Česká televize přivádí internetové iVysílání do nové doby. Některé pořady bude poprvé vysílat jen online

Iva BrejlováIva Brejlová

ivysilani2021

Foto: ČT

Česká televize spustí novou podobu iVysílání

0Zobrazit komentáře

O roky předběhla Netflix – tedy co se týče doby, kdy vstoupila s pořady do online prostoru. Česká televize v něm svoje iVysílání provozuje od přelomu milénia, zatímco celosvětová internetová služba tehdy ještě posílala DVD poštou. Ta se streamováním začala až v roce 2007. V podobné době tuzemská televize překopala jádro iVysílání, ale od té doby ho nezměnila. Teď prý vstupuje do nového internetového ekosystému. Svou online platformu kompletně mění. A s tím i svůj přístup: nabízí rovnou i pořady výhradně pro web.

Je to pro nás skvělá příležitost, jak přinést zajímavý obsah i mladším nebo úžeji zaměřeným diváckým skupinám, jak si vyzkoušet nové formáty a technologie nebo jak zapojit tvůrce, se kterými jsme třeba doposud nespolupracovali,“ popisuje generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Pořady výhradně pro internetové vysílání budou české i zahraniční. Ještě v prosinci televize zveřejní kanadské fantasy Dům plný strachu a německo-italský film Momo natočený podle předlohy Michaela Endeho, autora románu Nekonečný příběh nebo dánskou dokumentární série Jsme svoji mapující první rok manželství páru narozeného s Downovým syndromem.

Dvořák zmiňuje, že tak už před Vánocemi ČT nabízí alternativu k televiznímu programu. S dalšími změnami se navíc online prostor má pro diváky stát atraktivnější: jde především o přehlednější katalog a členění dle žánrů. Změny jsou viditelné ode dneška, ale mají se objevovat až do konce příštího roku.

Miliony nakoupených pořadů v Česku

Televize s posílením internetové platformy následuje obě velké komerční skupiny – Novu a Primu, které v online prostoru zpřístupňují některé pořady ještě před jejich vysíláním v televizi, umožňují lidem při sledování vrátit se na začátek, případně na web některé pořady přesouvají celé.

Platforma Novy Voyo funguje na bázi předplatného, iPrima si zas nechává platit za zhlížení pořadů bez reklam, případně v předstihu před klasickým vysíláním. A k tomu poskytuje servis videopůjčovny, kdy si lidé platí za jednotlivé tituly, ke kterým mají přístup ještě před jejich televizní premiérou.

Produkce speciálně pro internet je tu znatelná. „Záměrem je nabízet každý rok až dvacet takových formátů natočených výhradně pro Voyo,“ uvedla Nova pro CzechCrunch.  Dřív než v televizi se tu objeví všechny programové pilíře typu Ulice či MasterChef. Do tvorby speciálně pro internet zahrnuje mimo jiné společnost Bionaut producenta Vratislava Šlajera, držitele Českého lva a Emmy.

Všechny televize do digitální oblasti upínají síly stále výrazněji a jejich týmy pro internetové projekty čítají desítky lidí. Do onlinu už vložily tisíce titulů i hodin. Z druhé strany se jim ovšem znatelně vrací zájem. Nova bez bližších podrobností zmiňuje, že co se týče počtu předplatitelů, už v září dosáhla cílů stanovených pro celý letošek. A Prima hlásí, že jen letos už napočítala přes 1,5 milionu nákupních transakcí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Česká televize je v online prostoru výrazně dál. Nejen co se týče porovnání s Novou, Primou i Netflixem. První verzi iVysílání spustila v době, kdy v Česku ještě neexistoval YouTube ani Facebook. Za tu dobu tak stihla vybudovat archiv 95 tisíc hodin pořadů, některých i s historickou hodnotou. Ale to, že jádro jejích technologií doteď bylo tak staré, ji zbrzdilo.

„Internetová distribuce televizního obsahu je přitom trend, který vyžaduje moderní a flexibilní přístup,“ uvědomuje si Dvořák, který inovaci internetové platformy sliboval už několik let. „Spuštěním nové generace iVysílání se odkláníme od původního technologického monolitu k nové komplexní architektuře skládající se z ekosystému desítek různých mikroslužeb, které budou řešit účinně konkrétní menší úlohy,“ přibližuje Marek Doležal, výkonný ředitel ČT pro nová média.

Kromě toho má platforma sledovat trendy veřejnoprávních televizí v Evropě, třeba takzvanou kuraci obsahu. „Tedy editorské seskupování a doporučování pro různé zájmové skupiny uživatelů,“ dodává ředitel divize Vývoj a nová média Jan Maxa.

Web je vedle toho uzpůsobený pro lidi s různými typy smyslového znevýhodnění, tedy pro nevidomé či slabozraké. Po první fázi změn budou v příštím roce následovat aplikace pro mobily a platformy chytrých televizorů. Nebo nové možnosti uživatelských účtů, aby si iVysílání přizpůsobili lidé podle svých preferencí.

Hoří, má Jinx. Seriál ze světa League of Legends rozdělal požár v Praze, pak pohltil celý Netflix

Filip HouskaFilip Houska

arcane

Foto: Playzone / Netflix

Hořící Malostranská věž při příchodu seriálu Arcane do Česka

0Zobrazit komentáře

Někteří kolemjdoucí se doopravdy snažili zavolat hasiče. A není divu, vždyť začátkem listopadu na vlastní oči viděli, jak z několika historických budov v Praze stoupá dým. Na rozdíl od běžného požáru byl ale tento dým růžový, což nebývá zvykem. Záhy se taky ukázalo, že šlo světlenou show, která vítala příchod jednoho z nejzajímavějších seriálů, který kdy dorazil na Netflix – Arcane. A Česko patří mezi země, kde má novinka nad očekávání obří úspěch.

