Česká spořitelna v létě nasadí Google Pay. Na Androidu doplní platební aplikaci Poketka

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Google Pay

0Zobrazit komentáře

V posledních měsících ovládlo diskuze o mobilních platbách především Apple Pay, které přišlo v únoru po několikaletém čekání do České republiky a prakticky okamžitě ho začaly používat desítky tisíc uživatelů. Mobilními zařízení však pochopitelně platí také lidé, kteří mají telefon s operačním systémem Android. Alternativu pro Apple Pay u nich tvoří Google Pay, ale také mnoho dalších alternativ.

Rozdíl mezi uzavřeným ekosystémem Applu, kde musí všichni využívat právě řešení přímo od amerického giganta, a otevřenějším světem Googlu je v tom, že na Androidu uživatelé nutně nemusí pro platby používat pouze Google Pay (dříve Android Pay). Banky a další instituce si mohou vytvářet vlastní aplikace, se kterými lze platit u bezkontaktních terminálů, i proto, že jim výrobci umožňují přístup k čipu NFC.

V České republice tak dosud mohli zákazníci platit mobilem s Androidem jak u Monety, Komerční banky, mBank, Equa banky, J&T Banky, Fio banky i Revolutu a Edenredu, kteří všichni nasadili Google Pay, tak také u České spořitelny, Air Bank, ČSOB a Sodexa, kteří mají vlastní aplikace. Největší tuzemská banka, Česká spořitelna, se nicméně nově chystá nabídnout také Google Pay.

poketka-ceska-sporitelna

Aplikace Poketka

Vlastní aplikace spořitelny se jmenuje Poketka (dříve Saifu) a aktuálně ji pro platby mobilem používá více než 19 tisíc klientů. Magazín fZone včera přinesl informaci, že by mělo Google Pay nahradit v nabídce pro uživatele s Androidem právě Poketku, ale jak pro CzechCrunch upřesnila Česká spořitelna, nic takového v plánu není.

Úspěch i bez marketingu

„Poketku se zavírat nechystáme, počet jejích uživatelů stále roste, aktuálně překročil 19 tisíc, což je na službu, kterou nepromujeme žádnou speciální komunikační kampaní, velký úspěch,“ uvedl tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý s tím, že aplikace Poketka zůstane nadále funkční. I proto, že má některé specifické a unikátní funckionality, které jiné platební metody nenabízejí.

„Ať už je to velmi rozsáhlý slevový program, tak zejména možnost vygenerovat si pro internetové platby virtuální platební karty, což je v tuto chvíli na českém trhu zcela unikátní funkcionalita, kterou klienti využívají zejména při nákupech na neznámých e-shopech,“ doplňuje Hrubý. Google Pay plánuje Česká spořitelna spustit v průběhu léta jako komplementární službu právě k Poketce.

tomas-cupr-rohlik2

Přečtěte si takéŠéf Rohlik.cz Tomáš Čupr vyprodal dluhopisy za 777 milionů korun. Nově je lze obchodovat na burzeŠéf Rohlik.cz Tomáš Čupr vyprodal dluhopisy za 777 milionů korun. Nově je lze obchodovat na burze

Klienti České spořitelny si tak budou moci vybrat, jakou aplikací chtějí platit, případně používat klidně obě služby. Google Pay nicméně bude mít proti Poketce jednu zásadní výhodu – bude podporovat platební karty od Visy i Mastercard, vlastní aplikace spořitelny umí pouze Visu.

ceska-sporitelna2

Foto: Česká spořitelna

Pobočka České spořitelny

Od léta nicméně bude zajímavé sledovat, jaký vliv bude mít nasazení Google Pay na uživatelskou základnu, která začne mobilem platit. Integrované řešení přímo do operačního systému, které se jednoduchostí i užitím podobá Apple Pay, by mohlo přilákat další klienty, kteří si dosud nechtěli stahovat další aplikaci, nebo o ní ani nevěděli.

