České Freelo usnadňuje týmovou spolupráci a překonalo 50 tisíc uživatelů. Teď naplno rozběhne expanzi

Peter BrejčákPeter Brejčák

freelo-karel-borkovec_karel-dytrych_jan-kulda-4-min

Foto: Freelo

Zakladatelé Freela: Karel Borkovec, Karel Dytrych a Jan Kulda

0Zobrazit komentáře

Vývoj během posledního roku a půl změnil pracovní návyky milionů lidí po celém světě, mnohem častější jsou například flexibilnější formáty kombinující několik dnů týdně v kanceláři střídaných s prací z domova. Nový normál fungování firem doprovází nárůst poptávky po nástrojích, jež usnadňují organizaci týmové spolupráce. Právě v této oblasti působí české Freelo, které nedávno ohlásilo překonání hranice 50 tisíc uživatelů.

„Našemu oboru se daří. Poptávka v době korony rostla, firmy se snažily jít více do onlinu. Od začátku roku 2021 již ale došlo k poklesu a ustálilo se to na číslech před pandemií. Roste však i konkurence, a to i česká. Rozpočty v Google Ads neustále navyšujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Karel Dytrych, který Freelo zakládal s Karlem Borkovcem a Janem Kuldou.

Šestiletý startup ve svém nástroji řeší zejména oblasti projektového řízení, správy úkolů a týmové komunikace online, čímž zjednodušuje spolupráci a zajišťuje přehledný tok informací. Na trhu tak konkuruje zejména zahraničním nástrojům jako je Asana, Basecamp, Wrike nebo Trello.

Freelo však aktuálně působí hlavně na českém a slovenském trhu, odkud pochází asi 90 procent jeho uživatelů. Z celkem 50 tisíc je přitom asi pětina platících, přičemž ve Freelu firmy neplatí za počet připojených lidí, ale za účet, který následně může využívat, kolik lidí chce.

all-karel-dytrych_jan-kulda_karel-borkovec-2-min

Foto: Freelo

Zakladatelé Freela: Karel Dytrych, Jan Kulda a Karel Borkovec

„Je to naše největší konkurenční výhoda. Chceme, aby se Freelo stalo opravdovým komunikačním nástrojem napříč firmou a třeba také dodavateli. Kdyby se platilo vždy za každého uživatele, šéfové by se dost rozhodovali, zda do nástroje pozvou tolik lidí. V praxi to pak zjednodušuje komunikaci, místo e-mailů a telefonů existuje jedno místo, kde se drží všechny informace,“ vysvětluje Jan Kulda a jako nově získané reference jmenuje například CZC, Notino, Netdirect, město Ostrava, AC Sparta Praha nebo Univerzitu Pardubice.

Freelo přitom dlouhodobě roste, počet uživatelů každý rok téměř zdvojnásobuje – loni se jejich počet pohyboval na úrovni 30 tisíc, rok předtím dosahoval přibližně 14 tisíc. Denně se v nástroji vyřeší 5 500 úkolů, měsíčně napíše přes 250 tisíc komentářů a jen letos na něm lidé zaznamenali 3,3 milionu hodin práce.

Zvyšující se zájem se podepisuje také na byznysu. Tým za poslední rok vyrostl na dvojnásobek a čítá dvacet lidí, další přitom hledá. Obrat vyjádřený jako měsíční opakující se tržby (MRR) za posledních přibližně dvanáct měsíců vyrostl o 70 procent. Ukazatel ziskovosti se pohybuje kolem nuly, všechen zisk totiž zakladatelé opět investují zpět do růstu firmy.

„Celý tým si dvakrát ročně rozděluje část obratu a během léta jsme měli i kratší pracovní dobu, což je trochu protipól oproti zainvestovaným startupům, kde lidé žijí prací,“ popisuje Dytrych s tím, že firemní kultura Freela je hodně zaměřená také na fyzickou aktivitu, kdy si lidé mohou například tři hodiny týdně strávených sportem zapsat jako součást placené pracovní doby.

Aby startup i nadále rostl, v poslední době představil několik větších produktových novinek. Kromě redesignu webu a aplikace jde například o Freelo Drive, což je obdoba Google Drive, jež nabízí možnost sdílet složky, přidávat dokumenty z Freela nebo jiných cloudů, nad vším diskutovat a sledovat změny. Nástroj je zároveň možné integrovat přímo do Gmailu, na systémy Raynetu a zanedlouho Integromatu, které tak doplní již existující napojení na SupportBox, iDoklad, Fakturoid a další. Tím se ovšem nezastavuje.

freelo

Foto: Freelo

Český týmový nástroj Freelo

„Do konce roku chystáme nový byznysový tarif pro velké firmy. Ty díky tomu získají větší kontrolu nad svými daty a bezpečností. Plánovaná byznys konzole umožní například vnutit dvoufaktorovou autorizaci všem lidem z týmu nebo pomocí insights analyzuje stav všech projektů,“ predikuje Dytrych. Velkým plánem Freela však aktuálně je také posílení mezinárodní pozice.

Startupu se stále více daří oslovovat klienty na Slovensku a během září plánuje spouštět lokalizace do osmi nových jazyků od estonštiny přes dánštinu a maďarštinu po španělštinu. „Do zahraničí se chceme vydat právě cestou lokalizací. Náš produkt je konkurenceschopný a je plnohodnotnou alternativou zahraničním zavedeným nástrojům,“ věří Dytrych.

„Usilujeme o to, aby naši zákazníci měli s Freelem dobrý vztah a chápali ho jako parťáka, který jim každý den v práci opravdu hodně pomáhá. Snažíme se o to, abychom nejen my, ale i naši uživatelé dosahovali velkých věcí. Chceme dominovat česko-slovenskému trhu firemních úkolů a neztratit se ani v zahraničí. Konstantně službu vylepšujeme a rozvíjíme a v tom nehodláme nic měnit. Snažíme se být vzorem udržitelné firmy, kde se lidi do práce těší,“ dodává Dytrych.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina