České dráhy prodají polovinu svých jízdenek online. Na změny upozorní houkání vlaku v aplikaci

Do roku 2035 by až 75 procent cestujících mělo nakupovat jízdenky online. České dráhy se proto snaží různé funkce digitalizovat.

Eliška NováEliška Nová

City Elefant

Foto: České dráhy

Příměstské vlaky City Elefant

0Zobrazit komentáře

České dráhy jsou o pražec blíže jednadvacátému století. Během posledních dvou měsíců představil státní podnik několik novinek, které mají usnadnit cestování s jeho vlaky. Nově je tak možné uložit si jízdenku do Apple Wallet a online odbavení cestující dostanou také více informací o tom, co je čeká.

Počet lidí, kteří si koupili jízdenku online, ať už na stránkách, nebo v aplikaci Můj vlak, roste. Jízdenek Českých drah už se online prodá polovina. Pokud jde o jízdenky kupované skrze Státní jednotný tarif nebo o jízdenky na městskou dopravu, jde o čtyřicetiprocentní podíl. Národní dopravce očekává, že lidí, kteří už si nebudou kupovat fyzickou jízdenku na pokladně, bude přibývat. „Naším cílem je do roku 2025 umožnit online prodej každé druhé jízdenky a do roku 2035 pokrýt online prodejem 75 procent všech jízdenek,“ uvedl generální ředitel státního podniku Michal Krapinec. Spolu s nárůstem online cestujících se České dráhy snaží přenést do onlinového světa i další funkce.

Kdo jel někdy vlakem a zastavil se uprostřed pole, ví, že nejhorší není to čekání, ale nevědomost, co se děje. České dráhy teď slibují, že budou svoje cestující informovat mnohem lépe. Aspoň ty, co se odbavili online. „Systém nově automaticky vyhodnocuje změny jízdního řádu oproti zakoupené jízdence. Cestující tak je o změnách automaticky informován e-mailem, smskou nebo notifikací v aplikaci Můj vlak. Informace jsou cestujícím nově zasílány v předem stanovených termínech měsíc, týden, den před cestou a v den cesty,“ slibuje dopravce s tím, že aplikace Můj vlak má už víc než 1,2 milionu aktivních uživatelů.

Nejde přitom jen o upozornění, která se týkají plánovaných výluk na tratích, přijdou i ve chvíli, kdy dojde k neočekávaným problémům, například k nehodě. Aplikace v takovém případě upozorní notifikací se zvukem houkajícího vlaku. To samé uslyší cestující v případě, že má vystupovat.

Můj vlak

Foto: České dráhy

Aplikace Můj vlak

Nově systém zákazníka také přesadí, pokud už má koupenou jízdenku a dojde ke změně v řazení vlaků. O novém sedadle informuje opět e-mail, sms zpráva nebo aplikace, informace o změnách by ale měli mít také průvodčí. Firma zavedla také informace o volných sedadlech, na kterých není jízdenka.

„Při nákupu jízdenky v e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak nabízejí České dráhy u většiny dálkových vnitrostátních spojů místenku zdarma. Takových jízdenek už je polovina, těsně před odjezdem nebo u spojů, které už jsou na cestě, cestující na první pohled poznají, na která místa nejsou prodané rezervace,“ uvedl pro CzechCrunch tiskový mluvčí Český drah Lukáš Kubát. Plánek najdou cestující opět v aplikaci nebo na webu dopravce. Od listopadu platí, že lidé s online jízdenkou dostanou při větším než šedesátiminutovém zpoždění automaticky odškodnění, aniž by o něj museli žádat.

Už od května České dráhy podporují ukládání jízdenek do aplikace Apple Wallet. V budoucnu by to mělo zrovna tak fungovat i pro Google peněženku nebo pro e-shop ČD. Jízdenku dostanou uživatelé do mobilu i bez aplikace. Na stažené jízdence by měli mít přehled o nástupišti a koleji odjezdu nebo o omezení provozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Těsně před odjezdem vlaku si také lidé mohou najít o vlaku všechny potřebné informace. Například jaký typ jednotky nebo vozu přijede, kolik má místa pro přepravu kol, kočárků či vozíčkářů, kde lze najít vůz s první třídou nebo s wi-fi připojením a zásuvkami. U City Elephantů, které jezdí v Praze a ve Středočeském kraji, pak uživatel uvidí i informace o tom, zda je na spoji jen jedna nebo dvě jednotky vlaku.

