České Freelo usnadňuje týmovou spolupráci a překonalo 50 tisíc uživatelů. Teď naplno rozběhne expanzi

Peter BrejčákPeter Brejčák

freelo-karel-borkovec_karel-dytrych_jan-kulda-4-min

Foto: Freelo

Zakladatelé Freela: Karel Borkovec, Karel Dytrych a Jan Kulda

0Zobrazit komentáře

Vývoj během posledního roku a půl změnil pracovní návyky milionů lidí po celém světě, mnohem častější jsou například flexibilnější formáty kombinující několik dnů týdně v kanceláři střídaných s prací z domova. Nový normál fungování firem doprovází nárůst poptávky po nástrojích, jež usnadňují organizaci týmové spolupráce. Právě v této oblasti působí české Freelo, které nedávno ohlásilo překonání hranice 50 tisíc uživatelů.

„Našemu oboru se daří. Poptávka v době korony rostla, firmy se snažily jít více do onlinu. Od začátku roku 2021 již ale došlo k poklesu a ustálilo se to na číslech před pandemií. Roste však i konkurence, a to i česká. Rozpočty v Google Ads neustále navyšujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Karel Dytrych, který Freelo zakládal s Karlem Borkovcem a Janem Kuldou.

Šestiletý startup ve svém nástroji řeší zejména oblasti projektového řízení, správy úkolů a týmové komunikace online, čímž zjednodušuje spolupráci a zajišťuje přehledný tok informací. Na trhu tak konkuruje zejména zahraničním nástrojům jako je Asana, Basecamp, Wrike nebo Trello.

Freelo však aktuálně působí hlavně na českém a slovenském trhu, odkud pochází asi 90 procent jeho uživatelů. Z celkem 50 tisíc je přitom asi pětina platících, přičemž ve Freelu firmy neplatí za počet připojených lidí, ale za účet, který následně může využívat, kolik lidí chce.

all-karel-dytrych_jan-kulda_karel-borkovec-2-min

Foto: Freelo

Zakladatelé Freela: Karel Dytrych, Jan Kulda a Karel Borkovec

„Je to naše největší konkurenční výhoda. Chceme, aby se Freelo stalo opravdovým komunikačním nástrojem napříč firmou a třeba také dodavateli. Kdyby se platilo vždy za každého uživatele, šéfové by se dost rozhodovali, zda do nástroje pozvou tolik lidí. V praxi to pak zjednodušuje komunikaci, místo e-mailů a telefonů existuje jedno místo, kde se drží všechny informace,“ vysvětluje Jan Kulda a jako nově získané reference jmenuje například CZC, Notino, Netdirect, město Ostrava, AC Sparta Praha nebo Univerzitu Pardubice.

Freelo přitom dlouhodobě roste, počet uživatelů každý rok téměř zdvojnásobuje – loni se jejich počet pohyboval na úrovni 30 tisíc, rok předtím dosahoval přibližně 14 tisíc. Denně se v nástroji vyřeší 5 500 úkolů, měsíčně napíše přes 250 tisíc komentářů a jen letos na něm lidé zaznamenali 3,3 milionu hodin práce.

Zvyšující se zájem se podepisuje také na byznysu. Tým za poslední rok vyrostl na dvojnásobek a čítá dvacet lidí, další přitom hledá. Obrat vyjádřený jako měsíční opakující se tržby (MRR) za posledních přibližně dvanáct měsíců vyrostl o 70 procent. Ukazatel ziskovosti se pohybuje kolem nuly, všechen zisk totiž zakladatelé opět investují zpět do růstu firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Celý tým si dvakrát ročně rozděluje část obratu a během léta jsme měli i kratší pracovní dobu, což je trochu protipól oproti zainvestovaným startupům, kde lidé žijí prací,“ popisuje Dytrych s tím, že firemní kultura Freela je hodně zaměřená také na fyzickou aktivitu, kdy si lidé mohou například tři hodiny týdně strávených sportem zapsat jako součást placené pracovní doby.

