Češka řídí v USA firmu na výrobu kovových součástek a propaguje odtamtud moravský folklór

Nadační fond Moravská krása sídlí v Břeclavi, kde pořádá nejrůznější dílny i výstavy. Jeho zakladatelka ho ale řídí z USA.

Eliška NováEliška Nová

moravska-krasa-6

Foto: Vlastimil Vojáček

Marie Švirgová, malérečka z Lanžhota

0Zobrazit komentáře

Před lety převzala po rodičích firmu Albaform, která vyrábí kovové součástky pro automobilový, ale například i zemědělský průmysl. Heslo firmy je „Dodáváme kovu správný tvar“. Sama Monika Vintrlíková ale dodává mnohem víc. Dodává lásku ke starému řemeslu, impuls, aby nezaniklo, a také podporu pro ty, kteří ho stále drží při životě. Dodává Moravskou krásu, nadační fond, který má za úkol chránit to nejcennější – dědictví minulosti stvrzené ve folklóru.

„Podpoře projektů, které souvisely s folklórem nebo uměním na jižní Moravě, jsem se věnovala už dřív, když byly moje dcery malé. V dětském tanečním kroužku Charvatčánek, kam holky chodily, jsem se seznámila s Dášou Benešovou. Její kreativní projekty se mi líbily, tak jsem jí začala pomáhat se získáváním financí a vedením projektů. Dnes je to asi patnáct let a sedíme spolu ve správní radě Moravské krásy,“ vypráví pro CzechCrunch Vintrlíková.

Rozhodnutí založit oficiální organizaci vznikalo asi půl roku. „V Americe jsme zrovna pracovaly na jednom větším výtvarném projektu a byl to tak rozsáhlý kousek, že to už chtělo seriózní hlavičku,“ dodává. Moravskou krásu totiž Vintrlíková řídí z americké Georgie, kam se odstěhovala spolu se svojí firmou Albaform. A tak svojí dlouholeté lásce dodává také zahraniční publikum. Povědomí o moravských ornamentech, modrotisku nebo o zvycích šíří i za oceánem, kde se stala také honorární konzulkou Česka v Atlantě.

Moravská krása sleduje tradice, snaží se je zviditelňovat a propagovat tak, aby už nebyly jen dávnou vzpomínkou na minulost, ale aby se staly součástí i moderního života. Ornamenty, které kdysi zdobily zdi malebným moravských domků, se tak dnes tisknou na trička nebo na kabelky.

moravska-krasa-2

Foto: Renata Hasilová

Tým Moravské krásy s Kornelií Němečkovou

„Ornament na oblečení je určitě cesta, jak folklór popularizovat, jak jej dostat mezi mladé lidi. Zdůrazňujeme však, že na produktech z jižní Moravy se má objevovat jen původní ornament ze Slovácka, lidé ho musí rozeznat, musí vědět, který je slovenský, který polský a který náš. Tomu se snažíme věnovat, pořádáme dílny a setkání, kde zájemce o toto umění školíme,“ líčí zakladatelka nadačního fondu.

A tak se konají přednášky i výtvarné dílny, kde se podle Vintrlíkové pokročilí učí ornament seskládat a vlastně i nově vytvořit, aniž by narušili zákonitosti a tradice předků. To vše se děje v Havlíčkově vile v Břeclavi-Poštorné, kterou nadační fond otevřel v roce 2021. V březnu se tu koná Velikonoční jarmark, děti s dospělými se také mohou naučit vyrábět veselá zvířátka, probíhá tu zmíněné skládání ornamentu, tentokrát pro začátečníky nebo modrotisková dílna.

Folklór pak můžete ve vile jednoduše nasávat, a to nejen na různých výstavách, ale také v místní kavárně, která se otevřela teprve loni. Dřív tu byla čekárna, vila totiž pochází z éry Lichtenštejnů, stavěl ji jejich dvorní architekt Karel Weinbrenner a sloužila jako byt a ordinace pro lékaře šlechtického rodu. Nyní tu voní káva a místem se prolíná co jiného než právě ornament. Architektkou vily i kavárny je Helena Dařbujánová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Každý rok tu připravujeme jednu nebo dvě velké výstavy, které mapují folklór z různých pohledů. Vše vzniká ve vlastní dramaturgii, inspiraci ale získáváme od různých umělců, které podporujeme malými granty. Za dva roky jsme podpořili téměř dvacet umělců,“ říká zakladatelka s tím, že z Havlíčkovy vily putují expozice dál. S každou výstavou přichází výtvarná dílna nebo komentované prohlídky a jak Vintrlíková říká, bzučí to ve vile milovníky folklóru jako v úlu.

