České startupy jako Livesport či Prusa Research už jsou světoví lídři. Další převrat budou biotechnologie, říká partner Deloitte
Jiří Sauer ze společnosti Deloitte
Startupový trh je v Česku velmi aktivní a různorodý, což potvrzuje celá řada firem, kterým se za poslední roky podařilo masivně vyrůst a definovat své pozice v konkrétních odvětvích. Ať už jde o Rohlik.cz, Livesport, Twisto nebo třeba Prusa Research. A existuje pro to několik důvodů.
Na aktuální stav tuzemského startupového světa se zaměřil ve svém komentáři Jiří Sauer, partner v oddělení Audit & Assurance českého zastoupení společnosti Deloitte. Mimo jiné je i lokálním lídrem soutěže Deloitte Technology Fast 50, která každoročně oceňuje nejrychleji rostoucí technologické firmy.
Do soutěže Deloitte Technology Fast 50, které je CzechCrunch mediálním partnerem, se můžete registrovat i vy, a to do 31. srpna. Více informací naleznete zde.
***
Startupový trh v České republice je velmi aktivní a různorodý, přičemž jeho dosavadní vývoj jde rozdělit do tří zásadních fází. V té první české společnosti nabízely především zahraničním zákazníkům programátorské a IT služby. Nedocházelo ve větší míře k realizaci vlastních projektů a firmy potřebné know-how teprve získávaly.
Ve druhé fázi, po získání zkušeností, pak české společnosti přistoupily k adaptaci světově osvědčených konceptů pro český a středoevropský trh. Zahraniční expanze, pokud vůbec, probíhala na Slovensko, do Polska a dále směrem přes Maďarsko na Balkán.
A konečně ve třetí fázi, ve které se aktuálně nacházíme, české firmy dokážou plně konkurovat zahraničním společnostem, udávat trendy v daných oborech a netají se globálními ambicemi. Skvělými příklady dokumentujícími vyspělost místního trhu jsou globální lídři Prusa Research, Kiwi.com, Mews, Livesport, případně skvěle rozjetý Rohlík, Zásilkovna nebo dravé DoDo.
Pro dobré nápady je však třeba mít velké hřiště. Bohužel nezměníme, že český trh ani po zahrnutí jazykově a kulturně spřízněného Slovenska neposkytne českým společnostem o mnoho více než 15 milionů potenciálních zákazníků. Od samého začátku tak české firmy musí zvažovat a připravovat se na vstup do zahraničí.
Jednotný evropský trh je v tomto směru skvělý a poskytuje s rozumnými náklady na vstup přístup k obrovskému počtu zákazníků, nicméně v technologiích stále platí, že klíčem k úspěchu je zvládnutí vstupu do Velké Británie a především do Spojených států.
Podle mého názoru je třeba se posunout v hodnocení nároků na vlastní produkt a službu ve smyslu, jestli má šanci uspět právě v Británii, respektive ve Spojených státech. Co stačí ve střední Evropě, případně v Evropské unii, může v USA nebo Velké Británii už být vyřešeno, či dokonce překonáno.
Šikovné české ručičky
Výčet zajímavých a především úspěšných nápadů z České republiky je přitom velmi pestrý a kopíruje růst, kterým si český trh prošel. S ohledem na dosavadní vývoj jsme stále silní ve vývoji softwaru a mobilních aplikací – zde prosperují firmy jako STRV, Inventi, Abra, Applifting, Zentity a další.
Velký pokrok zaznamenal segment e-commerce, kterému se v České republice daří a v němž udáváme trendy jak ve středoevropském, tak v evropském měřítku. Z úspěšných firem můžeme zmínit třeba zmínit Rohlík, Alzu, Mall.cz, Footshop, Bonami a DoDo.