Aby startup i nadále rostl, v poslední době představil několik větších produktových novinek. Kromě redesignu webu a aplikace jde například o Freelo Drive, což je obdoba Google Drive, jež nabízí možnost sdílet složky, přidávat dokumenty z Freela nebo jiných cloudů, nad vším diskutovat a sledovat změny. Nástroj je zároveň možné integrovat přímo do Gmailu, na systémy Raynetu a zanedlouho Integromatu, které tak doplní již existující napojení na SupportBox, iDoklad, Fakturoid a další. Tím se ovšem nezastavuje.

freelo

Foto: Freelo

Český týmový nástroj Freelo

„Do konce roku chystáme nový byznysový tarif pro velké firmy. Ty díky tomu získají větší kontrolu nad svými daty a bezpečností. Plánovaná byznys konzole umožní například vnutit dvoufaktorovou autorizaci všem lidem z týmu nebo pomocí insights analyzuje stav všech projektů,“ predikuje Dytrych. Velkým plánem Freela však aktuálně je také posílení mezinárodní pozice.

Startupu se stále více daří oslovovat klienty na Slovensku a během září plánuje spouštět lokalizace do osmi nových jazyků od estonštiny přes dánštinu a maďarštinu po španělštinu. „Do zahraničí se chceme vydat právě cestou lokalizací. Náš produkt je konkurenceschopný a je plnohodnotnou alternativou zahraničním zavedeným nástrojům,“ věří Dytrych.

„Usilujeme o to, aby naši zákazníci měli s Freelem dobrý vztah a chápali ho jako parťáka, který jim každý den v práci opravdu hodně pomáhá. Snažíme se o to, abychom nejen my, ale i naši uživatelé dosahovali velkých věcí. Chceme dominovat česko-slovenskému trhu firemních úkolů a neztratit se ani v zahraničí. Konstantně službu vylepšujeme a rozvíjíme a v tom nehodláme nic měnit. Snažíme se být vzorem udržitelné firmy, kde se lidi do práce těší,“ dodává Dytrych.

Pilulka investuje do českého startupu Blocks. Společně chtějí po Evropě budovat výdejní boxy pro léky

Iva BrejlováIva Brejlová

pilulka-box

Foto: Pilulka

Dostupné výdejní skříně jsou výsledkem spolupráce Pilulky a Blocks

0Zobrazit komentáře

Předešlý rok si lékárenská skupina Pilulka spolupráci s tuzemským startupem Blocks teprve zkoušela. Pracovali spolu na takzvaných Pilulka Boxech, výdejních skříních, do kterých si pro léky bez dalšího kontaktu s lidmi chodili přímo zákazníci. Nyní se obě firmy spojují.

Česká Pilulka si v elegantních výdejních skříních koupila desetiprocentní podíl, avšak kolik za něj zaplatila, nechce ani jedna ze stran komentovat. Podle spolumajitele (nejen) jedničky online lékárenství Martina Kasy lze v této oblasti využít inovace a zkušenosti z e-commerce i logistiky.

„Společně chceme ukázat ostatním velkým retailistům a logistikům cestu v automatickém výdeji zboží a zároveň zvyšovat počet Pilulka Boxů v zemích, kde působíme. Blocks jsou unikátní jak v technologickém přístupu, tak v produktovém designu. Na rozdíl od ostatních výrobců boxů, kteří jsou spíše kovovýroba,” říká Kasa.

Zatím výdejny ve spolupráci s Blocks využívají nízké jednotky procent zákazníků Pilulky. „Službu ve větší míře provozujeme teprve několik týdnů,“ vysvětluje Kateřina Schotliová, mluvčí Pilulky. „Ale ze zahraničí víme, že při optimální síti není problém takto obsluhovat až 30 procent objednávek. A to se bavíme v řádu tisíců objednávek denně do Pilulka Boxů,“ doplňuje.

pilulka_box2

Foto: Pilulka

Jednoduše působící výdejní skříně Pilulky

Zmiňovaný technologický přístup je také pro spoluzakladatele Blocks Bartoloměje Holubáře jednou z klíčových věcí, na kterou se u svých boxů od začátku soustředí. Zatímco čelní stěna skříní působí především čistě, uvnitř od začátku skrývaly desítky metrů kabelů. To zajímavé pro zákazníky je ale hlavně software.

