Česká televize slaví sedmdesát. A také 35 let teletextu s půl milionem čtenářů. Starších, ale i manažerů
„Naším nejčastějším čtenářem je muž středního až vyššího věku se zájmem o sport,“ říká Karel Tinl, šéfredaktor online zpravodajství ČT.
Prvního května roku 1953 mohli majitelé prvních televizorů v tehdejším Československu poprvé naladit domácí televizní vysílání. Veřejnoprávní stanice krásné kulatiny mocně připomíná, tak nebudeme zbytečně opakovat už několikrát řečené. Podíváme se raději na jiné narozeniny – přesně poloviční. Zůstaneme na obrazovce České televize, ale místo hýbajících se obrázků a mluvících hlav se podíváme na písmenka.
„Česká televize, dříve pod značkou Československá, se za sedmdesát let existence stala pevnou součástí života celé řady generací. S milníkem, který si připomínáme, vnímám současně také zodpovědnost a odhodlání i nadále posouvat Českou televizi kupředu,“ prohlásil generální ředitel České televize Petr Dvořák u příležitosti velkolepého výročí.
Připomínek prvního – tehdy ještě zkušebního, to plně pravidelné přišlo o rok později – vysílání z května 1953 je na obrazovkách i na internetu spousta. Ale kromě České televize jako takové dnes slaví i jeden její konkrétní projekt, se kterým si však posouvání kupředu nejspíš úplně nespojíte. Teletext!
Kdepak všechny ty internety. Když jste od 1. května roku 1988 chtěli zjistit aktuální informace, zmáčkli jste tlačítko na ovladači a vyvolali na televizoru jednoduchou stránku plnou písmenek. Je až k nevíře, že to můžete udělat i dnes, pětatřicet let po československé teletextové premiéře. A kdo se s teletextem na vlastní oči neseznámil, možná zaregistroval, že ho jako významný zdroj informací využíval i bývalý prezident Miloš Zeman. Inu, i to možná o dnešním postavení teletextu leccos napoví.
Zajímavou skupinou čtenářů jsou manažeři, kteří řeší vlastně to samé jako senioři.
Ba ne, to bychom času odolávající technologii tak trochu křivdili. Vždyť i dnes teletext (pro ty opravdu mladé čtenáře – textové zpravodajství na obrazovce TV) používá nezanedbatelné množství lidí. „Televizní verzi sleduje pravidelně každý měsíc více než půl milionu diváků,“ říká pro CzechCrunch Karel Tinl, šéfredaktor online zpravodajství České televize. A připomíná, že teletext už dlouho není pouze onou postarší záležitostí s kostičkovaným písmem: „Je sice primárně vyhledávaný zejména v televizorech, šíří se ale i na webu a v aplikaci HbbTV.“
Internetová verze spolu s obsahem na HbbTV dají měsíčně dohromady dalších zhruba sto tisíc čtenářů. Nicméně jak Tinl upozorňuje, statistiky nelze jednoduše sečíst. Napříč kanály, kterými se teletext šíří, může docházet k překryvu. Nicméně ačkoliv více než pět set tisíc čtenářů není žádné malé číslo, skutečnost je taková, že teletext přece jen už není na vrcholu zájmu diváků. „Nejvíce uživatelů měl kolem roku 2006, více než dva miliony. Od té doby a s nástupem internetu zájem o něj logicky poklesl,“ říká Tinl.
To může na první pohled vypadat jako značný propad, jenže sedmnáct let je dlouhá doba. A ve skutečnosti teletext v poslední době nezažívá žádný sešup. „Televizní teletext vykazuje nepatrně klesající trend. Avšak u HbbTV je tomu naopak. Propady televizní verze jsou navíc v porovnání s minulostí zanedbatelné a v některých měsících je dokáže kompenzovat právě zisk na webu a HbbTV,“ uvádí šéf online zpravodajství.