České Precismo díky kopiím produktů ve virtuální realitě snižuje uhlíkovou stopu. Na další rozvoj získává miliony korun
Tvorba přesných digitálních kopií zboží pro použití ve virtuální realitě, což například díky využití v e-commerce mimo jiné vede ke snížení uhlíkové stopy. Takové je zaměření českého technologického startupu Precismo, který nyní získal další podporu investorů. Částku blížící se jednomu milionu eur (zhruba 25 milionů korun) do firmy vložila ostravská skupina Soulmates Ventures.
Celkem už Precismo vysbíralo 2,3 milionu eur (přibližně 58 milionů korun), přičemž předchozími investory byly fondy Koopeo Ventures a Nation 1. Nově získané prostředky chce startup využít zejména na rozvoj technologie, akvizice nových klientů v Česku i v zahraničí a zároveň na přípravu pro vstup globálního investora.
„Z finančního hlediska jsme projekt Precismo vybrali mimo jiné z důvodu očekávaného rychlého skokového nárůstu valuace již pro následující Serii A, kde budeme cílit na hodnotu v řádech vyšších desítek milionů eur,“ popisuje Jiří Kuchyňa, finanční ředitel Soulmates Ventures.
Skupina do Precisma investovala při tzv. pre-money valuaci (ohodnocení firmy před samotnou investicí) 14 milionů eur, tedy zhruba 355 milionů korun. V momentě dokončení platformy pro management datových zdrojů očekává navýšení své hodnoty přes 50 milionů eur (1,2 miliardy korun). K tomu má kromě aktuální investice přispět i zapojení startupu do akceleračního programu Soulmates Ventures.
Spoluzakladatelům Precisma Zdeňkovi Glazerovi a Mikolášovi Herskovičovi zabral jen samotný vývoj technologie tři roky, díky její pokročilosti a prvkům umělé inteligence a strojového učení ovšem dokáže vytvářet 3D obsah pro virtuální i rozšířenou realitu (VR/AR). Využití pak nachází v oblastech jako e-commerce, reklamní průmysl nebo gaming.
Technologie dokáže reálné předměty transformovat do digitální podoby rychle, v nejvyšší možné kvalitě a zároveň s co nejmenším množstvím datového toku pro VR/AR. Právě to podle investorů vede také ke snížení uhlíkové stopy, která se vzhledem k intenzitě e-commerce neustále zvyšuje. Lepší zákaznický zážitek v e-shopech by pak díky 3D modelům měl snižovat i zbytnou mobilitu lidí a zboží, čímž se zredukují emise i přepravní obalové materiály.
„Precismo z našeho pohledu propojuje dvě zásadní kritéria, a to byznysový potenciál a udržitelnost. V době stále rostoucího podílu e-commerce je zapojení aspektů udržitelnosti v tomto odvětví důležitou součástí jednotlivých platforem. Bohužel spolu s růstem prodejů je spojen i růst nadbytečných nákladů a zátěže na životní prostředí,“ říká Hynek Sochor, zakladatel a předseda představenstva Soulmates Ventures.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Finanční prostředky z nové investice chceme využít na rozšíření kapacit, marketingové a obchodní aktivity a výrazný posun ve vývoji produktu a managementu dat. Vnímáme udržitelnost jako jednu z výhod našeho produktu, a proto jsme rádi, že se lead investory současného kola stala právě skupina Soulmates Ventures,“ popisuje šéf Precisma Mikoláš Herskovič.
„Nyní jsme v procesu, kdy dokončujeme platformu pro management datových zdrojů, která nás významně posune před konkurenci, kterou už nyní překonáváme rychlostí skenování, velikostí dat a hlavně výslednou kvalitou pro VR/AR,“ věří Herskovič, jenž svůj startup připravuje na škálovatelnost řešení pro uspokojení poptávky v příštím roce. V něm si klade za cíl dosáhnout výnosy jednoho milionu eur. Na této úrovni by měl startup dosáhnout provozního zisku.
Precismo doteď působilo hlavně na českém trhu, odkud pak přirozeně expanduje do zahraničí. V otázce spolupráce konkrétní klienty moc neprozrazuje, zmiňuje však například globálního giganta Procter & Gamble.
„Největší přínos ale doručuje Precismo v e-commerce, které chceme prostřednictvím naši AR/VR technologie globálně změnit. Naše první výsledky poukazují na významné zvýšení retence zákazníků a konverze. Dalším významným prvkem celé naší platformy je snížení vratkovosti a redukce CO2. Ověřili jsme si dopad VR/AR platformy Precismo na udržitelnější e-commerce,“ popisuje Herskovič.
„Právě rozvoj obchodních aktivit a škálování řešení Precisma na globální trh VR/AR e-commerce je hlavním společným cílem, který s největší pravděpodobností vyústí ve vstup dalšího významného strategického partnera,“ uzavírá Sochor.