České skláře ukázal Google jako první. Jejich sochy jsou tak v detektivce Glass Onion na Netflixu
Očekávané pokračování filmu Na nože představuje vedle Daniela Craiga i spoustu skla. Podstatnou část z něj dodala česká firma Pačinek Glass.
V novém filmu Netflixu hraje jednu z hlavních rolí české sklo
Někdy ke štěstí jednoduše stačí, aby vaše jméno Google vyplivl jako první. Přesně tak se začal psát příběh očekávaného hitu Netflixu a českého skla. Firma z Kunratic u Cvikova dodávala sklo pro pokračování úspěšné satirické detektivky Na nože, tentokrát s podtitulem Glass Onion. Vedle Daniela Craiga jsou v ní tak k vidění i výrobky od Pačinek Glass.
Když britská producentka dostala úkol najít na celém světě sklárnu, která by nejlépe dokázala zhmotnit rekvizity do filmu, zadala do vyhledávače to, co ve světě znají: české sklo. „Podle toho, co říkala, jí jako první vyskočila právě firma Pačinek Glass. Jednoho červencového rána mi zavolala a zeptala se, jestli bychom pro natáčení filmu mohli vytvořit skleněné dekorace. Řekl jsem, že ano. Poté následoval velice rychlý sled událostí, který vedl k celému unikátnímu projektu,“ popisuje pro CzechCrunch umělecký manažer David Sobotka.
Filmaři měli na začátku svoje předměty zhmotněné obrazově, ale i do 3D modelů. Sklářská společnost však zprvu obdržela pouze vizualizace. Když ve firmě řekli, že by něco takového zvládli, sedla producentka na letadlo a s sebou vzala také filmového uměleckého designéra Johna Dextera. Na místě pak náhodně vybrali jednu realizaci a dívali se, jak ji sám Jiří Pačinek tvoří. Když bylo hotovo, usoudili, že našli přesně to, co chtěli.
Vzniklo tak dvacet plastik, pak dalších pětadvacet a nakonec ještě patnáct. „Každý kus je skutečný originál, žádný se nevyráběl dvakrát, vše takzvaně na první dobrou,“ popisuje Sobotka. Jednotlivé plastiky byly velké, některé měřily na výšku až metr. Řada z nich vážila třicet kilo.
„To je pro naši technologii ručního tvarování a foukání skutečně už dost limitující. Musíte si představit, že například velká hlava psa s límcem, která vážila až ke třiceti kilům, se na sklářské píšťale tvořila zhruba čtyři hodiny,“ popisuje Sobotka.
Zakázku vyráběli v Kunraticích, kde se zaměřují na hutní ručně tvarované a foukané sklo, čtyři týdny. Tolik jim na ni filmaři dali. Pak plastiky putovaly do filmových studií v Chorvatsku, kde je sám Dexter instaloval na mramorové a kovové sokly.
„Byl to jeden z nejnáročnějších projektů, na kterých jsem měl za víc než třicet let v oboru umělecké produkce skla možnost pracovat. A to ve všech směrech – od přípravy výroby, supervize na huti, dokončování objektů na brusírnách, lepení… po speciální balení, fotodokumentaci, logistiku, smlouvy a mnohé další,“ říká Sobotka.