I rozvozové společnosti, které denně přepraví desítky až stovky tisíc balíčků po celé České republice čeká revoluce s cílem na ušetření nákladů a životního prostředí. Jedna z nich, konkrétně tuzemská pobočka GLS s centrálou v Jihlavě, jde tomuto trendu naproti chystaným vypuštěním elektromobilů Nissan eNV 200 Maxi do provozu.
Desítky elektromobilů v České republice
Během dvou let by jich společnost chtěla mít v oběhu několik desítek. První úspěšné testy proběhly začátkem týdne na Vysočině v dvanáctistupňovém mrazu se 45 balíky na ploše 8 metrů. Celá snaha v rámci programu ThinkGreen vznikla na popud ze zahraničí, kde italské GLS centrum provozuje aktuálně již 20 elektromobilů a další města se postupně zapojují.
GLS nyní funguje ve 41 zemích po celé Evropě, kde má 41 středisek a 700 dep, ve kterých 14 tisíc zaměstnanců zpracuje na 431 milionů balíků ročně. Díky tomu firma ve fiskálním roce 2015/16 dosáhla obratu 2,2 miliardy eur.
Zakladatel a CEO vyhledávače slev Skrz.cz, Petr Kováčik sepsal další blogpost, který shrnuje jeho zkušenosti z podnikání. Tentokrát na téma, proč je důležité dělat v byznysu věci jednoduše.
Ze všech stran jsme zahlcování komplexitou všemožných systému a procesů. Nejen technologie, ale státní aparát a legislativa jsou stále složitější. Na jednu stranu nadáváme na zákonodárce, jak nám všechno neustále komplikují, na druhou stranu má každý z nás uvnitř sebe tendenci ke zesložiťování. Vždy nás napadne další funkcionalita, kterou bychom mohli přidat, vymyslet složitější zacílení kampaně nebo zesložitit firemní procesy o další schvalování. Každý individuální případ se snažíme systémově vyřešit bez ohledu na poměr četnosti jeho výskytu, přínosů a nákladů.
Příklady můžete hledat kdekoli. Jednou nám klient nezaplatil a hned pro všechny další klienty nastavíme přísnější pravidla. DPH už nemůžeme platit kvartálně, ale každý měsíc, protože pár zloduchů ho zneužilo. Na každém místě na silnicích, kde se někdo vyboural, preventivně snížíme rychlost a dáme plnou čáru.
Na Skrz.cz to pak může být nastavení klientské kampaně, který má už desítky různých nastavení vždy s další novinkou, co se individuální klient odlišoval. Všechny původně jednoduché automaty se v pravidelných intervalech rozvíjejí a zesložiťují postupnými přílepky. Web už není jednoduchý jako na začátku, ale má dvě desktopové šířky, responzivní verzi pro tablety a ruzné mobily a musíme myslet na dotyková zařízení.
Ještě zřídka musíme testovat napříč různými prohlížeči na různých zařízeních. Remarketingové scénáře a atribuční modely v marketingu se neustále zesložiťují. Předpisy ze strany státu se zesložiťují a mnohem častěji jsme vyzýváni ke součinnosti kvůli třetím stranám. A tak bych mohl pokračovat donekonečna.
Složitou věc umí udělat kdokoli. Jednoduché ale zároveň funkční řešení umí už jen opravdoví borci.
Tady je jádro pudla. Každá nová volba vnáší do systému další komplexitu, která postupně roste exponenciální řadou. Když je něco jednoduché, je tam méně příležitostí se porouchat. Když se přeci jenom něco porouchá, tak je jednoduché a rychlé to opravit a může to udělat skoro kdokoli bez složitého zaškolení nebo čtení dokumentace.
Jakmile se dělají věci složitější, nejenže jakýkoli rozvoj stojí čím dál tím více času na výrobu, více času na schvalování kvality a testování, dává to více prostoru pro chyby, ale musíte si do budoucna udělat i více rezerv na opravy chyb a rozšiřování. Nejeden tým se dostal do stavu, že už jen fixoval bugy bez možnosti se zabývat dalším rozvojem. A takto se postupně z mladé mrštné firmy nenávratně stává korporát.
Snažím se do týmu dostávat pravidlo “zjednodušujte to”. Bohužel se to někdy vnímá tak, že nechci lidem dát tu šanci vymyslet něco geniálního nebo tím jen bezhlavě tlačím pouze na rychlost zpracování. Firma, která si dlouhodobě udrží schopnost inovovat, bude schopná držet krok s neustále se proměňujícím prostředím. Je potřeba si neustále nastavovat zrcadlo a odstraňovat málo používané nebo zastaralé součásti systému a umět odřezávat nezdravé části firmy.
Řešte věci rychle a jednoduše.
V tomhle se mi líbí rychlost rozhodování Zdeňka Cendry, zakladatele Superhosting.cz a CDN77. S ním si nevyměníte 20 emailů, abyste něco vyřešili. Zpravidla mu stačí maximálně 1 až 2 a je hotovo.
Sem tam uděláte rychlým rozhodnutím chybu, ale počet dobrých rozhodnutí je zpravidla větší. Kdybyste se stejným rozhodováním zabývali dvojnásobek času, tak výsledek může být jen o pár procent lepší. Šetřete si mozkové kapacity na činnosti, které budou mít skutečný přínos pro vaše podnikání a rozvoj.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.