Moravský folklór pro majitelku úspěšné firmy znamená domov. A vzhledem k tomu, že ten je posledních pár let právě za oceánem, šíří ho i tam. V Americe prý vnímají program Moravské krásy moc hezky. „Samozřejmě spolupracujeme s místními partnery, kteří sdružují česko-americkou kulturu. Cílíme tady na klientelu, která má o české a moravské programy zájem. Čím velkolepější jsou naše projekty, tím mají větší potenciál dosáhnout i na Američany,“ vypráví.

V současné době komunikuje nadační fond s Českými centry po celém světě, kde mají o jeho projekty zájem. Rozšiřování týmu Moravské krásy si ale jeho zakladatelka nedovede moc představit, byť když to bude stát za to, ničemu se nebrání.

moravska-krasa-7-2

Foto: Vlastimil Vojáček

Zakladatelé Moravské krásy Jan a Monika Vintrlíkovi

Na spoustu věcí také chybí peníze. Dárce Moravská krása má, ale podle Vintrlíkové je jich jako šafránu. Někteří dávají menší částky pravidelně, jiní přispívají víc třeba jednou do roka. „Vše je založeno na osobních vztazích a všichni podporovatelé jsou naši fanoušci. Širší fundraising se učíme, stále je co zlepšovat,“ přiznává česká honorární konzulka v Atlantě, která se chce pokusit vybudovat i dobrovolnický tým. Právě to třeba v USA funguje skvěle, tak proč ne i v Česku. Fond provozuje také e-shop, samozřejmě s výrobky, které jsou spjaté právě s moravským folklórem.

A co je nejdůležitější? Nadchnout lidi. „Zejména pak ty mladé. Ukázat jim, že práce rukama je fajn a že navazovat na odkaz předků je něco, na co můžeme být hrdí. Jsem ráda, že můj tým nabízí kvalitní znalost ornamentu, modrotisku, vyšívání a podobných umění a dokáže ostatní nadchnout, aby přišli a zastavili se v tom uspěchaném životě buď u nás v Havlíčkově vile, nebo na některé z našich akcí mimo jižní Moravu,“ říká Vintrlíková.

Nadchnout se pro něco takového je přitom velmi jednoduché. Nejsou to totiž jen ornament nebo modrotisk, k tradičním krásám Moravy totiž téměř vždy patří také slavnostní zdobené pečivo, lahodné moravské víno a hudba.

moravska-krasa-1

Foto: Tomáš Dittrich

Břeclavská Havlíčkova vila, ve které se pořádají výstavy i dílny

Rodině židovského průmyslníka z Brna se vrátilo umění, o které za války přišla. Včetně obrazu od Mánesa

Podnikatel Johann Bloch nacistické řádění nepřežil. Jeho pravnučky však dnes od státu převzaly obrazy od Mánesa, ale i Rembrandtova obdivovatele.

Eliška NováEliška Nová

manes-otvir

Foto: ministerstvo kultury

Mánesův obraz Krajina s košatým stromem se vrátila majitelům

0Zobrazit komentáře

Krajina s košatým stromem od Antonína Mánesa visela v salonku rodiny Blochových. Když přišla nacistická okupace, Johann se svou ženou Ernou zažádali o povolení, aby mohli vycestovat. Byli Židé a tušili, že kdyby zůstali, nemuselo by to dopadnout dobře. Aby měli aspoň nějakou šanci vyjet za hranice, museli provést, stejně jako další, soupis majetku. Nejcennější díla ze svých případných uměleckých sbírek byli pak zpravidla nuceni darovat státu. A tak se stalo, že Blochova rodina o cenný Mánesův obraz, stejně jako o další umělecká díla, přišla. Jeho potomci je získali až dnes, o 84 let později.

Johann Bloch byl brněnský podnikatel a průmyslník, který vášnivě sbíral umění. Jeho sbírka obrazů, soch, nábytku, textilu a starožitností je možná poněkud nesourodá, kromě výtvarné hodnoty má ale také tu citovou. Čtyři obrazy a také soubor liturgických oděvů nyní přebraly v Nostickém paláci, kde sídlí ministerstvo kultury, Blochovy pravnučky Cheryl Bernsteinová a Anne Claire von Huenová.

