České Credo Ventures má pro startupy nový fond a 1,8 miliardy korun. Už v něm nebude Kiska

Credo Ventures představilo svůj čtvrtý fond i personální změny. Nadále se bude zaměřovat na rané fáze startupů v našem regionu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ondrej-bartos-boxedInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Bartoš, partner v Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Vybudoval si pověst jednoho z nejlepších investičních fondů podporujících startupy v našem regionu, nyní české Credo Ventures vstupuje do nové éry. Oznámilo otevření již čtvrtého fondu, v němž má k dispozici celkem 75 milionů eur (1,8 miliardy korun) na investice do inovativních firem v raných fázích vývoje. Prostředky získal také od několika zvučných jmen nejen regionální technologické scény. A zároveň představil změny ve svém vedení, kde po letech končí například syn bývalého slovenského prezidenta Andrej Kiska mladší.

Do čtvrtého fondu peníze vložilo několik individuálních investorů včetně zakladatelů Avastu Pavla Baudiše a Eduarda Kučery, Huberta Palána z Productboardu, Tomáše Čupra z Rohlíku, partnerů fondu Pale Fire Capital či zakladatelů UiPath. Přidali se také institucionální investoři jako podfond RSJ Tech Libora Winklera, skupina Aternus zakladatelů firmy Walmark nebo globálně známé fondy Atomico, Sequoia Capital a Cendana Capital.

Zajímavostí přitom je, že více než deset procent celkové částky do fondu vložili samotní partneři, tržní standard se přitom pohybuje na úrovni něco pod dvěma procenty. „Fondu velmi věříme. Vidíme, že v našem regionu je pořád hodně potenciálu,“ komentuje pro CzechCrunch rozhodnutí spoluzakladatel a jeden partnerů Creda Ondřej Bartoš.

Od roku 2011 Credo vybudovalo portfolio o celkem 76 startupech, mezi které patří i dva jednorožci, jak se označují startupy s valuací vyšší než jedna miliarda dolarů. Před vstupem na burzu jim byl původem rumunský UiPath, což byla pro Credo nejúspěšnější investice, a aktuálně nejhodnotnější startup českých zakladatelů Productboard. Mezi další velká jména pak patří německý Pricefx, české ResistantAI, Deepnote, Manta nebo Better Stack.

andrej

Foto: Archiv AK

Andrej Kiska

Aktuálně Credo pečuje o aktiva v celkové výši 250 milionů eur, tedy přes 6,1 miliardy korun. Svůj první fond ve výši 18 milionů eur otevíral v roce 2010, ve druhém z roku 2015 pak od investorů získal 53 milionů eur. S třetím z roku 2019 dosáhl na objem bezmála 100 milionů eur, současný čtvrtý se 75 miliony eur je tak o čtvrtinu nižší.

Na otázku, jestli tento pokles souvisí s děním na globálních trzích, kde klesá investiční aktivita i valuace startupů, nebo jde o strategické rozhodnutí, odpovídá Bartoš jednoznačně: „Fond jsme si začali kreslit koncem loňska, kdy byly časy ještě veselé. Od začátku jsme ale věděli, že nechceme pokračovat v růstu objemu fondů. Naopak jsme si říkali, že stomilionový třetí fond byl o něco větší, než měl být.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozhodnutí nezvyšovat objem prostředků souvisí také s tím, že i nadále se chce Credo zaměřovat hlavně na startupy ve fázích pre-seedu (investice od 100 tisíc eur) po série A (do pěti milionů eur) ze střední a východní Evropy, případně na firmy zakladatelů původem z našeho regionu působících jinde ve světě. Pokud by vysbíral více peněz, musel by expandovat na nové trhy nebo do větších kol.

Co se však Credu nyní mění, je složení partnerů fondu. Z dosavadní čtveřice odchází Vladislav Jež a Andrej Kiska, kteří se přesouvají do poradní role, kdy budou nadále pomáhat budovat portfoliové startupy. Jež se plánuje více věnovat své rodině, naopak Kiska chce naplnit svůj dlouhodobější sen a zkusit vybudovat vlastní startup.

Ostatní dva původní partnery, Ondřeje Bartoše a Jana Habermanna, kteří poprvé formulovali vizi Creda již v roce 2009, doplní tři noví zástupci. Guillaume Fournier se do fondu vrací po dvou letech, které strávil v německém Pricefx, Maciej Gnutek přichází po štaci v Innovation Nest, aby posílil polskou stopu fondu. Pětici dotvoří Karolina Mrozkova s dlouholetými zkušenostmi z několika venture kapitálových fondů ve Spojených státech, která se nyní přestěhovala do Evropy.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Propojí aplikace ve zlomku vteřiny. Pražský startup teď na své velké cíle nabral 65 milionů

To, co dosud museli vývojáři pracně vyhledávat, porovnávat a implementovat, v Superface umí na třech řádkách kódu. Ušetří při vývoji každé aplikace.

