České studio Creative Dock spouští novou službu Pointa, která chce pomoci s tvorbou a vydáváním knih
České startupové studio Creative Dock, které stálo za zrodem carsharingové služby HoppyGo nebo půjčkové platformy Zonky, ve spolupráci se studiem U+ spouští nový projekt. Tentokrát se tým pod vedením Maxe Vrány zaměřuje na oblast knih, konkrétně na jejich vydávání, které se postupem času dostalo do takové fáze, kdy zajišťování veškerých úkonů k finálnímu umístění knihy na poličky knihkupectví není vůbec jednoduchou záležitostí. To má ulehčit online služba Pointa.
Cílem celé platformy, která tento týden začala fungovat, je nabídnutí ideálního místa pro kolegiální spolupráci na různých procesech, jež se s vydáváním knih pojí. Na Pointě se mají setkávat nejen autoři se svými knižními nápady, ale také ilustrátoři, grafici, sazeči, korektoři, editoři a další lidé, například z oblasti marketingu a PR, kteří by mohli být v celém procesu užiteční.
Z pohledu spisovatelů to vypadá tak, že se na Pointě zaregistrují a vyplní potřebné informace (minimálně název a anotaci, ale je lepší poskytnout co nejvíce údajů) o své chystané knize. Následně tyto informace zveřejní a začnou hledat tým, díky kterému budou schopni svou knihu vydat. To funguje na klasickém poptávkovém systému, kdy se hledá mezi tamními zaregistrovanými uživateli různých profesích, přičemž nutností je do začátku sehnat alespoň redaktora, korektora a sazeče.
Poté, co je tým sestaven a všichni mají své role, začíná 30denní „předprodej“, na základě kterého se má zjistit, zdali je o budoucí knihu vůbec zájem. To se odvíjí od zveřejněných informací o daném díle, tudíž by měly být napsány co nejatraktivněji, ať si najdou své čtenáře ještě předtím, než kniha vůbec vznikne, respektive než se na ní začne pracovat.
Předprodej je současně důležitý i z pohledu financování. Ač si mohou autoři financovat knihy sami, existuje i možnost komunitního crowdfundingu, který může být doplněn například o různá věnování, pozvánky na křest a tak podobně. K tomu si autoři určí konkrétní ceny.
Důležitá role čtenářů
Jakmile čtenáři projeví dostatečně velký zájem a předprodej bude slibovat zajímavé výsledky, teprve tehdy se knižní tým vrhne do komplexní tvorby, která vygraduje tím, že hotové dílo bude následně propagováno přímo na Pointě. Součástí platformy je totiž také e-shop, kde bude dílo nabízeno, nicméně podle slov Pointa Publishing se má zaručit i distribuce do kamenných knihkupectvích. Nehledě na to, že samotní autoři mohou produkt nabízet i na vlastní pěst.
Nejen, že čtenáři prakticky rozhodují o tom, zdali kniha vůbec vznikne, ale také mohou dávat cennou zpětnou vazbu přímo autorům například v podobě doporučení pro dějovou linku, výběru obálky nebo všeobecné konzultace.
Čtenáři již ostatně mohou o dvou knihách na Pointě rozhodovat. Jde o designového průvodce po pražských kavárnách Prague Coffee Guide od Veroniky Tázlerové a román Jedna musí z kola ven od Heleny Kratochvílové. První autorka ze svého cíle 82 tisíc korun vybrala již tři čtvrtiny, druhá jmenovaná ze stejného cíle zatím jen pět procent, ale do konce kampaní zbývá ještě téměř měsíc.