Česká startupová štika ze Sydney. Adam Hejl chce zjednodušit investování do akcií a má na to první miliony

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adam-hejlStory

Foto: StockStory

Adam Hejl, zakladatel startupu StockStory

0Zobrazit komentáře

V posledních měsících neustále slyšíme, jak zejména americké technologické firmy boří na burzách rekordy. Růsty, ale i pády třeba o desítky procent, kolikrát klidně ze dne na den, nejsou v současnosti na akciových trzích výjimkou, a každý si chce ze skutečně nadýchaného koláče alespoň kousek uloupnout. Dnes může investovat do akcií opravdu každý, ale také se každý může velmi jednoduše spálit.

Své o tom ví Adam Hejl, se kterým si voláme na trase Praha–Sydney, kde zrovna se svým týmem již třetím měsícem neúnavně pracuje na novém startupu. Jmenuje se StockStory a pro dnešní dobu je jako dělaný – lidem, kteří kolikrát skoro ani neví, co to akcie jako taková vlastně je, chce pomoci, aby při investování na burze dělali lepší rozhodnutí, méně chyb a ve výsledku tak dosáhli lepších zisků.

První velké peníze už česko-australský projekt nabral také od investorů, ale to předbíháme. Příběh začíná možná trochu překvapivě na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, kde Adam Hejl studoval politologii a mezinárodní vztahy. Odjakživa ho totiž bavila politická ekonomie a veřejné dění, a tak se přes ministerstvo vnitra a působení v parlamentu dostal až k vlastní agentuře, která zrealizovala několik úspěšných a oceňovaných volebních kampaní.

„Práce mě naplňovala, ale po osmi letech jsem měl pocit, že jsem uvnitř toho akvárka už příliš dlouho a nevidím ven. Chtěl jsem si dát od politiky pauzu a najít prostor, kde mohu něco vytvořit sám za sebe,“ popisuje Adam Hejl, jak opustil úspěšný byznys, který zakládal se svým vysokoškolským učitelem politologie Petrem Sokolem. V té době mu však životní cestu zkřížila dnes již manželka Natálie, se kterou se před pěti lety odstěhoval do Sydney.

adam-hejl3

Foto: StockStory

Adam Hejl, zakladatel startupu StockStory

V nejlidnatějším městě Austrálie už pak Adam Hejl práci v politice nehledal. Naopak se vrhl do oblasti, která ho vždy zajímala, ale v Česku pro ni nebyl úplně prostor. Lákadlem pro něj byly akciové trhy, a tak se jako první zaměstnanec přidal k tehdy začínajícímu startupu Simply Wall St, který převáděl komplikovaná finanční data do přehledných vizualizací a infografik.

Cílem Simply Wall St. bylo – jak už napovídá název startupu – zjednodušovat lidem investování na Wall Street, a pochopitelně nejen tam. Adam Hejl v australském startupu, který postupně od investorů nabral přes 2 miliony dolarů, vybudoval velký marketingový tým a jejich produkt využívaly desítky tisíc investorů, jenže po čase mu došlo, že to pořád není ono.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zpracovat desítky tisíc dat a nabídnout je zákazníkovi v graficky přívětivých a minimálně na první pohled přehledných infografikách totiž pořád nefunguje pro každého. Dnes i díky aplikacím jako Robinhood nebo Revolut investují do akcií stále více i ti, kteří nemají vůbec žádný finanční background, a tak jim graf, kde je vidět třeba to, jak rostou firmě příjmy vůči zisku nebo jaké je její zadlužení, stejně nic neřekne.