Iva BrejlováIva Brejlová

superface2

Foto: Superface

Zdeněk Němec a Radek Novotný, spoluzakladatelé startupu Superface

0Zobrazit komentáře

Aplikace mezi sebou potřebují komunikovat. A aby si rozuměly, musejí mluvit stejným jazykem. Což obvykle vyžaduje hodiny nepříliš záživné práce vývojářů s náklady i v řádech stovek tisíc dolarů. Klasicky taková aplikace mívá asi patnáct integrací, se kterými se developeři perou. Superface s nimi dokáže kouzlit a rutinní práci hodit na stroje. Už dřív do něj investoři poslali desítky milionů korun a teď ještě přihodili: v novém kole Superface získává 2,6 milionu eur. Za ně nabízí mimo jiné startupové zaklínadlo, jímž je využití umělé inteligence.

Jen samotný seznam investorů, které mladá firma zaujala, vyjde na pár řádků: je tu estonský kapitálový fond Tera Ventures v čele s lead investorem Eamonem Careyem. Pak Caesar Ventures, Quantum Angels, Startup Istanbul a andělští investoři Nicolas Mohr, Michael Vath a Siim Teller. Superface znovu podpořily fondy 42CAP a Tensor Ventures. Dohromady posílají v přepočtu 65 milionů korun.

To díky tomu, jak dokáže startup zjednodušit práci při napojení takzvaných API: rozhraní, skrze která spolu aplikace dokážou komunikovat. „Množství času, úsilí a peněz, které firmy vynakládají na vyhledávání a integraci API, je obrovské,“ říká Eamon Carey, generální partner Tera Ventures. Jedna taková integrace může vyjít na 24 tisíc korun. Ale když je náročnější, vystoupá i na statisíce.

Integrace jednoho API totiž vývojářskému týmu může zabrat i několik týdnů, kdy musí vyhledat to správné API, spojit se s jeho provozovatelem, nastudovat dokumentaci, vyvinout samotnou integraci, otestovat ji, nasadit a pak také udržovat. Často je navíc třeba všechno opakovat pro napojení na dalšího poskytovatele služeb.

Superface dokáže využít cestu, kterou některý z vývojářů už jednou prošlapal. Ultimátní vizí je vytvořit největší katalog API s automatizovaným napojením na světě. Tedy něco jako Google pro vývojáře.

superface4

Foto: Superface

Zdeněk Němec, spoluzakladatel startupu Superface

„API bude možné vyhledávat pomocí jejich účelu, na základě zvolených parametrů a jejich napojení na pár kliknutí. Vývojáři tak nebudou muset složitě vyhledávat konkrétní API v dokumentaci a provádět mnohadenní analýzy. Vedle toho však dokážeme pomoci velkým firmám interně – ty totiž mívají v integracích často chaos, který zvládneme pomocí našeho Superface napravit,“ říká Zdeněk Němec, CTO a spoluzakladatel projektu.

Do budoucna se chce Superface věnovat automatizaci integrací open API – ta bude v digitálním světě vyhledávat, napojovat a spravovat algoritmus a umělá inteligence. S tím pomůže současná databáze, jíž Superface buduje ve spojení s globální komunitou 1200 vývojářů.

Expanze na dohled

Superface založili Zdeněk Němec a Radek Novotný a i když s API cestu hledali už dřív, firma vznikla v roce 2020. O pár měsíců později získali pre-seedovou investici ve výši 1,3 milionu eur, tehdy skoro 34 milionů korun, na tuzemské poměry až netradičně vysokou částku. Investiční kolo vedl německý fond 42CAP, ke kterému se přidal tuzemský Tensor Ventures, jehož portfolio zahrnuje například společnosti Freshlabels, Tatum nebo Aireen, a také vývojářské studio Applifting, které je i mezi současnými investory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pilotní verzi Superface spustil loni a první tisícovku komunitních uživatelů slavili jeho zakladatelé na začátku letoška. V současnosti má tým startupu čtrnáct lidí, skládá se ze seniorních vývojářů specializovaných na API vývoj, integrace a design – ti se věnují veřejným API. Ale příští rok plánuje nabrat dalších až dvacet lidí.

„Aktuálně posilujeme integrační část, přičemž silnou poptávku registrujeme u pokročilých startupů. Ty mají často v roadmapě i 100 integrací API,“ vysvětluje Novotný. Nová cílová skupina jsou po investici střední a velké firmy, které si většinou nesou v oblasti integrací značný technologický dluh a předávají si ho mezi interními týmy, vysvětluje startup. Takto spolupracuje například se společností Crowd: a to znamená víc než dva miliony exekucí za týden.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.