Česká stopa vepsaná do písku. Lasvit v Abú Dhabí zavěsil obří křišťálové pero, které kreslí na přání
Obrovské těleso pohybující se tam a zase zpět v nepředvídatelných pohybech. Přesně takový pohled se naskytne návštěvníkům vstupujícím do zdravotnického zařízení Burjeel Medical City v Abú Dhabí. Jeho realizaci má na svědomí český výrobce Lasvit, jehož designérka Wanda Valihrachová navrhla celý světelný objekt jako obří pero, které je schopné svým hrotem nakreslit do prostoru pod sebou předem zvolený obrazec.
Burjeel Medical City je luxusní zdravotnické zařízení společnosti VPS Healthcare a jeden z nejvýznamnějších zdravotnických komplexů v regionu Abú Dhabí, hlavního města Spojených arabských emirátů. Jeho výjimečnost nově podtrhuje obří světelná instalace s názvem Art Therapy, která může připomínat i kyvadlo.
Jedná se o výsledek práce společnosti Lasvit se sídlem v Novém Boru na severu Čech, kterou vede Leon Jakimič a specializuje se na výrobu designových světelných instalací ze skla. Ta vytvořená pro Burjeel Medical City dosahuje výšky 16 metrů, váží téměř 620 kilogramů a je z kovu a křišťálu, přičemž mimo osvětlení nabízí řadu dalších funkcí.
Podle Terezy Medřické, projektové manažerky společnosti Lasvit, se jedná o klíčovou dekorací celého interiéru nemocnice, která má za úkol navodit příjemnou a uklidňující atmosféru. Činí tak pomocí světla a odlesků i použitých materiálů, díky kterým je pohled na obří objekt pohybující se ze strany na stranu skutečným zážitkem. Ten navíc funguje i jako určitá forma terapie.
Hrot plastiky se totiž jemně dotýká plochy pod sebou, která je tvořená pískem. Do něj je schopen „nakreslit“ obrazce zvolené prostřednictvím komunikačního zařízení. „Jedná se o dotykový panel, který je instalován v atriu nemocnice. Ten je zapuštěný do zdi, v blízkosti samotné plastiky,“ upřesňuje Tereza Medřická.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„První návrhy vedly směrem, že by bylo možné, aby návštěvníci a klienti mohli sami nakreslit obrazce do tabletu a naše instalace Art Therapy by obrazec nakreslila. Nicméně později jsme se s klientem shodli na tom, že takovou míru volnosti s ohledem na bezpečný a plynulý chod plastiky s minimem údržby v tuto chvíli neumožníme,“ vysvětluje vývoj instalace Medřická.
Aktuálně je tak nadefinováno několik tematických kreseb skrze na míru šitý software, který komunikuje s objektem. Kresby mohou návštěvníci libovolně spouštět, mazat či zastavovat. Doba kresby jednoho takového obrazce přitom závisí na jeho složitosti. Může se jednat o desítky minut, ale také o hodiny.
Vše se odvíjí od množství zastávek, souslednosti kresby, počtu detailů a tak dále. V momentě, kdy je obrazec dokončen, nebo je instalaci dán příkaz nakreslit obrazec nový, dojde k aktivaci automatického mazání, které uhlazením písku připraví čistou plochu.
Design díla má na svědomí designérka Lasvitu Wanda Valihrachová, která je přímo autorkou nápadu na onu schopnost kreslení do písku. Na realizaci projektu spolupracovala s řadou svých kolegů z různých odvětví celé společnosti, přičemž realizace zabrala dva roky.
„Wanda Valihrachová navrhla instalaci tak, aby zapadala do celkového designu budovy. Architektura budovy včetně interiéru se řídí zásadami designu Blízkého východu. Všechny tyto prvky by klientům a návštěvníkům měly navodit pocit blízkosti domova a klidu,“ doplňuje pro CzechCrunch Tomáš Kolder, PR manažer Lasvitu, který nechce zveřejňovat částku, za kterou byla zakázka realizována.
V minulém roce každopádně Lasvit přesáhl obrat jedné miliardy korun, přičemž dopady pandemie koronaviru podle svého PR manažera příliš nepocítil. Odpadly totiž náklady za výstavy a cestování a některé segmenty jako rezidenční projekty a kolekce dokonce rostly. „Lidé a naši zákazníci se rozhodli zvelebit si své domy a byty, protože mnohem častěji pracují z domova,“ vysvětluje Kolder.
Před Lasvitem, který během roku v průměru realizuje zhruba 300 projektů, letos stojí několik dalších skutečně velkých instalací. V současné době se realizuje instalace pro kasino v Macau, která by taktéž měla mít interaktivní funkce. Další velká instalace by měla proběhnout v Assima Mall v Kuvajtu. A obdivovat práci sklářů ze severu bude možné také ve vstupním foyer v kancelářských prostorách Bořislavky.