bartyzal obsadil třetí místo.

gopay-web

Platební brána GoPay nyní bude moci díky jeho řešení snadněji ověřovat totožnost uživatelů, což je při zpracování plateb v e-commerce běžná praxe a nejčastěji souvisí s přepisem osobních dat. Bartyzalova metoda nově umožní poskytnout službě pouze fotku nebo sken dokladu a údaje se přepíší automaticky. Stejně si služba poradí i s pouhým sejmutím dokladu webkamerou počítače.

scan

Přečtěte si takéObličej z 3D tiskárny obelhal bezpečnostní technologie na telefonech s Androidem. iPhone X neodemklObličej z 3D tiskárny obelhal bezpečnostní technologie na telefonech s Androidem. iPhone X neodemkl

„V budoucnu si místo opisování údajů zákazník jednoduše vyfotí svou platební kartu. Platební brána data načte a platbu dokončí. Celý proces placení tak bude pro koncového zákazníka podstatně jednodušší a pohodlnější, než tomu bylo doposud,“ nastiňuje Bartyzal. Jeho řešení není první na světě, ale podle GoPay je unikátní ve své přesnosti a tím, že má nízké nároky na vizuální kvalitu snímku a data vyčte i z velmi nekvalitní fotky. Automatické vyčítání informací z naskenovaných dokumentů, jako je občanský a řidičský průkaz, chystá také například český carsharing HoppyGo, a pracují na něm i tuzemské banky a další instituce.

miroslav-bartyzal-it-spy

Miroslav Bartyzal

Celý systém GoPay je navíc možné trénovat a tím ho dále zdokonalovat až k téměř nulové chybovosti. V současnosti si poradí s občanským průkazem a pasem, do budoucna bude zvládat i přepis údajů z platební karty. Aktuálně prochází řešení, které by mělo zjednodušit stovkám tisíc uživatelů v rámci GoPay platby na internetu, finálním stádiem přísných testů a do ostrého provozu se dostane v průběhu příštího roku.

The Boring Company Elona Muska otevřela první testovací tunel na přepravu automobilů

teslaboring

Foto: The Boring Company

Vizualizace tunelu od The Boring Company

0Zobrazit komentáře

Podnikatel a vizionář Elon Musk je znám především pro kalifornskou automobilku Tesla a vesmírnou společnost SpaceX – to ale nejsou jeho jediné aktivity. Jednou z dalších je také relativně nenápadná firma The Boring Company, která se soustředí na cenově dostupné hloubení tunelů pod městy a která má zároveň v plánu vytvoření svého vlastního tunelu pro rychlou podzemní přepravu automobilů mezi dvěma body, a to při rychlosti až 240 kilometrů za hodinu.

Na tunelu pracovala The Boring Company v průběhu celého roku, během kterého řešila množství problémů s legislativou města Los Angeles, kde je první tunel hlouben, i přesto se však nakonec podařilo překonat další významný milník. Firma totiž v Los Angeles otevřela svůj první zkušební tunel, ve kterém začíná veřejně testovat funkčnost celé technologie. Tunel měří necelé dva kilometry a má stále značně nerovný povrch a několik dalších limitací, které vozidlům zatím nedovolují pohyb v takové rychlosti, jaká je zamýšlena.

boring-company-tunnel-tesla-lights

Foto: The Boring Company

Tesla Model X vyjíždí z přepravního tunelu od The Boring Company

Aktuálně je tak možné prohánět se tunelem při rychlosti až 70 kilometrů za hodinu. Původně měla The Boring Company v plánu přemisťovat vozidla na samostatných samořiditelných platformách, aktuálně se ovšem vozidlo místo platformy pohybuje přímo po jízdní dráze a jeho přední kola koriguje speciální výsuvná konstrukce s vodicími kolečky. Právě kvůli tomu a také zatím nepříliš kvalitnímu povrchu, který však bude podle Muska do budoucna naprosto vyhlazen, tak zatím ani cesta není příliš pohodlná.

Každopádně přídavná kolečka pro vozidlo, která by takovou přepravu umožňovala, by měla stát v rámci konfigurátoru 200 až 300 dolarů a do budoucna by je mělo být možné připevnit i na další elektromobily, nejen na Model X od Tesly, s nímž dnes Elon Musk nový tunel slavnostně otevíral.

Na konci tunelu poté auto po výsuvné plošině vyjede zpět na povrch, zasune vodicí kolečka a zapojí se zpět do provozu. Samozřejmě se jedná teprve o první verzi, která se bude neustále vylepšovat, ale myšlenka je to rozhodně zajímavá. Jedna z výsledných podob přepravy budoucnosti počítá se speciálním vozítkem, které pojme až 16 lidí a které tak umožní mimo aut i přepravu cyklistů a chodců.

karta

Přečtěte si takéČeši chtějí dobýt svět s nástupcem Pokémonů a Magiců. Jejich moderní hra Scratch Wars už prodala 1,5 milionu karetČeši chtějí dobýt svět s nástupcem Pokémonů a Magiců. Jejich moderní hra Scratch Wars už prodala 1,5 milionu karet

Musk byl přesto z dnešního testování před novináři a další veřejností nadšen. Říká, že i přes mírné nedostatky se podaří v nejbližší době všechno vyladit tak, aby byla jízda čistá jako sklo. Množství kritiků ovšem namítá, že je tunel s výtahem a omezením na průjezd jednoho auta najednou značnou limitací a že to může působit komplikace při reálném provozu, které by ve finále vedly k příliš pomalé přepravě, což je přesný opak toho, čeho chce Musk dosáhnout. Právě na 47letém vizionáři a jeho týmu tak nyní je, aby po prvním veřejném testu vyladil službu k dokonalosti a veškeré pochybnosti rozptýlil.

tesla_boring_company_wheels

Výsuvná konstrukce s vodicími kolečky pro jízdu v tunelu

boring-company-tunnel-tesla

Testovací tunel je zatím plný nerovností

boring-company-tunnel-exit

Foto: The Boring Company