Ti, kdo cestují první třídou, si nově mohou spolu s jízdenkou ve vlacích Pendolino objednat občerstvení, a to na konkrétní sedadlo a čas a za nižší cenu. Při vrácení jízdenky do patnácti minut před cestou se automaticky zruší i objednávka jídla.

A konečně dopravce také nabízí snadný přechod z plastové zákaznické karty na virtuální In Kartu. Cestující si s ní mohou snadno pořídit také slevové aplikace IN 25 nebo IN 50 za zvýhodněnou cenu. „Při přechodu stačí potvrdit osobní údaje z původní karty a převedou se také všechny aktuálně platné slevové aplikace nahrané na virtuální In Kartě prostřednictvím aplikace a může si je tu i snadno dokupovat,“ popisuje Kubát. Co však nejde, je převést do virtuální karty elektronickou peněženku na In Kartě, cestující však mohou využívat službu ČD Kredit.

Na HoppyGo najdete i Lamborghini. Službu chceme dostat i do menších měst, říká její nový šéf

Do čela carsharingové společnosti HoppyGo pro Česko a Slovensko se nově postavil Jakub Erben. S ním přichází i několik novinek.

jakub-erben-hoppygo1

Foto: HoppyGo

Jakub Erben, nový hlavní manažer služby HoppyGo pro Česko a Slovensko

0Zobrazit komentáře

HoppyGo je mezi českými carsharingovými firmami poměrně unikátním úkazem. V posledních letech se udržuje v černých číslech, což potvrzují i loňské výsledky v podobě obratu 49 milionů korun a zisku 156 tisíc korun. Služby navíc staví na „peer-to-peer“ modelu, kdy půjčené vozy nevlastní přímo HoppyGo, nýbrž běžní majitelé vozů, díky čemuž má ve vozovém parku jak Fabii, tak Lamborghini. Nyní do čela českého a slovenského zastoupení nastupuje Jakub Erben, který s ním má několik plánů.

Jakub Erben není v HoppyGo, které spadá pod mladoboleslavskou Škodu Auto, úplným nováčkem. Pro Škodovku pracoval již během vysokoškolských studií a před nástupem na pozici hlavního manažera služby pro Česko a Slovensko působil v HoppyGo jako fleet manažer. Díky tomu má hned od počátku do fungování služby vhled a mohl začít pracovat na naplnění svých vizí.

Tou hlavní je dostat službu do dalších českých měst. „Víme, že na vesnici HoppyGo nebude asi nikdy dávat smysl, auto tam má v podstatě každý. My jsme silní v Praze a Brně, jsou tu ale další města s potenciálem, ať už je to Ostrava, Olomouc, Plzeň či České Budějovice. Aby tam však mohla být poptávka místních, musí být i nabídka ze strany majitelů vozů. Na tom chceme pracovat,“ vysvětluje Erben.

Služeb HoppyGo dnes nejčastěji využívají mladí lidé, často studující právě ve velkých městech, kteří na svůj vlastní vůz prozatím nemají, případně jej ke svému životnímu stylu ani příliš nepotřebují. V ten moment je pro ně carsharing ideální cestou, jak mobilitu řešit – a HoppyGo se nabízí, pokud třeba chtějí z města odjet pryč.

Podle HoppyGo si uživatelé půjčují vůz v průměru na 3,6 dne a během jedné výpůjčky s ním najezdí okolo čtyři sta kilometrů. Takových lidí každým rokem přibývá, meziročně se počet zvýšil o dvacet dva tisíc na téměř dvě stě tisíc. S tím souvisí i růst počtu majitelů vozidel, kteří je na HoppyGo nabízí. Těch je v meziročním srovnání o třicet procent více, momentálně pak 1,6 tisíce. Zhruba devět set vozů je nabízeno v Praze, v Brně tři sta a zbytek je roztroušen na nejrůznějších místech v republice.

hoppygo-aplikace-2_22

Foto: HoppyGo

Aplikace HoppyGo

Jen za minulý rok vyplatilo HoppyGo za poskytování vozů částku 32 milionů korun, přičemž v průměru bylo každému z poskytovatelů vozu vyplaceno dvacet tisíc korun. Erben k tomuto číslu však dodává, že reálná suma je trochu jiná. „Rozlišujeme mezi majiteli vozů, kteří jsou registrovaní, ale z nějakého důvodu vůz nepůjčují, a takzvanými aktivními majiteli, kteří své vozy opravdu půjčují. Těch je asi devět set. Loni jsme jim vyplatili průměrně 45 tisíc korun na hlavu,“ dodává Erben.