„Investovat dnes může opravdu každý už od pár dolarů. Jenže lidé, kteří investují, nemají vzdělání ve financích, aby si mohli udělat potřebnou analýzu, a kvůli tomu dělají chyby, jež je stojí značné peníze,“ potvrzuje své dlouholeté zkušenosti Adam Hejl. „Současné platformy sice lidem dávají přístup k datům, ale nedávají jim žádné odpovědi.“

Vyprávění akciových příběhů

Proto vznikl startup StockStory a také jeho název je všeříkající – chce totiž vyprávět „akciové příběhy“, jež i investorům-začátečníkům dají dobrý přehled o tom, jak se vlastně dané firmě daří. Neučiní tak spletitými grafy nebo čísly, ale tím, na co jsou lidé odjakživa zvyklí – psaným textem, přesněji příběhem. Trik pak tkví v tom, že ho celý bude generovat chytrý algoritmus.

Algoritmicky generovaný text sice může znít na první pohled podivně, ale Hejl už s ním má zkušenosti. Produkt využívající algoritmicky generované texty už totiž postavil i v jeho předchozím působišti v Simply Wall St, a když z něj začátkem letošního roku odcházel, následující měsíce strávil důkladnou analýzou trhu. Se stovkami investorů z celého světa strávil hodiny na videohovorech, aby si poskládal vše, co je potřeba k fungujícímu produktu.

„Sbíráme obrovské množství dat, které automatizovaně zpracováváme. Kdybychom je ale dali lidem, zavalíme je a k ničemu jim nebudou. Proto za ně uděláme i celou analytickou práci, vyhodnotíme je a výsledek naší analýzy prezentujeme v textu, který je algoritmicky generovaný a psaný způsobem, aby ho pochopili i lidé, kteří nemají vzdělání ve financích,“ popisuje Adam Hejl v kostce svůj nový startup.

„Budeme nejrychlejší na světě, kdo poskytne analýzu, co takové výsledky znamenají.“

Ve StockStory jsou teprve na začátku, ale už teď má jeho zakladatel jasno, jak má celý proces fungovat. Příkladem může být vyhlašování finančních výsledků, po kterém často akcie buď vystřelí vzhůru, když jsou lepší, než se předpokládalo, nebo naopak klesají dolů. A StockStory chce být mezi prvními, kdo investorům poskytne analýzu, co se vlastně stalo, jak se může cena akcií bude vyvíjet a proč.

„Budeme nejrychlejší na světě, kdo poskytne analýzu, co takové výsledky znamenají. Podíváme se, jak se firmě dařilo v porovnání s předchozím obdobím, zda pokračuje v nastolené trajektorii, nebo se objevily nějaké problémy, a tak dále. Automatizovaně zpracujeme obrovské množství dat a během pár minut vydáme textovou analýzu,“ říká Hejl s tím, že do půl roku by chtěl trvání celého procesu stlačit pod minutu.

sydney

StockStory bude sídlit v Sydney a vývojový tým postaví v Praze

Nejde přitom jen o dobré heslo do marketingových kampaní. Na burze se skutečně často hraje o vteřiny, které rozhodují o tom, jak významně investor své peníze znásobí, nebo naopak jak rychle dokáže zastavit propad. StockStory sice prozatím nemá ambici přímo radit, zda má investor danou akcii koupit, nebo prodat, ale co nejjednodušším způsobem mu napoví, zda se firmě daří, má svůj byznys dobře postavený nebo třeba jestli má ještě hodně peněz a v nejbližší době nezkrachuje.

Přenechat takovou práci, která se týká zpracovávání velkého množství dat a čísel, počítačům se zdá být logické. Na trhu ale stále existuje mnoho firem, zejména z éry před internetem, které zaměstnávají finanční experty a ti analýzy pro individuální investory sepisují ručně. Sice vzhledem ke kapacitním omezením zvládnou pokrýt jen malou část trhu, jejich analýzy mohou mít své mezery a vydávají se se zpožděním, ale přesto mají miliony platících zákazníků, protože často na trhu nic lepšího není.