„Po desítkách let, kdy mnozí českoslovenští občané pouze na základě svého původu čelili represím a útlaku, se uzavřel příběh, na jehož počátku stál brněnský rodák Johann Bloch a jeho sbírka uměleckých předmětů,“ uvedl při předávání ministr kultury Martin Baxa. Podle něj se tak mohlo stát díky mravenčí práci mnoha profesionálů.

blochovi

Foto: archiv Elizabeth H. Scholtzové

Zleva Felix Bloch, jeho manželka Luisa, vpravo pak Johann Bloch s první manželkou Lisbeth

Mezi čtyřmi uměleckými díly byla i zmíněná Krajina s košatým stromem, olej na dřevě, který Mánes namaloval poté, co ukončil studia v krajinářském ateliéru Karla Postla na pražské Akademii. Spolu s ní se rodině vrátilo také dílo neznámého malíře, který patrně působil v první polovině devatenáctého století ve Vídni a inspiroval se Rembrandtem, a dva obrazy italského malíře z druhé poloviny osmnáctého století. Na obou je krajina s mořským zálivem.

Návratu pomohla snaha českých institucí a také zvláštního amerického úřadu Holocaust Claims Processing Office, který pomáhá příbuzným obětí holocaustu řešit jejich nároky na majetek. Pomáhalo i americké velvyslanectví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po okupaci Československa byla Blochova firma arizovaná. V srpnu 1939 převzala správu podnikatelova majetku Živnostenská banka a v září 1939 už byla Blochova brněnská vila pod kontrolou správce, který podléhal kontrole samotného říšského protektora. Johann a jeho druhá žena Erna se krátce předtím přestěhovali do Prahy.

V březnu 1940 se Johann Bloch vzdal velké části svého majetku. Už v té době pravděpodobně uvažoval o tom, že ze země odejde. Aby to ale mohl vůbec udělat, musel převést svůj nemovitý majetek právě na správce a účty, cenné papíry a další cennosti uložit u některé z určených bank. Teprve pak, když měly okupační orgány dokonalý přehled o jejich majetku, bylo možné obdržet povolení k vycestování.

blochovy-obrazy

Foto: archiv Elizabeth H. Scholtzové

Salonek rodiny Blochů a jejich obrazy

Johann se svou druhou ženou Ernou si chtěl ale s sebou odvézt svou uměleckou sbírku. To zpravidla znamenalo, že musel její část obětovat. To se také skutečně stalo. „Pokud hodlala rodina nebo jednotlivec vyvézt nějaký umělecký majetek, bylo povolení k jeho vývozu často doprovázeno darem ve prospěch státu. Obvykle se jednalo o darování nejvýznamnějších děl z konkrétní sbírky,“ vysvětluje Jana Jirásková z Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války. Nejde o výdobytek nacistů. Praxe fungovala už za první republiky, teprve za republiky druhé a pak za protektorátu Čechy a Morava se ale takzvané dary pěstovaly ve velkém.

Tragédie před útěkem

Přesto, že se teď ona nejcennější díla vrátila do rodiny zpět, nejde mluvit o příběhu s dobrým koncem. Alespoň ne pro Blocha. Ten se svou ženou a také bratrem Felixem a jeho manželkou Luisou požádali na jaře 1940 o povolení emigrovat do Švýcarska. Ani jeden manželský pár ho ale nezískal. Zatímco Felix zemřel ve vyhlazovacím táboře v polském Chelmnu, Luisa zahynula v Lodži.

Na začátku roku 1940 doporučila Národní galerie udělení vývozního povolení pro Johanna Blocha. Podmínkou bylo darovat zmíněné čtyři obrazy do sbírek galerie, což se stalo. Svou sbírku, respektive to, o co úřady neměly zájem, ale nakonec vyvézt nestihl. V prosinci roku 1940 zemřel na anginu pectoris. Jeho manželka Erna byla deportována do Terezína a později do Rigy, kde zahynula.

manes-dovnitr

Foto: Ministerstvo kultury

Mánesův obraz Krajina s košatým stromem

Ačkoli došlo k darování čtyř požadovaných obrazů, Johann Bloch svou sbírku už vyvézt nestihl. V prosinci 1940 zemřel na anginu pectoris. Jeho manželka Erna byla v roce 1942 deportována do Terezína a později do Rigy, kde v srpnu stejného roku zahynula.

Kromě obrazů rodina přišla o další cenné předměty umělecké hodnoty. Konkrétně jde o sadu liturgických rouch. Její příběh se váže k osudu jedné z Blochových dcer, která před svým útěkem do Anglie s manželem umístila sbírku do Uměleckoprůmyslového musea. Vyvézt ji by bylo téměř nemožné, už kvůli tomu, že sbírky se cenily víc než jednotlivá díla. Oděvy jsou z osmnáctého století z barokních látek, které byly tkané v Lyonu, jenž se tehdy pyšnil svou hedvábnickou produkcí.