„Čím dál častěji poskytujeme čistě naši technologickou platformu. Tedy právě software, případně v kombinaci se základní hardware elektronikou,“ říká s tím, že je tak možné použít software takzvanou plug’n’play formou v rámci boxů jakýchkoli výrobců. Platforma Blocks tak pohání i fyzická řešení třetích stran. Software a možnost ovládání na dálku zmiňoval Holubář už v našem rozhovoru jako budoucnost svých úložných boxů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vnímáme se jako softwarově designová firma. Na trhu vzniká celá řada různých fyzických řešení, ale právě software je klíčem k efektivnímu provozu celého odvětví,” doplňuje. Chytré skříně umožňují ukládat zásilky komukoliv, stačí na obrazovce vybrat příjemce nebo zadat jeho telefonní číslo. Ten v tu chvíli dostává notifikaci do aplikace, případně SMS. S nimi si může vyzvednout balíček.

Vstup Pilulky do firmy je podle Holubáře strategický. „Budeme rozšiřovat počet míst, kde si lidé budou užívat benefitů Blocks, a také inovovat produkt díky společnému know-how. Celá technologie bude svými možnostmi ještě blíže potřebám trhu a pomůže tak k unifikaci rostoucího a dosud poměrně roztříštěného odvětví. Společně kombinujeme rostoucí odvětví proptech (z anglického property technology, technologie pro nemovitosti – pozn. red.) a e-commerce.“

Auta, skříně, drony

I Pilulka se prezentuje jako technologická firma, která staví platformu nad zákaznickými službami okolo péče o zdraví. Společnost zmiňuje, že propojuje výrobce, distributory, služby, logistiku a veškeré informace, které se kolem tohoto oboru točí. S technologiemi viditelnými pro zákazníka se lidé setkají třeba v aplikaci, ve které můžou sledovat, kde přesně se právě teď pohybuje kurýr s jejich objednávkou.

Cesty k zákazníkovi hodlá zkoušet i další. „Lidé si přeji bezobslužné doručení, ideálně s nonstop přístupem. Až bude technicky a legislativně možné autonomní doručování nebo doručení drony, budeme uvažovat i o tom,“ říká Schotliová. Skupina se soustředí i na mladé podniky v oblasti eHealth. V červnu ve spolupráci se StartupYardem spustila Pilulka Lab, který má podporovat projekty v Česku i ve zbytku regionu střední a východní Evropy.

blocks_admin

Foto: Blocks

Blocks jsou prý hlavně softwarový projekt

Firma během letošního prvního pololetí utržila 1,8 miliardy korun a zaznamenala nejlepší výsledky v historii. Už předchozí rok byl přitom rekordní a od října se s jejími akciemi obchoduje na pražské burze. I Blocks rychle rostou. Objevují se hlavně v komerčních a veřejných prostorech. Aktuálně jsou instalovány vyšší desítky výdejních boxů a mezi zákazníky startupu patří mimo jiné Deloitte, Skanska, CPI, Penta Real Estate nebo třeba O2.

Firmy kvitují především to, že chytré skříně uvolňují ruce recepčním. Univerzita Karlova díky nim během pandemie pokračovala v provozu knihovny a teď říká, že bude Blocks studentům poskytovat i nadále. Boxy těží z toho, že jsou kompatibilní se všemi dopravci i e-shopy a jde je umístit uvnitř i venku. Ovšem co se týče využití pro Pilulku, zde se dbá na to, aby nebyly v exteriérech s nevhodnými teplotními podmínkami.

Vedle Holubáře je spoluzakladatelem Blocks Alex Studnička, softwarový inženýr, který programuje od svých deseti let. V roce 2012 už stihl vyhrát cenu Aplikace roku a ještě nedávno působil mimo jiné v Silicon Valley. K tomu pak v Blocks pomáhají také Lukáš Balík a Jan Jílek, kteří se věnují startupu Spaceflow.