Zítra to bude přesně měsíc, co Netflix vypustil první tři epizody seriálu inspirovaného slavnou multiplayerovou hrou League of Legends, na jehož příchod fanoušci čekali minimálně od letošního května. V úvodních dílech divákům naservíroval rozmanitý svět zvaný Runeterra, ve kterém se to hemží darebáky, partičkami pochybných existencí a také šampiony známými ze samotné hry.

Hlavní děj se odehrává ve dvou městech – bohaté metropoli Piltover a chudém, výpary zahaleném městečku Zaun. A byť mezi nimi nikdy nevládlo čiré nepřátelství, vzhledem k různým sociálním vrstvám a politice se vzájemné vztahy postupně vyostřují až do momentu, kdy vypukne otevřená válka. V ní je nejviditelnější hrdinka Jinx, jedna z klíčových postav celého seriálu.

Právě ta spolu se svou sestrou Vi a dalšími šampiony vtahuje diváky do chytře zpracovaného děje. Vedle příběhu Arcane vyniká ale i svým zpracováním. Díky tomu, že je série o devíti dílech laděna do steampunkové atmosféry s poutavými animacemi a postupnými zpomalenými přechody, zabaví i ty, kteří o League of Legends nic neví.

I proto se videoherní společnost Riot Games, která stojí za původní hrou a iniciovala i vznik seriálu, soustředila na to, jak Arcane mezi diváky uvede. Lákání v průběhu několika měsíců před vydáním bylo samozřejmé, podle vkusu studia to nicméně nestačilo. Riot Games totiž moc dobře ví, jakým fenoménem hra League of Legends, kterou si měsíčně pustí alespoň sto milionů hráčů, je. Proto jednotlivým trhům vnukla myšlenku guerilla marketingu.

Jak se debut Arcane na Netflixu blížil, začaly se objevovat drobné střípky, který na příchod lákaly. Například v populárních hrách Fortnite a PUBG se objevily konkrétní postavičky z League of Legends, a to v rámci speciálního festivalu, během kterého se hráči mohli těšit na řadu akcí a odměn. Následně se na nejvyšší budově světa Burdž Chalífa v Dubaji promítl trailer. A pak začalo hořet.

Praha v plamenech

Silnou reklamní kampaň mělo Arcane také v hlavním městě České republiky, do kterého pomyslně vtrhla Jinx. Právě ta začátkem listopadu „zapálila“ několik ikonických pražských budov, jmenovitě Malostranskou věž u Karlova mostu, Staroměstskou věž, kostel svatého Mikuláše, Staroměstskou radnici, Jindřišskou věž, Prašnou bránu a Novomlýnskou vodárenskou věž.

Ve skutečnosti věže nehořely, pouze se z nich pomocí světelných efektů valil růžový dům. „Použili jsme filmovou techniku, kdy do šedé mlhy svítíte růžovým světlem. Celkem to byly tři noci a vždy to trvalo půl hodiny. Původní idea byla, že se bude mlha šířit městem u země. Ale to bylo nerealizovatelné,“ řekl pro deník E15 Ivan Soukup, kreativní ředitel agentury DDB FTW, která měla kampaň na starosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příchod seriálu vizuálně doprovázela i poutavá malba sester Vi a Jinx, která se objevila v pražských Vysočanech poblíž nákupního centra Galerie Harfa. I to byl jeden z plánů Riot Games, přesný mustr ale vývojáři neměli a konkrétní podobu výsledného díla nechali vývojáři League of Legends na lokálních umělcích, kteří si mohli zvolit, jak zadání pojmou.

Haló se udělalo také ve staré čističce odpadních vod v pražské části Bubeneč, kde byl uspořádán „večírek“ pojatý jako výprava do zaplivaného podměstí Zaun. „Dělat kampaň na něco, co jsme neviděli, byla velká výzva. Nakonec nás Riot Games navedli, ať je to špinavé a industriální podměstí. Čistička v Bubenči pak byla favoritem,“ doplňuje Soukup.

Celá kampaň byla podle všeho finančně nad poměry jiných reklamních kampaní v Česku, přesnou částku ale agentura nechtěla komentovat. Je však reálné, že se pohybovala v řádech jednotek milionů korun. Nabízí se proto otázka, proč Riot Games chtěli zrovna Prahu coby součást své obrovské akce k Arcane. Jak se ukázalo později, měli velmi dobrý odhad.

Arcane se totiž už třetím týdnem drží na prvním místě, co se obliby seriálů u českých diváků na Netflixu týče. A mezi tuzemskými sledujícími převažují vesměs pozitivní reakce – i proto má na filmové databázi ČSFD seriál hodnocení 93 % a je čtvrtým nejlepším seriálem na platformě. Zajímavá čísla nabízí i server Flixpatrol, kde je vidět srovnání s ostatními zeměmi – i tam patří Češi ve sledování Arcane ke špičce.

Arcane se za uplynulé týdny stal celosvětový fenomén a lze očekávat, že bude mediální humbuk okolo celého něj pokračovat také s další sérií. Riot Games totiž oficiálně potvrdili, že druhá sezóna Arcane přijde, byť se zatím neví kdy.