Spravedlnost po osmi dekádách

Nakonec se Blochova rodina s majetkem, který zdobil salonek rodinného sídla, opět setkala. Oficiálně ho převzala od ministerstva kultury. „Je pro nás nesmírně výjimečné stát zde, téměř 84 let poté, co naši prarodiče a rodiče uprchli před hrůzami holocaustu. Zanechali za sebou svou milovanou zemi, zbylé členy rodiny, kteří zahynuli, své domovy, profese, majetek a vše, co znali a milovali,“ uvedla von Huenová.

Další z pravnuček podotkla, že restituce není o vracení věcí, ale je to hmatatelné uznání toho, že se členům rodiny stala křivda. „Je to také připomínka, že bychom všichni měli i nadále pracovat na tom, aby se tyto tragické události už nikdy neopakovaly,“ dodala Bernsteinová.

Obrazy uchovávala ve své sbírce Národní galerie, liturgické oděvy pak Uměleckoprůmyslové museum v Praze. V roce 2020 se o ně přihlásil zvláštní americký úřad Holocaust Claims Processing Office. O pomoc poprosil české Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války, které pomáhá s identifikací jednotlivých uměleckých či uměleckoprůmyslových předmětů v majetku státních institucí a snaží se dokumentovat jejich osudy.

ital-neznamy

Foto: ministerstvo kultury

Krajina s mořským zálivem z osmnáctého století od neznámého autora

Centrum na základě žádosti začalo prozkoumávat archivní dokumenty. Po nějakém čase se skutečně podařilo zjistit, že Johann Bloch žádal v roce 1939 o povolení k vývozu své sbírky a následně daroval Národní galerii čtyři plátna, aby mohl vycestovat. Centru se tedy podařilo vše ztotožnit a Blochovy dědičky následně zažádaly o jejich restituci. Národní galerie i Uměleckoprůmyslové muzeum ji loni uznaly jako oprávněnou.

„Tento a mnoho dalších případů, které se postupně daří rozplétat, reprezentují osud mnoha rodin Československa třicátých let, protože zabavování majetku postihlo prakticky celé židovské obyvatelstvo, nejen několik desítek jednotlivců,“ říká k tomu Baxa.

Kde je dnes zbytek Blochovy sbírky, kterou chtěl její majitel vyvézt za hranice, není jasné. Možností je, že byl převeden na Říši jako takzvaná odúmrť, tedy pozůstalost bez dědiců. Navrácení aspoň části předmětů se podařilo především proto, že Ústavní soud už dvakrát zrušil takzvanou restituční tečku, zákon, který měl zamezit dalším nárokům na vrácení majetku.

Vrácení majetku nebývá jednoduché

Příběh vrácení majetku Johana Blocha ukazuje nejen na to, že se příběhy z nechvalného období našich dějin daří rozplétat, především pak ale na to, že jde o velmi složitý proces, který ne vždy skončí pozitivně. Obrazy se podařilo vrátit díky zákonu, který se vztahuje na vracení majetku obětem holokaustu od státních institucí. Kdyby šlo o privátní sbírku, obrazy by si její majitel mohl klidně nechat.

Jak složité vracení majetku je, ukazují velmi často především nemovitosti, v jejichž případě dojde k návratu jen velmi zřídka. Studie, která by se zabývala úspěšnými restitucemi v letech 1945 až 1989, prakticky neexistuje. K dispozici je pouhý odhad.

ital-2

Foto: ministerstvo kultury

Krajina s mořským zálivem z osmnáctého století od neznámého autora

Jedním disponuje například Tomáš Jelínek, který měl v době, kdy pracoval v kanceláři Václava Havla, zjistit, jak úspěšné jsou židovské restituce. Jelínek na to musel jít skrze seznam nemovitostí Vystěhovaleckého fondu a arizovaných pojistek na nemovitosti, které jsou klíčem proto, že veškerý arizovaný majetek musel být pojištěný u jedné pojišťovny.

Seznam Vystěhovaleckého fondu obsahuje jen v Praze 1009 objektů za 590 milionů korun. Většinu nemovitostí je dnes možné identifikovat. Jelínek se zaměřil na ty, které vlastnila samotná Praha, bytová družstva či společenství vlastníků jednotek a na domy, které byly privatizovány. Nebral v potaz naopak ty, které byly prodány právnickým osobám, což znamená, že jeho odhad je podhodnocený. Výsledkem je, že Praha se po roce 1989 stala majitelkou přibližně poloviny arizovaných nemovitostí, z čehož vyplývá, že minimálně polovina se nikdy nevrátila původním majitelům. Vláda přitom před lety vydala doporučení, aby se zabavený majetek vracel formou daru. O běžnou praxi ale nejde.