Řeč je přitom minimálně o milionech investorů, přičemž těch, kteří „na burzu“ přichází díky novým aplikacím, jako jsou zmíněné fenomény dneška Robinhood či Revolut, a vlastní analýzu si neudělají, je stále více. Právě na ně StockStory cílí a důkazem, že se trefil do černého, je i brzké navázání partnerství s jedním z největších technologických hráčů, který může celý byznys rychle vystřelit dopředu.

torsus-min

Přečtěte si takéMonstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravyMonstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

Jeho jméno zatím Adam Hejl tají, ale druhým dechem sdílí i další velkou zprávu. StockStory totiž hned pár měsíců po oficiálním startu přilákalo první investory. Celkem 700 tisíc dolarů, v přepočtu přes 16 milionů korun, do česko-australského projektu poslalo tuzemské Credo Ventures a několik angel investorů v podobě zakladatelů jiných úspěšných projektů.

„Adam Hejl je přesně ten typ zakladatele, které v Credo Ventures hledáme. Prokázal, že umí postavit úspěšné produkty, a díky jeho předcházejícím zkušenostem má unikátní vhled do rychle rostoucího trhu akciových investorů. Zároveň díky jeho ‚hustler‘ mentalitě už v takto rané fázi startupu uzavřel lukrativní distribuční partnerství se světovým hráčem,“ líčí pro CzechCrunch Andrej Kiska z Credo Ventures.

Hejl přitom potvrzuje, že si mohl vybírat z celé plejády investorů, jež hned od začátku jeho produkt zaujal. Nakonec si ale vybral zkušené a v zahraničí uznávané investory z Creda, k nimž se připojili také zakladatelé z Productboardu (který spoluzakládal Adamův bratr Daniel) a úspěšných australských startupů Tyro Payments, Spaceship Super a UpGuard.

andrej-kiska-min

Foto: Credo

Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures

S Českou republikou však nemá Stockstory pojit jen původ jeho zakladatele a sídlo prvních investorů, ale také vývojový tým. Například po vzoru zmíněného Productboardu se Adam Hejl rozhodl vybudovat byznysovou část firmy v Sydney, zatímco vývojový tým má sedět v Praze. Zkušenosti tak může nasávat i od svého bratra, který řídí vývoj Productboardu rovněž z Česka, zatímco byznys jeho spoluzakladatel Hubert Palán řídí ze San Franciska.

„V Česku je obrovské množství talentovaných lidí, kteří mají pro typ práce, kterou budeme dělat, skvělý potenciál, ale není tam příliš projektů, kde by šlo pracovat s tolika zajímavými datasety, jako jsou akciové trhy, a dělat globální produkt s aspirací pomoci obrovskému množství lidí,“ vysvětluje Adam Hejl svou motivaci za zřízením české pobočky.

Situaci mu teď poněkud komplikuje globální pandemie koronaviru, která mu nedovoluje z Austrálie přicestovat do České republiky, ale i tak je Adam Hejl na aktivní misi, aby k sobě do svého ambiciózního projektu našel spoluzakladatele a technologického šéfa (CTO), protože sám se bude věnovat zejména rozvoji produktu a byznysu přímo v Sydney. A rozhodně by se nebránil, kdyby šel ve stopách úspěšných českých startupů jako Productboard, který už v investicích nabral 1,5 miliardy korun, dál.

Monstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

torsus-minStory

Foto: Torsus

Torsus Praetorian je monstrózní vozidlo do každého terénu

0Zobrazit komentáře

Automobilový výrobce Torsus je v základu ukrajinská společnost s hlavním sídlem v Česku a výrobou na Slovensku. Její vozy jsou však populární nejen v Evropě, ale také v oblasti střední Afriky či Jižní Americe. Ve své výbavě je má i několik vlád včetně Spojených států, přesto jde o stroje, které jsou laické veřejnosti relativně neznámé. Na běžných silnicích totiž nejsou příliš často k vidění. Pokud na ně však přeci jen vyjedou, rozhodně mezi ostatními vozy nezapadnou.