Apple Pay totiž po více než dvou měsících v České spořitelně využívá už přes 80 tisíc uživatelů a jejich počet neustále roste. Největší česká banka odhaduje, že má mezi svými více než 4,5 miliony uživatelů 300 tisíc těch, kteří používají iPhone. Klientů s Androidem tak bude několikanásobně více, a proto je i potenciál pro Google Pay i Poketku ještě větší.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Startup UiPath s investicí od českých Credo Ventures posunul svou hodnotu na obřích 7 miliard dolarů

Bartoš Ondřej foto Tomeš_16 (1)

Foto: Credo

Ondřej Bartoš, Partner v Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

V Česku a ostatně i na Slovensku je jen málo startupů, kterým se podařilo v průběhu let dosáhnout valuace přesahující jednu miliardu korun, natož na status tzv. amerického jednorožce (unicorn) s minimální hodnotou 1 miliarda dolarů. Skvěle našlápnuto k tomu má z českých zástupců především Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla, do kterého jako jeden z prvních investorů vložil peníze český investiční fond Credo Ventures.

Právě Credo má jako jeden z mála fondů čich na obrovské příležitosti a již několikrát se mu podařilo od absolutních začátků pomoci startupům až k prestižnímu globálnímu statusu. Výjimkou není ani jedna z dalších jeho investic, původem rumunský startup UiPath, který vznikl v roce 2015 a který v posledních letech nezastavitelně roste.

Ke konci března jsme informovali o jeho další investici ve výši 400 milionů dolarů, jež měla posunout hodnotu UiPath na několikanásobného jednorožce. A zatímco tehdy nechtělo ani české Credo Ventures ani samotný startup investici komentovat, včera již byla potvrzena oficiálně a ještě k došlo na navýšení sumy.

uipath_ceo

Foto: UiPath

Daniel Dines, zakladatel a CEO UiPath

Rumunský startup totiž vybral v Series D oproti tehdejší informaci o 168 milionů navíc, celkem tedy 568 milionů dolarů, které potvrdily posunutí hodnoty startupu na ohromných 7 miliard dolarů, v přepočtu téměř 160 miliard korun. Dobrou zprávou navíc je, že je startup dle svého CEO Daniela Dinese velmi blízko k černým číslům a v následujících letech by již měl být ziskový.

Robotizací k vyšší efektivitě

Aktuálně má více než 400 tisíc zákazníků po celém světě, především pak ve Spojených státech, a v plánovaných ročních příjmech má při aktuálním počtu uživatelů obrat 200 milionů dolarů, což je o 50 milionů více než před půl rokem. UiPath začal s rapidním růstem především v minulém a letošním roce. Loni nabral na investicích celkem 418 milionů dolarů ve dvou kolech, kde se jednoho z nich zúčastnilo i zmíněné Credo, a nevypadá to, že by chtěla rumunská firma v čele s Danielem Dinesem nějak polevovat.

UiPath zjednodušuje firmám interní procesy, které jsou v lidských rukou často repetitivní a je možné je automatizovat, čímž se zvyšuje nejen efektivita, ale především snižují náklady na určité úkoly a pozice. Jednotlivé integrace lze nastavovat za pomoci jednoduchého vizuálního editoru, který provádí uživatele krok po kroku zapojením nejrůznějších úkolů.

hubert-palan-productboard

Přečtěte si takéHubert Palán z Productboardu: Dominovat budou firmy, které dokonale porozumí potřebám zákazníkaHubert Palán z Productboardu: Dominovat budou firmy, které dokonale porozumí potřebám zákazníka

V příštích 12 až 24 měsících by se navíc UiPath chtěli podívat na burzu. Mezitím pravděpodobně projdou ještě alespoň jedním kolem financování a budou se naplno snažit nejen o maximální růst, ale také udržení budoucího profitu. Po největším růstu přijde přechod ze soukromých rukou k akcionářům, to už bude muset firma hlídat i jiné metriky.

uipath-office

Kanceláře rumunského startupu UiPath

Mezi aktuálními zákazníky startupu jsou i takové firmy jako Google, McDonald’s, Uber, Virgin Media, Orange nebo třeba Duracell. Ostatně i jeho služby míří především na velké korporátní klienty, kteří mohou změnu procesů uvnitř firmy pocítit na svých finančních výkazech nejvíc. Podobné firmy jako UiPath jsou často brány jako někdo, kdo jde proti pomoci lidem a snaží se jim v podobných korporacích brát práci, opak je ale pravda, alespoň dle slov samotné společnosti.

Cílem je lidem odebrat břemeno opakujících se a nudných úkolů, aby se mohli naplno soustředit na důležitější problémy, které robotizace řeší jen těžko. Především věci spojené s kritickým myšlením a pokročilými operacemi, jež prozatím nelze plně nahradit softwarem. V rámci firem jako takových je to ovšem budoucnost, na kterou sází nejen UiPath, ale i jeho investoři naplno.