České Freelo usnadňuje týmovou spolupráci a překonalo 50 tisíc uživatelů. Teď naplno rozběhne expanzi
Vývoj během posledního roku a půl změnil pracovní návyky milionů lidí po celém světě, mnohem častější jsou například flexibilnější formáty kombinující několik dnů týdně v kanceláři střídaných s prací z domova. Nový normál fungování firem doprovází nárůst poptávky po nástrojích, jež usnadňují organizaci týmové spolupráce. Právě v této oblasti působí české Freelo, které nedávno ohlásilo překonání hranice 50 tisíc uživatelů.
„Našemu oboru se daří. Poptávka v době korony rostla, firmy se snažily jít více do onlinu. Od začátku roku 2021 již ale došlo k poklesu a ustálilo se to na číslech před pandemií. Roste však i konkurence, a to i česká. Rozpočty v Google Ads neustále navyšujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Karel Dytrych, který Freelo zakládal s Karlem Borkovcem a Janem Kuldou.
Šestiletý startup ve svém nástroji řeší zejména oblasti projektového řízení, správy úkolů a týmové komunikace online, čímž zjednodušuje spolupráci a zajišťuje přehledný tok informací. Na trhu tak konkuruje zejména zahraničním nástrojům jako je Asana, Basecamp, Wrike nebo Trello.
Freelo však aktuálně působí hlavně na českém a slovenském trhu, odkud pochází asi 90 procent jeho uživatelů. Z celkem 50 tisíc je přitom asi pětina platících, přičemž ve Freelu firmy neplatí za počet připojených lidí, ale za účet, který následně může využívat, kolik lidí chce.
„Je to naše největší konkurenční výhoda. Chceme, aby se Freelo stalo opravdovým komunikačním nástrojem napříč firmou a třeba také dodavateli. Kdyby se platilo vždy za každého uživatele, šéfové by se dost rozhodovali, zda do nástroje pozvou tolik lidí. V praxi to pak zjednodušuje komunikaci, místo e-mailů a telefonů existuje jedno místo, kde se drží všechny informace,“ vysvětluje Jan Kulda a jako nově získané reference jmenuje například CZC, Notino, Netdirect, město Ostrava, AC Sparta Praha nebo Univerzitu Pardubice.
Freelo přitom dlouhodobě roste, počet uživatelů každý rok téměř zdvojnásobuje – loni se jejich počet pohyboval na úrovni 30 tisíc, rok předtím dosahoval přibližně 14 tisíc. Denně se v nástroji vyřeší 5 500 úkolů, měsíčně napíše přes 250 tisíc komentářů a jen letos na něm lidé zaznamenali 3,3 milionu hodin práce.
Zvyšující se zájem se podepisuje také na byznysu. Tým za poslední rok vyrostl na dvojnásobek a čítá dvacet lidí, další přitom hledá. Obrat vyjádřený jako měsíční opakující se tržby (MRR) za posledních přibližně dvanáct měsíců vyrostl o 70 procent. Ukazatel ziskovosti se pohybuje kolem nuly, všechen zisk totiž zakladatelé opět investují zpět do růstu firmy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Celý tým si dvakrát ročně rozděluje část obratu a během léta jsme měli i kratší pracovní dobu, což je trochu protipól oproti zainvestovaným startupům, kde lidé žijí prací,“ popisuje Dytrych s tím, že firemní kultura Freela je hodně zaměřená také na fyzickou aktivitu, kdy si lidé mohou například tři hodiny týdně strávených sportem zapsat jako součást placené pracovní doby.
Aby startup i nadále rostl, v poslední době představil několik větších produktových novinek. Kromě redesignu webu a aplikace jde například o Freelo Drive, což je obdoba Google Drive, jež nabízí možnost sdílet složky, přidávat dokumenty z Freela nebo jiných cloudů, nad vším diskutovat a sledovat změny. Nástroj je zároveň možné integrovat přímo do Gmailu, na systémy Raynetu a zanedlouho Integromatu, které tak doplní již existující napojení na SupportBox, iDoklad, Fakturoid a další. Tím se ovšem nezastavuje.
„Do konce roku chystáme nový byznysový tarif pro velké firmy. Ty díky tomu získají větší kontrolu nad svými daty a bezpečností. Plánovaná byznys konzole umožní například vnutit dvoufaktorovou autorizaci všem lidem z týmu nebo pomocí insights analyzuje stav všech projektů,“ predikuje Dytrych. Velkým plánem Freela však aktuálně je také posílení mezinárodní pozice.
Startupu se stále více daří oslovovat klienty na Slovensku a během září plánuje spouštět lokalizace do osmi nových jazyků od estonštiny přes dánštinu a maďarštinu po španělštinu. „Do zahraničí se chceme vydat právě cestou lokalizací. Náš produkt je konkurenceschopný a je plnohodnotnou alternativou zahraničním zavedeným nástrojům,“ věří Dytrych.
„Usilujeme o to, aby naši zákazníci měli s Freelem dobrý vztah a chápali ho jako parťáka, který jim každý den v práci opravdu hodně pomáhá. Snažíme se o to, abychom nejen my, ale i naši uživatelé dosahovali velkých věcí. Chceme dominovat česko-slovenskému trhu firemních úkolů a neztratit se ani v zahraničí. Konstantně službu vylepšujeme a rozvíjíme a v tom nehodláme nic měnit. Snažíme se být vzorem udržitelné firmy, kde se lidi do práce těší,“ dodává Dytrych.