Moc často se totiž nestává, abyste na cestách narazili na téměř tři metry vysoké monstrum, které je schopno převést raněné civilisty i po zuby ozbrojené jednotky, ochránit politické špičky nebo zprostředkovat netradiční zážitek skupině turistů. Řeč je o extrémním autobusu (minibusu, chcete-li) od Torsusu, kterého nepřekvapí v podstatě žádný terén od písečných dun až po zasněžené pláně či koryta řek.

Za značkou stojí dvojice Vachtang Džukašvili a Julia Chomičová. Zatímco Džukašvili coby člověk s mnohaletými zkušenostmi v oblasti prodeje a obchodu zaujímá post generálního ředitele, jeho pracovní i životní partnerka Julia Chomičová má na starostí vše okolo financí a strategie.

torsus13

Foto: Torsus

Aktuálně nabízená modelová paleta značky Torsus

Ještě předtím, než spolu Torsus založili, se v rámci její mateřské společnosti Pulsar Expo zaměřovali na dodávky vysoce užitkových automobilů pro nejrůznější sektory. Během osmi let postupně nabírali zkušenosti a začali si všímat poptávky po typu vozidla, který nenabízel žádný z tehdejších výrobců. Realizace myšlenky zaplnit díru na trhu následně dostala reálné obrysy i díky ozbrojenému konfliktu, který se rozhořel mezi Ukrajinou a Ruskem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V době rusko-ukrajinské války jsme si uvědomili, že některé vojenské síly mají potíže dostat se na místa, protože používají klasické autobusy. Z toho jsme pochopili, že můžeme postavit terénní autobus, který by mohl být potenciálně využit pro vojenské účely, například k eskortě civilistů z válečné oblasti,“ vysvětluje pro CzechCrunch Džukašvili.

Tak v roce 2016 vznikla pod Pulsar Expo značka Torsus, jejíž hlavní náplní se stala výroba extrémních autobusů Praetorian, které nedávno doplnily i neméně dobrodružné dodávky Terrastorm. Podle šéfa Torsusu dnes na světě neexistuje žádný jiný výrobce, který by nabízel stroje podobné těm, jež vyrábí jeho značka.

torsus2

Foto: Torsus

Vachtang Džukašvili, spoluzakladatel značky Torsus

torsus9

Foto: Torsus

Julia Chomičová, spoluzakladatelka značky Torsus

Praetorian využívá některé díly z modelu MAN TGM, zbytek je však ryzím dílem přibližně stovky zaměstnanců z řad inženýrů, designérů a dalších odborníků, které firma zaměstnává. Celkem je tento monstrózní vehikl se světlou výškou 400 milimetrů schopen najednou uvézt až 35 osob a přitom zdolávat terén plný výmolů, prudkých stoupání i vodních toků do hloubky až 70 centimetrů.

Aby byl vůz schopen prostupovat náročným terénem bez obtíží, je vybaven vznětovým přeplňovaným šestiválcem o objemu 6,9 litru a výkonu 176 kW, taktéž z produkce společnosti MAN.

Celosvětová oblíbenost

Společnost Torsus svůj vůz nabízí ve více než dvaceti konfiguracích, které jsou určeny pro širokou škálu zájemců z celého světa, jak dokazuje i zákazník z daleké Papuy-Nové Guineje. Výjimku tvoří jen Spojené státy, z důvodu jiných standardů, a ty země, které jsou na blacklistu Organizace spojených národů (OSN).

„Pokud je vozidlo ideální pro těžební průmysl v Chile, víme, že bude ideální pro jakoukoli jinou těžební oblast po celém světě, z důvodu podobných procesů a úkolů, které zde bude provádět,“ zmiňuje Džukašvili a připomíná, že každý kus je vždy něčím originální.

torsus-praetorian-car-min

Foto: Torsus

Obří autobus Torsus Praetorian na silnici rozhodně nepřehlédnete

„Každý zákazník má jedinečné požadavky. Například pokud pracují v těžebním průmyslu, základ vozu bude stejný, ale vždy existuje několik drobností, které dělají požadavek jedinečný. To je dáno lokalitou, kde je vůz provozován, i typem klienta. Mezi hlavní průmyslová odvětví, na která se zaměřujeme, patří těžební průmysl, cestovní ruch a pořádkové síly,“ přibližuje Vachtang Džukašvili zaměření Praetorianu.