Celkové obraty společnosti se za loňský rok vyšplhaly na částku 49 milionů korun, přičemž zisk činil 156 tisíc. V meziročním porovnání se jedná o propad z předloňských 56,5 milionu korun v obratu a 261 tisíc korun v zisku, i tak ovšem může být HoppyGo relativně spokojeno. Ostatní carsharingové služby působící na českém trhu se totiž ve většině případů potýkají se ztrátami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pozitivní výsledky firma očekává i letos. Letní sezóna, tedy nejsilnější období v roce, se podle Erbena rozběhla velmi dobře a počet předrezervací meziročně stoupnul o třicet pět procent. „Proto i letos očekáváme, že budeme ziskoví,“ dodává. V létě je také patrný trend prodlužování doby zapůjčeného vozu, v některých případech i na čtrnáct dní, a to kvůli dovoleným do zahraničí.

Využít k tomu navíc mohou i některé speciality. „Dnes máme v nabídce téměř všechny druhy vozů, včetně takových, jako je Audi R8 či Lamborghini Gallardo,“ vyjmenovává Erben některé z ostrých vozů, které jejich majitelé na HoppyGo nabízejí. „V nabídce máme také dva vozy Enyaqy, které půjčujeme přímo my. Je o ně velký zájem,“ doplňuje.

Jedním z důvodů je podle něj zvědavost řidičů si vůbec takový elektromobil vyzkoušet. A právě možnost vyzkoušet si prostřednictvím zápůjčky auto, které řidiče zajímá, chce Škodovka v budoucnu rozvinout do samostatné služby – a nabídnout i další novinky.

Komplexní platforma mobility

Škoda Auto Digital Lab, v rámci které se vyvíjí moderní řešení mobility a digitalizace – a pod kterou spadá i HoppyGo –, nedávno prošla rebrandigem, kdy se přejmenovala na Škoda X. Spolu s novým jménem a logem představila i řadu novinek, které se týkají mimo jiné HoppyGo. To by se mělo proměnit na komplexní platformu elektromobility. Co si pod tím ale představit?

Podle Jakub Erbena by měla platforma do budoucna sloužit jako základ, z něhož budou vznikat další kopie. Takto vzniklé aplikace pak poslouží třeba dealerům, kteří skrze ně nabídnou zákazníkům testovací jízdy i na několik dní. „To se zvlášť hodí teď, v době přechodu na elektromobilitu, kdy si zákazník chce ověřit, zda je pro něj elektroauto vhodné,“ doplňuje Erben s tím, že tuto a další novinky začne Škoda nabízet v řádech měsíců.

jakub-erben-hoppygo2

Foto: HoppyGo

Erben chce v nové funkci dostat HoppyGo do menších měst

Některé novinky by se však měly brzy objevit i v samotné aplikaci HoppyGo – a jednou z nich bude označení vozu k prodeji. Díky tomu si budou moci zákazníci na delší dobu vyhlédnuté auto zapůjčit a pokud se jim zalíbí, mohou jej rovnou koupit. Podle Erbenových slov HoppyGo zatím nemá v plánu si ze zprostředkování takového prodeje brát procenta.

LILO & STITCH

Přečtěte si takéJe Lilo & Stitch remake, co má smysl? Film porazil i Toma CruiseDávají remaky animáků od Disneyho smysl? Nový film porazil i Toma Cruise a míří k miliardě dolarů

Dalším nástrojem, který by měli uživatelé v aplikaci HoppyGo brzy nalézt, je kalkulačka, která umožní vypočítat roční náklady na provoz vozu, což se může hodit v případech, kdy si uživatelé chtějí ověřit, jestli se jim vůz vyplatí jen vlastnit, vlastnit a zároveň nabízet v rámci carsharingu, nebo vůz vůbec nevlastnit a hledat alternativy.

Mezi novinkami Erben dále vyjmenovává schvalování nových profilů pomocí umělé inteligence či novou hardwarovou jednotku určenou pro majitele vozů, s níž bude možné vůz odemknout na dálku skrze aplikaci. „Do budoucna by se nám líbil například i vznik operativního leasingu, v rámci kterého by bylo možné daný vůz i pronajímat v rámci HoppyGo,“ uzavírá Erben.