„Většinu našich prodejů tvoří modely B2G (Business to Government) a B2B, přímý prodej koncovým uživatelům představuje spíše menší část obchodů,“ dodává zakladatel Torsusu. A není se čemu divit – monstrózní autobus potřebuje v garáži jen málokdo. Jeho základní cena navíc přesahuje dva miliony korun. Může být ale i daleko dražší, vše se totiž odvíjí od zmíněných požadavků zákazníka, které mohou být velmi náročné.

torsus12

Foto: Torsus

Praetorian je oblíbený například u důlních společností, které s ním dopravují dělníky do těžko přístupných míst

Mezi odběratele, na které je automobilka nejvíce hrdá, patří především OSN a vláda Spojených států amerických, které vůz dodává přes společnost Pulsar Expo. Vachtang Džukašvili je patřičně hrdý i na spolupráci se společností MAN SE.

Dodávka na tisíc způsobů

Firma k Praetorianu nedávno přidala i model Terrastorm, tedy neméně nebojácnou dodávku, kterou lze proměnit do nesčetných podob. Ve svém základu se jedná o model Crafter od Volkswagenu s pohonem na všechna čtyři kola a nabídkou motorizací o výkonu 103 či 130 kW, které jsou párovány s manuální šestistupňovou či automatickou osmistupňovou převodovkou.

Že je i Terrastorm vozidlem určeným do nepohody, prozrazuje nejen světlá výška 290 milimetrů, ale také masivní přední nárazník s navijákem na přídi. Podobných vychytávek ovšem může mít automobil celou řadu. Například verze Empty Shell je dokonalým vozidlem pro úpravy typu Overlander, lze jí předělat na laboratoř či mobilní dílnu.

torsus8

Foto: Torsus

Podobně jako větší bratr Praetorian je i Terrastrom ideálním vozem do nepohody

Torsus nabízí Terrastorm také v čistě nákladní verzi nebo jako vybavenou ambulanci. Možností je ale daleko víc. „Pokud k nám zákazník přijde se zvláštním požadavkem, budeme společně pracovat na vytvoření toho nejlepšího vozidla, jaké si bude přát,“ říká Džukašvili. Cena Terrastormu začíná na částce přibližně 1,5 milionu korun. Ovšem podobně jako u Praetoriana může být i zde cenovka na základě specifických požadavků daleko vyšší.

Výrobce unikátních vozidel obřích rozměrů si však od modelu slibuje daleko výraznější prodeje než u svého autobusu, činící až stovky kusů ročně. Proto nyní zkoumá i možnosti začlenění elektrických pohonných jednotek do svých automobilů, aby dokázaly vyhovět i těm nejpřísnějším požadavkům v otázce ochrany životního prostředí.

bionicka-vize

Přečtěte si takéBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomýmBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomým

To může automobilce pomoci v plnění jejího cíle prosadit se na trhu s užitkovými automobily a vymanit se ze škatulky výrobce vozů pro speciální účely. „Věříme, že tato vozidla by neměla být určena pouze pro pracovní nebo rekreační účely. Proč nemohou být obojím? Vozidlo, které zvládne práci od pondělí do pátku, se může o víkendu postarat o příjemné rodinné kempování,“ nastiňuje Vachtang Džukašvili univerzálnost, jakou by měly jeho vozy časem nabízet.

Pracujeme na tom, aby se Torsus stal mezinárodně uznávanou značkou díky přítomnosti v nejrůznějších částech světa a celé řadě průmyslových odvětví,“ dodává šéf značky.

torsus6

Foto: Torsus

Terrastorm je nabízen i jako ambulance

torsus5

Foto: Torsus

Doručovací služby se díky Torsusu mohou dostat i na ta nejodlehlejší místa